ההדלפה שנתניהו ייחל לה

בעקבות הדלפת טיוטת פסק הדין בעניין עילת הסבירות, נתניהו והאנשים סביבו ינסו להסיט כעת את תשומת הלב ממחדלי המלחמה ● העימות המחודש עם בית המשפט העליון, כך הם מקווים, ישיב אל נתניהו את הכוחות מהימין שתמכו בעבר ברפורמה, והיום דורשים הסברים על המחדל הגדול ● פרשנות

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: iStock)
iStock
בית המשפט העליון בירושלים

ההדלפה המדהימה של טיוטת פסק הדין של בג"ץ בעניין עילת הסבירות שחשף עמית סגל בערוץ 12 הופכת כבר עתה לנשק חד במאבק ההישרדות של בנימין נתניהו.

אתמול החלו האנשים המקורבים ביותר לנתניהו לפנות בדחילו ורחימו לבית המשפט העליון, אבל ידעו לשלב בתוך הדברים גם התקפה נסתרת נגד השופטים, שמעזים לפסול את חוק ביטול עילת הסבירות המסוכן, שהכנסת אישרה ב-24 ביולי.

"לא זו הדרך", פנה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לנשיאה היוצאת אסתר חיות, "אזרחי ישראל מצפים מכל רשויות השלטון להתעלות לגודל השעה. אני מפציר בך למצוא את הדרך לשמור על האחדות בעם. זה בנפשנו. נמצא פתרון ביניים שיקפיא את המצב עד שוך הקרבות".

"לא זו הדרך", פנה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לנשיאה היוצאת אסתר חיות, "אזרחי ישראל מצפים מכל רשויות השלטון להתעלות לגודל השעה. אני מפציר בך למצוא את הדרך לשמור על האחדות בעם"

גם השר יריב לוין, שחולל את הקרע הנוראי בעם ב-4 בינואר לפני שנה, הפך להיות לפתע אביר השלום והאחדות. "ראוי שבית המשפט העליון לא ייצור קרע עמוק בעם, בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד ובשעה שהעם כולו כואב את אובדנם של רבים", הצהיר לוין. "אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין שנוי במחלוקת".

החלוקה בין שופטי בית המשפט העליון בהחלטה על עילת הסבירות לפי הטיוטה שהודלפה לעמית סגל, 27 בדצמבר 2023 (צילום: חדשות 12)
החלוקה בין שופטי בית המשפט העליון בהחלטה על עילת הסבירות לפי הטיוטה שהודלפה לעמית סגל, 27 בדצמבר 2023 (צילום: חדשות 12)

בהמשך הצטרפו לחגיגה גיבורים נוספים של ההפיכה המשטרית, שכמעט ופירקו כאן את כל היסודות, ובראשם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.

ייתכן שההדלפה של פסק הדין, שבו מסתמן רוב של שמונה מול שבעה שופטים לטובת פסילת הסעיף בחוק יסוד השפיטה המצמצם את עילת הסבירות בביקורת השיפוטית – נועדה לבטל את פסק הדין המסתמן.

ייתכן שההדלפה של פסק הדין, שבו מסתמן רוב של שמונה מול שבעה שופטים לטובת פסילת הסעיף בחוק יסוד השפיטה המצמצם את עילת הסבירות בביקורת השיפוטית – נועדה לבטל את פסק הדין המסתמן

ההערכה היא כי גורמים אינטרסנטיים בבית המשפט השייכים למחנה הימין ראו את ספינת הדגל של ההפיכה המשטרית טובעת. לפי טיוטת פסק הדין, בפעם הראשונה בתולדות המדינה בג"ץ הולך לקבע את העליונות שלו גם על חוקי יסוד של הכנסת.

וייתכן שההדלפה המוקדמת נועדה גם ללחוץ על שופטי העליון כדי שישנו את החלטתם המסתמנת, או יעכבו אותה או ימסמסו אותה.

קשה לדעת מה יקרה בימים הקרובים, תחת כל המגבלות שמחייבות את פרסום פסק הדין במועד. ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן הודיע כי השופטים לא ייכנעו ללחצים ופסק הדין יינתן בזמן שנקבע על פי חוק, עד 12 בינואר.

שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הניסיון להשפיע על הליכים תלויים ועומדים ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת לא יצלח", הצהיר פוגלמן, בהודעה שאפשר להגדיר אותה דרמטית. צריך לקוות שכך יהיה.

בכל מקרה, בית המשפט העליון חטף אתמול מכה תדמיתית קשה – וגם זה טוב לנתניהו ולשותפיו במאבק הגדול שניהלו כאן עד המלחמה, ושאותו הם מחדשים עכשיו. בית המשפט העליון שהם תמיד רצו להחליש נתפס לפתע כמו רשות עם סטנדרטים נמוכים, שלא מסוגלת לשמור על עצמה מפני הדלפות ושוקלת לשלוח את השופטים והמתמחים למכונת אמת.

בית המשפט העליון שהם תמיד רצו להחליש נתפס לפתע כמו רשות עם סטנדרטים נמוכים, שלא מסוגלת לשמור על עצמה מפני הדלפות ושוקלת לשלוח את השופטים והמתמחים למכונת אמת

אבל מעבר לכל זה, נתניהו רוצה להחזיר את הדיון הציבורי לימים של לפני השבעה באוקטובר. שמאל מול ימין; רפורמה משפטית מול הפיכה משטרית; מדינה פלסטינית כן או לא; הסכמי אוסלו בעד ונגד.

נתניהו רוצה שיעסקו כמה שפחות במחדל הגדול בתולדות המדינה. העימות המחודש עם בית המשפט העליון, כך הוא מקווה, יסיט אליו שוב את הכוחות מהימין שתמכו בעבר ברפורמה, והיום דורשים הסברים על המחדל הגדול.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר עם אילון מאסק בכפר עזה, 27 בנובמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר עם אילון מאסק בכפר עזה, 27 בנובמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הניסיון הזה לא יצלח בסוף. לא יעזור כלום. ברגע זה הציבור נתון ברובו במערכה בעזה ובצפון. נתניהו לא יוכל לעצור את נחשול המחאה שיפרוץ כאן אחרי המלחמה. גם עכשיו הוא מנסה להחזיק ממשלה מעורערת ונכנע לתביעותיהם של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

הניסיון הזה לא יצלח בסוף. לא יעזור כלום. ברגע זה הציבור נתון ברובו במערכה בעזה ובצפון. נתניהו לא יוכל לעצור את נחשול המחאה שיפרוץ כאן אחרי המלחמה

נתניהו יודע שאם בני גנץ יעזוב את הקואליציה, בן גביר הוא היחיד שיחזיק את הממשלה, ואיתו אסור לנתניהו להסתבך. ראש הממשלה לא מתעמת עם בן גביר על המינויים החשובים בשירות המדינה ואתמול הוא גם נכנע לסמוטריץ' וביטל דיון לילי בקבינט על הסוגייה החשובה של היום שאחרי. הסיבה: סמוטריץ' דורש להיות שותף בדיון בקבינט המלחמה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
האחריות למלחמה ולקרע בעם מונחת על כתפיו של השמאל החצוף ,הגאוותן , והנרקסיסט. בישראל . בית המשפט הוא הדיקטטורה האמיתית ולא ההיפך כפי שאתם בחוצפתכם מציגים. בית המשפט נושא באחריות ישירה ... המשך קריאה

האחריות למלחמה ולקרע בעם מונחת על כתפיו של השמאל החצוף ,הגאוותן , והנרקסיסט. בישראל .

בית המשפט הוא הדיקטטורה האמיתית ולא ההיפך כפי שאתם בחוצפתכם מציגים.

בית המשפט נושא באחריות ישירה למלחמת ה7 באוקטובר בביטול הפרימטר ברצועת עזה .

מי שעשה את הקרע בעם הוא רק השמאל הנרקסיסטי אוהב הערבים ושונא ישראל .
שחושב שרק הוא קיים בעולם ולאף אחד בלתו אין זכות שלטון.

יעידו על כך משפחות החטופים מהשמאל שלא מעניין אותם המדינה וכלום רק השבת החטופים אפילו במחיר סיכון כל תושבי ישראל.

אינני דן אותם כי אין אדם נתפס על צערו .

אבל תראו את כל השמאל ההרסני שעוזר להם.

ומנגד משפחות החטופים מימין שאומרים בקול תמשיכו להלחם על אף הסיכון לחטופים .

השמאל הנרקסיסט , המושחת , וההרסני . הוא והוא בלבד אחראי לקרע בעם . לאובדן המשילות . לרדיפה אכזרית והשפלה של ראש ממשלה מכהן . שלא הייתה כמותה מעולם.

כמובן שהשמאל כמנהג נרקסיסט מצוי משליך הכל על האחרים .

התמודדות עם נרקסיסט איננה פשוטה . וקל וחומר עם כמויות של נרקסיסטים .

מקווה שיקומו בימין אנשים חזקים שילחמו ויגלו את השקר של הקבוצה הזו שמסכנת את כל עם ישראל

עוד 648 מילים ו-2 תגובות
סגירה