תחל שנה וקללותיה

דונלד טראמפ וסנגוריו בשולחן ההגנה בבית המשפט העליון בניו יורק בתביעה האזרחית שהוגשה נגד הנשיא לשעבר, 2 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
AP Photo/Seth Wenig
דונלד טראמפ וסנגוריו בשולחן ההגנה בבית המשפט העליון בניו יורק בתביעה האזרחית שהוגשה נגד הנשיא לשעבר, 2 באוקטובר 2023

כל שנה חדשה מביאה הזדמנויות וסכנות. מקווים לטוב, מתכוננים לגרוע, ומתנחמים בידיעה שלרוב אין חדש תחת השמש. עם זאת, 2024 עלולה להיות שנה מאוד מעניינת עבור האנושות כולה (עבור הישראלים לצערי זה מובטח).

הסכנה הברורה ביותר בשנת 2024 היא התפשטות מלחמת ישראל-חמאס.

כבר עכשיו, החות'ים בתימן משבשים באופן שערורייתי את הגישה לתעלת סואץ. למרות שהם טוענים שיתמקדו רק בספינות המגיעות לישראל, הם ירו יותר מ-100 מל"טים וטילים לעבר ספינות הקשורות ליותר מ-35 מדינות. זה אילץ חברות ספנות ענקיות לעקוף את אפריקה, ואת האמריקאים להרכיב כוח משימה שעלול בסופו של דבר לתקוף את הקבוצה המיליטנטית.

כבר עכשיו, החות'ים בתימן משבשים באופן שערורייתי את הגישה לתעלת סואץ. למרות טענתם שיתמקדו רק בספינות המגיעות לישראל, הם ירו יותר מ-100 מל"טים וטילים לעבר ספינות הקשורות ליותר מ-35 מדינות

נתיב הים האדום שהחות'ים משבשים אחראי לכשמינית מהסחר הימי בעולם, כולל 20 אחוזים מהמכולות. זה עלול לסבך מאוד רשתות אספקה ולגרום לעליית מחירי הנפט, עלויות הביטוח ודמי המשלוח, ולגרום לעלייה במחירים באופן כללי.

המלחמה, מן הסתם, עלולה להתפשט גם צפונה ללבנון, שם חזבאללה, שכמו החות'ים הוא פרוקסי של המשטר הזדוני והפושע באיראן, פועל כמיליציה שיש לה מדינה. ההתגרויות שלו עד כה בישראל גרמה לפינוי של כ-100,000 בני אדם, ובקרוב ניתן לצפות שישראל תתקוף ברצינות או תתעקש על אכיפת החלטת מועצת הביטחון 1701 המורה לחזבאללה לסגת מהגבול לצפון מהליטני.

ישראל למדה את לקח נפוליאון בעניין שתי חזיתות בו-זמנית – אבל לא לעולם סבלנות. ואם זה יקרה, וישראל תעמוד במתקפת טילים מאסיבית, גם האמריקאים והאיראנים עשויים להיגרר פנימה.

או אז, אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יגיע למסקנה שדעתו של העולם מוסחת מספיק מהמהומה במזרח התיכון, הוא עלול להתפתות להעצים את מלחמתו הכושלת למדי נגד אוקראינה, במיוחד לאחר שהמתקפה הנגדית השנה איכזבה. אם הוא ישגר את מלוא הכוח של צבא רוסיה נגד קייב – המערב וארצות הברית יעמדו בפני החלטות קשות מאוד לגבי מלחמה פוטנציאלית עם מעצמה גרעינית המנוהלת על ידי פסיכופת פוטנציאלי.

אם פוטין ישגר את מלוא הכוח של צבא רוסיה נגד קייב – המערב וארצות הברית יעמדו בפני החלטות קשות מאוד לגבי מלחמה פוטנציאלית עם מעצמה גרעינית המנוהלת על ידי פסיכופת פוטנציאלי

 ואם המערב ינטוש את אוקראינה, יש סכנה שסין תתפתה לתקוף את טייוואן. המנהיג הלאומני המושרש שלה שי ג'ינפינג הגביר את הרטוריקה בחזית זו, ולמרות שארצות הברית אינה מכירה בטייוואן כמדינה עצמאית, היא התחייבה בפומבי להגן עליה מפני התקפה. 

רק לארה"ב ולרוסיה יש יותר ראשי נפץ גרעיניים מאשר לסין, שיש לה ארסנל של כ-500 מאלה. ואם סין אכן תשתלט איכשהו על טייוואן, היא תשלוט גם בספקית החשובה בעולם של מוליכים למחצה.

מה שמוביל אותנו לסכנה מספר שתיים: דונלד טראמפ עשוי לחזור לבית הלבן.

כל האמור לעיל מזיק לסיכויים של הנשיא ג'ו ביידן. במיוחד מלחמת עזה. תמיכתו האיתנה בתגובה הקשה של ישראל לאחת מהתקפות הטרור הברבריות ביותר בהיסטוריה, ב-7 באוקטובר, מסבכת אותו קשות עם פרוגרסיבים, צעירים ומוסלמים שהם קריטיים במדינת מישיגן (הקריטית). עולם במשבר, ואם אפשר גם אינפלציה גואה, פליטים במערב וטרור – זה תרחיש אידאלי עבור טראמפ.

אין לזלזל בסכנה שבכך בהתחשב בנזק שגרם בכהונתו הראשונה האיש הבור והמופרע הזה. הוא גרר את אמריקה כמה צעדים טובים לקראת היותה רפובליקת בננות, שבה לאנשים רבים אין אמון בדמוקרטיה ובמוסדותיה. ניסיונו לגנוב את בחירות 2020 היה מקרה נדיר של דבר צפוי ומזעזע כאחד; זה היה שייך יותר לאזור החיוג של ונצואלה או בלארוס.

טראמפ אוהד דיקטטורים ושואף להיות אחד מהם. הוא התחנף לשליטים אנטי-דמוקרטיים, ניסה להשתמש בנשיאות כדי להעשיר את עצמו, הוא הודח בבית הנבחרים על כך שסחט את אוקראינה שתספק חומר מרשיע נגד יריבו ג'ו ביידן, ולאחר מכן פעם שנייה על שדרבן המון אלים לתקוף את בניין הקפיטול ב-6 בינואר 2021. הנפוטיזם הבוטה שלו, השילומים לכוכבת פורנו, כמעט 100 כתבי האישום שלו – כל העסק מגוחך.

טראמפ אוהד דיקטטורים ושואף להיות אחד מהם. הוא התחנף לשליטים אנטי-דמוקרטיים, ניסה להשתמש בנשיאות להעשרת עצמו, הודח פעמיים בבית הנבחרים, ויש לו כמעט 100 כתבי אישום. כל העסק מגוחך

פוליטיקאים רבים משקרים – גם לישראל יש כוכב בינלאומי בתחום זה – אבל  טראמפ הוא ממש פתולוגיה בפני עצמו.

כמובן, חזרת הרפובליקאים לשלטון תחזיר גם מדיניות חסרת לב ונוראה שרוב האמריקאים מתנגדים לה: איסורים על הפלות, קיצוצי מס לעשירים, הכחשת אקלים, מלחמה בביטוח בריאות, מניעת כל פיקוח על נשק, ועוד ועוד.

אבל העיקר הוא שטראמפ ירחיק שוב את בעלות בריתה של אמריקה וישמיד את ערכה יום-יום תוך כדי שהוא בונה שלטון סמכותני סטייל רג'פ טאיפ ארדואן במגבלות מה שהמערכת תאפשר.

ואם אין די בכל אלה, אורב ברקע הוא משהו אפילו יותר עמוק. אנחנו מתקרבים לשינוי פוטנציאלי בעצם מהות העבודה, בגלל בינה מלאכותית. 2024 יכולה להיות השנה שבה הציבור מתעורר מההלם ומתחיל לדרוש רגולציה.

התחום רועש וגועש מאז שבנובמבר 2022 הושקה הגרסה הציבורית  של ChatGPT. אנשים התחילו לקלוט שהמכונה פיתחה יכולת להציג אינטליגנציה באופן יותר משכנע מחלק ניכר מבני האנוש – ושיש כאן בעיה.

בינה מלאכותית יכולה להחליף רבות מפונקציות הצווארון הלבן, שאפשרו ללא-גאונים עם קצת השכלה להתפרנס. רואי חשבון, עיתונאים, אנשי אקדמיה, קופירייטרים – פונקציות פרוזאיות ויצירתיות עשויות להתחסל, וזו רק ההתחלה.

וברקע אורב משהו אפילו יותר עמוק. אנו מתקרבים לשינוי פוטנציאלי בעצם מהות העבודה, בגלל בינה מלאכותית. 2024 יכולה להיות השנה שבה הציבור מתעורר מההלם ומתחיל לדרוש רגולציה

אבל הדרמה האמיתית הגיעה לפני כמה חודשים כשהדירקטוריון של OpenAI ניסה לפטר את המנכ"ל, סם אלטמן, רק כדי למצוא אותו חוזר ימים לאחר מכן ומפטר את הדירקטורים במקומו בעקבות מרד עובדים.

התוצאה היא ניצחון עבור אלה בקהילת הבינה המלאכותית שמתנגדים לרגולציה של הטכנולוגיה ורוצים להמשיך בהתקדמות וביישום ללא התחשבות בהשפעה על התעסוקה או החברה.

זאת, למרות שאלטמן עצמו אמר לקונגרס שניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי לתמרן מצביעים ולהפיץ דיסאינפורמציה. הוא אפילו הצטרף למאות מדעני בינה מלאכותית, חוקרים ומנהיגים עסקיים בחתימה על מכתב שקבע:

"הפחתת סכנת ההכחדה מ-AI צריכה להיות בראש סדר העדיפויות העולמי לצד סיכונים אחרים בקנה מידה חברתי כמו מגפות ומלחמה גרעינית".

על פי הערכות, 300 מיליון משרות בסכנה מבינה מלאכותית. זה יכול לקרות הרבה יותר מהר מהקצב שבו אנשים יכולים לעבור הכשרה מחדש. התחילו להתרגל לדיונים על הכנסה בסיסית אוניברסלית – תשלומי רווחה לאנשים שאין להם תקווה למצוא עבודה, כנראה ממומנים על ידי מיסוי ענקיות הטכנולוגיה.

מנכ"ל OpenAI עצמו, סם אלטמן, אמר לקונגרס שניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי לתמרן מצביעים ולהפיץ דיסאינפורמציה. על פי הערכות, 300 מיליון משרות בסכנה מבינה מלאכותית

רבים יראו בטכנולוגיה אויב, ואי אפשר לשלול טרור נגד מקדמיה. רוצים איזון  עבודה-חיים? ייתכן שתצטרכו בכלל להסתפק באחד מהשניים.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 980 מילים
סגירה