תפתחו את המים

מנהרת חמאס בעזה, ממצלמת גוף של חמאסניק (צילום: Israel Defense Forces via AP)
Israel Defense Forces via AP
מנהרת חמאס בעזה, ממצלמת גוף של חמאסניק

לישראל יש אחת ממערכות המים הטובות בעולם. המוביל הארצי אורכו כ-130 קילומטר, הוא מתחיל מהכנרת ומגיע עד למצפה רמון. משולבים אל המוביל הארצי רוב מפעלי משק המים בישראל. תחילת בנייתו ב-1948, כאשר החניכה הרשמית של הפרויקט הייתה ב-1964.

יש לישראל מערכת מים אדירה נוספת והיא מערכת הובלת המים המושבים משפד"ן לנגב.

יש לגייס את מערכות המים האדירות האלו לצה"ל ולמאמץ המלחמתי באופן מידי  ולפתוח את המים בכל הכוח על מנת להעלות את מי התהום בעזה, להציף את המנהרות ולעזור לחיילים שלנו לחזור הבית בשלום.

יש לגייס את מערכות המים האדירות האלו לצה"ל ולמאמץ המלחמתי באופן מיידי ולפתוח את המים בכל הכוח על מנת להעלות את מי התהום בעזה, להציף את המנהרות ולעזור לחיילים שלנו לחזור הבית בשלום

כחלק מתהליך סינון המים, בסוף תהליך הטיהור של מי הקולחים, משתמשים בשיטה של סינון גרוויטציוני ע"י החדרה של המים המושבים לתת הקרקע. החדרת מים דרך חול, שבסופה מתקבלים קולחים באיכות גבוהה מאוד.

תהליך זה דורש משאבי קרקע גדולים (בישראל הדבר נעשה כיום רק במכון הטיהור של גוש דן – השפד"ן). ניתן להעביר את התהליך הזה לקרבת עזה ולהגביה שם את מי  התהום.

אני מניח שחמאס בחר לפתוח את המלחמה בסוף הקיץ, כאשר מי התהום הכי נמוכים והמנהרות שלו (הכלי האסטרטגי החשוב ביותר של החמאס) יבשות.

השבויים דברו על זה שהם הלכו במנהרות עם מים בקרקעית. כנראה שמנהרות מסוימות קרובות יותר למי התהום.

לפי חוקי המלחמה ואמנת ג'נבה אסור להרעיל או לפגוע במי התהום של האויב. כאן, גם מי השתייה הרגילים וגם המים השפירים עומדים בתקן ובאמנת ג'נבה.

המטרה היא לא לפגוע במי התהום של האויב, אלא להעלות את מי התהום, להציף את המנהרות ולנטרל את השימוש בהן.

לפי חוקי המלחמה ואמנת ג'נבה אסור להרעיל או לפגוע במי התהום של האויב. כאן המטרה היא לא לפגוע במי התהום של האויב, אלא להעלות את מי התהום, להציף את המנהרות ולנטרל את השימוש בהן

הגבהת גובה מי התהום אפשרית, כי הקרקע בעזה חולית והמים יחלחלו במהירות. המנהרות לא אטומות למים והן יוצפו.

כפי שאנו רואים, המצב הנוכחי בעזה הוא שגם מנהרות עמוקות בעזה, בעומק 30 מטר, עדיין יבשות.

כחלק מהמסקנות לאחר המחדל של ה-7 לאוקטובר, יש להקיף את עזה במאגרי מים ולהקים באזור עזה מאגרים נוספים, כדוגמת המאגר בנחל עוז.

יש גם להקים מתקנים לסינון אחרון גרוויטציוני של מי קולחים ולשמור על מי התהום בעזה גבוהים כל השנה, על מנת למנוע מחמאס פעילות בתת הקרקע או בעומק תת הקרקע במקומות שבהם הוא מוגן מהתקפות ישראליות.

בינתיים תת הקרקע לא הושמד. אנו רואים גם בצפון הרצועה חמאסניקים שעדיין קופצים מהמנהרות ואין פתרון אמיתי שישמור על חיילינו.

בכירים במקורות חזרו וטענו באוזניי כי הם מוכנים לפתוח את המים בכל רגע אם תינתן פקודה וכי הצנרת עד לעזה קיימת.

אלעד שי הוא מנהל פרויקטים בבניה ומוסמך בניה ירוקה מהטכניון, מוסמך ״מלווה בניה ירוקה״ לפי התקן הישראלי ומוסמך תקן בניה ירוקה אמריקאי LEED, ומומחה למערכות מים אקולוגיות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שלום ירון השפד״ן למשל ממחזר 370,000 קו״ב ליום, סה״כ השפד״ן מטהר כ 130,000,000 קו״ב בשנה. 600,000 קו״ב שפכים לא מטוהרים רק מסוננים ממוצקים מוזרמים ומזהמים את הים התיכון, עד להרחבת השפד״ן... המשך קריאה

שלום ירון
השפד"ן למשל ממחזר 370,000 קו"ב ליום,
סה"כ השפד"ן מטהר כ 130,000,000 קו"ב
בשנה.
600,000 קו"ב שפכים לא מטוהרים רק מסוננים ממוצקים מוזרמים ומזהמים את הים התיכון, עד להרחבת השפד"ן.
אבל הנתון החשוב ביותר הוא 50 -100 חיילים
ומשפחות שניתן עדיין להציל ע"י נטרול תת הקרקע.

עוד 414 מילים ו-2 תגובות
סגירה