ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, ירושלים, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בחסות השיח המקטב והמופקר, ממשלת נתניהו סיפקה מסות של ראיות להאג

הטענות של דרום אפריקה נגד ישראל מבוססות גם על פעולות צה"ל והפגיעה ההומניטרית הקשה וגם על הצהרות מפי גורמים מדיניים, צבאיים ומבילי דעה ● כבר כמעט בלתי אפשרי להגן על השיח הקיצוני, בחסות הממשלה, שאינו זוכה לשום מענה ● גם עתה, כשבוע לפני הדיון בהאג ולמרות הנזיפה מוושינגטון, הממשלה ממשיכה בשלה ● פרשנות

הפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר־ירושלמי הזהירה בספטמבר האחרון מפני השפעות המהפכה המשפטית ("רפורמה", כהגדרתה) על פעולות צה"ל ועל מעמד צה"ל. בנאום בוועידה של לשכת עורכי הדין היא אמרה כי בניגוד לטענות המושמעות בחברה הישראלית, מערכת המשפט ובג"ץ מגנים על צה"ל ולא מחלישים אותו.

"אנו פועלים להעמדתם לדין של המחבלים שנעצרים לילה־לילה על ידי כוחות הביטחון באיו"ש. אנו בוחנים את המטרות הצבאיות ואת התוכניות האופרטיביות – ומעניקים ייעוץ משפטי, גם בזמן אמת", אמרה תומר־ירושלמי. "בכל אלה אנו מסייעים במציאת דרכים שיביאו למימוש המשימה, במסגרת המגבלות והחובות שקובע הדין".

עוד היא אמר כי הפרקליטות הצבאית "היא שותפה חשובה למאמצים הננקטים להגנת המשרתים ולהרחבת חופש הפעולה המבצעי של צה"ל. הכלי שבאמצעותו אנו מתמודדים עם אתגר זה, ה'מגן' שלנו, אם תרצו – הוא בראש ובראשונה היותו של צה"ל צבא שומר חוק.

"העובדה שצה"ל נתון לפיקוח ולבקרה של מערכת משפט עצמאית, מקצועית ואפקטיבית, מאפשרים לוודא כי פעולותיו עולות בקנה אחד עם הוראות הדין הישראלי והבין־לאומי" (ההדגשות אינן במקור, ט"ש).

הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר-ירושלמי (צילום: דובר צה"ל)
הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר־ירושלמי (צילום: דובר צה"ל)

דבריה של תומר־ירושלמי משמעותיים לא רק פנימה לתוך החברה הישראלית במסגרת הוויכוח שקרע את המדינה על שינוי המשטר. יותר מהר ממה שהיא ידעה בספטמבר 2023, דבריה יעמדו למבחן בבית הדין הבינלאומי בהאג כבר בשבוע הבא, כשהמדינה התובעת – דרום אפריקה – טוענת שישראל מבצעת רצח עם בעזה ו/או מתכוונת לבצע רצח עם.

החלק השני מתבסס על הצהרות של מנהיגים, שרים, קציני צה"ל בהווה ובדימוס, ראשי ערים ומובילי דעה בחברה. "יש הסתה לרצח עם", נכתב בבקשת דרום אפריקה. אחרי תיאור החלק הראשון הכולל הזזת אוכלוסייה מצפון הרצועה לדרומה, מניעת כניסת מים, הרעבה שיטתית, הפגזות לא ממוקדות, מגיע החלק השני הכולל, כאמור, פירוט עצום של הצהרות על הכוונות ההמשכיות של ישראל.

תומר־ירושלמי תצטרך אולי להראות (באמצעות מי שייצג את המדינה בדיון) שצה"ל הפעיל דין משמעתי על חיילים ששרו ורקדו וקראו להרג המוני. לא ברור אם החל בכלל דין משמעתי כזה

תומר־ירושלמי תצטרך אולי להראות (באמצעות מי שייצג את המדינה בדיון) שצה"ל הפעיל דין משמעתי על חיילים ששרו ורקדו וקראו להרג המוני. לא ברור אם החל בכלל דין משמעתי כזה. איך היא תוכיח בדיוק כי הושתו סנקציות כלשהן על קצינים בכירים, חברי כנסת, שרים, ראש ממשלה, שר ביטחון ונשיא המדינה?

השיח בחברה הישראלית בנוגע להרס, הרג, גירוש ו"הגירה מרצון" (תחת השם המכובס "הגירה הומניטרית") הוא כה רחב ועמוק, שישראל תתקשה להסביר את ההצהרות לעיל. אחרי קריאת 84 העמודים (באנגלית) של כתב הטענות, יאמר שהציטוטים המוזכרים שם אינם מתבססים רק על תרגומים אוטומטיים של ציוצים מרשת "X" (טוויטר לשעבר) מעברית לאנגלית.

מבנה ברפיח שנפגע בתקיפה ישראלית, 3 בינואר 2024 (צילום: AFP)
מבנה ברפיח שנפגע בתקיפה ישראלית, 3 בינואר 2024 (צילום: AFP)

מדובר גם בראיונות של חברי כנסת לשעבר באל־ג'זירה ו/או ראיונות ב"גלי ישראל" שנקלטו, תורגמו וצוטטו. השבוע, תומר־ירושלמי שלחה מכתב לרמטכ"ל ולפורום מטכ"ל ואמרה להם כי כתב הטענות נשען על מספר ההרוגים הגדול; ההרס המסיבי של בתי מגורים; וכמובן גם על התוצאות של המשבר ההומניטרי, זאת על אף שישראל אישרה הכנסת סחורות לרצועה.

לפי דיווח בערוץ 12 של ירון אברהם, תומר־ירושלמי אמרה לקצינים: "המהלך שהחלה בו דרום אפריקה מגביר את הסיכונים לבכירים בדרג המדיני ובצה"ל". אחת הבעיות העומדות בפני ישראל היא העובדה שהדיבורים הנרחבים בחברה הישראלית – ובקרב מקבלי החלטות – על הפצצות, שיטוח עזה, הרג נרחב של אוכלוסייה, נקם ועוד, לא קיבלנו מענה בתוך ישראל.

בעיון במסמך הארוך ניכר שהמעשים של חמאס ב־7 באוקטובר פחות מטרידים את דרום אפריקה. פסקה אחת בלב המסמך מזכירה את הטבח וחטיפת האזרחים מישראל

בעיון במסמך הארוך ניכר שהמעשים של חמאס ב־7 באוקטובר פחות מטרידים את דרום אפריקה. פסקה אחת בלב המסמך מזכירה את הטבח וחטיפת האזרחים מישראל. נושא השימוש באונס כאמצעי לוחמה באופן נרחב בכלל לא מוזכר שם.

נושא תקיפת האוכלוסייה הישראלית האזרחית באמצעות רקטות במשך 17 שנים, מצוין בשוליים, כאילו זה תירוץ ישראלי לביצוע תקיפה. והחטופים הישראלים שנרצחו בשבי חמאס מוזכרים במסמך כמי שנהרגו בגלל ההפצצות הישראליות.

.קברים של תושבי קיבוץ בארי שנרצחו בידי מחבלי חמאס ב־7 באוקטובר, בקיבוץ רביבים, 15 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
.קברים של תושבי קיבוץ בארי שנרצחו בידי מחבלי חמאס ב־7 באוקטובר, בקיבוץ רביבים, 15 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

"דרום אפריקה מגנה כל סוג של הפרת חוק בינלאומי על ידי כל הצדדים, לרבות טירגוט ישיר של אוכלוסייה ישראלית אזרחית ובני לאומים אחרים, לרבות חטיפת אזרחים על ידי חמאס וארגוני טרור נוספים. אבל אף התקפה חמושה לתוך טריטוריה של מדינה – ולא משנה עד כמה הייתה חמורה –יכולה לשמש כצידוק לרצח עם", צוין.

לפי כתב הטענות, ישראל השתמשה ב"פצצות טיפשות" וכן בפצצות כבדות במשקל של כ־900 קילו חומר נפץ. המידע הזה מבוסס על כתבה שהתפרסמה בוול סטריט ג'ורנל בתחילת חודש דצמבר. לפי הפרסום, ארה"ב סיפקה לישראל פצצות חודרות בונקרים תת־קרקעיים מסוג BLU-109 במשקל 900 קילוגרם.

"הם הפעילו את הנשק הזה בתוך אחד האזורים המאוכלסים בצפיפות הגדולה ביותר בעולם". באופן חריג צה"ל הגיב לטענות ואמר כי סוג התחמושת לא התאים לפעולה המבצעית וכי צה"ל "מתחרט" עליה

בכתב הטענות צוין כי הנזק ההיקפי של הפצצות האלה מגיע עד לרדיוס של 360 מטרים, עם נזק היקפי ברדיוס של 800 מטרים. "הם הפעילו את הנשק הזה בתוך אחד האזורים המאוכלסים בצפיפות הגדולה ביותר בעולם".

עוד נטען כי חלק מההפצצות גרמו להרג של 110 אנשים בבת אחת. ככל הנראה, מדובר בהפצצה שאירעה ב־24 בדצמבר 2023 במחנה הפליטים אל־מגאזי – מחנה פליטים הנמצא ממזרח לדיר אל־בלח. באופן חריג צה"ל הגיב לטענות ואמר כי סוג התחמושת לא התאים לפעולה המבצעית וכי צה"ל "מתחרט על גרימת הנזק לאזרחים הלא מעורבים".

כאמור, אחרי הטענות על הפצצות לא ממוקדות, המסמך עובר להתמקד בשיח בתוך החברה הישראלית. "ישראל לא מונעת את רצח העם ולא תובעת ולא מטפלת בהסתות הפומביות הקוראות לרצח עם", נכתב שם.

"הצהרות חוזרות ונשנות של נציגים רשמיים של המדינה, כולל ברמות הגבוהות ביותר – ראש ממשלה, נשיא, שר ביטחון – כולם מביעים כוונות לרצח עם. אפשר להבין שזו הכוונה גם לנוכח הפעולות של צה"ל בתוך עזה", נכתב בסעיף 40.

גם הנשיא יצחק הרצוג מצוטט כמי שקובע שכל האוכלוסייה בעזה אחראית. "אין זה נכון שיש אזרחים שאינם מעורבים […] אנחנו נילחם חזרה עד שנשבור אותם"

כתב הטענות מצטט את הנאום והאיגרת שכתב בנימין נתניהו לחיילים ב־28 באוקטובר, שם הוא כלל השוואות היסטוריות לתנ"ך: "המאבק הנוכחי במרצחי 'חמאס' הוא פרק נוסף בסיפור העמידה הלאומית לדורותיה. 'זכור את אשר עשה לך עמלק'. לנגד עינינו עומדים אחינו ואחיותינו הנרצחים, הפצועים, החטופים, נופלי צה"ל וכוחות הביטחון.

"בשמם ולמענם יצאנו למערכה, שתכליתה השמדת האויב האכזר והרצחני חמאס־דאעש, השבת חטופינו והשבת הביטחון לארצנו, לאזרחנו ולילדינו. זוהי מלחמת בני האור בבני החושך. לא נרפה משליחותנו עד שהאור יכריע את החושך. הטוב יביס את הרוע הקיצוני המאיים עלינו ועל העולם כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בצפון רצועת עזה, 25 בדצמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצפון רצועת עזה, 25 בדצמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

בכתב הטענות מובאים ציטוטים נוספים של נתניהו, ולפי טענת דרום אפריקה, הוא קורא להרס מוחלט של עזה. גם הנשיא יצחק הרצוג מצוטט כמי שקובע שכל האוכלוסייה בעזה אחראית. "אין זה נכון שיש אזרחים שאינם מעורבים […] אנחנו נילחם חזרה עד שנשבור אותם", אמר ב־12 באוקטובר.

שר הביטחון יואב גלנט מצוטט כאומר: "עזה לא תחזור למה שהיא הייתה קודם. אנחנו נמחק אותם בכל הכוח שלנו". השר בצלאל סמוטריץ' מצוטט כמי שאומר: "עלינו לפגוע בהם כפי שלא נעשה מזה 50 שנה ולחסל את עזה".

השר עמיחי אליהו מוזכר כמי שכתב בעמוד הפייסבוק שלו שבכוונתו לשטח את אזור צפון הרצועה ולהקצות מגרשי מגורים לחיילים הלוחמים בעזה

שרים נוספים המצוטטים בהרחבה – ישראל כ"ץ, איתמר בן גביר ואבי דיכטר – "אנחנו מגלגלים את 'נכבת עזה' (בערבית). זו נכבת עזה", כשהוא מתכוון לגירוש מסיבי של ערביי עזה.

השר עמיחי אליהו מוזכר כמי שכתב בעמוד הפייסבוק שלו שבכוונתו לשטח את אזור צפון הרצועה ולהקצות מגרשי מגורים לחיילים הלוחמים בעזה. "צפון הרצועה, יפה מתמיד. מפוצצים ומשטחים הכול, פשוט תענוג לעיניים. אנחנו חייבים לדבר על היום שאחרי.

פלסטינים במחנה הפליטים מע'אזי שבמרכז רצועת עזה, באתר שהותקף בידי ישראל, 25 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
פלסטינים במחנה הפליטים מע'אזי שבמרכז רצועת עזה, באתר שהותקף בידי ישראל, 25 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

"בעיני רוחי אנחנו מחלקים מגרשים לכל אלו שלחמו על עזה לאורך השנים ולמגורשי גוש קטיף". דווקא האמירה על הפצצת עזה באמצעות פצצת אטום לא מוזכרת בכתב הטענות. אולי כי באותו המקרה הצליח ראש הממשלה להניע עצמו לנזוף באליהו – ולהשעות אותו (לכאורה) מישיבות הממשלה. 

הטקסט גם מצטט בהרחבה את חברי הכנסת יצחק קרויזר, ניסים ואטורי, טלי גוטליב, מרב בן ארי, קטי שטרית, אביגדור ליברמן, בועז ביסמוט, אריאל קלנר, גלית דיסטל־אטבריאן. הציטוטים כוללים גם ראיונות בגלי ישראל, ערוץ 14 ומקומות נוספים.

כתב הטענות אף מזכיר את הדברים של עזרא יכין בן ה־95, שהודיע שהוא מתגייס למילואים. "יכין, שהשתתף בטבח דיר־יאסין במהלך הנכבה של 1948, נקרא כדי לתת לחיילים עידוד מוראלי לפני הכניסה הקרקעית"

שדרנים ופרשנים כמו ינון מגל ואליהו יוסיאן מוזכרים בהקשר לרעיונותיהם בנושא "היום שאחרי" – הבאת תמונות חיילים רוקדים ושרים על כיבוש עזה והשמדת עמלק.

מקרב קציני צה"ל לשעבר, גיורא איילנד מאוזכר רבות בשל היותו אלוף בדימוס, ראש המל"ל לשעבר ומי שמילא תפקידים נרחבים בצמרת צה"ל. כתב הטענות מציין כי איילנד מרבה לדבר על רעיונותיו בכלי התקשורת בעברית ובאנגלית.

בין היתר, צוינו הקריאות שלו לחסימה מוחלטת של אנרגיה, מים, דלק, מניעת הכנסת סיוע לעזה ואף הרעבת האויב. "כלי התקשורת נותנים בולטות לאיילנד ולקריאות שלו להפוך את עזה למקום ש'לא ניתן לגור בו יותר'".

כתב הטענות אף מזכיר את הדברים של עזרא יכין בן ה־95, שהודיע שהוא מתגייס למילואים. "יכין, שהשתתף בטבח דיר־יאסין במהלך הנכבה של 1948, נקרא כדי לתת לחיילים עידוד מוראלי לפני הכניסה הקרקעית. דבריו שודרו ברשתות החברתיות וכללו הסתה לביצוע רצח עם", צוין בכתב הטענות.

דבר אחד ברור אחרי שקוראים את כל החומר המצוטט בכתב הטענות. השיח בתוך החברה הישראלית הקצין ברמה כזו, שכמעט שאי אפשר להגן עליו יותר

אולם, גם ציטוטים של קצינים בהווה נכללים בכתב הטענות. כך, למשל, תא"ל גלעד קינן, ראש להק אוויר, מוזכר כמי שאומר: "חיל האוויר ערוך להמשך התפתחות המערכה – ופועל יחד עם כלל הגופים בצה"ל, כשהיעד ברור – להשמיד כל דבר שנגעה בו יד חמאס".

קצינים נוספים בדרגות שונות, בקבע ובמילואים, מצוטטים כדוגלים בהשמדה מוחלטת. הדיון בשבוע הבא, כאמור, עשוי להיות קריטי עבור ישראל, מבחינת השאלה האם יוצא נגד המדינה צו מיידי להפסקת הלחימה או לא – וכיצד ישראל תוכל להמשיך בלחימה אחרי אותו דיון.

דבר אחד ברור אחרי שקוראים את כל החומר המצוטט בכתב הטענות. השיח בתוך החברה הישראלית הקצין ברמה כזו, שכמעט שאי אפשר להגן עליו יותר.

עם הגשת כתב הטענות נגד ישראל, ובזמן שנתניהו לא עושה דבר כדי להשקיט את השרים בממשלתו הממשיכים לקרוא ל"טרנספר הומניטרי מרצון" – כפי שזה מכונה על ידי סמוטריץ' – החליטו בוושינגטון ל"טפל" בנושא בעצמם.

הבית הלבן, שכמו מבקש להציל את הישראלים מעצמם, פרסם נזיפה חסרת תקדים ברעיונות הטרנספר. האמירות מוושינגטון לא שינו דבר לנתניהו, סמוטריץ' ובן גביר – והם המשיכו אתמול (רביעי) בשלהם. כאילו אין דיון בהאג בשבוע הבא, הם חזרו שוב ושוב על רעיון "העברת" האוכלוסייה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כאשר עשה כן יעשה לו . השמאל הפרוגרסיבי. בראשות בית המשפט . השתלט על עם ישראל. ומדינת ישראל מוסדותיה וצבאה בלי שאף אחד מינה אותו . ועכשיו השמאל הפרוגרסיבי העולמי בראשות בית המשפט בהאג מש... המשך קריאה

כאשר עשה כן יעשה לו .
השמאל הפרוגרסיבי. בראשות בית המשפט . השתלט על עם ישראל. ומדינת ישראל מוסדותיה וצבאה בלי שאף אחד מינה אותו .
ועכשיו השמאל הפרוגרסיבי העולמי בראשות בית המשפט בהאג משתלט על המשתלט בלי שאף אחד מינה אותו.

עוד 1,557 מילים ו-2 תגובות
סגירה