הלחימה בחאן יונס לא מוגבלת בזמן

דברי גלנט, שאמר כי צה"ל יעבור בקרוב ללחימה ממוקדת, עוררו מייד סערה פוליטית והכעיסו את בן גביר, אף שצה"ל עבר מעשית לשלב הפשיטות הממוקדות בצפון הרצועה כבר לפני כמה שבועות ● חיסול הבכיר בכוח רדואן הוא לא בהכרח עילה להסלמה עבור חזבאללה ● מדוח שירותי הביטחון של קוריאה הדרומית עולה כי קוריאה הצפונית וסין סיפקו נשק מתקדם לחמאס ● פרשנות

כדור אש בעקבות הפצצה ישראלית בחאן יונס, 3 בינואר 2024 (צילום: AFP)
AFP
כדור אש בעקבות הפצצה ישראלית בחאן יונס, 3 בינואר 2024

מעניין יהיה לראות האם חסן נסראללה יתרגם את חיסול הבכיר בכוח רדואן אתמול (שני) כעליית מדרגה. עקרונית, החיסול המיוחס לישראל לא חרג מזירת הפעולה שהתעצבה במהלך החודשים האחרונים בין הצדדים. השאלה היא האם בכירותו של ג'וואד א־טוויל – מפקד כוח רדואן בדרום לבנון – היא עילה להסלמה. מה גם שלא בטוח שנסראללה יכול להרשות לעצמו את זה עכשיו.

נסראללה התפתל גם כך למצוא יעד לנקמה על סאלח אל־עארורי. מתקן הבקרה האווירית במירון משול בעיני נסראללה לפגיעה בדאחיה – שניהם אזורי שליטה. בחיסול יש מסר ברור לחזבאללה – חדירה מודיעינית עמוקה ויכולת לתרגם אותה לפעולה מבצעית.

תודעתית ניתן בהחלט לראות בחיסול הזה איזון לסרטוני הפגיעה ביחידת הבקרה האווירית במירון. ועדיין, כל פעמוני האזהרה הישראליים הוכנסו אתמול לכוננות. זה מוכיח כי ישראל עדיין לוקחת מקדם זהירות גבוה (כל שכן אחרי 7 באוקטובר), גם אם היא חושבת שהיא מצליחה "לקרוא" את נסראללה.

"לחימה עצימה" בחאן יונס

הריאיון של שר הביטחון יואב גלנט לוול סטריט ג'ורנל, שבו אמר כי צה"ל יעבור בקרוב ללחימה ממוקדת, עורר מייד את הסערה הפוליטית התורנית. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר לכנות את זה "סוף המלחמה" – וזה עוד לפני הדברים המפורשים יותר שאמר אחר כך דובר צה"ל דניאל הגרי לניו יורק טיימס.

כוחות צה"ל בפעילות בחאן יונס ברצועת עזה, 7 בינואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל בפעילות בחאן יונס ברצועת עזה, 7 בינואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

הגרי היה נחרץ יותר ותיאר, למעשה, את המציאות כפי שהיא כבר כמה שבועות – צה"ל עבר מעשית לשלב הפשיטות הממוקדות בצפון הרצועה. מעניין האם השר בן גביר קרא את הדברים של שר הביטחון במקור, באנגלית, ו"בחן" אותם אחר כך על סמך "ניסיונו הצבאי". לו רק היה דופק על דלתו של המזכיר הצבאי של ראש הממשלה כדי להתעדכן, סביר שהיה מבין. טיפש הוא לא.

בן גביר, כרגיל, מדבר בסיסמאות קצרות, קליטות ונפיצות. "סוף המלחמה" מצלצל נהדר לקהל שלו בעת הנוכחית. מבחינתו זה משדר תבוסתנות. לא שלו, חלילה, אלא של הקבינט המצומצם ובעיקר של שרי הנטע הזר, שמבחינתו תפסו מאחז  בממשלה ועשו לו ציר עוקף.

דמות פוליטית בכירה סיפרה לי שלשום כי מאחורי הקלעים ראש הממשלה עושה הכול כדי לדחוק את בן גביר החוצה. "השליחים של ראש הממשלה מדברים על ייאוש עמוק ממנו"

במאחזים וצירים עוקפים הוא ובצלאל סמוטריץ' מבינים, ולכן הם רושפים. דמות פוליטית בכירה סיפרה לי שלשום כי מאחורי הקלעים ראש הממשלה עושה הכול כדי לדחוק את בן גביר החוצה. "השליחים של ראש הממשלה מדברים על ייאוש עמוק ממנו".  רוצה, אבל לא יכול. הגיון אחראי לחוד ורצון שרידות לחוד.

ראש הממשלה לא שוקל לפטר את השר הסורר אלא מחפש גלגל רזרבי, משל להחליף מפונצ'ר בחדש – ולהמשיך בנסיעה. סביר שהשיח סביב המעבר לשלבים הבאים של הלחימה ימשיך להיות בכותרות, כל עוד נמצא כאן מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, שנחת כאן הלילה (שלישי).

ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר בהרמת כוסית באירוע הגיבושון של הקואליציה, 14 בספטמבר 2023 (צילום: שרון רביבו)
ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר בהרמת כוסית באירוע הגיבושון של הקואליציה, 14 בספטמבר 2023 (צילום: שרון רביבו)

גורם ביטחוני בכיר אמר לי השבוע כי התוכניות המבצעיות ממשיכות כרגיל, במיוחד בחאן יונס, ללא מגבלה של שעון מדיני כזה או אחר. המילים "לחימה עצימה" נאמרו בשיחה במפורש. זה בהחלט מתיישר עם הדברים של שר הביטחון לוול סטריט ג'ורנל אתמול ולדברים שאמר בעבר על חאן יונס – "היא חוצת שלבים". כלומר, לא תלויה, אקס טריטוריאלית.

זאת, בשונה מרפיח, שם ישראל נזהרת בימים האחרונים שבעתיים, לנוכח מספר הפליטים ההולך ועולה מדי יום. בשבוע האחרון צה"ל החל לפעול במחנה הפליטים של חאן יונס ובשכונות בדרום העיר, מהלך שדחק תושבים נוספים לגבול עם מצרים ולעיר רפיח עצמה, מה שהעלה משמעותית את סף הרגישות של קהיר.

בשבוע האחרון צה"ל החל לפעול במחנה הפליטים של חאן יונס ובשכונות בדרום העיר, מהלך שדחק תושבים נוספים לגבול עם מצרים ולעיר רפיח עצמה, מה שהעלה משמעותית את סף הרגישות של קהיר

משענת קנה רצוץ

מדוח שירותי הביטחון של קוריאה הדרומית שפורסם אתמול (שני) עולה כי אמצעי לחימה רבים מתוצרת קוריאה הצפונית נמצאו בלחימה ברצועת עזה. הדוח מתמקד ברקטות ה־RPG המתקדמות שחמאס מרבה להשתמש בהן. בדוח עולה חשש משיתוף פעולה צבאי הנמשך כבר זמן רב בין קוריאה הצפונית לחמאס, הכולל גם שיתופי ידע.

בדיוק כמו בישראל, גם בקוריאה הדרומית תוהים כיצד אמצעי לחימה מתקדמים מצאו את דרכם לרצועה ובכמויות גדולות. "גם גורמי הביטחון הישראליים הגדירו את איכות האמל"ח וכמותו כהפתעה", נכתב שם.

מפעל ייצור רקטות ואמצעי לחימה שאותר ברצועת עזה, 8 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
מפעל ייצור רקטות ואמצעי לחימה שאותר ברצועת עזה, 8 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

בסקירה, שהועברה על ידי ראש הארגון לוועדת המודיעין של הפרלמנט הקוריאני, נחשף כי מנהיג המדינה השכנה קים ג'ונג־און הורה לאנשיו מייד לאחר פרוץ הלחימה בעזה, "לסייע כלל הניתן לפלסטינים".

נראה שבישראל הקשר הזה לא ממש מפתיע, במיוחד לנוכח שיתוף הפעולה ההדוק בשנים האחרונות בין קוריאה הצפונית, איראן וחזבאללה. לא מן הנמנע שחלקים בדוח נשענים על מידע מודיעיני שהגיע מישראל.

בכתבת תחקיר של ה"דיילי טלגרף" הבריטי מוזכרים רובי סער ומקלעי רימונים, לצד ציוד קשר ומעקב מודיעיני מתקדמים מאוד, שנמצאו במתקנים ובעמדות חמאס ברצועה

לתמונה המורכבת הזו נכנסה גם סין. מתברר שנוסף על הנשק מקוריאה הצפונית, נמצא גם נשק תיקני ומתקדם מתוצרת סין. בכתבת תחקיר של ה"דיילי טלגרף" הבריטי מוזכרים רובי סער ומקלעי רימונים, לצד ציוד קשר ומעקב מודיעיני מתקדמים מאוד, שנמצאו במתקנים ובעמדות חמאס ברצועה.

ברור שהנשק ואמצעי המעקב הללו הוברחו לעזה בשנים האחרונות, כשהחשד המיידי נופל, כמובן, על איראן. לא מן הנמנע שבייג'ין מודעת לזרימת המוצרים שלה לעזה – ובוחרת להעלים עין. "סין שינתה את גישתה לישראל באופן דרמטי בתקופה האחרונה", אומר גורם ביטחוני ישראלי לדיילי טלגרף.

נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא איראן אבראהים ראיסי בבייג'ינג, 14 בפברואר 2023 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג לצד נשיא איראן אבראהים ראיסי בבייג'ינג, 14 בפברואר 2023 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

הוכחה נוספת לכך ניתן לראות בדברים שחשף ראש הממשלה מעל בימת הכנסת בדיון המיוחד בעניין החטופים לפני שבועיים. אחת החטופות, נועה ארגמני, היא בת לאם סינית הסובלת מסרטן סופני. בקשתה מממשלת סין לפעול לשחרורה הועברה אישית על ידי נתניהו לשגריר הסיני – ולא זכתה כלל למענה.

נראה שסין עושה הכול כדי להישאר מחוץ לעימות הזה, אבל עדיין לאתגר ולהקניט את ארה"ב. בנייר עמדה של המכון למחקרי ביטחון לאומי, ה־INSS, העוסק במדיניות הסינית במזרח התיכון בזמן המלחמה, כתבו החוקרים תא"ל במילואים אסף אוריון וד"ר אורי סלע: "משום מה, מדי פעם יש התוהים לגבי סין כחלופה למשענת האסטרטגית שמספקת וושינגטון לישראל.

"המענה לאתגרי החות'ים, כמו מדיניותה במלחמת 'חרבות ברזל' בכלל, מספקים לכך תשובה ברורה ומוחצת: ארה"ב היא בעלת ברית אסטרטגית חיונית וחסרת תחליף שלנו, בעוד סין היא משענת קנה רצוץ".

עוד 902 מילים
סגירה