למרות התנגדות עולמית, בישראל ממשיכים לקדם "הגירה מרצון" של עזתים

אחרי הפרסום בזמן ישראל על הפנייה לקונגו, צ'אד ורואנדה במטרה שיקלטו פלסטינים מעזה, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן דרש הצהרה של מדינת ישראל כי "אינה מעורבת בבחינת היתכנות של העברת פלסטינים מעזה לאפריקה" ● גם המדינות המעורבות פרסמו הכחשות גורפות וזעמו על הפרסום ● למרות זאת, מאחורי הקלעים, יש מי שממשיכים לחפש מדינות שיסכימו לקלוט פליטים עזתים ● פרשנות

עקורים פלסטינים במגורים ארעיים ברפיח, 6 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Hatem Ali)
AP Photo/Hatem Ali
עקורים פלסטינים במגורים ארעיים ברפיח, 6 בינואר 2024

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא באמת רצה לראות את אהרן ברק על כס השיפוט בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. נשיא בית המשפט העליון בדימוס לא היה הבחירה שלו, אבל הוא נאלץ להסכים בעיקר מסיבות של אילוצי זמן.

לפני ברק, נתניהו פנה לפרופ' ארווין קוטלר, שר המשפטים לשעבר של קנדה ואחד התומכים הגדולים בישראל.

קוטלר בן ה-82, שהיה גם חבר הפרלמנט הקנדי, ניהל מאבקים ציבוריים לאורך השנים נגד ניסיונות הדה-לגיטימציה של ישראל. בתו היא מיכל קוטלר-וונש, חברת כנסת לשעבר מטעם כחול-לבן. פרופ' קוטלר התנגד בחריפות למהפכה המשפטית שהממשלה הנוכחית ניסתה להעביר.

קוטלר בן ה-82, שהיה גם חבר הפרלמנט הקנדי, ניהל מאבקים ציבוריים לאורך השנים נגד ניסיונות הדה-לגיטימציה של ישראל. בתו היא מיכל קוטלר-וונש, חברת כנסת לשעבר מטעם כחול-לבן

מקורבי נתניהו אומרים כי קוטלר סירב להצעה של נתניהו "מטעמי בריאות". קוטלר-וונש סירבה להתייחס לנושא.

כך או כך, מעל ההליך בהאג מרחף כבר עכשיו הדיון המעיק בישראל על הגירה מרצון של הפליטים הפלסטינים מרצועת עזה. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע אתמול לארץ במטרה להוריד את הדיון הזה אחת ולתמיד מעל סדר היום. הנושא עלה כמעט בכל פורום שבו השתתף בלינקן.

לפני הצהריים, במהלך הביקור, פרסם משרד החוץ הודעה שהכתיב לו באופן תקדימי המטה לביטחון לאומי. "ישראל אינה מעורבת בבחינת היתכנות של העברת פלסטינים מעזה לאפריקה", נכתב בהודעה – למרות שבכירים מאוד במשרד החוץ, יחד עם ח"כ דני דנון, עסקו רק בזה ובדיוק בזה, כולל ספציפית מדינות באפריקה.

לפני הצהריים, במהלך הביקור, פרסם משרד החוץ הודעה שהכתיב לו באופן תקדימי המטה לביטחון לאומי. "ישראל אינה מעורבת בבחינת היתכנות של העברת פלסטינים מעזה לאפריקה", נכתב בהודעה

במסיבת עיתונאים שקיים אמש, יצא בלינקן בהצהרת ניצחון. "נתניהו התחייב בפניי שמדיניות ישראל לא תהיה לעודד הגירה מעזה", אמר בלינקן. מי שמיהר להגיב היה שר האוצר וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' שכתב כי "נפעל כדי לאפשר את פתיחת שערי עזה להגירה מרצון של פליטים כפי שהקהילה הבינלאומית נהגה כלפי הפליטים מסוריה ואוקראינה".

נתניהו וכל שרי הממשלה, למעט שרים במחנה הממלכתי, תומכים בפתרון של הגירה מרצון של פליטים פלסטינים. נתניהו מייחל לפתרון הזה. "אני תומך בזה. אנחנו עובדים על זה", הוא הבטיח לחבריו בסיעת הליכוד לפני שבועיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החות האמריקאי אנתוני בלינקן בפגישה בתל אביב, 9 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החות האמריקאי אנתוני בלינקן בפגישה בתל אביב, 9 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

שרים בממשלה אכן התגייסו למצוא מדינות שיסכימו לקלוט את העזתים. הם חזרו לראש הממשלה בידיים ריקות, לפי שעה.

אחד השרים הבכירים שהיה מעורב בתהליך סיפר אתמול לזמן ישראל: "זה אירוע בלתי אפשרי. הגירה מרצון היא הפתרון האידיאלי, אבל הקשיים הם עצומים. ארצות הברית מתנגדת לזה עקרונית, וגם מדינות באירופה.

"ניסינו לעבוד מול מדינות באפריקה, רובן דחו את הרעיון על הסף. קונגו הדמוקרטית, צ'אד ורואנדה הסתייגו, אבל הסכימו לשמוע. יש לנו יחסים טובים איתן. הסברנו להם שמדובר בפליטים בעלי מעמד זמני, שיוכלו לחזור לעזה אם הם ירצו. הצענו סיוע.

"אבל הפרסום בזמן ישראל עורר סערה וחיסל את הסיכוי: הלחץ הכריע את המדינות וכולן מיהרו להוציא הודעות הכחשה. גם אל תשכח שצ'אד היא חברה בארגון המדינות המוסלמיות. בנוסף, מדינות באפריקה לא אטרקטיביות מבחינת הפלסטינים. הם לא יסכימו לעבור לשם, גם תמורת כסף.

הפרסום בזמן ישראל עורר סערה וחיסל את הסיכוי: הלחץ הכריע את המדינות וכולן מיהרו להוציא הודעות הכחשה. גם אל תשכח שצ'אד היא חברה בארגון המדינות המוסלמיות"

משפחה של עקורים ברצועת עזה אוכלים באוהל זמני במחנה העקורים שנבנה באל-מוואסי בדרום הרצועה, 1 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
משפחה של עקורים ברצועת עזה אוכלים באוהל זמני במחנה העקורים שנבנה באל-מוואסי בדרום הרצועה, 1 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

"חשבנו על סעודיה. הם מקימים עשרות אצטדיונים לקראת המונדיאל ב-2030. יש שם מאות אלפי עובדים זרים מאסיה, אבל המדינות הערביות לא רוצות את הפלסטינים מעזה. מצרים הודיעה שהיא תירה בכל מי שיחצה את הגבול. המדינה היחידה שהסכימה לקלוט עזתים זו קנדה, אם יש להם קרובי משפחה שם. אז שייקחו אותם, בבקשה".

"המדינות הערביות לא רוצות את הפלסטינים מעזה. מצרים הודיעה שהיא תירה בכל מי שיחצה את הגבול. היחידה שהסכימה לקלוט עזתים זו קנדה, אם יש להם קרובי משפחה שם. אז שייקחו אותם, בבקשה"

אבל הניסיונות עדיין קיימים. ח"כ דני דנון, לשעבר השגריר באו"ם, שהיה אחד האנשים המעורבים בבדיקת ההיתכנות עם רואנדה, יקיים היום (רביעי) בכנסת דיון על "היום שאחרי" יחד עם ח"כ רם בן ברק מיש עתיד. בדיון ישתתפו שגרירים מרחבי העולם.

בסוף אוקטובר פרסמו דנון ובן ברק מאמר משותף ב"וול סטריט ג'ורנל" שקורא להגירה מרצון של פלסטינים מעזה בעקבות המלחמה. היום הם ינסו לשכנע את השגרירים שזו אכן הדרך הנכונה.

דנון סירב אתמול להתייחס לנושא.

עוד 630 מילים
סגירה