סיפור המינוי של ברק מזקק את דפוס הפעולה של נתניהו, וזו לא מחמאה

דוד אמסלם ובנימין נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון) (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
דוד אמסלם ובנימין נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון)

הסיפור סביב מינויו של אהרן ברק לשופט מטעם ישראל בבית הדין בהאג משקף היטב את דפוס הפעולה הנפסד של בנימין נתניהו.

אחרי שנה שלמה בה רה"מ ושליחיו – בליכוד, ברשתות ובתקשורת – ניהלו מסע השמצות נגד אהרן ברק, לפתע נתניהו בוחר במושא ההשמצות למשימה הקשה והקריטית – לחלץ את ישראל מהתביעה שמתנהלת נגדה בבית הדין הבינלאומי בהאג באשמת ביצוע רצח עם.

אחרי שנה שלמה בה רה"מ ושליחיו – בליכוד, ברשתות ובתקשורת – ניהלו מסע השמצות נגד ברק, לפתע נתניהו בוחר במושא ההשמצות למשימה הקשה והקריטית – חילוץ ישראל מהתביעה באשמת ביצוע רצח עם

לכאורה, ראוי לברך – סופסוף נתניהו, שמרבית מינוייו מבישים, מינה את האדם המיומן והראוי ביותר למשימה המורכבת כל כך. מי שכיהן כנשיא בית המשפט העליון, גרף את פרס ישראל למדעי המשפט, וקנה לעצמו ובצדק הערכה ברחבי העולם, הוא המתאים ביותר לייצג אותנו בטריבונל הבינלאומי. אלא שקשה להתעלם משנה שלמה בה מכונת רעל, מובלת על ידי נתניהו, ניסתה בכל הכוח לרמוס את שמו הטוב של משפטן מהולל ועתיר זכויות כמו אהרן ברק.

אבל גם אם מצליחים להתעלם ממסע ההשחרה הבזוי – שכלל הפגנות מחוץ לביתו של ברק – ונותנים לנתניהו קרדיט על הבחירה בשופט, קשה להתכחש לתגובה מעוררת הגועל של רה"מ למינוי הראוי שהוא עצמו הוביל.

"ברק הוא ניצול שואה עם מעמד בינלאומי", הסביר נתניהו לעדת החנפנים שטיפח בישיבת הליכוד, בניסיון מגוחך לרכך את זעמם על הבחירה בשופט שהוצג על ידם כ"אבי הדיקטטורה של בג"ץ".

הגדיל לעשות בזמנו השר דודי אמסלם שאמר במתינות אופיינית כי ברק ודן חלוץ "צריכים להינמק בכלא עד סוף חייהם". כמובן שאותו אמסלם לא העלה בדעתו להשתלח באדונו, נתניהו, על כך שמינה לנציגנו בהאג אדם ש"צריך להינמק בכלא".

מסע הדה לגיטימציה לנשיא העליון לשעבר לא כלל רק שרים וחברי כנסת בליכוד. השופר יעקב ברדוגו אמר בחודש יולי האחרון על אהרן ברק כי הוא "רוצה גופות של יהודים ברחובות". לא פחות.

גם אם מצליחים להתעלם ממסע ההשחרה הבזוי – שכלל הפגנות מחוץ לביתו של ברק – ונותנים לנתניהו קרדיט על הבחירה בשופט, קשה להתכחש לתגובה מעוררת הגועל של רה"מ למינוי הראוי שהוא עצמו הוביל

גם יאיר נתניהו היגג בטוויטר כי אהרן ברק "הוא פקיד שסיים את עבודתו לפני 17 שנה" ותהה "למה דעתו מעניינת?". ובכן, כנראה שהיא מאוד מעניינת את אביך שהזעיק את ה"פקיד" לחלץ את ישראל בהאג.

אבל בוא נחזור להסבר שנתן נתניהו למינוי אהרן ברק בישיבת הליכוד השבוע. "ברק הוא ניצול שואה", אמר יו"ר הליכוד, כאילו שחוץ מלשרוד את השואה – גדול שופטי ישראל לא עשה דבר משמעותי בחייו. איזו תגובה מקטינה, עלובה ומרושעת. תגובה שמראה בדיוק את אופיו הרקוב של האדם הממנה.

במקום לעמוד מאחורי המינוי ולשם שינוי לומר לאנשיו את האמת, נתניהו בחר להפוך אדם מבריק, מוערך וחתן פרס ישראל למי שכל הווייתו מסתכמת בהיותו "ניצול שואה". זה נתניהו – אדם שתמיד יפעל לפי האינטרס הרגעי ולעולם יאמר את הדבר שישרת אותו באותו הרגע. אם האינטרס האישי ינוע לכיוון אחר, למנהיג העקבי לא תהיה בעיה לומר את ההפך הגמור.

את ביבי כולם מכירים. פרט לגרעין הקשה של הביביסטים, קשה לשער שמישהו נפל מהכיסא לנוכח תגובתו מעוררת הבוז והגועל. מי ששגה פה הוא אהרן ברק שנענה לנתניהו והסכים לקבל את המינוי.

אין לי ספק שברק נענה למינוי מתוך הרצון לשרת את מדינת ישראל ולמנוע ממנה תסבוכת קשה ביותר במקרה של הפסד בהאג. אלא שברק מפספס את העובדה שנתניהו עושה בו שימוש ציני וקרוב לוודאי שימשיך להרעיל נגדו גם לאחר שבחר בו. נתניהו בחר בו כדי להציל את עורו, לא על מנת להציל את מדינת ישראל.

"ברק הוא ניצול שואה", אמר נתניהו, כאילו שחוץ מלשרוד את השואה – גדול שופטי ישראל – לא עשה דבר משמעותי בחייו, וכל הווייתו מסתכמת בהיותו "ניצול שואה". איזו תגובה מקטינה, עלובה ומרושעת

אילו הייתי בנעליו של ברק הייתי אומר לנתניהו – אם כל הווייתי מסתכמת בהיותי "ניצול שואה" (דבר שאני מתגאה בו), לך תחפש שורד ימני ואוהד ה"רפורמה" למשימה המורכבת.

אם תתקשה לאתר, תמיד שמורה לך האופציה לפנות לשמחה רוטמן, משפטן מחונן וכותב רב המכר "מפלגת בג"ץ", או לטלי גוטליב, עורכת דין מדופלמת 22 שנה. בטוחני שכל העולם ישתכנע למשמע טיעוניהם.

תומר פלג, עוסק בייעוץ תקשורת ויחסי ציבור. שירת בדובר צה"ל. בוגר ביה"ס לעיתונאות "כותרת" ובעל תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל אביב. עבד 7 שנים ב"ידיעות תל אביב". שימש כדובר של ח"כ לשעבר איל בן ראובן (המחנה הציוני) ושל חברת הכנסת אמילי מואטי (עבודה).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הבעיה עם היענותו של ברק אינה מסתכמת בכך שהוא מחל על כבודו ועל כבודם של כל אלו שנאבקו לשמור על מדינת ישראל כמדינת חוק. הבעיה היותר גדולה היא שהוא מוכן להיות עלה תאנה לפעילות צבאית הרסנית... המשך קריאה

הבעיה עם היענותו של ברק אינה מסתכמת בכך שהוא מחל על כבודו ועל כבודם של כל אלו שנאבקו לשמור על מדינת ישראל כמדינת חוק. הבעיה היותר גדולה היא שהוא מוכן להיות עלה תאנה לפעילות צבאית הרסנית שנועדה לנקום על ההשפלה הנוראה שספגנו ולספק את תאוות הדם של הימין הלאומני. ולא זה לא הדרך הטובה ביותר למנוע אסונות כמו אלו שהתרחשו ב-7 לאוקטובר.

עוד 628 מילים ו-1 תגובות
סגירה