הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

האוצר מנצל את המלחמה לקיצוצים ופגיעה במוחלשים

תוכנית ה"התאמות" לתקציב 2024 של משרד האוצר היא כה שרירותית ולא עניינית, שהיא כמעט לא לגיטימית ● לא מפתיע ש-2023 היא השנה החמה בהיסטוריה, כן מפתיע הפער העצום שבו התבססה בראש הטבלה ● יריד האוכל הטבעוני שמתקיים כל שבוע בדיזנגוף סנטר הוא גן עדן לכל אוהבי האוכל ● ותמונה אחת מספרת את כל הסיפור של ממשלת ישראל הנוכחית

בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 8 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 8 בינואר 2023

1

עדיין לא ברור מה יישאר מתוכנית הקיצוצים (סליחה, "התאמות") של משרד האוצר, המתיימרת לצמצם את הגירעון בעשרות מיליארדי שקלים ולאפשר למשק לעבור את המלחמה בשלום. כרגע היא נראית כמו עדר שלם של עיזים שהוכנס לחדר צפוף. כמה מהן יצאו מהצד השני? הימים הקרובים יגידו.

תחומי התחבורה, החקלאות, האנרגיה והסביבה הם בין כוכבי התוכנית ויעדים מובילים לקיצוץ. אפשר להתדיין על כל סעיף בתוכנית שהפיץ האוצר, חלקם סבירים וחלקם מופרכים, אבל יש בעיה: התנהלותה הכלכלית של הממשלה הזו כה שרירותית ולא עניינית, שהיא כמעט לא לגיטימית.

איך אפשר לחתוך בבשר החי של תחומים רגישים כל כך במשק הישראלי בטענה שהאומה ניצבת על פי תהום כלכלי, ובאותה עת לפרנס שורה ארוכה של משרדים מומצאים עתירי ג'ובים ומקורבים בעלות של מיליארדים?

איך אפשר לחתוך בבשר החי של תחומים רגישים כל כך במשק הישראלי בטענה שהאומה ניצבת על פי תהום כלכלי, ובאותה עת לפרנס שורה ארוכה של משרדים מומצאים עתירי ג'ובים ומקורבים בעלות של מיליארדים?

בשנים הקרובות לא יהיו תוספות שירות בצי האוטובוסים – הרזה והחסר – שמשרת מיליוני ישראלים ביום, אבל כן יהיה כסף לשלם למנכ"ל החדש של המשרד לענייני מודיעין של גילה גמליאל. איך אפשר בכלל לנהל דיון רציני מול סדר עדיפויות כזה?

האבסורדים חוגגים וחושפים את היעדרה של השקפת עולם סדורה: האוצר מציע להגדיל את המס על הסיגריות. אני בעד. אבל אם התפיסה אומרת שצריך למסות צריכה של מוצרים שמייצרים תחלואה במקרה הטוב והורגים במקרה הרע, למה אותו שר אוצר ביטל את המס על המשקאות הממותקים?

משרד האוצר בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משרד האוצר בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כשדורשים מהציבור להתגייס – גם כלכלית – למאמץ המלחמתי, צריכים להפגין מינימום של עקביות ויושרה. כשהאוצר מציע לבטל את התמיכה של המשרד להגנת הסביבה בפעילות היחידות הסביבתיות ברשויות המקומיות, הוא בעצם אומר – זה אולי חשוב, אבל לחסוך כמה מיליוני שקלים זה כרגע יותר חשוב.

רק שאותו אוצר ביטל את המס על החד"פים, ובכך גם פגע בסביבה וגם יצר חור בקופת המדינה. חור שכעת הוא מנסה למלא באמצעות עוד פגיעה בסביבה.

בכנס על תחבורה שנערך לאחרונה, אמרה רפרנטית התחבורה באוצר ספיר איפרגן שבכל הנוגע לשירות האוטובוסים, הכסף אינו מהווה חסם. אנחנו שופכים עוד ועוד מיליארדים על סבסוד התחבורה הציבורית, הפנתה את החיצים אל אנשי משרד התחבורה, אבל הם לא מניבים פירות בגלל תכנון לקוי של קווים וחוסר יעילות של רשת האוטובוסים.

איפרגן הפנתה את החיצים אל אנשי משרד התחבורה: אנחנו שופכים עוד ועוד מיליארדים על סבסוד התחבורה הציבורית, אבל הם לא מניבים פירות בגלל תכנון לקוי של קווים וחוסר יעילות של רשת האוטובוסים

הטענות בהחלט לא תלושות מהמציאות, אבל יש איתן שתי בעיות: איפרגן אבחנה את הבעיה, אבל לא הציעה פתרון; ובעיקר: כשגורמי מקצוע במשרד התחבורה שומעים שאין מגבלת תקציב בכל הנוגע לאוטובוסים, הם מגחכים.

בשנה האחרונה, אין מה לדבר על תוספות שירות וקווים. אם הגיע כסף למשרד, הוא נלקח על ידי השרה למקומות אחרים. האוטובוסים אחרונים בתור.

תחבורה ציבורית. אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
תחבורה ציבורית. אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עכשיו, בתוכנית החדשה של האוצר, זה אמור להפוך לרשמי: האוטובוסים לא יקבלו תוספת קווים או תוספת תדירות. זו הדרך הבטוחה לנוון שירות שמיליוני אנשים – קטינים, קשישים, סטודנטים ואלה שאין להם אפשרות להחזיק רכב פרטי – תלויים בו.

מנגד, ההצעה של האוצר למסות את הנסיעה במכוניות החשמליות ראויה לדיון: באוצר חוששים שהנסיעה במכונית החשמלית זולה מדי ועלולה לגרום להעדפה של השימוש בה על פני תחבורה ציבורית. רק שהישראלים לא נוסעים או נמנעים מנסיעה באוטובוס בגלל המחיר. אם רוצים שהם יבחרו באוטובוס, צריך לדאוג שהוא יהיה זמין, תדיר ומהיר.

בלי שדרוג משמעותי של רשת האוטובוסים, אף ישראלי לא ינטוש את המכונית הפרטית, חשמלית או בנזין, יהיה המחיר אשר יהיה. התוצאה תהיה שכולנו נשלם יותר מיסים, וניתקע בפקקים הולכים וגדלים.

בלי שדרוג משמעותי של רשת האוטובוסים, אף ישראלי לא ינטוש את המכונית הפרטית, חשמלית או בנזין, יהיה המחיר אשר יהיה. התוצאה תהיה שכולנו נשלם יותר מיסים, וניתקע בפקקים הולכים וגדלים

היעדר תפיסת העולם הכוללת מתבטא גם בהצעה להגדיל את היטל ההטמנה באתרי הפסולת. תיאורטית זה נשמע לא רע ועובד ברוב העולם המפותח: כשהרשות המקומית יודעת שתשלם ביוקר על הטמנת פסולת, זה מתמרץ אותה להגדיל את היקפי המיחזור.

רק שבארץ, הקושי האמיתי נמצא ברשויות העניות, רובן בחברה הערבית, שבהיעדר אמצעים כספיים נמנעות מהטמנה מסודרת, הפסולת נערמת באתרים פיראטיים ובשלב מסוים מועלית באש.

שריפת פסולת בטייבה, 14 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")
שריפת פסולת בטייבה, 14 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")

הגדלה של היטל ההטמנה רק תגדיל את היקף עבריינות הפסולת והשרפות בשטחים הפתוחים. כדי למנוע את זה, צריך לייצב את הרשויות המקומיות הערביות ולתמוך בהן, אבל באוצר מתכוונים דווקא לצמצם את תוכניות התמיכה בחברה הערבית.

דיונים מעניינים מתקיימים בימים אלה מאחורי הקלעים בין משרדי הגנת הסביבה והאוצר. על הפרק: מס הפחמן שהאוצר מבקש להטיל, שישקף את עלויות השימוש בדלקים מזהמים.

לכאורה זהו חלומם הרטוב של הירוקים: מס שתפקידו לדחוף את המשק, התעשייה, העסקים והציבור להתייעלות אנרגטית, לחיסכון בחשמל ולשימוש באנרגיות נקיות. רק שבמשרד להגנת הסביבה סבורים שבאוצר פספסו משהו: אימצו את החלק של המקל, והשאירו במגירה את הגזר.

"אם אתה רק מעלה את חשבון החשמל לזקן מהשיכון שיש לו תנור ספירלה אבל לא נותן לו חלופה", אומר גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, "לא עשית כלום. זה מס טוב, אנחנו לא מתנגדים לו, אם הוא היה מגיע כמו שזה מקובל בעולם.

"אם אתה רק מעלה את חשבון החשמל לזקן מהשיכון שיש לו תנור ספירלה אבל לא נותן לו חלופה, לא עשית כלום. זה מס טוב, אנחנו לא מתנגדים לו, אם הוא היה מגיע כמו שזה מקובל בעולם"

"ההצעה של האוצר היא מס שרואה את צד ההכנסות, אבל לא אסכים שיקראו לזה מס פחמן אם הוא לא משיג את המטרות הירוקות שלו. צריך להשתמש בחלק מהמס שנגבה כדי לקדם את המשק לאנרגיות נקיות יותר ולחיסכון אנרגטי. כדי שזה יקרה, לצד המיסוי צריכים להיות תמריצים ומענקים.

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת על מיסוי רכב חשמלי, 19 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת על מיסוי רכב חשמלי, 19 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אתה אומר לעסקים ולצרכנים – אם אתם מתייעלים ומראים שהורדתם את חשבון החשמל שלכם, אתם מקבלים מענק. אחרת זה לא מס ירוק, זו פשוט גזירה על הציבור בלי להציע לו חלופות. זה בדיונים עכשיו, ואני מקווה שנצליח לשכנע".

2

לא היה שום דבר מפתיע בידיעה שפרסם השבוע "קופרניקוס", שירות שינוי האקלים של האיחוד האירופי, לפיו 2023 הייתה השנה החמה בהיסטוריה. אחרי רצף של חודשים חמים בהרבה מהממוצע היה ברור שגם הסיכום השנתי יבטא את המגמה.

מה שהפתיע זה הפער העצום שבו 2023 התבססה בראש הטבלה: 0.17 מעלות צלזיוס יותר מהשיאנית הקודמת (2016), 1.48 מעלות יותר מרמות החום ששררו על פני הכדור בטרם המהפכה התעשייתית.

מה שהפתיע זה הפער העצום שבו 2023 התבססה בראש הטבלה: 0.17 מעלות צלזיוס יותר מהשיאנית הקודמת (2016), 1.48 מעלות יותר מרמות החום ששררו על פני הכדור בטרם המהפכה התעשייתית

מאחר שחלק משמעותי מהשיח בוועידות האקלים האחרונות הוקדש לסכנה שגלומה בחציית רף ה-1.5 מעלות (מעל המהפכה התעשייתית), אפשר להכריז חגיגית שהגענו אל היעד – ושיהיו לזה, וכבר יש, השלכות מרחיקות לכת.

בשולי הדברים, צדה את העין תגובתו של פרופ' אנדרו דסלר מאוניברסיטת A&M מטקסס.

"כל שנה עד סוף חייכם תהיה אחת השנים החמות אי פעם", אמר הפרופסור ל"גארדיאן" הבריטי כמה ימים לפני סוף השנה. "זה אומר ש-2023 תהיה בסופו של דבר אחת השנים הקרות ביותר במאה הנוכחית. תיהנו ממנה כל עוד היא נמשכת".

מם מפורסם של "הסימפסונים" (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מם מפורסם של "הסימפסונים" (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

3

לא צריך להיות טבעוני או מחבק עלים ומלפפונים כדי להגיע ליריד האוכל הטבעוני שמתקיים בכל יום רביעי בדיזנגוף סנטר בתל אביב (12:00-20:00, בניין B, קומה 1-).

עבור טבעונים זה כמובן גן עדן – לא צריך לברר את רכיבי המנות ולהתאכזב כשמגלים עקבות ביצה – אבל המגוון והאיכות יספקו גם אוכלי כל ובוודאי צמחונים.

עבור טבעונים זה כמובן גן עדן – לא צריך לברר את רכיבי המנות ולהתאכזב כשמגלים עקבות ביצה – אבל המגוון והאיכות יספקו גם אוכלי כל ובוודאי צמחונים

יריד האוכל הטבעוני בדיזנגוף סנטר, ינואר 2024 (צילום: אביב לביא)
יריד האוכל הטבעוני בדיזנגוף סנטר, ינואר 2024 (צילום: אביב לביא)

יש דוכן דרוזי ודוכן אתיופי, דים סם ומוקפץ אסיאתי, אמפנדס, נקניקיות של Ray's, קובה טבעונית, מסעדת "מיץ מרק" מגבעתיים, דוכן ג'ירוס יווני, שוקולדים ועוד. אני דגמתי מהמלאי כופתה של אמיר אהרון ממסעדת צ'נדרה – היה נהדר.

יש שולחנות סמוכים שאפשר לאכול עליהם ואפשר כמובן לארוז הביתה. לא מקרי שכל זה קורה בדיזנגוף סנטר – הקניון הכי סביבתי בישראל, שלא לומר היחיד.

4

תמצית מהותה של ממשלת ישראל התנקזה לתוך התמונה הזו: מקסימום פלסטיק, מינימום נשים.

ישיבת הממשלה, 7 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ישיבת הממשלה, 7 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
עוד 1,208 מילים
סגירה