אילוסטרציה: חייל קורא בשטח הכינוס לפני הכניסה לרצועת עזה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)
אדי ישראל/פלאש90

רשימת הקריאה של הלוחמים בעזה

הלחימה בחלקים מסוימים בעזה מאפשרת לחיילי הסדיר הפוגה ממושכת בשטח ● מנותקים מהניידים, הלוחמים גיבשו רשימה של ספרים שהם מעוניינים לקרוא ● הרשימה כוללת ספרי פנטזיה ועזרה עצמית, אך הספרים המבוקשים ביותר הם ספרי גבורה ומורשת קרב

המלחמה, באזורים מסוימים בעזה, מתנהלת עתה אחרת. אחרי חודשים מאוד אינטנסיביים וקשים, חלק מחיילי הסדיר כבר נייחים יותר. לאור המציאות החדשה, חלק מחיילי הסדיר ביקשו מהרס"ר הגדודי ו/או או מההורים בבית לשלוח להם ספרי קריאה.

הלוחמים, בני 18–22, שהתבגרו דבוקים לניידים, נכנסו להילחם במלחמה הקשה ביותר בדור שלנו בלי המכשיר הצמוד. אם לא היינו עוברים דברים כה קשים במדינה מאז 7 באוקטובר, אפשר היה לחשוב על זה במונחים של מהפכה.

כל מי שעושה שירות צבאי משמעותי אומנם נמצא בדרך כלל בלי הנייד החל מהטירונות, אך בשעות הט"ש (טרום שינה) – בטח בקרב המתגייסים החדשים – הם חוזרים לניידים. מאז 7 באוקטובר, כמעט כל מי שנכנס לעזה השאיר את הסלולרי בחוץ – אין וואטסאפ, טיקטוק, הודעה להורים ולחברה שהכול בסדר, חדשות, ספורט.

כדי להתמודד עם המצב החדש, הם חזרו לאחור. תשאלו בחנויות החשמל המקומיות ברחוב הראשי בעיר מגוריכם כמה מכשירי רדיו העובדים על בטריות (כן, ממש כמו פעם) נרכשו. עתה החיילים מבקשים דבר מפתיע – ספרים.

על בסיס מידע שרץ בקבוצות שונות של הורים ללוחמים בעזה – ועל בסיס שיחות עם הורים – להלן רשימת הספרים המבוקשים ביותר בעזה, לידיעת עולם הספרות והספר. הרשימה מבוססת על בקשות של חיילים בסדיר בלבד. כאמור, מדובר בבקשות של החיילים בעזה בלבד. בקשות חיילי שטחי הכינוס – למשל, תותחנים, מורן, לוגיסטיקה, חיל הים ואוויר – לא נכללו ברשימה.

מי גונב את הספרים בעזה?

אחת הפלוגות הכינה רשימת ספרים והגישה אותה לרס"פ. אחרי שההורים ארגנו את הרכישה הם הוכנסו לעזה. אולם, כוח צבאי צה"לי אחר גנב אותם. ההורים התבקשו להכין את החבילה מחדש – עם אותם הספרים.

אחת הפלוגות הכינה רשימת ספרים והגישה אותה לרס"פ. אחרי שההורים ארגנו את הרכישה הם הוכנסו לעזה. אולם, כוח צבאי צה"לי אחר גנב אותם

להלן הרשימה:

"מאפס למאה" מאת גיא מ., שתיעד במשך חמש שנים את שירותו כלוחם ופרמדיק ביחידת החילוץ 669. סיפורי הספר מתמקדים בחילוצים תחת אש – מרגע ההקפצה ועד הפינוי – ובמבצעים חשאיים מעבר לגבול, אבל גם בחילוץ בני נוער בשיטפון במדבר יהודה.

"שמיים שאין להם חוף" מאת יפעת ארליך הוא סיפור הגבורה של רס"ן בניה שראל, שנפל ברצועת עזה ב־1 באוגוסט 2014, שלושה שבועות לפני חתונתו. שראל שירת כמפקד מפלוגת הסיור של גבעתי ונפל בקרב בפאתי רפיח עם הדר גולדין וליאל גדעוני.

חייל קורא שטח בשטח הכינוס לפני הכניסה לרצועת עזה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)
חייל קורא שטח בשטח הכינוס לפני הכניסה לרצועת עזה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)

החיילים ביקשו גם את "משאלה אחת ימינה" של אשכול נבו, שמתאר את החברות של ארבעה בחורים מחיפה העוברים לתל אביב אחר הצבא.

הרשימה כללה גם את "בשבילה גיבורים עפים" של אמיר גוטפרוינד משנת 2008, העוקב אחר חמישה חברי ילדות מחיפה החל מהתקופה של לאחר מלחמת ששת הימים ועד רצח רבין ב־1995. בשנת 2018 שודרה סדרת טלוויזיה המבוססת באופן חלקי על הספר הפופולרי. הרומן של גוטרפוינד מתרחש ברקע האירועים הלאומיים הגדולים ותורגם לשפות נוספות.

החיילים ביקשו גם ספרי עזרה עצמית כמו "12 כללים לחיים" ומילון עברית–ערבית מדוברת, כדי לנצל את השעות הפנויות בעזה לחיזוק השפה הבסיסית

עוד ברשימה: "אייכמן בידיי" מאת צבי מלחין. הספר מבוסס על סיפור חייו של פיטר מילכמן, לוחם מוסד וצייר בניו יורק. הספר מגולל את סיפור תפיסתו של אייכמן והבאתו למשפט בישראל.

החיילים ביקשו גם ספרי עזרה עצמית כמו "12 כללים לחיים", רב המכר של ג'ורדן פיטרסון מ־2018 – ספר המספק עצות מעשיות לחיים על בסיס עקרונות אתיים, תוך הטפה ללקיחת אחריות אישית בעת החיפוש אחר משמעות – ו"דברים שהלוואי וידעתי בגיל עשרים" מאת טינה סיליג.

חיילי צה"ל ברצועת עזה, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ברצועת עזה, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

החיילים ביקשו גם מילון עברית–ערבית מדוברת כדי לנצל את השעות הפנויות בעזה לחיזוק השפה הבסיסית.

בגזרת הספרים המתורגמים, ספריו של סטיבן קינג – "לא משנה מה", כתב אחד החיילים, העיקר שיהיה קינג – היו מבוקשים במיוחד. הם גם ביקשו את "המטופלת השקטה", מותחן פסיכולוגי מאת אלכס מיכאלידס משנת 2019.

עוד ספר מתורגם פופולרי היה "האישה אחרת" מאת סופר ספרי הריגול דניאל סילבה. הספר מגולל את סיפורו הפיקטיבי של איש המוסד גבריאל אלון, שמחסל את חברי ארגון "ספטמבר השחור", מבצעי טבח הספורטאים במינכן.

חאן יונס, רגע של שלווה.

Posted by ‎אבישלום וינברג‎ on Wednesday, January 10, 2024

בגזרת הפנטזיה, היו לוחמים שביקשו לקרוא את סדרת הספרים הדיסטופיים "הערפילאים" מאת ברנדון סנדרסון.

דרישות החיילים הדתיים

היו חיילים שביקשו לקרוא את "מסילת ישרים" של רבי משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) מ־1740, שיצא במהדורת כיס לחיילים על ידי הרב אליעזר קשתיאל. חיילים דתיים, כך נאמר לנו, מבקשים לקרוא את הדף היומי, תרומת חוברות גמרא, וספרי אמונה נוספים.

חיילים דתיים מבקשים את ספריו של הרב ליאור אנגלמן – שהוציא לאחר ההתנתקות ב־2006 את הספר "כיסופים", הכולל דרכי התמודדות אמונית עם פינוי גוש קטיף

חיילים דתיים מבקשים גם את ספריו של הרב ליאור אנגלמן – שהוציא לאחר ההתנתקות ב־2006 את הספר "כיסופים", הכולל דרכי התמודדות אמונית עם פינוי גוש קטיף – וגם את סדרת ספרי "החכמים" של הרב בני לאו, העוסקים בהנגשת עולם התורה ובחיבור בין תרבות עכשווית לתרבות מסורתית.

ספר מבוקש נוסף הוא "תיאום כוונות" מאת הרב חיים סבתו, העוסק בזיכרונותיו ממלחמת יום הכיפורים.

הכי מבוקשים: סיפורי גבורה

ברור שלא כל הלוחמים בעזה יושבים וקוראים ספרים. בשעות הפנויות הם משחקים בקלפים, מעשנים, מאזינים לרדיו ועוד. אולם, אחרי הלחימה הקשה בחלק הצפוני בעזה, הפעילות באזורים מסוימים ברצועה דומה עתה יותר ל"אחזקת קו", מה שמאפשר את הקריאה.

הרשימה לעיל מלמדת שהחיילים נמשכים לקריאת סיפורי גבורה. המציאות בעזה קשה ומורכבת ובכל זאת הם ממשיכים לחשוב על הנופלים, על המבצעים ההיסטוריים ועל סיפורי מלחמה. רק מעט מהספרים מאפשרים הפלגה למחוזות רחוקים שאינם קשורים בחיי היום־יום הישראליים. רוב הספרים עוסקים במאבק הישראלי–יהודי ובלחימה הקשה.

הרשימה לעיל מלמדת שהחיילים נמשכים לקריאת סיפורי גבורה. המציאות בעזה קשה ומורכבת ובכל זאת הם ממשיכים לחשוב על הנופלים ועל המבצעים ההיסטוריים

עוד 827 מילים
סגירה