האמריקאים חוששים שהאזור יבער חזית אחר חזית

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן לצד שר הביטחון יואב גלנט. 9 בינואר 2024 (צילום: אלעד מלכה)
אלעד מלכה
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן לצד שר הביטחון יואב גלנט. 9 בינואר 2024

100 ימים למלחמת חרבות ברזל, המלחמה שנושאת בחובה את הסכנה למלחמת עולם שלישית. עם תחילת המלחמה, כשהתמונה הגדולה עמדה בפני דרג מקבלי ההחלטות, היו שהזהירו כי ללא תכנון הולם וראייה רחבה, יכולה לחול אסקלציה שתסחוף את מדינות העולם למערבולת חסרת תקדים.

הטבח בעוטף עזה וחטיפתם של 241 אזרחים, קשישים, נשים, ילדים, פעוטות וחיילים – חשפו הנהגה ישראלית בשיתוק מערכתי חסר תקדים. מי שהבין מיד את גודל הסכנה היה הממשל האמריקאי, ששיגר בבהילות את מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בניסיון לבלום החלטות ממשלה וקבינט על פעולות תגובה בלתי הפיכות.

ההנהגה הישראלית חשפה שיתוק מערכתי חסר תקדים. מי שהבין מיד את גודל הסכנה היה הממשל האמריקאי, ששיגר בבהילות את בלינקן בניסיון לבלום פעולות תגובה בלתי הפיכות של הממשלה והקבינט

בארצות הברית הבינו שהתלקחות כאן תקרין ומיד אל ציר הרשע של המאה העשרים ואחת איראן-רוסיה-סין, ועלולה ליצור קואליציה עם פוטנציאל גרעיני שאת תוצאותיו קשה אפילו לדמיין.

נזכיר כאן שהמונח "ציר הרשע" נטבע בתחילת שנות האלפיים ע"י מי שהיה בשעתו נשיא ארה"ב ג'ורג בוש. בנאום שנשא על מצב האומה הוא דיבר על הצורך למנוע ממשטרים המעניקים חסות לטרור את היכולת לאיים על ארצות-הברית ועל בעלות בריתה באמצעות נשק להשמדה המונית.

בוש התייחס אז אל צפון קוריאה, איראן ועיראק, כשטען שמדינות כאלה והטרוריסטים בעלי בריתם מהווים ציר רשע, וכי הם מתחמשים במטרה לאיים על שלום העולם בשאיפתם להשיג נשק להשמדה המונית.

מאז ציר הרשע השתנה כמה פעמים. עכשיו, כאמור, כלולים בו בעיקר איראן-סין-רוסיה, כשברור לכל שהמלחמה בעזה, הזוכה לתמיכה של איראן גם באמצעות חימוש החזבאללה, מחייבת את המערב לנהוג בתבונה ובאיפוק.

בלינקן התבטא באחד מהביקורים התכופים שהוא מקיים בימים אלה באזור, כי אין להוציא מכלל אפשרות שאיראן תתמוך בהסלמה עד כדי תקיפת מוצבים אמריקאיים באזור.

בארצות הברית הבינו שהתלקחות כאן תקרין ומיד אל ציר הרשע של המאה ה-21 איראן-רוסיה-סין, ועלולה ליצור קואליציה עם פוטנציאל גרעיני שאת תוצאותיו קשה אפילו לדמיין

"אף אחד אינו רוצה בחזית שניה או שלישית", אמר בלינקן, "אבל אם זה יקרה אנחנו מוכנים לזה". הממשל בארה"ב גם קישר מיד בינו לבין האיום של חזבאללה מצפון, והודיע כי יתערב אם חזבאללה יתקוף את ישראל.

ההחלטה בתחילת המלחמה בעזה לפנות את הישובים צמודי הגדר בצפון באה כדי למנוע פגיעות בנפש כשיהיה ירי בצפון, מה שעלול היה ליצור את הצורך להשיב בתקיפות בעלות פוטנציאל להסלמה.

המסר כאן היה גם לישראל: נהגו באיפוק בכל הקשור לירי מצפון, ואם תחול הסלמה משמעותית, ארה"ב היא זו שתגיב.

זו הסיבה למסרים המורכבים של ישראל בעקבות המתקפות מצפון. שר הביטחון יואב גלנט חוזר ואומר שאנו מעדיפים הסדר ביטחוני מצפון, אך שעון החול הולך ואוזל.

כשדיברנו כאן בתחילת המלחמה על הפגיעה הקשה בהרתעה של ישראל,
דובר על הקושי שהאמריקאים צופים בהתמודדות של צה"ל מול כמה גזרות. ההצהרות של מי שעומד בראש הממשלה הזו, לפיהן חזבאללה רואה מה קרה בעזה וחושש שזה מה שיקרה בביירות – נועדה לצורכי פנים.

ראש הממשלה יודע שארה"ב תעשה ככל יכולתה כדי למנוע את הפיכת ביירות לעזה, כי ביירות זה חזבאללה וחזבאללה זה איראן. ארה"ב, כמו גם מדינות הציר השפוי, מבינות שבכל התלקחות בממדים גדולים מאלה שהתרגלנו אליהם עד כה טומנת בחובה מלחמה אזורית כוללת, שתאיים לסחוף לתוכה את העולם כולו.

ארה"ב, כמו גם יתר מדינות הציר השפוי, מבינות שבכל התלקחות בממדים גדולים מאלה שהתרגלנו אליהם עד כה טומנת בחובה מלחמה אזורית כוללת, שתאיים לסחוף לתוכה את העולם כולו

גורם במחלקת המדינה האמריקאית אמר בריאיון לרשת CNN כי מטרת ביקורו של המזכיר בלינקן היא לקיים תקשורת עקיפה עם איראן, ולמנוע הידרדרות למלחמה אזורית.

נשיא איראן איברהים ראיסי, שלח מסר מאיים לישראל ואמר: "היישות הציונית תושמד, למרות התמיכה לה היא זוכה".

בארה"ב משגרים הנה בזה אחר זה את בכירי הממשל כדי לנסות להבין מה היעד האמיתי של ממשלת ישראל

העובדה שלא נקבעו יעדים מדיניים למלחמה מעוררת חששות אמיתיים לכך שבראש ממשלת ישראל עומד אדם שמתכוון להבעיר את האזור בפתיחת חזית אחר חזית, והאמריקאים מביטים בדאגה רבה אל מה שקורה בגדה המערבית. העימותים היום יומיים בין המתנחלים לאוכלוסייה הפלסטינית, והתגובה הרפה של צה"ל, מהווה עדות חיה לניסיון לפתוח חזית נוספת.

הממשל האמריקאי העביר מסר ברור של תמיכה בפתרון שתי המדינות לשני עמים ושמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, אבל בממשלת ישראל, כפי שמבטאים זאת בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר, יש הדוגלים במדיניות של "בעל הבית השתגע".

בממשל האמריקאי מתקשים לאתר את הנוסחה לסיום הלחימה. אם בתחילה נאמר "כולם בעד כולם" (חטופים תמורת אסירים פלסטינים), עכשיו כבר עולות תביעות נוספות של חמאס. הנוסחה הריאלית ביותר מלכתחילה הייתה "כולם בעד כולם והחוצה". להעביר את ראשי חמאס לקטאר או לטורקיה.

העובדה שלא נקבעו יעדים מדיניים למלחמה מעוררת חששות אמיתיים לכך שבראש הממשלה עומד אדם שמתכוון להבעיר את האזור בפתיחת חזית אחר חזית, והם מביטים בדאגה רבה אל מה שקורה בגדה המערבית

ואולי נזכיר כאן את ההקלטה משנת 2002 של שרה נתניהו בשיחה עם פעיל ליכוד: "ביבי הוא מנהיג שהוא גדול על כל המדינה הזאת, הוא באמת מנהיג בקנה מידה לאומי. במדינה הזאת כולם רוצים להישחט ולהישרף? יאללה, למה הוא צריך להתאמץ כל כך? נעבור לחוץ לארץ. שהמדינה הזאת תישרף. המדינה בלעדי ביבי לא תחזיק מעמד. אנשים כאן יישחטו".

אז אנשים נשחטו כאן במשמרת שלו, ואם מדינות המערב לא יבינו זאת ומהר,
המזרח התיכון כולו יעלה בלהבות.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 788 מילים
סגירה