אחרי החיסולים בסוריה, איראן מעלה את רף האיומים

בתקיפה שביצעה איראן בשבוע שעבר בעיראק, הטילים פגעו בדיוק של מטרים אחדים בשלוש מטרות - כולן לא רחוק מהקונסוליה האמריקאית בארביל ● משמע, איראן הייתה יכולה לפגוע היכן שרצתה, והיא בחרה שלא ● זה היה גם המסר של טהרן בתקיפה של מטרות דאעש בסוריה: אם נרצה, נגיע לכל מטרה במזרח התיכון ● פרשנות

נשיא איראן אבראהים ראיסי נואם בטקס יום הזיכרון לחיסולם של קסאם סולימאני (ברקע מימין) ומפקד הכוחות העיראקים אבו מהאדי אל-מוהנדיס (ברקע משמאל), 3 בינואר 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
ATTA KENARE / AFP
נשיא איראן אבראהים ראיסי נואם בטקס יום הזיכרון לחיסולם של קסאם סולימאני (ברקע מימין) ומפקד הכוחות העיראקים אבו מהאדי אל-מוהנדיס (ברקע משמאל), 3 בינואר 2024

במסיבת העיתונאים שקיים ביום חמישי בערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו היה נחרץ לפחות בעניין אחד: איראן. "ישראל תוקפת באיראן", נתניהו אמר במפורש בתשובה לשאלה מדוע ישראל לא תוקפת את ראש התמנון. מעבר לזה, הוא לא פירט.

ישראל אמנם לא לקחה אחריות על החיסול בסוף השבוע בדמשק של ארבעה בכירים בכוח קודס של משמרות המהפיכה, אבל היא החשודה המיידית.

משמעות החיסול היא הרבה מעבר להורדת כפפות של ישראל מול איראן. בתוך פחות מחודש מיוחסים לישראל שני חיסולים משמעותיים של גורמים איראנים בכירים בסוריה – סייד רזי מוסאווי, המפקד הבכיר ביותר של משמרות המהפכה בסוריה; וכעת חאג' סאדיק, ראש מערך המודיעין של כוח קודס יחד עם ארבעה קצינים נוספים בארגון.

בתוך פחות מחודש מיוחסים לישראל שני חיסולים של גורמים איראנים בכירים בסוריה – סייד רזי מוסאווי, המפקד הבכיר ביותר של משמרות המהפכה בסוריה; וחאג' סאדיק, ראש מערך המודיעין של כוח קודס

הרפלקס המותנה של איראן בשני המקרים היה לאיים על ישראל בנקמה. נשיא איראן אבראהים ראיסי הבטיח את זה אתמול בערב. הירי לעבר העיר ארביל בעיראק בשבוע שעבר והריסת "מטה המוסד" (לשון ההודעה האיראנית) במובלעת הכורדית, היה כנראה חלק ממילוי ההבטחות הללו.

בניין שנפגע בארביל, עיראק, במתקפת טילים איראנית, 16 בינואר 2024 (צילום: Safin HAMID / AFP)
בניין שנפגע בארביל, עיראק, במתקפת טילים איראנית, 16 בינואר 2024 (צילום: Safin HAMID / AFP)

אבל ניסיון העבר מוכיח שאיראן לא מסתפקת בהריסת מבנים בלבד. לכן סביר להניח – במיוחד אחרי החיסול אתמול בדמשק – שהיא תבקש לפגוע ב"מטרת איכות" מבחינתה, כזו שתעביר את המסר. בהקשר הזה אי אפשר לשלול פיגוע במטרות ישראליות או יהודיות בעולם, בדומה לסדרת הפיגועים בארגנטינה ב-1992 ו-1994.

ניסיונות ראשונים כבר היו: שירותי הביטחון של ארגנטינה עצרו בחודש שעבר חוליה איראנית שהורכבה מאזרחים סורים שהייתה כנראה בדרך לפיגוע במדינה. בנוסף, מטען חבלה התפוצץ ליד השגרירות הישראלית בהודו. אלו שני איתותים שישראל חייבת לקחת ברצינות, משום שהאיראנים הוכיחו כי הם נחושים לנקום.

שירותי הביטחון של ארגנטינה עצרו בחודש שעבר חוליה איראנית שהורכבה מאזרחים סורים שהייתה כנראה בדרך לפיגוע במדינה. בנוסף, מטען חבלה התפוצץ ליד השגרירות הישראלית בהודו

חלק מהנחישות האיראנית ראינו אמש בעיראק, עם מתקפה של יותר מעשרים טילים על הבסיס האווירי האמריקאי בעין אל-אסד. על פי הדיווחים, לבסיס נגרם נזק רב והיו גם נפגעים, אם כי לא ברור האם חלקם חיילים אמריקאים.

התקיפה הזו הגיעה ככל הנראה כתגובה לתקיפה גדולה של האמריקאים והבריטים שלשום על בסיס חות'י בתימן, דקות לפני שיגור טילים לעבר ספינות בים האדום.

זירת החיסול של בכירי משמרות המהפכה בדמשק, סוריה, 20 בינואר 2024 (צילום: Louai Beshara / AFP)
זירת החיסול של בכירי משמרות המהפכה בדמשק, סוריה, 20 בינואר 2024 (צילום: Louai Beshara / AFP)

נראה שאיראן לא מהססת מול האמריקאים. התקיפה בארביל הייתה של טילים מדויקים לטווח מאות ק"מ, שפגעו בדיוק של מטרים אחדים בשלוש מטרות – כולן לא רחוק מהקונסוליה האמריקאית בארביל. משמע, איראן הייתה יכולה לפגוע היכן שרצתה, והיא בחרה שלא.

זה גם המסר בתקיפה המדויקת של המטרות בסוריה בבסיסים של ארגון דעאש ליד העיר אידליב כנקמה על הפיגוע הכפול ביום הזיכרון לקאסם סולימאני. גם כאן הרמז היה ברור: אם נרצה, נגיע לכל מטרה במזרח התיכון.

החריג היה בתקיפה האיראנית בפקיסטן נגד מטרות של המחתרת הבלוצ'ית. הפקיסטנים מיהרו להגיב בתקיפה משלהם, ומאז שתי המדינות עושות הכל כדי לשדר עסקים כרגיל ולהחזיר את השד לבקבוק. בסוף השבוע יצאה הודעה רשמית כי היחסים בין המדינות חזרו למסלולם, כולל החזרת השגרירים.

הפקיסטנים מיהרו להגיב בתקיפה משלהם, ומאז שתי המדינות עושות הכל כדי לשדר עסקים כרגיל ולהחזיר את השד לבקבוק. בסוף השבוע יצאה הודעה רשמית כי היחסים בין המדינות חזרו למסלולם

אלא שהמתח המובנה בין אסלאמאבאד לטהרן לא יעלם. החשדנות בין המדינות היא רבת שנים בעיקר סביב המחתרת הבלוצ'ית שפועלת נגד מטרות איראניות, והקרבה של טהרן לאפגניסטן, שמתקבלת בפקיסטן בחשדנות.

המשבר הזה לא נעלם מעיני העולם שעקב אחריו בדאגה רבה: שתי מדינות מוסלמיות התעמתו ביניהן, כאשר האחת גרעינית והאחרת על סף גרעין.

עוד 536 מילים
סגירה