כמה אמיתות

חיילי צה"ל ברצועת עזה, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
חיילי צה"ל ברצועת עזה, ינואר 2024

היחידים שעוד חיים את אירועי הטבח והמחדל של 7 באוקטובר, הם החיילים שנלחמים בעזה. נחושים להילחם במי ששחט, רצח, שרף ואנס את אזרחי מערב הנגב, נשים, ילדים, גברים, חיילים וחיילות.

הם ומשפחות החטופים.

במערכת הפוליטית מחקו את האירוע החמור ביותר מאז השואה. רה"מ מזכיר אותו בהצהרותיו החלולות כאילו התרחש במשמרת של מישהו אחר.

אבל ה-7.10 לא נמחק. חיילי המילואים ומשפחות החטופים ייצאו איתו לרחוב כדי לגרש את ממשלת האסון, המחדל, והביזה שהתרחשה מיד אחר כך בלי להניד עפעף.

במערכת הפוליטית מחקו את האירוע החמור ביותר מאז השואה. רה"מ מזכיר אותו בהצהרותיו החלולות כאילו התרחש במשמרת של מישהו אחר. אבל ה-7.10 לא נמחק

*  *  *

לאיש בישראל אין מושג אם התרופות הגיעו לחטופים. לא למר "הנחיתי" ולא למיסטר "הוריתי ".

*  *  *

נתניהו תקוע לכולנו בגרון.

בעולם הפוליטי של בנימין נתניהו – בחירות זה תעמולה שמפלגת את העם ו"איש בגרון רעהו". קמפיינים של תעמולה קשה, לא חלילה בחירות דמוקרטיות הוגנות והגונות.

לפי מראה פניו במסיבת העיתונאים האחרונה בחמישי בערב, והכעס החרון והגועל שהשאלה הזו מביאה לו, נראה שהאיש התמים והענוג הזה ממש סובל בעת תעמולת בחירות.

אז כדאי לזכור את מסעות הבחירות שלו. את הטנדרים של חמאס נוסעים "שמאלה לירושלים" (אולי משם הרעיון של חמאס לתקוף בטנדרים?), את "השמאל שכח מה זה להיות יהודים", את "הערבים נעים לקלפיות באוטובוסים של השמאל" ואת "פרס יחלק את ירושלים", שלא לדבר על המרפסת בכיכר ציון מול יצחק רבין. נזכור את ההשמצות נגד בני גנץ ש"אינו אפוי", "האיראנים פרצו לו לטלפון אז איך הוא יגן עלינו" ואת "הוא יפחד לתקוף באיראן", ונזכור את מסע הבחירות האחרון נגד ממשלת השינוי שקרא לה "ממשלת דמים" והבטיח ביטחון, כשמיד אחריה הוא הניע הפיכה משטרית והביא לטבח חמאס.

אז זה האיש שממש מקבל גועל נפש מקמפיין בחירות, כאשר הוא האיש שיוצר את הגועל נפש, את התעמולה הקשה של איש בגרון רעהו. את ההסתה והפילוג.

אז זה האיש שממש מקבל גועל נפש מקמפיין בחירות, כאשר הוא האיש שיוצר את הגועל נפש, את התעמולה הקשה של איש בגרון רעהו. את ההסתה והפילוג

אז כדאי להבהיר. בחירות נדרשות עכשיו, ממש עכשיו, כדי להחזיר את האמון של העם והחיילים בהנהגה שכשלה במחדל נוראי ודרדרה את ישראל לתהום השבעה באוקטובר, למשבר כלכלי, למלחמה ללא סוף בשלוש חזיתות, לאבדן אמון של בעלת הברית החזקה בעולם ולהאשמות על ג'נוסייד בהאג.

אלה מספיק סיבות כדי שנתניהו יעשה פעם אחת מה שהעם דורש ולא מה שמספק את  האינטרס האישי שלו ושל משפחתו.

*  *  *

נתניהו, שמבטיח "ניצחון מוחלט" על חמאס, פשוט משקר ומבטיח מלחמת נצח.
צה"ל פועל נגד חוליות חמאס בשומרון, בטול כרם, בשכם וג'נין כבר 57 שנים. ועדיין לא השיג ניצחון מוחלט.

אז מה נתניהו מבלבל את הציבור בסיפורים, נאומים והצהרות על ניצחון מוחלט בעזה? בעזה יושג ניצחון מוחלט? מתי?
מטורף.

מעל הקרקע יש גבולות. לחאן יונס, לרפיח, לרצועה כולה. מתחת לקרקע אין גבולות. לכן סביר שחמאס העביר את החטופים והנהגתו למנהרה בצד המצרי ברפיח או סיני ואין שום דרך לחלץ אותם אלא בעסקה.

בחירות נדרשות עכשיו כדי להחזיר את אמון העם והחיילים בהנהגה שכשלה במחדל נוראי ודרדרה את ישראל לתהום ה-7.10, משבר כלכלי, מלחמה ללא סוף ב-3 חזיתות, אבדן אמון של ארה"ב והאשמות על ג'נוסייד בהאג

*  *  *

ההתעקשות של ממשלת ישראל לא להיכנס לעסקה עם חמאס גוזרת את גורל החטופים כולם. הסיסמאות החלולות כי "רק לחץ צבאי יביא לעסקה", הוכחו כלא מציאותיות ולא מעשיות. אולי אפילו שקריות.

כדאי שגם הפרשנים הצבאיים יתחילו לומר אמת.

זה משאיר את משפחות החטופים למאבקן לבדן. כל זמן שאין לנתניהו אינטרס פוליטי להגיע לעסקה, כמו בפרשת שליט ומחאת הקוטג', לא תהיה עסקה.

*  *  *

ממשלת ישראל שנשבעה אמונים למדינה מפרה בעצם כל אמון שניתן בה. מחדל ביטחוני כמו זה של 7.10 מצביע על כך שממשלה – שלא התפטרה אחרי מחדל עצום כזה –  לא תתפטר בשום מקרה ובכך מצביעה על חולשת הדמוקרטיה. אם אי אפשר להחליף שלטון אחרי מחדל כזה והפרת אמונים כזו, אין בעצם דמוקרטיה.

*  *  *

אין דמוקרטיה גם מצד האופוזיציה. כל יום שבו חלק מהאופוזיציה, המחנה הממלכתי, מכהן בממשלת המחדל, מחליש את עוצמת המחדל ואת אחריות הממשלה שהייתה ערב המחדל, והופך את האופוזיציה לשותפה למחדל במלחמה – אבדן החטופים ואי מימוש מטרת חיסול חמאס.

מהבור הזה יהיה קשה לאופוזיציה להציג אלטרנטיבה. ואם אין אלטרנטיבה, אין דמוקרטיה.

ממשלה שלא התפטרה אחרי מחדל עצום כזה –  לא תתפטר בשום מקרה, ובכך מצביעה על חולשת הדמוקרטיה. אם אי אפשר להחליף שלטון אחרי מחדל כזה והפרת אמונים כזו, אין בעצם דמוקרטיה

*  *  *

שבועת האמונים של כל שר וח"כ חייבת להפוך לחוק, שהפרתו היא עבירה פלילית. לא יתכן שזו תהיה אות מתה, הצהרה ריקה כדי לקבל אחריות על מדינה שלמה. לא יתכן שבצלאל סמוטריץ' ימשיך להזרים כספים קואליציוניים למרות שנשבע אמונים לאזרחי מדינה כולם ולא רק לבוחרי מגזר שלו.

לא יתכן שנתניהו ישבע אמונים ויפר אותם יום למחרת שבועתו.

*  *  *

צה"ל הוציא מעזה אוגדות ויחידות סדירות, ורבים מאנשי המילואים נשארו בעזה. זו החלטה תמוהה, מוזרה, מקוממת.

אבות לפני בנים, הוא כלל שצריך לעמוד לפני מקבלי החלטות. אנשי המילואים אינם בקבע ולא בסדיר, הם צריכים לחזור לחיי המשפחה, לימודים ועסקים.
גם את זה בני גנץ, כאיש קבע לשעבר, לא מבין.

*  *  *

שיקום יישובי העוטף והצפון, סיום המלחמה והחזרת ישראל לפסים שפויים לא יכול לקרות בלי חילופי שלטון. אם לא ימצאו ח"כים שיבינו וייקחו אחריות על המהלך הזה, ישראל נדונה לעוד 3 שנים של מלחמה ללא סוף, חזית נוספת בשומרון ואולי מול איראן ואבדות בהיקף שטרם הכרנו גם באירועי אוקטובר 23'.
האחריות על כך היא גם של בוחרי הממשלה הזו.

שבועת האמונים של כל שר וח"כ חייבת להפוך לחוק, שהפרתו היא עבירה פלילית. לא יתכן שזו תהיה אות מתה, הצהרה ריקה כדי לקבל אחריות על מדינה שלמה

*  *  *

מעל 100 ימים לטבח.
צה"ל החל לחקור את תפקודו.
מבקר המדינה החל לבדוק את האירועים.
מדוע עדיין לא קמה ועדת חקירה ממלכתית?

*  *  *

בסוף כל מסיבת עיתונאים של נתניהו או של יואב גלנט, אחרי עוד הבטחות ניצחון חלולות ואיומים שחצניים על חמאס, נגזר גורלם של עוד חטופים. מתים או  נרצחים.

לדובר צה"ל כבר יש מבט ונוסח קבועים לתיאור המציאות הזו.

*  *  *

הוויכוח בין גדי איזנקוט לגלנט ונתניהו על עסקה עכשיו, לעומת המשך הלחימה בלי החזרת החטופים, הוא בדיוק הוויכוח בין מי שאחראי כלפי הציבור למי שחושב רק על הישרדותו הפוליטית.

נתניהו לא שילם מחיר אישי על המלחמה. בוודאי לא כמו איזנקוט שהפך לאב שכול. אף אחד מבני משפחתו של נתניהו לא נחטף ולא נהרג במלחמה הזו. בנו יושב בטוח במיאמי, והוא ואשתו מאובטחים בשלשה בתים פה בישראל.

עצירת המלחמה תשפיע רק על גורלו הפוליטי. גם את זה הוא לא מוכן להקריב למען החטופים.

הוויכוח בין גדי איזנקוט לגלנט ונתניהו על עסקה עכשיו, לעומת המשך הלחימה בלי החזרת החטופים, הוא בדיוק הוויכוח בין מי שאחראי כלפי הציבור למי שחושב רק על הישרדותו הפוליטית

*  *  *

גורל החטופים תלוי כרגע ביכולתו של הציבור להיאבק נגד ממשלת הדמים ולשכנע את גנץ שאין לו מה לחפש יותר בממשלה הזו. הפגנות זעם למען בחירות עכשיו ולמען עסקה תמורת עצירת הלחימה – זו המשימה הציבורית. שום פוליטיקאי כנראה לא יוביל את המהלך, זולת איזנקוט.

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס אסטרטגיה והגנה על שם מאיר דגן במכללת נתניה, 18 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס אסטרטגיה והגנה על שם מאיר דגן במכללת נתניה, 18 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)

*  *  *

איזנקוט צריך להוביל את מהלך היציאה מהממשלה. גנץ לא יעשה זאת כי הוא מבושם מהסקרים. חברי מפלגתו פוזלים אל מצביעי הליכוד שחונים אצלם בסקרים ולכן גם הם לא ידרשו בחירות ויציאה למאבק אופוזיציוני בממשלה.

*  *  *

דובר צהל שמודיע ערב ערב כי צהל "עושה הכל" כדי להחזיר את החטופים, פשוט לא אומר אמת.

המשך המהלך הצבאי לא מביא לשחרור, ולמרבה הטרגדיה רק עצירתו יכולה להוביל לעסקה. לפחות צריך לבדוק את זה מול חמאס.

*  *  *

צה"ל, שכשל ב-7 באוקטובר והפיקוד הבכיר שלו, מאוד רוצים להחזיר את אמון הציבור בהם. אלא שהם רוצים לעשות זאת באמצעות הישג במלחמה שבה צה"ל כשל כבר ביום הראשון.

הציבור רואה הישג בהצלת החטופים. עצירת המלחמה מבחינת צה"ל זו עוד השפלה מול חמאס, שאותו לא הכניעו גם אחרי 3 חודשי מלחמה בעצימות גבוהה.
לכן האמירות שצה"ל "עושה הכל", אינן אמת.

גורל החטופים תלוי במאבק הציבור נגד  הממשלה. הפגנות זעם למען בחירות עכשיו ועסקה להחזרת החטופים – זו המשימה הציבורית. כנראה שום פוליטיקאי לא יוביל את המהלך, זולת איזנקוט

*  *  *

גם האמירות של ראש הממשלה ושל שר הביטחון, של הנשיא יצחק הרצוג ושל יצרני קלישאות אחרים – אינן אמת. ממשלת ישראל לא עושה הכל למען החטופים ומבחינתה הישג מול חמאס בדמות חיסול יחיא סנוואר או כיבוש חאן יונס – קודם לשחרור החטופים.

זו האמת המרה, הכואבת, שאין לעטוף אותה במלל ריק ולא בנאומים שקריים כמו זה שנושא נתניהו בכל שבוע וכמו זה שהרצוג ניסה לשאת מול משפחות החטופים בכיכר המוזיאון. במקום להגיד ביושר אם הוא בעד עסקה, או המשך המלחמה, עטף הרצוג את המשפחות מרוטות העצבים בים הקלישאות הידוע שלו ונמלט מעוד עימות עם נתניהו.
נשיא השפל.

*  *  *

נתניהו היה מספיק "אמיץ" לשחרר את סנוואר. אבל הוא לא מספיק אמיץ לשחרר את כפיר ביבס.

על גורלו הפוליטי הוא ייאבק עד מוות. מותם של החטופים.

*  *  *

עד רגע זה שום שר או ח"כ לא ויתר על 20% משכרו לטובת המאמץ המלחמתי, מפוני העוטף והצפון או אנשי המילואים.

אנשי המילואים משלמים בחייהם, בגופם, בפרנסתם ובנפשם כדי להשיג את מטרות המלחמה.

עד רגע זה שום שר או ח"כ לא ויתר על 20% משכרו לטובת המאמץ המלחמתי, מפוני העוטף והצפון או אנשי המילואים. אנשי המילואים משלמים בחייהם, בגופם, בפרנסתם ובנפשם כדי להשיג את מטרות המלחמה

מפוני הישובים שילמו בחייהם על ההפקרה של מי שנשבעו להם אמונים, ורבים מחברי הישובים עדיין שבויים בעזה.

חברי הממשלה והקואליציה לא משלמים כלום. שקל הם לא שילמו.
חוץ מגדי איזנקוט.

*  *  *

פרשנות פוליטית קצרה לסיום:

איזנקוט יביס את נתניהו. נקודה. לנתניהו אין שום אפשרות לנצח את גדי איזנקוט. לא פריצה מטלפון איראני ולא השמצות בסגנון גנץ לא אפוי ולא סיפורי סבתא מאיזו בחורה מבית הספר, או פוסט בסגנון דונלד טראמפ מיאיר נתניהו. ולא עמית סגל, יעקב ברדוגו, ינון מגל ואילה חסון עם תחקיר אסלות. כלום.
לנתניהו אין שום נשק תעמולה או לכלוך בזוי שהוא יוכל להדביק לגדי איזנקוט.
נקודה.

וזה לא בגלל שהוא אב שכול. אלא בגלל שהוא מנהיג, אנושי, חושב ואחראי.
(והוא גם גולנצ'יק) ומשום שהוא דובר אמת.

איזנקוט יביס את נתניהו. נקודה. לנתניהו אין שום אפשרות לנצח אותו. לא פריצה מטלפון איראני, השמצות בסגנון גנץ לא אפוי, סיפורי סבתא או תחקיר אסלות. לנתניהו אין שום נשק תעמולה או לכלוך להדביק לאיזנקוט

אחרי "עובדה", גם נתניהו הבין מה הקו האדום של איזנקוט ושצריך עסקת חטופים עכשיו או בחירות.

לכן נתניהו ינסה למנוע בחירות בכל מחיר.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,582 מילים ו-2 תגובות
סגירה