יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

באופוזיציה עדיין לא החליטו האם זה הזמן ללכת לבחירות

מפלגת העבודה הגישה לראשונה מאז פרוץ המלחמה הצעת אי־אמון בממשלה, שזכתה לתמיכה של 18 קולות בלבד – ונפלה ● האופוזיציה לא זרמה עם הצעת אי־האימון וליברמן אף טען שזה לא הזמן לבחירות וכי על חברי הליכוד לדחוק את נתניהו החוצה בעצמם ● אולם, אף אחד בליכוד לא מגלה כוונה – אפילו קטנה – לעשות את זה ● פרשנות

האופוזיציה ניסתה להניע אתמול (ראשון) מהלך פרלמנטרי ראשון לכרסום מעמד הממשלה. לראשונה מאז פרוץ המלחמה, הגישה סיעה בכנסת הצבעת אי־אמון תחת הכותרת, "כישלון ממשלת ישראל בהשבת 136 החטופים שבשבי ארגון הטרור חמאס". את ההצעה נימקה חברת הכנסת אפרת רייטן. ההצבעה זכתה ל־18 קולות תמיכה בלבד – ותוך זמן קצר גם נפלה.

השר דוד אמסלם, שהיה אמור להשיב מטעם הממשלה, לא עלה על הפודיום. במקומו התייצבה השרה מאי גולן. ואחרי מילות הזדהות עם משפחות החטופים שישבו ביציע, הוסיפה משפט קצר וממלכתי – וירדה מהדוכן.

ההתנהלות של הליכוד – ההחלטה לא לאפשר לאמסלם את הבמה, לא לתת לו לקלל ולרדד את השיח, ותחת זאת לשמוע משפט אחד ולא מתגרה מצדה של גולן – מלמדת שבמפלגה חושבים שהשיח המתלהם במליאה מזיק להם.

מאי הסבירה בנימוקיה שמי שמגיש הצעת אי־אמון תוך כדי מלחמה עוסק בפוליטיקה. "למשפחות החטופים אני אומרת, אנחנו כואבים את כאבכם ואנחנו פועלים ללא הרף להחזיר את היקרים שלכם, שהם גם היקרים שלנו.

"הממשלה לא משתפת פעולה עם פוליטיקה קטנה ולא עם סוג של פוליטיקה כזו בזמן מלחמה. זו בחירה שלכם (הכוונה למפלגת העבודה, ט"ש) לעסוק בזה בזמן שאנחנו מאבדים את טובי בנינו ובנותינו", אמרה אמש.

קודם לכן נימקה חברת הכנסת רייטן מהעבודה את הסיבות להגשת אי־האמון. "אני צריכה לעמוד כאן ולהסביר למה אין לנו אמון? יש מישהו אחד שלא מבין למה הממשלה הזו צריכה לסיים את דרכה באסון הגדול ביותר שקרה לנו מאז השואה?

"אין ולא יכול להיות אמון בממשלה שנכשלה כישלון כה חרוץ. הצדקת הקמת המדינה הייתה 'לעולם לא עוד' והינה ה'עוד' קרה גם קרה – ובמקום לקיחת אחריות יש הפניית אשמה כלפי מוכי הטראומה"

"אין ולא יכול להיות אמון בממשלה שנכשלה כישלון כה חרוץ. הצדקת הקמת המדינה הייתה 'לעולם לא עוד' והינה ה'עוד' קרה גם קרה – ובמקום לקיחת אחריות יש הפניית אשמה כלפי מוכי הטראומה המבקשים שיצילו את החטופים שלהם מידי המרצחים הארורים בעזה".

אבל האופוזיציה לא זרמה עם הצעת אי־האימון. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שתכנן גם הוא להגיש אי אמון בממשלה, דחה את האירוע לשבוע שבו תיערך ההצבעה על תיקוני תקציב 2024 – אולי בשבוע הבא ואולי בהמשך.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: אלעד גוטמן)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בתדרוך לכתבים זרים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: אלעד גוטמן)

הזגזוג שלו בנושא עבר חלק יחסית. לאף אחד אין זמן לעסוק בהחלטות טקטיות. לפיד ציין שחברי הכנסת של יש עתיד הורשו להשתתף בהצבעה אמש, אך לפי התוצאות יש להניח כי מרבית חברי הסיעה הדירו רגליהם מהמהלך.

גם חבר הכנסת אביגדור ליברמן סתם את האירוע לפני שהתחיל. בישיבת סיעת ישראל ביתנו הוא הודיע שהוא לא תומך – ושלא הולכים לבחירות תוך כדי מלחמה. "איך נעשה בחירות תוך כדי המלחמה? מה יעשו? יביאו קלפי לחאן יונס? איך יצביעו בשדרות וקריית שמונה?" תהה.

ב־1973 התקיימו בחירות כלליות זמן קצר אחרי המלחמה ובזמן שחיילים רבים – כולל חיילי מילואים – מוצבים בגזרות הרחוקות ביותר. הם הצביעו גם מסיני וגם מרמת הגולן

אולם, ב־1973 התקיימו בחירות כלליות זמן קצר אחרי המלחמה ובזמן שחיילים רבים – כולל חיילי מילואים – מוצבים בגזרות הרחוקות ביותר. וכן, הם הצביעו גם מסיני וגם מרמת הגולן.

ליברמן ציין שאת הממשלה יש להחליף וכי בנימין נתניהו צריך היה להבין כי עליו להתפטר בעצמו. "כל אדם סביר היה עושה את זה אחרי 7 באוקטובר". ליברמן הציע שחברי הכנסת בליכוד יראו לו את הדלת – ואם כל זה לא יעזור, אז הציבור הישראלי יגיע בזעמו הרב לרחובות. "מה שראינו היום בוועדת הכספים, זה רק ניצוץ. זה יתורגם בסופו של דבר למחאה שטרם ראינו".

אחרי ישיבת הסיעה, ליברמן צייץ בעמוד הטוויטר שלו: "זה לא הזמן למלחמות היהודים", כשהוא מסביר למה אין לצאת לבחירות בעת הזו. השר גדעון סער, שמכהן כרגע כשר ללא תיק בממשלה המורחבת מטעם המחנה הממלכתי, צייץ מחדש את עמדתו של ליברמן.

בהמשך, ליברמן התראיין אצל ישי כהן מ"כיכר השבת" והעביר מסרים מרוככים כלפי הציבור החרדי ומנהיגיו, לרבות המוכנות לשבת בממשלה ביחד, אחרי שנים ארוכות של נתק בין ליברמן ובין מנהיגי הציבור החרדי, אריה דרעי בראשם (למי שלא זוכר, השניים היו חברים צמודים ושותפים לתרגילים פוליטיים מגוונים).

ליברמן הסביר כי למרות הרוב הנחרץ שיש לעמדות הימין בעם, הליכוד תפסיד את מעמדה ותרד במספר המנדטים. זה מה שצופן להם העתיד, לדבריו, אם לא ישכילו להוציא את נתניהו מההנהגה

כל המסרים הללו, לרבות ההתנגדות לבחירות והתמיכה של סער, מסמנים דרך שונה מזו שנקט גדי איזנקוט, מקום שלישי במחנה הממלכתי, שאמר מפורשות כי על המדינה לצאת למערכת בחירות בהקדם, כיוון שלהנהגה הנוכחית אין מנדט מהעם.

ליברמן הסביר כי למרות הרוב הנחרץ שיש לעמדות הימין בעם, הליכוד תפסיד את מעמדה ותרד במספר המנדטים. זה מה שצופן להם העתיד, לדבריו, אם לא ישכילו להוציא את נתניהו מההנהגה. איך הם אמורים לעשות את זה?

משיחות שערכנו עם גורמים בישראל ביתנו, הם לא היו מוכנים להתייחס לאופציה שבה ש"ס פועלת כדי להחליף את הנהגה באמצעות הרכב קואליציוני אחר. הפוקוס של ליברמן הוא על אותם אנשי ליכוד שלכאורה אמורים להראות לנתניהו את הדרך החוצה.

מי הם עשויים להיות? יואב גלנט, ניר ברקת, אולי גם גילה גמליאל ויולי אדלשטיין. אך אף אחד מהאישים הללו לא מגלה כוונה – אפילו קטנה – לעשות מעשה.

כך נותרנו אמש עם התחלה של פעולה להבעת אי־אמון בממשלה, כשמפלגת האופוזיציה המרכזית – יש עתיד – לא נמצאת שם; מפלגת המחנה הממלכתי חצויה; וישראל ביתנו לא מוכנה לדבר בכלל על בחירות

כך נותרנו אמש עם התחלה של פעולה להבעת אי־אמון בממשלה, כשמפלגת האופוזיציה המרכזית – יש עתיד – לא נמצאת שם; מפלגת המחנה הממלכתי חצויה; וישראל ביתנו – הסיעה הקולנית ביותר נגד נתניהו והליכוד – לא מוכנה לדבר בכלל על בחירות.

עוד 833 מילים ו-1 תגובות
סגירה