קמפיין הבחירות של רון חולדאי ואסף זמיר במרכז תל אביב לפני פרוץ המלחמה, 2 באוקטובר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

המלחמה שיתקה את הבחירות המקומיות. המרוויחים: רוב ראשי העיריות המכהנים

לפני המלחמה התנהלו ברשויות המקומיות מערכות בחירות תוססות, שחלקן תודלקו במחאה נגד ההפיכה המשטרית ● כיום התושבים עסוקים במלחמה ולא מתעניינים בבחירות, וכך גם חלק מהמועמדים ● אחוזי ההצבעה צפויים להיות נמוכים ● המלחמה משחקת לטובת ראשי הרשויות המכהנים, שנשארו לבד בזירה הציבורית ובמדיה ● רק בחיפה המיאוס מעינת קליש רותם גובר על הכול

בעוד קצת יותר מחודש, ב־27 בפברואר, יתקיימו בחירות לרשויות המקומיות. הבחירות נועדו להתקיים ב־31 באוקטובר אשתקד ונדחו פעמיים בשל המלחמה ובלחץ של חלק מהמועמדים – קודם ל־31 בינואר, ואחר כך, כשהמלחמה התארכה, לתאריך הנוכחי. ב־14 רשויות שתושביהן פונו מבתיהם הבחירות נדחו למועד רחוק ולא ידוע, "חצי שנה לאחר חזרת התושבים ליישוב".

אם המלחמה תימשך עד סוף החודש, הבחירות יהפכו לאירוע חריג בישראל – בחירות לרשויות מקומיות בזמן מלחמה כוללת (אם כי ב־1973 התקיימו בחירות לכנסת תוך כדי מלחמת התשה נגד סוריה, ובמדינות אחרות התקיימו בחירות אפילו בעת מלחמות עולמיות). ב־73' החיילים הצביעו בקלפיות שהוצבו בשטח בגולן ובסיני, וגם בבחירות הנוכחיות צה"ל מתכנן להציב קלפיות בשטחי הלחימה.

בחלק מהרשויות התקיימה לפני המלחמה מערכת בחירות סוערת מהרגיל, בשל המחאה נגד ההפיכה המשטרית והעימותים בין חילונים דתיים, שצמחו מתוכה. מועמדים הבטיחו להיאבק על הצביון הליברלי של עריהם, בתמיכת פעילי המחאה.

אבל כל הקמפיינים נדמו לגמרי ב־7 באוקטובר. מועמדים רבים גויסו למילואים; אחרים שקעו באבל והלם, או דאגה והתנדבות. גם מי שהמשיכו לחשוב על הבחירות, הבינו שהמשך הקמפיין יזיק להם. חוגי הבית, הכנסים והפעילות הדיגיטלית הופסקו; רוב השלטים הוסרו, והמעטים שנותרו במקומם נראים כאנדרטאות לחיים שלפני המלחמה.

שלט תעמולת בחירות של "יש עתיד התל אביבים", ינואר 2024 (צילום: באדיבות קמפיין תנועת "יש עתיד התל אביבים")
שלט בחירות של "יש עתיד בתל אביב־יפו", ינואר 2024 (צילום: באדיבות קמפיין תנועת יש עתיד בתל אביב־יפו)

בשבועיים האחרונים, חלק מהמועמדים בחלק מהיישובים פתחו בקמפיינים מחדש. אבל משיחות עם מועמדים ומנהלי קמפיינים עולה כי הציבור נותר אדיש. חלק מהמועמדים עדיין במילואים, אחרים מתקשים להתרכז בקמפיין בעצמם, ויש כאלה שכבר בזבזו את התקציב ומתקשים לממן את הפעילות.

בשורה התחתונה, ההערכה היא שבמרבית היישובים אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים וראשי הרשויות המכהנים ינצחו ללא קושי. ראשי הערים והמועצות ממשיכים לפעול בזירה הציבורית ובתקשורת כרגיל, וביישובים רבים הם המועמדים היחידים שהציבור מודע כרגע לקיומם.

"יש מועמדים שמרגישים רע ולא ששים לעסוק בפוליטיקה. אחרים מנסים לגרוף הון פוליטי מהמצב, אבל זה לא עוזר להם, הציבור לא קשוב. ולחלק פשוט נגמר הכסף"

"גם במקומות שחידשו את הקמפיינים, הכול בחצי כוח", מציינת יועצת התקשורת ומנהלת הקמפיינים לינדה ששון. "מועמדים הסתבכו, הם לא ממש יודעים מה לעשות.

"יש מועמדים שמרגישים רע עם המצב ולא ששים לעסוק בפוליטיקה. אחרים מנסים למצוא דרכים לגרוף הון פוליטי מהמצב, אבל זה לא ממש עוזר להם, כי הציבור לא קשוב. חלק מנסים למקד קמפיינים בנושאים ביטחוניים, אבל גם זה מרגיש לפעמים מאולץ. ולחלקם פשוט נגמר הכסף".

כוחות הצלה בבניין בראשון לציון שנפגע מרקטה, 26 באוקטובר 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
כוחות הצלה בבניין בראשון לציון שנפגע מרקטה, 26 באוקטובר 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

לדברי יועץ בקמפיין של אחד המועמדים בתל אביב: "התקציב משולם לאנשי המקצוע לפי משך העבודה, ורובו נצבע ושולם לנו מראש עד 31 באוקטובר. אז להרבה מהמועמדים כבר לא נשאר עכשיו כלום, או כמעט כלום".

אז כיצד הם יממנו את הקמפיינים בחודש הקרוב?
"מי שיש לו מביא מהבית; מי שלא – בבעיה. מנסים לקושש תרומות, אבל מי שיש לו כסף תורם לחיילים, למפונים, למשפחות החטופים, ולא נעים אפילו לדבר עם תורמים על דברים אחרים. ממילא הכסף עלול להתבזבז על מודעות שלא נקראות ואירועים שלא מגיעים אליהם, אז חלק מהמועמדים פשוט מוותרים. אחוזי ההצבעה יהיו כל כך נמוכים שלא בטוח ששווה להשקיע".

"התקציב משולם לפי משך העבודה, ורובו שולם מראש לאוקטובר, אז להרבה מועמדים לא נשאר. חלקם מוותרים. אחוזי ההצבעה יהיו כל כך נמוכים שלא בטוח ששווה להשקיע"

שיעור ההצבעה יהיה נמוך, להערכתך, גם בגלל שהרבה מהמצביעים במילואים?
"גם. לכאורה, הצבא אמור להבטיח שכולם יוכלו להצביע, אבל לא ברור איך הם מתכוונים לעשות את זה ואם הם בכלל יכולים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל נערך לקיום הבחירות לרשויות תוך מתן אפשרות למשרתים בסדיר ובמילואים לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע גם בגזרות בהן מתקיימת לחימה, לפי הערכת המצב המתעדכנת. פריסת הקלפיות ומיקומן יובאו לידיעת המשרתים בסמוך לבחירות".

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 24 בינואר 2024 (צילום: דובר צה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 24 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל )

"המחאה נתנה לנו רוח גבית, אבל המומנטום נעלם"

בירושלים הקמפיינים לבחירות התחדשו בשבועיים האחרונים. המלחמה קטעה קמפיינים לוחמניים של מועמדים חילונים, שבעידוד המחאה ניסו לחזק את כוחם כדי להחליש את הסיעות החרדיות. גיוס המילואים וחוסר העניין של בוחרים חילונים ודתיים־לאומיים בבחירות קטע את המהלך.

אחרי שהוחלט לדחות את הבחירות ל־31 בינואר, יוסי חביליו, סגן ראש העיר והמועמד החילוני לראשותה, עתר לבג"ץ נגד משרד הפנים ושר הפנים משה ארבל מש"ס בבקשה לדחות אותן למועד רחוק יותר. חביליו טען בעתירה, בין היתר:

"קביעת הבחירות לינואר נותנת העדפה לציבורים שלא משרתים, בשעה שכל הציבור החילוני והמסורתי מגויס. זו הטיית בחירות".

ברשימתו של חביליו, "האיחוד הירושלמי", שלושה מהמועמדים בעשירייה הפותחת משרתים במילואים מאז 7 באוקטובר. מספר שתיים ברשימה, יעלה ביטון, שכלה את אחיינה, לוחם הימ"מ יוראי אליהו כהן, שנפל בקרב בטבח בעוטף עזה.

חביליו הוא איש מרכז–שמאל ו"האיחוד הירושלמי" הוא איחוד בין הסניפים הירושלמים של יש עתיד, העבודה, מרצ ותנועת "חוזה חדש", שצמחה מהמחאה. ההערכה בפוליטיקה הירושלמית היא שחביליו לא היה נבחר לראשות העיר גם אלמלא המלחמה.

שלט בחירות של יוסי חביליו ורשימת "מאוחדים" בבחירות לעיריית ירושלים, ינואר 2024 (צילום: יח"צ רשימת מאוחדים)
שלט בחירות של יוסי חביליו בירושלים, ינואר 2024 (צילום: "האיחוד הירושלמי")

הסקרים בספטמבר ניבאו לראש העיר המכהן, משה ליאון, ניצחון מוחץ, אבל צפו התחזקות ל"האיחוד הירושלמי" ולרשימת "התעוררות" החילונית־ימנית בבחירות למועצת העיר, מה שעורר אצל החילונים תקווה להפוך לכוח הדומיננטי במועצה, שכיום יש בה רוב לחרדים ולדתיים. כעת, ברשימות החילוניות חוששים שהסיכוי לכך ירד.

לדברי חביליו: "החרדים, עם נציג הימין הקיצוני אריה קינג, הם כיום הכוח הכי חזק במועצת העיר. למעשה הם שולטים בעירייה ומכפיפים את ליאון לרצונם.

הסקרים בספטמבר צפו התחזקות לרשימות החילוניות בבחירות למועצת העיר, מה שעורר אצל החילונים תקווה להפוך לכוח הדומיננטי במועצה. כעת הם חוששים שהסיכוי לכך ירד

"בתחילת שנת הלימודים הזאת, למשל, ליאון העביר את התיכון החילוני 'ליידי דיוויס' מקריית יובל, שבה הוא נמצא, לשכונה אחרת, גוננים, והכניס במקומו מוסד של סמינר 'בנות יעקב', למרות מחאה חריפה של התושבים. המטרה שלנו היא למנוע מהלכים כאלה נגד הציבור הממלכתי.

יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים ומועמד לראשות העיר (צילום: יח"צ רשימת "ירושלים מאוחדת")
יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים ומועמד לראשות העיר (צילום: "האיחוד הירושלמי")

"לפני המלחמה היינו על גל חיובי מכל הבחינות. המחאה נתנה לנו רוח גבית כי היינו המפלגה הירושלמית היחידה שתמכה בה. השמאל והמרכז התאחדו ברשימה שלנו, בזמן שהימין דווקא התפצל בין הרשימה של ליאון, 'ירושלים אחת', רשימת 'התעוררות', שלוש רשימות דתיות־לאומיות וכמה רשימות חרדיות.

"הקמפיין שלנו התמקד בצביון הליברלי, עם סיסמאות כמו 'ירושלים ישראלית או חרדית' ו'מחזירים את התקווה'. היו גם נושאים סביבתיים: המאבק נגד הבנייה ברכס לבן ותוכנית 'בורג' חליפה'. הדברים עדיין חשובים ורלוונטיים, אבל לציבור אין ראש אליהם, וברור למה. הרבה מהחילונים לא יצביעו, ואחרים כן, אבל לא יקדישו להצבעה מחשבה.

"בחודשיים ומשהו הראשונים של המלחמה הקפאנו הכול, לא עשינו כלום. חצי המטה והרשימה שלנו התגייסו, והשאר הקימו את החמ"ל הירושלמי שעוזר למפונים ולחקלאים. לכן התעקשנו לדחות את הבחירות והלכנו לבג"ץ. אבל, בלית ברירה, התחלנו בקמפיין מחדש".

"הקמפיין שלנו התמקד בצביון הליברלי ובנושאים סביבתיים. הדברים עדיין חשובים, אבל לציבור אין ראש אליהם. בחודשיים ומשהו הראשונים של המלחמה הקפאנו הכול"

אתה בטוח שקמפיין בכלל מועיל לכם כעת? עצם העיסוק בבחירות לא מייצר אנטגוניזם?
"מייצר, אבל אי אפשר בלעדיו. המלחמה נותנת יתרון מובנה לראשי העיר המכהנים, שנשארים בפרונט. ליאון מגיע ללוויות, פותח מקלטים ובתי ספר למפונים. הוא נשאר בתודעה בלי שזה נתפש כחלק מהקמפיין שלו".

היית רוצה שהבחירות יידחו למועד עוד יותר מאוחר?
"אני לא בטוח, כי במצב הביניים, שבו ליאון גם ראש עיר וגם מועמד, התלות שלו בחרדים גדלה עוד יותר וזה דוחף אותו להיכנע להם יותר מהרגיל. בכל מקרה, אין אפשרות לדחות מעבר ל־27 בפברואר, כפוף למה שמחכה לנו בגבול הצפון".

בנימין נתניהו ומשה ליאון, יוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
בנימין נתניהו ומשה ליאון, יוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

שמרתם על תוכן הקמפיין מלפני המלחמה, או שיניתם בהתאם למצב?
"הנושאים לא השתנו, אבל הניסוחים יותר סולידיים ומאחדים. נושא הביטחון מעסיק את האנשים יותר ואנחנו מתייחסים לכך. כתבתי עם מיקי לוי ופרסמתי תוכנית, 'מגן ירושלים', לתגבור הכוחות וחיזוק הגנת התושבים בעיר.

"לצערי, החרדה הביטחונית המוצדקת מחזקת את אריה קינג. למרות שאין לזה סיבה הגיונית, קינג לא תורם לביטחון יותר מאיתנו. אם כבר, המלחמה אמורה לחדד את העובדה שהחרדים לא משרתים בצבא".

אריה קינג, סגן ראש עיריית ירושלים מסיעת הימין "מאוחדים", סבור גם הוא שהמלחמה משחקת לטובתו: "הציבור זז ימינה. פתאום פונים אליי תושבים בכמויות שלא דמיינתי"

קינג, סגן ראש עיריית ירושלים מסיעת הימין "מאוחדים", סבור גם הוא שהמלחמה משחקת לטובתו. לדבריו: "בתחושה שלי, הציבור זז ימינה. פתאום פונים אליי תושבים בכמויות שלא דמיינתי. מתלוננים על רעש מהמואזין, על ערבים שמשוטטים בשכונות שלהם, נהגי אוטובוס שמתנהגים לא יפה, עובדי עירייה שמתבטלים. פעם פנו אליי פה ושם, עכשיו כל יום.

"המלחמה הוכיחה את הקונצפציה שלי: לא משנה כמה תעזור לערבים להתפרנס, אל תשכח מהאידיאולוגיה שלהם. אני אומר לבוחרים: הביטחון חשוב לכם? יש מועמד שהוכיח שהוא לא דופק חשבון ודואג לביטחון מעל כל דבר אחר".

סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

מה אתה מציע, תכלס, לטובת הביטחון בירושלים?
"אני מציע להעלות במכרזים העירוניים את המחירים, כדי שייכנסו עובדים וספקי שירותים ברמה גבוהה יותר".

בזה עוסק הקמפיין שלך? והתושבים מתעניינים בו?
"הקמפיין שלי הוא שאני זמין לפניות של אנשים ומטפל בהן. אנחנו לא יכולים לנהל קמפיין מסודר: אני הייתי 96 ימים במילואים, חמישה מ־10 המועמדים המובילים שלנו עדיין מגויסים".

"הציבור שתומך בי עסוק לגמרי במלחמה. האם האישה שבעלה במילואים והאיש שאחיו נקבר בהר הרצל יצביעו בכלל? ליאון היה מנצח גם בלי המלחמה, והיא עוד משחקת לטובתו"

ואתה חושב שהנהירה ימינה, לתחושתך, תביא לעלייה במספר המצביעים שלך?
"לא בטוח. הציבור שתומך בי עסוק לגמרי במלחמה. האם האישה עם שישה ילדים ובעל במילואים, והאיש שאחיו נקבר בהר הרצל, יצביעו בכלל? לא בטוח. בכל מקרה, ליאון ייקח בקלות, בהליכה. הוא היה מנצח גם בלי המלחמה, והמלחמה עוד משחקת לטובתו". (הסקרים אינם תומכים בתחושתו של קינג לגבי "פניית הציבור ימינה", ת.ג).

גם בתל אביב מערכת הבחירות נפתחה מחדש רק בשבוע האחרון. ב"יש עתיד בתל אביב־יפו", רשימתה של אורנה ברביבאי, המועמדת המובילה מול ראש העיר רון חולדאי, רעננו בשבוע שעבר את שלטי החוצות וחידשו את חוגי הבית, הכנסים והנוכחות ברחוב וברשתות החברתיות.

חוג בית של אורנה ברביבאי בקמפיין לראשות עיריית תל אביב, ינואר 2024 (צילום: באדיבות קמפיין הבחירות של "יש עתיד התל אביבים")
חוג בית של אורנה ברביבאי בתל אביב, ינואר 2024 (צילום: באדיבות קמפיין הבחירות של "יש עתיד התל אביבים")

ואילו חולדאי טרם החל מחדש את הקמפיין, אבל גם תומכיו וגם מתנגדיו יודעים שהמלחמה משחקת לטובת בחירתו מחדש.

לדברי מועמד באחת הרשימות בעיר: "האופוזיציה הייתה במומנטום חזק לפני המלחמה והכל נעצר. הקשב של הציבור מופנה לחיילים ולחטופים, ובצדק. זאת, אף שהמלחמה הבליטה את הצורך בתפקוד טוב של הרשויות המקומיות, והעירייה שלנו לא מתפקדת מספיק טוב. תראה את ההתנהלות השערורייתית של העירייה בקשר למיגון, והבירוקרטיה העירונית שמקשה על העסקים.

"האופוזיציה הייתה במומנטום חזק, והכול נעצר. הקשב מופנה לחיילים ולחטופים. אף  שהמלחמה הבליטה את הצורך ברשויות מקומיות, והעירייה לא מתפקדת מספיק טוב"

"מצב החירום עוזר לחולדאי. הוא יכול להשתמש בדוברות העירייה, בעמודי העירייה ברשתות ובתקשורת המקומית באופן חוקי וכביכול לגיטימי. הוא כל הזמן בפרונט בדברים שנוגעים לחיי היום־יום ולמלחמה, והתושבים, שלא קשובים לפוליטיקה, נחשפים אליו, ופחות למועמדים אחרים".

מהמטה של חולדאי נמסר בתגובה: "מצב מיגון בתי הספר והגנים טוב מאשר ברשויות אחרות בארץ. בחודשים האחרונים משלימה עיריית תל אביב־יפו את מיגון כל הגנים בעיר; 450 כבר היו ממוגנים ובחודש הקרוב יושלם המיגון של ה־120 הנותרים. בזכות ההתחדשות העירונית הנרחבת התווספו לעיר כ־31,500 ממ"דים, מתוכם כ־10,000 בדרום ומזרח העיר.

אסף זמיר ורון חולדאי על גג עיריית תל אביב, אוגוסט 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק של אסף זמיר)
אסף זמיר ורון חולדאי על גג עיריית תל אביב, אוגוסט 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק של אסף זמיר)

"ולגבי העסקים: מי שבודק את העובדות יודע שהעירייה פועלת רבות בנושא זה, כולל מתן פטור מהיטלים ואגרות לעסקים מתחילת המלחמה. העירייה והעומד בראשה פנה למדינה בקריאה לבטל את הארנונה לעסקים במלחמה".

ביישובים קרובים יותר לעזה הבחירות אינן מעסיקות כמעט איש והקמפיינים טרם התחדשו. באשקלון מתמודדים ראש העיר תומר גלאם ומולו איש העסקים איתי סהר ועורכת הדין תמר קידר. שניהם חברי מועצה לוחמניים ומוכרים לציבור האשקלוני. אבל במערכת הפוליטית בעיר מעריכים שאין להם סיכוי להיבחר.

"כל מה שמעסיק כרגע את הציבור באשקלון זה הביטחון. מטות הבחירות פעלו לפני 7 באוקטובר, אבל חדלו לתפקד. גם [בגלל] המילואים, וגם [בגלל] התחושה הכללית"

לדברי קמפיינר של אחד המועמדים באשקלון: "כל מה שמעסיק כרגע את הציבור באשקלון זה הביטחון. ואם ראש הרשות נתפש כמי שמצליח לתפקד במלחמה – התושבים רוצים שיישאר. מטות הבחירות פעלו לפני 7 באוקטובר, אבל חדלו לתפקד. גם [בגלל] המילואים, וגם [בגלל] התחושה הכללית.

"הבחירות עסקו בנושאים כמו איכות החינוך בצהרונים, למשל. נושא חשוב, אבל כרגע הוא לא נמצא בכלל בסדרי העדיפויות. למועמדים יש קושי גדול, שלא לומר בושה, לדבר עם הציבור על פוליטיקה, שנתפשת כמפלגת. אז גלאם, שנמצא שם כי הוא ראש העיר, הוא המועמד היחיד שנוכח באירוע".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד וראש עיריית אשקלון תומר גלאם, 17 באוקטובר 2023
ראש האופוזיציה יאיר לפיד וראש עיריית אשקלון תומר גלאם, 17 באוקטובר 2023

כרבע מהבתים באשקלון לא ממוגנים. תושבים נפצעו ונהרגו. רבבות עזבו. סהר וקידר פעלו בנושא המיגון והאשימו את גלאם שלא פעל מספיק. זה לא מסייע להם?
"לא, כי זה לא שהם הצליחו להביא לתוצאות. יש זעם על המיגון, כמובן, אבל זאת בעיה שהתחילה הרבה לפני תומר, והתפישה הרווחת היא שזאת 'אשמת כולם' ושתומר חרוץ ועובד בשבילנו. אני לא רואה תרחיש שהוא לא ינצח".

אז הקמפיינים לפני המלחמה היו השקעה שירדה לטמיון?
"לא בהכרח. יש מועמדים שיצרו לעצמם Name Recignition שיעזור להם בעתיד. אני חושב שחביליו בירושלים, למשל, הצליח ליצור לעצמו מיתוג שיישאר גם בעתיד, גם אם בבחירות בזמן מלחמה זה לא יעזור לו. מי שלא הצליח ליצור לעצמו שם – אכן בזבז את זמנו וכספו".

"המלחמה מעסיקה גם אותנו, המועמדים, יותר מכל דבר אחר. שלושה מועמדים גויסו למילואים. אני הייתי עסוק עד מעל לראש בהתנדבות. מי חושב על הבחירות בכלל?"

ברשויות קטנות הבחירות נמצאות כמעט מחוץ לתודעה. על ראשות המועצה האזורית באר טוביה, למשל, מתמודדים ראש המועצה קובי אביבי וחמישה מועמדים נוספים, שניהלו קמפיינים סוערים למדי, אבל במלחמה הם נדמו לגמרי. זאת, אף שחלקם עסקו עוד לפני המלחמה בנושאים ביטחוניים, כמו מיגון בתי הספר וגנבות חקלאיות.

לדברי אודי דניאלי, יוצא שב"כ ומועמד לראשות מועצת באר טוביה: "המלחמה מעסיקה גם אותנו, המועמדים, יותר מכל דבר אחר. שלושה מועמדים גויסו למילואים. אני הייתי עסוק עד מעל לראש בהתנדבות במשטרה. מי חושב על הבחירות בכלל?"

שלט בחירות של אודי דניאלי, מועמד לבחירות לראשות מועצת באר טוביה, 2023 (צילום: באדיבות אודי דניאלי)
שלט בחירות של אודי דניאלי, מועמד לבחירות לראשות מועצת באר טוביה, 2023 (צילום: באדיבות אודי דניאלי)

אתה איש ביטחון בעברך והקמפיין שלך עסק עוד לפני המלחמה בנושאים ביטחוניים, הציבור לא קשוב לך?
"אכן, דיברתי על חיזוק צוותי החירום היישוביים ושיפור המיגון הלקוי בבתי הספר, והמלחמה הראתה כמה הדברים הללו חיוניים. אבל הציבור לא שם. אנשים עסוקים בילד שבמילואים, בטילים, בפרנסה שבסיכון בגלל המצב הכלכלי המידרדר. בעיות ארציות שמאפילות על הנושאים המקומיים".

אז אין קמפיינים בכלל?
"בשבועיים האחרונים התחילו קמפיינים בעצימות נמוכה. אין חוגי בית וכרזות, אבל יש פגישות ושיחות. יש כאלה שפעילים קצת ברשתות החברתיות, אני לא".

"הציבור לא שם. אנשים עסוקים בילד שבמילואים, בטילים, בפרנסה שבסיכון בגלל המצב הכלכלי המידרדר. בעיות ארציות שמאפילות על הנושאים המקומיים"

אחת הסיבות לכך היא שנגמר לכם הכסף?
"הוא לא נגמר. נשאר כסף. פשוט חבל להוציא אותו כשהציבור לא קשוב".

זה מצב שפועל לטובת ראש המועצה המכהן?
"כן. הוא מקיים אירועים ונמצא בפרונט, וזה לא משנה אם הוא באמת עושה מי יודע מה. הוא שם".

פעילות צה"ל ברצועת עזה, 23 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
פעילות צה"ל ברצועת עזה, 23 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

ורק בחיפה יש עניין בבחירות

למרות הכול, יש יישובים שבהם המלחמה לא שיתקה את מערכת הבחירות. אחד מהם הוא חיפה, שבה תחושת המיאוס והאכזבה מראשת העיר עינת קליש רותם יוצרת עניין הגובר על אווירת החירום.

לדברי גילה לבני זמיר, אקטיביסטית חיפאית שהייתה פעילה בקמפיינים למען קליש רותם וכיום פעילה נגדה: "בחיפה, המלחמה קצת פחות מורגשת מבמקומות אחרים – רחוקה, יחסית, מהגבולות, ולא היה כאן ירי טילים. אנשים כן מוטרדים ממצב העיר ומתעניינים בבחירות. אני שומעת על הבחירות משכנים, חברים, המוכרים בחנות והמניקוריסטית".

"בחיפה, המלחמה קצת פחות מורגשת מאשר במקומות אחרים ואנשים כן מוטרדים ממצב העיר. אני שומעת על הבחירות משכנים, חברים, המוכרים והמניקוריסטית"

המועמדים המרכזיים בבחירות בחיפה הם קליש רותם; ראש העיר לשעבר יונה יהב; ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, איש ימין שבעבר שימש כיועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו; עו"ד דוד עציוני, סגן ראש העיר לשעבר והמשנה לשעבר למשרד השיכון; ראש סיעת הירוקים אביהו האן; ועו"ד שרית גולן.

לדברי לבני זמיר: "לקליש רותם אין מטה והסניף שלה נטוש, אבל זה היה מצבה גם לפני המלחמה. מועמדים אחרים הנמיכו פרופיל כשפרצה המלחמה, אבל חזרו לפעילות בסביבות חנוכה. מצב העיר בלתי נסבל, מהחזירים ועד הזבל שלא מפונה, ואי אפשר להתעלם מכך גם במלחמה".

חזיר בחצר בניין בחיפה, 8 בפברואר 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)
חזיר בחצר בניין בחיפה, 8 בפברואר 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)

בערים אחרות חוסר העניין בבחירות, הקמפיינים הרדומים ואחוזי ההצבעה הנמוכים צפויים לפעול לטובת ראש העיר המכהן, בחיפה לא?
"לא. היא לא תיבחר. אני חושבת שיונה יהב ייבחר, ואולי הוא מרוויח מהאפקט שדיברת עליו, כי הוא המועמד הכי מוכר ומזוהה עם העירייה. עינת אומנם משתתפת באירועים הקשורים למלחמה, אבל לא יבחרו בה בגלל זה".

התקשורת המקומית בחיפה חזרה לסקר את הבחירות באינטנסיביות, בשונה מערים אחרות שבהן הן נדחקו לשוליים. המקומונים החיפאיים מפרידים בין הסיקור הפטריוטי של המלחמה, כולל פרסומים אמפתיים על חטיפתם ורציחתם של קרוביה של קליש רותם וחמ"ל הסיוע לחיילים ולעקורים שגולן הפעילה בביתה, לבין הסיקור הנשכני של הבחירות.

"אני חושבת שיונה יהב ייבחר, אולי כי הוא המועמד הכי מוכר ומזוהה עם העירייה. עינת אומנם משתתפת באירועים הקשורים למלחמה, אבל לא יבחרו בה בגלל זה"

גם ההשמצות ומלחמות הבוץ בין המועמדים החיפאים ממשיכות כרגיל ומככבות בתעמולה שלהם ובמקומונים.

בורובסקי יצא בשבוע שעבר בסדרת פוסטים לוחמניים, תחת הכותרת "בזמן מלחמה חייבים לומר על המנהיגים את האמת", ובהם טען כי קליש רותם "נסעה לחופשה פרטית בחו"ל במסווה של פעילות למען החטופים", ש"צריך לבדוק את התיק הרפואי של יונה יהב" ושעציוני "נמצא בקשר עם אנשי בל"ד". עציוני ענה לו בתביעת לשון הרע.

שלט בחירות של דוד עציוני, סגן ראש עיריית חיפה ומועמד לראשות העיר, 2023 (צילום: גילה לבני-זמיר)
שלט בחירות של דוד עציוני, סגן ראש עיריית חיפה ומועמד לראשות העיר, 2023 (צילום: גילה לבני זמיר)

באוניברסיטת חיפה אף התקיים השבוע עימות בחירות מתוקשר בין מועמדים. מנחה העימות, פרופסור איתי בארי, אמר: "המלחמה מחריפה את המאבק הפוליטי ומגבירה את חשיבות הבחירות לעירייה.

"הציבור עייף וחסר סבלנות מתמיד לפוליטיקה קטנה, פלגנות, ביצועים בינוניים ואי־קיום הבטחות, ומצפה לשילוב כוחות וביצועים גבוהים". המסר האירוני שלו אולי לא רלוונטי לבחירות המקומיות בערים אחרות, אך עשוי להיות קולע ביחס לפוליטיקה הארצית.

עוד 2,529 מילים
סגירה