האם אסד ניצב בפתחו של "רגע אמת" בנוסח מהלכו של סאדאת?

בשאר אסד ומוחמד בן סלמאן בפסגת הליגה הערבית בסעודיה, מאי 2023 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
Saudi Press Agency via AP
בשאר אסד ומוחמד בן סלמאן בפסגת הליגה הערבית בסעודיה, מאי 2023

"האם אסד ניצב בפתח 'מהלך סאדאת' שלו?" – זו הכותרת המסתורית והדרמטית במאמרו של העיתונאי הוותיק אבראהים חאמידי בעיתון "אלמג'לה" הסעודי. חאמידי כותב אודות סוריה שנים רבות (אני עוקב אחר כתיבתו מזה תקופה ארוכה), וידוע במקורותיו האיכותיים בעולם הערבי בכלל ובסוריה בפרט.

בכתבתו (24.1) תוהה חאמידי אם בשאר אסד אכן עומד בפני Sadat Moment שלו, באופן שישנה את (חוסר) שליטתו במדינה, בה מצויים שורה ארוכה של כוחות זרים. חולשתו גם איננה מאפשרת לו להגיב להתקפות הישראליות החוזרות ונשנות, כולל בבירה דמשק.

חאמידי תוהה אם אסד עומד בפני "מהלך סאדאת" שלו, באופן שישנה את (חוסר) שליטתו במדינה – אשר בה שולטת שורת כוחות זרים. חולשתו אינה מאפשרת לו להגיב להתקפות הישראליות החוזרות, כולל בדמשק

חאמידי מתמקד בשני מישורים עיקריים מבחינתה של סוריה, האיראני והערבי.

מול איראן:

חאמידי מסב את תשומת הלב לעיכובים שחלו סביב ביקורו של הנשיא האיראני אבראהים ראיסי אשתקד בדמשק. זה נדחה כמה וכמה פעמים, ולבסוף התקיים במהלך חודש מאי. הסיבה, אליבא חאמידי, היא התנגדותו של הנשיא הסורי לחתום על הסכמים שיחזקו עוד יותר את שליטתה של איראן בתחומי תשתית אסטרטגיים במדינה.

ראיסי הגיע כאמור לדמשק, דווקא כאשר באותו חודש אירעה התפתחות דרמטית גדולה יותר – הזמנתו של הנשיא אסד להשתתף בפסגה הערבית שהתקיימה בג'דה, לאחר שנים ארוכות של בידוד סורי מוחלט מן הזירה הערבית.

חאמידי מוסיף ומדווח על מתיחות איראנית-סורית לאחרונה בעקבות החיסול בדמשק של בכירים במשמרות המהפכה האיראניים, ובראשם ראזי מוסאווי. האיראנים טענו, שחיסול מעין זה יכול היה להתבצע רק אם ישראל הצליחה לחדור לשירותי הביטחון הסוריים.

בעיתוי מעניין במיוחד דווח בימים האחרונים  על שינויי גברי שמתבצעים בצמרת גופי המודיעין הסוריים, בראשם הזזתו של הגנרל עלי ממלוכ מתפקידו כראש המודיעין הצבאי לעבר התפקיד של "יועץ לביטחון לאומי" בארמון הנשיאות. האם יש קשר בכך לקובלנה האיראנית? הרמז של חאמידי די ברור.

חאמידי מדווח על מתיחות איראנית-סורית לנוכח חיסול בדמשק של בכירים במשמרות המהפכה האיראניים. האיראנים טענו, שחיסול כזה יכול היה להתבצע רק אם ישראל הצליחה לחדור לשירותי הביטחון הסוריים

מול העולם הערבי:

תהליך ההפשרה ביחסיה של סוריה עם מדינות ערב מתרחש למעשה בשנים האחרונות מצד מספר מדינות, ביניהן ירדן ואיחוד האמירויות. תהליך זה הואץ, כאמור, לאחר השתתפותו של אסד בפסגה הערבית אשתקד, במהלך סעודי אסרטיבי ובולט. תהליך הנורמליזציה הסורי-ערבי אמנם לא מתקדם בקצב מהיר, כפי שציפו לכך ובעיקר בדמשק, אולם כאמור אפשר שזה עומד כעת ערב שינוי משמעותי.

ובכן, אז מה עומד על הפרק?

העסקה, אם-כן, אמורה לכלול את המרכיבים הבאים: תמורת מהלך סורי שימנע מהאיראנים להשתמש בשדה התעופה בדמשק להעברת נשק ופירוק המתקנים האיראניים המצויים שם, ישראל תימנע מלתקוף את שדה התעופה.

מהלך מעין זה אמור ככל הנראה להיסגר במהלך ביקורו בחודש הבא של "ראש מדינה שלא ביקר בדמשק מזה עשר שנים". שמו של אותו מנהיג ערבי לא נחשף, אולם אפשר אולי לשער שמדובר ביורש העצר הסעודי (?).

חאמידי מסיים את המאמר בנימה מסתורית, כפי שהחל בה – "משהו מתרחש. מה בדיוק? איננו בטוחים, אולם זה יתבהר בקרוב". ומוסיף: "האם אסד ימיר את הישענותו על הברית האיראנית-רוסית בחלופה ערבית-רוסית?".

מדובר, ללא ספק, בתפנית אסטרטגית, אם אכן תתרחש. סימני שאלה מרובים עולים על הפרק כעת:

  • האם מדובר במהלך ערבי אוטונומי, או שמא גם במעורבות אמריקאית, שקשורה (או הואצה) לנוכח המלחמה בעזה?
  • האם אסד אכן עומד בפני "רגע אמת" דרמטי ויעמוד בו?
  • מה תהא התגובה האיראנית?
  • האם וכיצד ישראל מעורבת?

העסקה, אם-כן, אמורה לכלול את המרכיבים הבאים: תמורת מהלך סורי שימנע מהאיראנים להשתמש בשדה התעופה בדמשק להעברת נשק ופירוק המתקנים האיראניים שם, ישראל תימנע מלתקוף את שדה התעופה

בטרם יש בידינו תשובות ברורות, ניכר שהמלחמה בעזה והחשש מהתרחבותה לחזיתות נוספות, גרמו להפשלת שרווליהם של שחקנים רבים. זאת בניסיון לפוגג מספר מוקשים, מעבר לזירת עזה בלבד, כמו גם להחליש את טהראן, שהשפעתה האזורית התעצמה מדי בחודשים האחרונים.

כאמור, שאלות מרובות, אולם כאמור "בקרוב נדע". הדקו חגורות.

השגריר בדימוס מיכאל הררי הוא עמית מדיניות במיתווים – המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית ולשעבר שגריר ישראל בקפריסין. הררי כיהן בתפקידים בכירים בחטיבה לתכנון מדיני ובמרכז למחקר מדיני במשרד החוץ. כיום הוא מרצה בחוג למדע המדינה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. https://www.mitvim.org.il/he/

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 578 מילים
סגירה