לספוג עוד השפלה אחת

מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים בקריאה לשחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה, 22 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים בקריאה לשחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה, 22 בינואר 2024

כואב ומרגיז ככל שזה ישמע, ישראל חייבת לספוג עוד השפלה אחת כואבת כדי לשחרר את החטופות והחטופים. המדינה שהפקירה את החטופים, ספגה בשבעה באוקטובר השפלה נוראית מידי מרצחי חמאס.

הטבח שביצע ארגון הטרור באזרחי ישראל השפיל את הנהגתה, את צבאה, את שירותי הביטחון והמודיעין וייזכר לדיראון עולם. חמאס השפיל לעפר כל אזרח ואזרחית בישראל. התעלל במעשים אכזריים בנפשם של הישראלים ובגאוותם של מנהיגיה ומפקדי צבאה.

הטבח שביצע חמאס באזרחי ישראל השפיל את הנהגתה, צבאה, שירותי הביטחון והמודיעין וייזכר לדיראון עולם. חמאס השפיל לעפר את כל אזרחי ישראל. התעלל באכזריות בנפש הישראלית ובגאוות מנהיגיה ומפקדיה

אלא שכדי לשחרר את החטופים שנלקחו לעזה, יש לעבור השפלה אחת נוספת.
ההשפלה הראשונה מונעת כעת יומיום את קבלת תנאי חמאס לשחרור החטופים, פשוט כדי לא לעבור עוד השפלה מידי יחיא סנוואר.

צריך ראש קר ושקול כדי להבין את הפסיכולוגיה שמדריכה כעת את מנהלי המו"מ בישראל, את הקבינט ואת המטכ"ל.

שחרור החטופים כרוך כעת בצעד משפיל. ישראל צריכה להודיע על הפסקת הלחימה, גם אם לעצמה בחדרי חדרים היא תחליט שהמלחמה תימשך בזמן אחר,  בתחבולה והונאה ובמקום שהיא תחליט.

הימין הקיצוני יצרח וישתולל, יפגין וינאם וינסה למנוע ואולי יפרק את הממשלה, אבל אין ברירה.

ישראל צריכה להודיע שתשחרר מהכלא כמות אסירים שחמאס דורש וכי תוציא את כוחותיה מעזה מיד כאשר כל החטופים ישוחררו, עם ערבויות בינלאומיות.
או אז תתחיל חגיגת השפלה. צריך להתכונן אליה, לבלוע את הרוק ולעצור את הדם הרותח.

חמאס יחגוג. סנוואר ייצא לשבת בכורסא המפורסמת בלב חאן יונס ההרוסה, דוברי חמאס ברחבי העולם יסבירו שניצחו, איראן, טורקיה ותומכי חמאס ברחבי העולם ירקדו על כבודם הרמוס של בנימין נתניהו וחבורתו.

חמאס יחגוג. סנוואר ייצא לשבת בכורסא המפורסמת בלב חאן יונס ההרוסה, דוברי חמאס ברחבי העולם יסבירו שניצחו, איראן, טורקיה ותומכי חמאס ברחבי העולם ירקדו על כבודם הרמוס של נתניהו וחבורתו

רא"ל הרצי הלוי והאלוף אהרון חליוה יאכלו את עצמם, ינשכו שפתיים ואולי יחליטו להתפטר, אבל זה מה שנדרש כעת כדי לשחרר את החטופים בחיים.
ממשלת ישראל חייבת את ההשפלה הזו למי שנטבחו, נרצחו, נורו ונאנסו ובני משפחותיהם נחטפו לעזה.

מעל 110 ימים ניסתה ישראל לייצר תנאים צבאיים לשחרור החטופים ולא הצליחה.

ניסתה להציע הצעות שבעצם שומרות על הקואליציה והממשלה מפני פירוק, ולא הצליחה לרצות את חמאס ולשחרר את הנשים הילדים הקשישים והצעירים שנחטפו מבתיהם בשל מחדל נורא ואיום.

צריך לומר לעצמנו, ובעיקר הנהגת המדינה ומנהלי המלחמה חייבים לומר לעצמם ולציבור ביושר את האמת המרה. יש להחליט שצריך לעבור את ההשפלה הנוספת לטובת שחרור החטופים. אין ברירה. השארת השבויים בתנאי השבי הידועים – אונס נשים, רעב, חוסר חמצן ותרופות בעומק המנהרות, יביא למותם. מותם יהיה טראומה נוספת על טראומת ה-7.10.
ממילא הוא יהיה טראומה משפילה.

הרמטכ"ל, ראש שב"כ וראש המוסד צריכים לומר לקבינט ביושר, עשינו כמיטב יכולתנו, זה לא הולך בדרך צבאית, יש ללכת לעסקה. עסקה משפילה, אבל כזו שתתקן לפחות חלק מהאמון הציבורי בהנהגת המדינה.

יש להחליט שצריך לעבור את ההשפלה הנוספת לטובת שחרור החטופים. אין ברירה. השארת השבויים בתנאי השבי הידועים – אונס, רעב, חוסר חמצן ותרופות בעומק המנהרות, יביא למותם – טראומה נוספת

עבור נתניהו והקואליציה שלו זו תהיה השפלה מדינית ופוליטית. אין ספק שנתניהו לא יוכל לעכל ולקבל ולהציג זאת בדרכו הנכלולית הרגילה. אבל גם הוא חייב להבין שאין ברירה. כדי להציל את חיי החטופות והחטופים הוא חייב לעבור את ההשפלה הנוספת.

נתניהו כבר השפיל את עצמו בעבר בעסקת שליט כששחרר את סנוואר ועוד מעל 1000 מחבלים. אז זה התאים לשאיפותיו ולאינטרס הפוליטי שלו והוא הציג את העסקה כהצלחה. הצלחה ערכית ומנהיגותית. לא פחות.

חמאס הבין שחטיפת אזרחים זו נקודת החולשה של ישראל ויצא לתכנן את מבצע ההתקפה של אוקטובר.

אילו הייתה מנהיגות צבאית ומדינית אחראית, אילו לא שקעה בקונספציה וזלזלה בחמאס, ניתן היה לעצור את התקפת חמאס ואת ההשפלה הגדולה כבר על הגדרות. עם כוח צבאי ראוי וגדול דיו ועם מימוש התראות המודיעין ששכבו מול עיני הקברניטים במשך תקופות ארוכות, ניתן היה להגן על יישובי מערב הנגב ולחסל את אלפי המחבלים שפרצו לגדרות.

אבל בישראל העדיפו לעצום עין, בלי לחשוב על המחיר שישלמו תושבי היישובים שעל הגדר, וכך ספגנו את הזוועה ואת ההשפלה הראשונה.

עכשיו אין שום ברירה אחרת. אי אפשר מוסרית להפקיר את החטופים פעם נוספת. כל יום שהעסקה לא מתבצעת הוא יום נוסף של הפקרה וסיכון חייהם.
כשיחזור אחרון החטופים לביתו, תוכל ישראל לשקם את עצמה ואת כושר ההרתעה ולצאת אם תחליט להמשך המלחמה.

עכשיו אין שום ברירה אחרת. אי אפשר מוסרית להפקיר את החטופים פעם נוספת. כל יום שהעסקה לא מתבצעת הוא יום נוסף של הפקרה וסיכון חייהם. כשיחזור אחרון החטופים לביתו, תוכל ישראל לשקם את עצמה

לא צריך לבקש רשות מאיתמר בן גביר ומבצלאל סמוטריץ'. צריך לעשות את מה שההיגיון הפשוט אומר – עסקה עכשיו. משפילה וקשה לעיכול, אבל כזו שלפחות תציל את חיי 108 החטופים החיים ותחזיר לקבר ישראל את המתים.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כשפרצה המלחמה, הציבו נהיגיה שתי מטרות, בעצם חלומות, חיסול החמאס ושחרור החטופים. למי שלא פחד להסתכל לאמת בעיניים ידע שאחת סותרת את השניה, את המקל הזה אי אפשר להחזיק בשני צדדיו. בארוחת צה... המשך קריאה

כשפרצה המלחמה, הציבו נהיגיה שתי מטרות, בעצם חלומות, חיסול החמאס ושחרור החטופים. למי שלא פחד להסתכל לאמת בעיניים ידע שאחת סותרת את השניה, את המקל הזה אי אפשר להחזיק בשני צדדיו.
בארוחת צהרים משפחתית לפני כחודשיים כשעלה הנושא אמרתי את זה, והנכד החכם שלי שאל אותי: ואם אני הייתי אחד מהחטופים, היססתי מעט ואמרתי: גם אם אתה היית בין החטופים הבחירה הייתה כך. מה שאמרתי להם בהמשך: זו בחירה כמו בחירתה של סופי, שתי בחירות נוראות, אבל הוספתי: בלי ניצחון חד משמעי של חיסול הנהגת החמס ברצועת עזה, למדינת ישראל במזרח התיכון אין זכות קיום. תמונת הניצחון היא ראשו של סינואר ושותפיו על צלחת.
באותה שיחה הוספתי שבמלחמה, שבא נפלו עד אז כ 1400 אזרחים וחיילים, והיו כ 200 חטופים, היא מלחמה לא פחות משמעותית – לדעתי יותר – ממלחמת העצמאות שבה נפלו רק מקרב הלוחמים 6000 חללים זה מאוכלוסיה של 600 אלף תושבים יהודיים.
החיים של אלה שנפלו במחמה עכשיו, ובוודאי לא בכל מלחמות ישראל, לא יותר זולים או חסרי ערך או קדושים מאלה של החטופים. כדי שמדינת ישראל תשרוד במזרח התיכון יש להגיע להחלטות קשות. החמאס גילה את הנקודה הארכימדית שלנו, אם חפצי חיים אנחנו עלינו למוטט את המנוף הזה שלהם בכך שנחסל אותם.
12 המרגלים אמרו למשה: ארץ אוכלת יושביה, לא האמינו להם ושלחו שני מרגלים נוספים – נגיד בן גביר וסמוטריץ – שאמרו ארץ נהדרת, אפשר לכבוש ולרשת בצ'יק צ'אק.
ביבי כרגיל שקרן ומניפולטור משדר לנו שהוא נגד פשרה בעניין החטופים, אבל בתוך תוכו הוא מת שילחצו עליו כך שאח"כ יוכל להגיד עשיתי את מה שאתם בקשתם ממני לעשות.
ביבי הקומבינטור של טיסנקרופ ומי שהעביר מיליוני דולארים לסינואר במזומן, כסף לא מסומן, שמי יודע כמה נשאר בדרך ובידי מי, נראה לי המרוויח העיקרי בכל עסקה עם סינואר והעיקר שלא יפתח את הפה.

עוד 727 מילים ו-2 תגובות
סגירה