האם יש משמעות ליום השואה הבינלאומי בפולין?

טקס יום השואה הבינלאומי בעיר טרנוב בפולין שכן התחשב ביהודים וערך את האזכרה ביום שישי (צילום: מתוך הפייסבוק של Stanisław Jan Siekierski)
מתוך הפייסבוק של Stanisław Jan Siekierski
טקס יום השואה הבינלאומי בעיר טרנוב בפולין שכן התחשב ביהודים וערך את האזכרה ביום שישי

בשבת שעברה ציין העולם את יום השואה הבינלאומי. הרשתות החברתיות התמלאו בעשרות תמונות של אירועי זיכרון השואה. זאת לצד תמונות מהטבח הנוראי, שחוותה ישראל זה מכבר באירועי השבת השחורה של השבעה באוקטובר, המזכירים את מעשי הנאצים.

גם פולין ציינה את יום השואה הבינלאומי בדרכה שלה. אך יש לציין שרוב אירועי הזיכרון חלו בשבת, ומארגני האירועים לא התחשבו בקדושת יום השבת וקיימו את האירועים תוך התעלמות מוחלטת מהיעדרותם של יהודים, שאינם נוהגים לקיים אירועי אזכרות בשבתות ובחגי ישראל. גם תחינות ובקשות לדחות או להקדים אירועים אלה נענו בשלילה או בהתעלמות מוחלטת, ונראה היה כי בעיקר מדובר באירועים שיש לקיימם כ"עלה תאנה" בלבד.

המארגנים לא התחשבו בקדושת השבת וקיימו את רוב אירועי הזיכרון תוך התעלמות מוחלטת מהיעדרותם של יהודים. גם תחינות ובקשות לדחות או להקדים אירועים אלה נענו בשלילה או בהתעלמות גמורה

במקביל לכך שהעולם ציין את יום השואה הבינלאומי, ציין העולם היהודי את יום ההילולה של רבי יחזקאל מקוזמיר זצ"ל, מייסד החסידות הידועה מודזיץ הקיימת עד היום בעיר בני ברק ובעולם כולו.

לכאורה, מדובר בעוד ציון תאריך בלוח השנה היהודי ויתכן שתאריך זה היה עובר בשקט לסדר היום, אלא שמקום קבורתו של רבי יחזקאל מקוזמיר ובית העלמין העתיק של העיירה, משמש היום כמגרש הספורט של בית הספר המקומי.

וכך יוצא שמידי יום משחקים ילדי העיירה הכי מתויירת בפולין על קברי יהודים כשבמרכזו קברו של אחד הצדיקים החשובים בהיסטוריה ביהדות פולין.

יש לציין, כי בפולין ישנם מספר לא מועט של ימי זיכרון לשואה ולמלחמת העולם, שגבתה את חייהם של מיליונים רבים, יהודים ולא יהודים. אולם אין להסיט את הזרקור של יום השואה מהעובדה שמטרת השואה הייתה השמדת העם היהודי. בפולין נוהגים לעיתים לטשטש גבולות אלה. לכן, בפועל ישנם רק שני ימים בלוח השנה הפולני שבהם מציינים את יום השואה ביחס להשמדת העם היהודי: יום השואה הבינלאומי (27 בינואר) ויום השואה הישראלי.

יום השואה הישראלי מצוין בעיקר במצעד החיים באושוויץ בכ"ז בניסן מידי שנה בשנה, למעט כמה תקלות בשנים האחרונות – הן בגלל הקורונה והן בגלל השרטון עליו עלו יחסי ישראל-פולין (בתקווה שהמצב ישתנה בקרוב).

קבר ר' יחזקאל מקוזמיר ובית העלמין העתיק של העיירה, משמשים כמגרש הספורט של ביה"ס מקומי. כך ילדי העיירה המתויירת בפולין משחקים על קברי יהודים, ובמרכזם קבר אחד הצדיקים החשובים של יהדות פולין

בעיר טרנוב הסמוכה לקרקוב, כשעה נסיעה מזרחית לה, ישנם פולנים העוסקים בשימור אתרי מורשת יהודיים. ביניהם "הבימה", שרידי בית הכנסת ששרד את השואה, ובית העלמין היהודי ששוקם לאחר שנהרס הן במלחמה והן לאחר השואה על ידי מקומיים. שם בחרו לקיים את אירועי הזיכרון ביום שישי האחרון, בערב יום השואה הבינלאומי, בשיתוף עם קבוצת חרדים העובדים בסמוך.

האירוע התקיים בבית העלמין היהודי של טרנוב, סמוך לאחד מעמודי היסוד של בית הכנסת בטרנוב ששרד את ליל הבדולח.

גם המדיה הדיגיטלית בפולין רעשה עם אירועי הזיכרון שאירעו בסוף השבוע שעבר, ובמיוחד מחאה פולנית מוזרה במקצת של פעילים פולנים שבאו למחות במחנה המוות אושוויץ. טענתם העיקרית היא כי אושוויץ היה באחריות גרמניה כי פולין הייתה תחת כיבוש גרמני.

השיח הדיגיטלי החל כשהשגריר הישראלי יעקב לבנה העלה תמונות של מחאת הפולנים. אחד הציוצים החמורים ביותר שהועלו על ידי אישיות בכירה בפולין, היה הציוץ של ראשת הממשלה הפולנית לשעבר ביאטה שידלו. מדובר בציוץ מתריס נגד תכני יום השואה הבינלאומי, שהתקבל בחיוב על ידי פולנים לאומנים אשר זכו רוח גבית לעמדותיהם הקיצוניות.

ממכלול אירועי יום השואה הבינלאומי בפולין אנחנו יכולים ללמוד כלל ברור: בפולין אוהבים את הפולקלור היהודי אבל לא את היהודים.

לא יעלה על הדעת, שבבית ספר שאמור לחנך לסובלנות ולהכרת האחר והשונה, ימשיכו לשחק על קברי יהודים, ובאותו הזמן ימשיכו לציין את יום השואה בטקסים החלים ביום הקדוש לעם היהודי.

לא יעלה על הדעת, שבבית ספר שאמור לחנך לסובלנות ולהכרת האחר והשונה, ימשיכו לשחק על קברי יהודים, ובאותו זמן ימשיכו לציין את יום השואה בטקסים החלים ביום הקדוש לעם היהודי

אם ממשלת פולין היוצאת ידעה לחוקק חוקים המוקיעים את "העלבת העם הפולני", הרי שעליהם לקחת לתשומת ליבם שגם עמים אחרים עלולים להיפגע ממעשיהם.

בפולין ישנה היום ממשלה חדשה שמבטיחה רוח חדשה ביחסי ישראל ופולין. כעת, חובת ההוכחה היא עליה. על העם הפולני לקחת לתשומת לבו את הניואנסים של עם אחד, שבו חיו בשלום ובשכנות, זה לצד זה, יהודים לצד נוצרים.

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 642 מילים
סגירה