שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים עם שר הביטחון יואב גלנט, 26 בדצמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

מודי'ס צריכה להכריע האם להאמין לסמוטריץ' המתון או לנער הגבעות

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס תצטרך להכריע בקרוב האם להאמין לסמוטריץ' שמבטיח הפחתת עצימות הלחימה בעזה או לסמוטריץ' הפועל להחזרת ההתיישבות בגוש קטיף ● ניסיון העבר לא מותיר הרבה מקום לאופטימיות ● את המחיר ישלם, כרגיל, הציבור ● פרשנות

"מודי'ס צפויה להוריד את הדירוג של ישראל אם היא תגיע למסקנה שהעימות הצבאי הנוכחי צפוי להחליש באופן משמעותי את מוסדות המדינה, ובמיוחד את יעילות קבלת ההחלטות המדיניות, ואת מצבה הפיסקלי או את חוזקה הכלכלי", כך נכתב בהודעת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, שבועות בודדים אחרי תחילת המלחמה נגד החמאס.

מאז עברו כמה חודשים הנראים כנצח – והינה הגענו למאני טיים. אנחנו נמצאים במרחק של ימים – או לכל היותר שבועות ספורים – מאותה החלטה גורלית של מודי'ס: האם להוריד בפעם הראשונה בהיסטוריה את דירוג האשראי של ישראל.

לכן, אין זה פלא שעל פי דיווחים שונים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראשי האוצר קיימו לאחרונה שיחות עם מנהלי מודי'ס, הכול בניסיון לשכנע אותם שאין מה לדאוג, שכלכלת ישראל נמצאת בידיים נאמנות ואחראיות.

המטרה המרכזית של השיחות על פי אותם דיווחים היא להבהיר שהמלחמה בעזה ובצפון נמצאת כבר הרבה אחרי השיא שלה. היקף הכוחות בדרום דולל ולמעשה המשק הישראלי הולך וחוזר לשגרה. כמובן, הכול תחת מעטפת של התנהלות תקציבית אחראית של הממשלה בעת מלחמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים צח / לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים צח / לע"מ)

אלא שראשי מודי'ס ודאי הופתעו – או כנראה שכבר לא הופתעו – שרגע אחרי השיחות איתם הם צפו באותו סמוטריץ' "האחראי והשקול" נואם בכנס שכותרתו: "כובשים ומיישבים את חבל עזה!"

מחיר ההתיישבות בחבל עזה ידוע לכולם, גם לתומכיה הגדולים. היא רק תנציח את המלחמה לעוד שנים קדימה וכמובן יהיו לה השלכות מדיניות וכלכליות שליליות.

נתניהו הבטיח שהמהפכה המשפטית תיעשה רק בהסכמה רחבה. בסוף אותה מהפכה הובלה על ידי סמוטריץ' וחבריו באופן חד־צדדי, קרעה את העם – וריסקה את הכלכלה

יש בוודאי כאלו שיגידו שמדובר בעוד כנס פופוליסטי של שרים וח"כים קיצוניים ומשיחיים שלא מחליטים על דבר, לכן מודי'ס גם כך לא תתייחס ברצינות לאירוע. אבל אם במודי'ס למדו משהו בשנה האחרונה, זה שאותה קבוצה היא זו שגם מובילה את הממשלה מהאף.

גם בסבב קביעת דירוג האשראי הקודם של ישראל, לפני המלחמה, בממשלה, ובמיוחד ראש הממשלה, הרגיעו את סוכנויות דירוג האשראי. בנימין נתניהו הבטיח שהמהפכה המשפטית תיעשה רק בהסכמה רחבה. בסוף אותה מהפכה הובלה על ידי סמוטריץ' וחבריו באופן חד־צדדי, קרעה את העם – וריסקה את הכלכלה.

"כנס הניצחון" בבנייני האומה, ינואר 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
כנס "כובשים ומיישבים את חבל עזה", ינואר 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

החדשות הרעות הן שבמודי'ס כנראה כבר לא מאמינים לאף מילה של סמוטריץ' ו/או הממשלה. גם ההתבטאויות המזלזלות שלו כלפי דוחותיה החריפים בשנה האחרונה לא תרמו, בלשון המעטה. "מודי'ס? לא דרמה גדולה. הכלכלנים לא מומחים לנושא החוקתי", אמר סמוטריץ' באפריל אחרי שבמודי'ס הורידו את תחזית דירוג האשראי של ישראל.

סביר להניח שהפעם במודי'ס יבחנו את הממשלה אך ורק על פי מעשיה ופחות על ההבטחות לפני שיחליטו על הורדת הדירוג. אבל גם כאן המצב לא מזהיר במיוחד. סמוטריץ' מפר כבר במשך כשבוע במודע חוק יסוד, ומעכב את הגשת התקציב לכנסת.

כרגע כל המדינה נמצאת בהמתנה לאישור המיוחל – או יותר נכון, לא מיוחל – של העברת הכספים הקואליציוניים. זה לא בדיוק מוסיף נקודות לשיקולי מודי'ס, שבוחנת את התנהלות השר בזכוכית מגדלת

סמוטריץ' פשוט רוצה לאשר ארבעה מיליארד שקלים של כספים קואליציוניים בבת אחת, ובכך להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי. הבעיה שאם רוצים לעשות את הכול בהצבעה אחת צריך גם לקבל אישורים משפטיים למהלך. ואישורים כאלה, מה לעשות, לוקחים לא מעט זמן.

אז כרגע כל המדינה נמצאת בהמתנה לאישור המיוחל – או יותר נכון, לא מיוחל – של העברת הכספים הקואליציוניים. זה לא בדיוק מוסיף נקודות לשיקולי מודי'ס, שבוחנת את התנהלות השר בזכוכית מגדלת.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשי משרדו במשרד האוצר בירושלים, 28 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשי משרדו במשרד האוצר בירושלים, 28 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרי אפשר להגיד שהממשלה כבר עומדת בתנאי הראשון שהם הציבו באוקטובר להורדת דירוג – "החלשת היעילות של קבלת ההחלטות המדיניות". התנאי השני, "החלשת מצבה הפיסקלי או חוזקה הכלכלי של המדינה", בדרך להתקיים גם כן.

כרגע מדברים שהתקציב יעלה השבוע. צריך לקוות שזה כבר לא יהיה בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. כבר עתה, עוד לפני הורדת דירוג האשראי, חלה עליית תשואות באג"ח הממשלתיות, ובאופן דומה בשוק ביטוחי האג"ח. הדבר הזה מעיד על כך שהמשקיעים כבר מתמחרים עלייה בסיכון ההשקעה בישראל, או אפילו את המצב שהדירוג ירד.

המשמעות של הורדת דירוג היא שהממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות עבור הכספים שהיא לווה. מי שמשלם את הריביות האלה בפועל הם האזרחים דרך מיסים, או שהממשלה תאלץ לקצץ בשירותים לאזרחים

המשמעות של הורדת דירוג היא שהממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות עבור הכספים שהיא לווה. מי שמשלם את הריביות האלה בפועל הם האזרחים דרך מיסים, או שהממשלה תאלץ לקצץ בשירותים שהיא נותנת לאזרחיה. זה אומר שיהיה פחות כסף למלחמה, פחות כסף לשיקום ופחות כסף לסיוע למי שצריך.

אז למי מודי'ס צריכה להאמין הפעם, לסמוטריץ' המתון, שוחר השקט ברצועת עזה, שפגשו; או לסמוטריץ' הקיצוני מהטלוויזיה, שמשתוקק להחיות את גוש קטיף? הפרעת הזהות הדיסוציאטיבית (הפוליטית) של סמוטריץ' היא לא עניין חדש למודי'ס. בפעמים הקודמות זה הסתיים בשינוי התחזיות ובאזהרות בלבד. נקווה שהפעם זה לא יגיע כבר לידי מעשים.

עוד 709 מילים
סגירה