אותיות האור של מיכה אולמן

פסל אותיות האור בגן הספרייה הלאומית בירושלים, דצמבר 2023. (צילום: Chezki Mozes - Ein Hanetz (חזקי מוזס - עין הנץ) - רחפן - Drone, ויקיפדיה)
Chezki Mozes - Ein Hanetz (חזקי מוזס - עין הנץ) - רחפן - Drone, ויקיפדיה
פסל אותיות האור בגן הספרייה הלאומית בירושלים, דצמבר 2023.

הפסל הסביבתי המרשים והמרהיב של מיכה אולמן, "אותיות האור", ממוקם בגן הצמוד לספרייה הלאומית החדשה, שפתיחתה הרשמית החגיגית תוכננה לאמצע אוקטובר האחרון אך השתבשה בעקבות אסון השבעה באוקטובר.

הפסל מורכב מאותיות חצובות ומנוסרות מאבן טבעית בגובה של 1.8 מטר, הניצבות במעגל ברחבה עגולה מרוצפת אבן, בשטח של כ-600 מ"ר.

במרכז הרחבה חצובות "אלף" העברית, "A" הלטינית ו"אליף" הערבית, שנוצרות על ידי הרווחים שבין גושי האבנים ומאפשרים לאור לעבור דרכם, כך שהן מופיעות כאותיות או במשחקי אור וצל. האותיות נפתחות ונסגרות, והצללים שלהן מתארכים ומתקצרים במהלך היום, בהתאם לזווית ולגובה השמש.

הפסל הוא מחווה להמצאת האותיות – מההמצאות החשובות ביותר בתולדות האנושות. 20-30 אותיות (בהבדל מהירוגליפים, כתב יתדות, וסמלים) – "אותיות היסוד" – באמצעותן ניתן לכתוב באותיות את כל ההיגויים בדיבור, וללכוד את כל המחשבה האנושית, בדומה ליסודות בכימיה מהם מורכבים כל החומרים בעולם.

הפסל הוא מחווה להמצאת האותיות. 20-30 "אותיות היסוד" – באמצעותן ניתן לכתוב את כל ההיגויים בדיבור, וללכוד את כל המחשבה האנושית, בדומה ליסודות בכימיה מהם מורכבים כל החומרים בעולם

כולנו גדלנו בעולם בו האותיות והכתב נתפסים כדבר ברור וטבעי. ידיעת קרוא וכתוב היא חלק בלתי נפרד מעולמנו, ואלו שאינם יודעי קרוא וכתוב נחשבים נחותים, "אנאלפבתים". אלא שהאותיות והכתב אינם תופעה טבעית. האותיות והכתב הן המצאה אנושית – אחת ההמצאות החשובות ביותר בתולדות האנושות.

דוגמה לכך היא המצאת הכתב הקירילי. מקובל להניח כי האלפבית הקירילי הומצא במהלך המאה ה-10 עבור השפה הסלאבית העתיקה ונקרא על שמו של המיסיונר הביזנטי קירילוס הקדוש.

האלפאבית הקירילי הקדום, הגלגוליטי, פותח במהלך המאה ה-9 עד המאה ה-10 על ידי "שליחי הסלאבים", שני האחים מביזנטיום, קירילוס ומתודיוס, כדי לתרגם טקסט דתי יווני לשפה הסלאבית, עבור העמים דוברי השפה הסלאבית בני הדת האורתודוקסית המזרחית.

קירילוס, בעזרתו של אחיו מתודיוס, המציא אלף-בית חדש, המבוסס על האלף-בית היווני, שאיתו הוא תירגם את ספרי הברית החדשה לשפה הסלאבית.

על בסיס אלפבית זה פותח האלפבית הקירילי במהלך המאה העשירית לספירה על ידי חסידי האחים, ככל הנראה לבקשת הצאר הבולגרי שמעון הראשון הגדול, Tsar Simeon I the Great של האימפריה הבולגרית הראשונה (האזורים שהם כיום בולגריה והרפובליקה של מקדוניה הצפונית).

האלפאבית הקירילי הקדום, הגלגוליטי, פותח במהלך המאה ה-9 עד המאה ה-10 על ידי "שליחי הסלאבים", שני האחים מביזנטיום קירילוס ומתודיוס, כדי לתרגם טקסט דתי יווני לשפה הסלאבית

האחים קירילוס (או קונסטנטינוס) ומתודיוס הוכרו כקדושים, והכתב נקרא כתב קירילי על שמו של קירילוס הקדוש. מורשתם של האחים עברה למדינות כמו רוסיה, בולגריה, סרביה, מקדוניה, ומדינות נוספות, בהן משמש האלף-בית הקירילי ככתב הרשמי, בו משתמשים הן בחיי היום יום והן בכנסייה.

*  *  *

לפני כעשר שנים הזמין היו"ר של הספרייה הלאומית דאז, דוד בלומברג, את מיכה אולמן, שהקים בברלין את האנדרטה "ספרייה ריקה", המייצגת את הספרים שנשרפו בכיכר בבל בעיר במאי 1933, לבצע את הפסל.

מספר אולמן:

"הוא אמר לי: אתה עשית בברלין את 'הספרייה הריקה', אני רוצה שתעשה לנו בירושלים ספרייה מלאה […] זו הייתה הבקשה שלו ואני נתתי לה פרשנות משלי. בברלין זו למעשה שריפת השפה. בירושלים אני עושה את ההיפך. אני מדבר על לידת השפה. איך השפה נוצרת".

ביקרתי לאחרונה בגן בו מוצב הפסל הסביבתי, התרשמתי ואהבתי אותו מאוד. עכשיו, לאחר דברי הסבר של מיכה אולמן, התברר לי שהבנתי ונהניתי רק מחלק מהפסל, מהאור ולא מהצל. עכשיו התברר לי שהצללים הם חלק בלתי נפרד מהפסל. ואולי צריך לקרוא לפסל "אותיות האור והצל".

אולמן: "הוא אמר לי: אתה עשית בברלין את 'הספרייה הריקה', אני רוצה שתעשה לנו בירושלים ספרייה מלאה. בברלין זו למעשה שריפת השפה. בירושלים אני עושה את ההיפך. אני מדבר על לידת השפה"

גדולים וטובים ממני כתבו על פסל "אותיות האור", כאן אציין את גדעון עפרת, ונעמה ריבה. למתעניינים בקריאה נוספת אפשר לעיין ב"אותיות אור", ובפוסט של פורן שרים על פסל "אותיות האור" של מיכה אולמן.

ולסיום, קטע מתוך "ספר היצירה", מהספרות המיסטית היהודית. הודפס במנטובה באיטליה בשנת שכ"ב (1561) לפני כ-460 שנה:

מ"א עשרים ושתים אותיות יסוד שלש אמות ושבע כפולות ושנים עשר פשוטות. וכולן חקוקות בקול חצובות ברוח קבועות בפה בחמש מקומות, אותיות אחה"ע, גיכ"ק, דטלנ"ת, זסצר"ש, בומ"ף, קשורות בלשון כשלהבת קשורה בגחלת, אחה"ע משמשת בסוף הלשון ובבית הבליעה. בומ"ף בין השפתים ובראש הלשון. גיכ"ק על שלישיתה של לשון נכרתת. דטלנ"ת בראש הלשון משמשת עם הקול. זסצר"ש בין השיניים ובלשון שכובה ושטוחה".

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 647 מילים
סגירה