המחסור בעובדים במלחמה האיץ את שילוב הרובוטים

רובוטים החלו למלא תפקידים שעד כה בוצעו בידי בני אדם ● הם נרכשים בעיקר במקומות ובזמנים שבהם חסר כוח אדם ● רובוטים אוטונומיים המסתייעים בבינה מלאכותית מפעילים פסי ייצור, מנקים, מבצעים שליחויות ושינוע ● חלקם אף משמשים כמעין "אווטארים" שעובדים ומנהלים מפעילים מרחוק

רובוט תעשייתי במפעל "נילית" (צילום: עדי בן זקן)
עדי בן זקן
רובוט תעשייתי במפעל "נילית"

המלחמה האיצה את שילוב הרובוטים האוטונומיים – רובוטים המסתייעים בבינה מלאכותית ומפעילים את עצמם – בשוק העבודה הישראלי. רובוטים אוטונומיים נכנסו למקומות עבודה בישראל בשנים האחרונות, בעיקר מאז מגפת הקורונה, אך התהליך הואץ בימים אלה עקב המחסור בכוח אדם שיצרה המלחמה.

יבואנית הרובוטים Robotize מקבוצת י. א. מיטווך ובניו מדווחת על גידול במכירותיה מאז תחילת המלחמה בשל הביקוש הגובר לרובוטים אוטונומיים. "הבוסט הגדול לפיתוח ולמכירות של הרובוטים האוטונומיים היה בקורונה", אומר מנכ"ל "רובוטייז" אמנון אבי גיא. "הטכנולוגיה הבשילה זמן קצר לפני הקורונה, שיצרה מחסור בכוח אדם. כעת יש בוסט חדש, המכירות גדלו בעשרות אחוזים".

בין השאר, המלחמה מביאה להרחבת השימוש ב־GoBe ו־Double – רובוטים הנשלטים מרחוק ונוכחים פיזית במקום מנהלים ועובדי משרד נעדרים, ומבצעים עבורם משימות שקשה לבצע בתקשורת ממוחשבת רגילה. "הרובוט הוא מעין 'אווטאר'", מסביר אבי גיא. "יש לו מסכים, מיקרופון, רמקול וזרועות, והוא 'מייצג' את העובד בכנסים, ישיבות וב'טיולים' בין המשרדים, מטפל בניירת פיזית וכו'".

חיילי מילואים בעזה לא יכולים להפעיל מרחוק רובוטים שמחליפים אותם, אז מדוע, לדבריך, השימוש בהם מתרחב בזמן המלחמה?
"נכון, כמובן. זה דורש קליטה שאין בעזה וריכוז של העובד בעבודה, שלא מתאפשר בשדה הקרב.

רובוט אוטונומי במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק בירושלים (צילום: חברת Robotise)
רובוט אוטונומי במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק בירושלים (צילום: חברת Robotize)

"אבל הרבה עובדים אחרים נעדרים בגלל המלחמה. עובדים במילואים נוחים יותר, במקומות שכן אפשר לעבוד מרחוק, עובדים מהדרום והצפון, שגרים במלון או דירה זמנית רחוק ממקום עבודתם, עובדים שנשארים בבית בגלל ירי הטילים, עובדים מחו"ל ששהו ברילוקיישן בישראל".

רובוטים אוטונומיים מסייעים לעקורים מעוטף עזה בבתי המלון שבהם הם שוהים. לדברי אבי גיא: "חלק מהחדרנים והמלצרים במלונות כיום הם רובוטים. הרי לא מתגוררים בהם עכשיו תיירים הנהנים משירות אנושי, אלא אנשים שהמלון הפך לביתם וזקוקים לפרטיות, שהרובוט לא פוגע בה. יש להם גם צרכים רבים, יותר מאשר לתיירים זמניים, וזה דורש מהמלונות הרבה עבודת תחזוקה".

"חלק מהחדרנים והמלצרים במלונות כיום הם רובוטים. גרים שם אנשים שיש להם צרכים רבים וזה דורש מהמלונות הרבה תחזוקה. וחלק מהעובדים במלונות נעדרים בעצמם"

מה גם שהעקורים לא משלמים והמלון תלוי בסיוע ממשלתי – ויותר זול לקנות רובוטים מאשר לגייס עובדים אנושיים.
"גם. וחלק מהעובדים במלונות נעדרים בעצמם".

נוסף על המשרדים ובתי המלון, המלחמה מגבירה את השימוש ברובוטים אוטונומיים במפעלי תעשייה ומוסדות ציבוריים, כמו בתי חולים ומוסדות להשכלה גבוהה. הגופים הללו נמצאו במצוקת כוח אדם עוד לפני הקורונה והמלחמה, וכעת היא גברה בהרבה.

רובוט אוטונומי פותח שער בחניון (צילום: חברת Robotize)

רובוטים אוטונומיים משמשים במפעלים, קניונים, רשתות שיווק ומוסדות ציבור כמלגזות לשינוע משאות ללא נהג; להפעלת קווי ייצור; ניקיון וחיטוי משטחים וציוד; שליחויות פנימיות של ציוד ומסמכים ממקום למקום בתוך מתחמי העבודה והקניות; גרירת עגלות ומשאות. יש מפעלים שבהם הרובוטים מהווים מחלקות שלמות שמפעילות קווי ייצור, מתחזקות מחסנים ומנקות.

הרובוטים האוטונומיים מתוכנתים ללמוד את צרכי הסביבה שבה הם פועלים, לתכנן ולנהל אותה בעזרת בינה מלאכותית. השקתם היא חלק ממהפכת הבינה המלאכותית בחמש השנים האחרונות. פריצת הדרך המסחרית שלהם, כמו של טכנולוגיות רבות לאוטומציה ופעילות בשליטה מרחוק, התרחשה במהלך מגפת הקורונה.

גם בבתי החולים, הסובלים ממצוקת כוח אדם קבועה שמחמירה במצבי משבר, מרחיבים את השימוש ברובוטים. בחלקם פועלים רובוטים אוטונומיים שונים, ביניהם רובוטים רפואיים מתוחכמים המסייעים בטיפולים הרפואיים

לפי נתוני הפדרציה העולמית לרובוטיקה, ב־2022 הותקנו במפעלי תעשייה בעולם קרוב ל־600 אלף רובוטים חדשים. כמחציתם – כ־290 אלף רובוטים – בסין; כ־71 אלף באיחוד האירופי; כ־50 אלף ביפן; 40 אלף בארה"ב; 32 אלף בקוריאה הדרומית; 6,000 במקסיקו; כ־3,200 בקנדה וכ־2,500 בבריטניה. במפעלים בישראל מותקנים מאות רובוטים אוטונומיים בשנה.

גם בבתי החולים, הסובלים ממצוקת כוח אדם קבועה שמחמירה במצבי משבר, מרחיבים את השימוש ברובוטים. בחלקם פועלים רובוטים אוטונומיים שונים, ביניהם רובוטים רפואיים מתוחכמים המסייעים בטיפולים הרפואיים עצמם, רובוטים לניקיון וחיטוי ו"שליחים" המעבירים דגימות של בדיקות בין המעבדות, תפקיד שעד כה התבצע בידי לבורנטים ואנשי רפואה וגזל מהם זמן יקר.

אמנון אבי גיא, מנכ"ל חברת Robotise מקבוצת י. מטווך (צילום: סטודיו מיכה לובטון)
אמנון אבי גיא, מנכ"ל חברת Robotize (צילום: סטודיו מיכה לובטון)

"'מגייסים' רובוטים בשקט כדי לא ליצור זעזועים"

התחום שבו השימוש ברובוטים האוטונומיים הוא הנפוץ ביותר הוא הניקיון. מדי שנה נמכרים בעולם כחמישה מיליון רובוטים אוטונומיים לניקיון, חלקם רובוטים קטנים לניקיון בתים וחלקם גדולים ומשוכללים, המשמשים לניקוי מוסדות ומתחמי ייצור וקניות.

"לרוב המוסדות הגדולים אסור להעסיק עובדים זרים כמנקים, וישראלים צעירים מכל המגזרים לא רוצים לעבוד בניקיון", אומר אבי גיא, "רוב המנקים הם מבוגרים בגיל שקרוב לפרישה. כשהם יוצאים לפנסיה, אין מי שרוצה להחליף אותם, והם מוחלפים ברובוטים, גם בשגרה, בלי קשר לקורונה ולמלחמה".

לרוב, מנהלים אינם מפטרים עובדים כדי להחליפם ברובוטים, אבל מתקינים רובוטים במקום לגייס עובדים בתקופות גאות, וכדי להחליף עובדים בזמני מצוקה

לרוב, מנהלים אינם מפטרים עובדים כדי להחליפם ברובוטים, בגלל העלות הגבוהה של פיצויי פיטורים, הסבל והעימותים הכרוכים בהם, אבל מתקינים רובוטים במקום לגייס עובדים כשהם מרחיבים את פעילותם בתקופות גאות, וכדי להחליף עובדים בזמני מצוקה.

מפעל הפלסטיקה "נילית" במגדל העמק, למשל, מחזיק כיום רק רובוט אחד, המשמש לניקיון השמן שמתפזר במהלך הייצור. כעת, שוקלים מנהליו לרכוש רובוטים נוספים שיבצעו פונקציות נוספות, כמו שינוע פנימי של משאות.

רובוט SCRUBBER 50 במשרד בתל אביב (צילום: Robotize)

לדברי עדי בן זקן, מנהל החדשנות בחברת "נילית": "המלחמה מגדילה את התלות שלנו בעובדים ואנחנו מחפשים דרכים להקטין אותה, בין השאר בעזרת רובוטים. עד עכשיו לא היו לנו הרבה היעדרויות, כי יותר ממחצית מהעובדים שלנו הם ערבים, אז אין הרבה מילואים, ובאזור כאן לא היה ירי רקטות, אבל אין לדעת מה יקרה בהמשך".

לדברי סמנכ"ל כוח אדם בחברה תעשייתית בצפון: "חברות 'מגייסות' רובוטים בשקט, כדי לא ליצור זעזועים מול העובדים, ולפעמים גם מול הלקוחות. אבל השימוש בהם הולך וגדל ובחלק מהמפעלים הם מהווים כבר חלק משמעותי מכוח האדם".

"לא פיטרנו אף עובד כדי להחליף ברובוט, אבל בכל פעם שהרחבנו את הפעילות, או שעובד פרש, החלפנו אותו ברובוט, וכל רובוט שהתקנו חסך לנו גיוס של שני עובדים חדשים"

"אצלנו במפעל רכשנו בארבע השנים האחרונות רובוטים שמבצעים את כל הניקיון ומחזיקים מחסן ענק וחלק מפסי הייצור. הרובוט עובד על שתי מכונות במקביל, בלי הפסקות. הוא מפעיל את המכונות, מעביר את המוצר ממכונה למכונה ומבצע לתהליך בדיקת איכות, בלי שום פעולה אנושית.

"לא פיטרנו אף עובד כדי להחליף ברובוט, אבל בכל פעם שהרחבנו את הפעילות, או שעובד פרש, החלפנו אותו ברובוט, וכל רובוט שהתקנו חסך לנו גיוס של שני עובדים חדשים. במלחמה דווקא לא הוספנו רובוטים, כי העובדים שבמילואים יחזרו אחר כך, אבל הרחבנו את העבודה של הרובוטים הקיימים".

רובוט אוטונומי המשמש לשינוע ברשת "ממלכת החלבה" (צילום: חברת Robotise)
רובוט אוטונומי המשמש לשינוע ברשת "ממלכת החלבה" (צילום: חברת Robotize)

אז ההתפתחות המדהימה הזאת לא פוגעת ישירות בפרנסת העובדים, אבל כן מאיימת עליה בעקיפין?
"אני לא חושב ככה. גם כשהעבירו עבודה למדינות עניות אמרו שלישראלים לא תהיה עבודה, וזה קרה בהתחלה, אבל היום יש פחות אבטלה מאשר לפני התהליך הזה. אי אפשר לדעת, אבל נראה לי שבסוף אנשים מנצלים את הטכנולוגיה כדי ליצור לעצמם יותר מקומות עבודה, ולא פחות.

"וגם, תשמע, האמת שאלה עבודות מבאסות, שרוב האנשים לא רוצים לעבוד בהן, אז אם לא ממש מפטרים עובדים קיימים, זה לא כזה רע שהאדם יפיל את התיקים האלה על הרובוט".

"גם כשהעבירו עבודה למדינות עניות אמרו שלישראלים לא תהיה עבודה, אבל היום יש פחות אבטלה מאשר לפני התהליך הזה. וגם, האמת שאלה עבודות מבאסות, שרוב האנשים לא רוצים לעבוד בהן"

עוד 1,051 מילים
סגירה