מרד העובדים במכון להיסטוריה יהודית בפולין

המכון להיסטוריה יהודית בוורשה (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
המכון להיסטוריה יהודית בוורשה

כבר כמה שבועות שהרוחות בפולין מנשבות את המהפך השלטוני. זה החל בסגירת ערוצי המדיה שבבעלות הממשלה ופתיחתם מחדש על ידי מנהלים חדשים, וממשיך בתכניות גרנדיוזיות המראות שפניה של פולין למערב, הרבה יותר מאשר בימי השלטון השמרני הקודם. 

גם בענייני שימור המורשת היהודית בפולין יש חדש, ובכל יום פולין יודעת לייצר חדשות מעודדות ביותר. כך שניתן לקבוע במפורש כי ניקוי האורוות החל, ויהיה קשה לעצור את הרכבת שכבר מזמן יצאה מהתחנה. 

המהפך השלטוני בפולין ניכר גם בענייני שימור המורשת היהודית שם, ופולין מייצרת חדשות מעודדות בעניין בכל יום. ניתן לקבוע במפורש כי ניקוי האורוות החל, ויהיה קשה לעצור את הרכבת שכבר מזמן יצאה מהתחנה

אחד המקרים החשובים והמשמעותיים הוא מכתב מרד נדיר מסוגו, שטרם היה כמותו בפולין. עובדי המכון להיסטוריה יהודית ZIH בוורשה וכן מספר עובדים לשעבר, פנו במכתב לשר הממונה, שר התרבות החדש ברטלומיי שינקייביץ', בדרישה לפטר מיידית את הדירקטורית הממונה, מוניקה קרבצ'יק. 

במכתבם, שנחתם באנונימיות מחשש שיבולע לכותבים, פונים העובדים לשר התרבות ושוטחים את דבריהם על פני שמונה עמודים, גדושים בטענות כנגד מנהלת הז'יך, מוניקה קרבצ'יק. המנהלת היא דמות ידועה בקהילה היהודית של פולין וחברת מפלגת האופוזיציה החדשה PIS.

הכותבים מציינים במכתבם כי לקרבצ'יק אין כישורי ניהול וכישורים פורמליים לניהול מוסד המחקר היוקרתי. אין לה יכולות חברתיות בסיסיות לעבוד עם אנשים ויש לה תכונות אופי של חשדנות וחוסר כבוד לזולת, מה שפוגע בתפקודם של העובדים. לדבריהם: 

"במהלך שלוש השנים שה-ZIH נמצא תחת ניהולה של קרבצ'יק, היא מפגינה חוסר מיומנות מהותי, חוסר חזון לפיתוח המוסד והיעדר כישורים פסיכולוגיים, כישורים חברתיים וכישורים ניהוליים הנחוצים לניהול אנשים".

עוד טוענים הכותבים במכתבם כי חוקרים בעלי שם עזבו את המוסד עם כניסתה לתפקידה ובמקומם שובצו עובדים הקשורים יותר למפלגת PIS, לשעבר מפלגת השלטון, מאשר למהות תפקידם המקורי:

"פעולות הרסניות של הדירקטורית מוניקה קרבצי'ק, לרבות פיטורים שלא בצדק, אילץ עובדים רבים בעלי כישורים גבוהים לעזוב".

במכתבם הם פונים לשר התרבות הפולני בבקשה להציל את מכון ההיסטוריה היהודי על שם עמנואל רינגלבלום ZIH, המחזיק, בין היתר, בארכיון "עונג שבת" הידוע. הם מציינים מחדלים רבים הקשורים לתרבות הניהול הלקויה, ליחסי אנוש ירודים וצעדים חסרי אחריות הפוגעים בתפקודו של המכון עד למצב שעלול ליצור נזק בלתי הפיך:

"האווירה במכון הופכת כבר זמן מה לבלתי נסבלת. אנשים רבים סובלים מתסמינים של נוירוזה, חוששים להיתקל במנהלת. חלק מהעובדים נמצאים בחופשת מחלה ממושכת כתוצאה בעיקר משחיקה, כתוצאה מפיטורים וסביבת העבודה המתדרדרת".

אחד המקרים החשובים הוא מכתב מרד שטרם היה כמותו בפולין. עובדי המכון להיסטוריה יהודית ZIH בוורשה פנו במכתב לשר התרבות החדשבדרישה לפטר מיידית את הדירקטורית הממונה במכון

עוד הם קובלים במכתבם על הפסקת שיתופי פעולה ויחסים גרועים עם מוסדות בפולין וברחבי העולם, ובין היתר עם מעון היידיש העולמי YIVO ועם מוזיאון POLIN השכן בוורשה, ובמקומם העמקת הקשר עם מוסדות פולניים שנויים במחלוקת בקהילת חוקרי השואה. 

לקרבצ'יק אין רקע היסטורי. היא עורכת דין ממולחת, פולניה שעברה גיור ומיד לאחריו שלטה במשך 19 שנה באחד המוסדות היהודיים בפולין שאמורים לשמר אתרי מורשת יהודיים (FODZ). אולם שמה נקשר מעת לעת בעסקאות כספיות של מכירת רכוש יהודי ולא בשימורו.

למרבה הפלא, לאחר הפסקת עבודתה ב-FODZ, מונתה קרבצ'יק לעמוד בראש הקהילות היהודיות של פולין, אלא ששם כהונתה הופסקה במפתיע, עד שנותרה ללא תפקיד שישביע את רצונותיה. 

קרבצ'יק קיבלה את התפקיד בינואר 2021 לאחר שכשלה בניסיונה לקבל את ניהול מוזיאון POLIN. המינוי לניהול ה-ZIH הוענק לה על ידי שר התרבות הקודם פיוטר גלינסקי, לאחר שזה לא שמע לעצת הוועדה הממנה לתת את התפקיד למועמדת אחרת, ראויה יותר. 

מאז כניסתה של קרבצ'יק להנהלת הZIH, היא פיטרה בעלי תפקידים רבים ועיקר כל מי שלא יישר קו עם הנרטיב של PIS ושל העומדת בראש המכון. 

בשנת 2022 הודיעה קרבצ'יק כי המכון להיסטוריה היהודית שהיא עומדת בראשו חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם מכון פילצקי, המצוי בקשר ישיר והדוק עם מפלגת PIS. מכון פילצקי ידוע ככזה שעמל רבות על שינוי הנרטיב הפולני של השואה והיה כאחד מזרועות ההסברה הפולנית בעניין הנרטיב הפולני. הסכם זה הובן בעולם המחקר כצעד שערורייתי, שכן ישנן סתירות רבות בין הנרטיב הפולני לנרטיב היהודי.

העובדים קובלים על הפסקת השת"פ עם מוסדות בפולין ובעולם, בין היתר עם מכון היידיש העולמי ועם מוזיאון POLIN בוורשה, ובמקומם העמקת הקשר עם מוסדות פולניים שנויים במחלוקת בקהילת חוקרי השואה

חוקרים רבים טענו כי הסכם זה נובע משיקולים פוליטיים ושאיפות פרטיות של קרבצ'יק להתקרב לשלטון. ואכן, לאורך השנים מאז שנכנסה לתפקיד, נראה כי המכון היהודי משנה את עורו והופך להיות לעוד מוסד התומך בנרטיב הפולני. 

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 676 מילים
סגירה