חייל צה"ל בסמוך למעבר ניצנה בגבול עם מצרים, 2 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov

ישראל צריכה להראות נוכחות בקהיר לא רק בשביל המו"מ על שחרור החטופים

עד כה מצרים לא הגיבה באופן רשמי לפעולת חילוץ החטופים ● על פי מקורות מצריים, ישראל העבירה מסר לקהיר במהלך המבצע שמטרתו להבהיר כי לא מדובר בהתחלת מערכה ברפיח ● זאת, כדי לא להביך את א-סיסי ולדחוק אותו לפינה ● ישראל זקוקה למצרים כדי לבצע את השלב הקריטי הבא בלחימה ברצועת עזה, ולכן האפשרות לא לשלוח נציג לשיחות היום בקהיר גררה ביקורת במערכת הביטחון ● פרשנות

לישראל לא היה הרבה זמן לחגוג את השחרור ההרואי של פרננדו מן ולואיס הר. הלחימה בחאן יונס גבתה ביממה האחרונה את חייהם של עוד שלושה חיילים, שנפלו ככל הנראה כשנכנסו לבית ממולכד.

במקביל, חמאס אמנם ספג מכה קשה עם פעולת הקומנדו המדויקת של ישראל ברפיח, אבל הוא רחוק מלהישבר בשלב הזה. התשתיות שלו בחאן יונס עמוקות דיין כדי עדיין לאפשר לו לאתגר את כוחות צה"ל שפועלים במרחב.

בכלל, חוות השרתים שהתגלתה מתחת למטה אונר"א בצפון העיר עזה מוכיחה עד כמה חמאס הפך בשנים האחרונות מארגון טרור לצבא טרור ואת זה צה"ל מרגיש היטב בלחימה היומיומית.

גורמים במערכת הביטחון אומרים לזמן ישראל כי כאשר יתפרסמו החומרים מתוך השרתים שנתפסו, הציבור והעולם יבין עד כמה חמאס הפך בשנים האחרונות לזרוע איראנית.

גורמים במערכת הביטחון אומרים לזמן ישראל כי כאשר יתפרסמו החומרים מתוך השרתים שנתפסו, הציבור והעולם יבין עד כמה חמאס הפך בשנים האחרונות לזרוע איראנית

בינתיים, אגב, באונר"א – שסיפקה חלק מתשתיות החשמל והתקשורת של חוות השרתים – ממשיכים להכחיש שידעו על הבונקר התת-קרקעי שנבנה מתחת לבניין הארגון בשכונת רימאל.

עד כה מצרים לא הגיבה רשמית לפעולה ברפיח, וגורמים ישראלים סירבו לומר האם קהיר עודכנה מבעוד מועד על החילוץ. הכרחי לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים ולא לדחוק את המצרים לפינה.

על פי מקורות מצריים, תוך כדי הפעולה עבר מסר מבהיר למצרים בתגובה לפנייתה ועיקרו שישראל לא החלה מערכה ברפיח. מסר זה סייע שלא להביך את הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, שדרש רשמית מישראל שלא לפעול לאורך הגבול עם מצרים.

תוך כדי הפעולה עבר מסר מבהיר למצרים בתגובה לפנייתה ועיקרו שישראל לא החלה מערכה ברפיח. מסר זה סייע שלא להביך את הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, שדרש רשמית מישראל שלא לפעול לאורך הגבול עם מצרים

בינתיים ישראל ומצרים משחררות מסרים סותרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז כי הורה להכין את הפעולה לכיבוש רפיח, ואילו א-סיסי – דרך הדלפה ל"וול סטריט ג'ורנל" הזהיר כי פעולה שתביא לפריצת הגבול תסכן את הסכם השלום בין המדינות. בד בבד, הצבא המצרי העביר כוח טנקים לאזור רפיח המצרית.

קשה להאמין ששני הצדדים מתכוונים להגיע לעימות סביב ציר פילדלפי ורפיח. עקרונית, קהיר וירושלים רואים את העניין עין בעין – הוויכוח הוא על הדרך.

מאחר שישראל היא שתבצע את הפעולה, למצרים יכול להיות מרחב תמרון באור הירוק שיינתן לצה"ל. תמיד אפשר לומר שמצרים מנעה מישראל מהלך התקפי רחב יותר שיכול היה לגבות את חייהם של פלסטיניים רבים. לכן, לא מן הנמנע שיש הסכמות על פתרון כלשהו, וכל צד חייב להקפיד על רמת דקלרציה מסויימת לצרכיו הפנימיים.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, 11 בינואר 2024 (צילום: Evelyn Hockstein/Pool via AP)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, 11 בינואר 2024 (צילום: Evelyn Hockstein/Pool via AP)

הסכמה מצרית שקטה לבניית חיץ מאסיבי בקו הגבול עם עזה יכול לפתור את בעיית חדירות ציר פילדלפי ולייתר למעשה את הפעולה הישראלית. את פירוק גדודי רפיח של חמאס יכולה ישראל לעשות בהמשך באופן כירורגי, אחרי דילול האוכלוסיה בדרום הרצועה, כך שהאינטרס המצרי לא יעמוד בסכנה ויביא לפריצת הגבול.

הסכמה מצרית שקטה לבניית חיץ מאסיבי בקו הגבול עם עזה יכול לפתור את בעיית חדירות ציר פילדלפי ולייתר למעשה את הפעולה הישראלית. את פירוק גדודי רפיח של חמאס יכולה ישראל לעשות בהמשך באופן כירורגי

אפשרות נוספת היא פעולה מוגבלת מאוד של צה"ל לאורך ציר פילדלפי בלבד, מבלי להיכנס לעומק רפיח, ובכך לייצב את הגבול ולמנוע פריצה שלו. במצב הדברים הזה, צה"ל לא יצטרך לשנע את כל 1.4 מיליון הפליטים, אלא רק להרחיק את חלקם מעט צפונה ומערבה, כדי לפעול במסדרון הצר של גדר הגבול עצמה.

בינתיים שתי התכניות הללו הן על הנייר, וספק אם ישראל תצליח להשלים אותן עד לתחילת רמדאן, שמתחיל ב-10 במרץ. גם הנשיא א-סיסי, גם עבדאללה מלך ירדן וגם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) היו שמחים שעד אז תסתיים הלחימה.

תמונות הרוגים פלסטינים בחודש רמדאן יכולות להיות בעייתיות מאוד לכל אחד מהמנהיגים הללו בחצר הפנימית שלהם. זו הסיבה כנראה לאיום שהעבירה מצרים לחמאס לסיים את עסקת השבויים בתוך שבועיים, אחרת ישראל תיכנס לפעולה מאסיבית ברפיח.

עשן מיתמר מעל רפיח בסמוך לגבול עם מצרים, 9 בפברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
עשן מיתמר מעל רפיח בסמוך לגבול עם מצרים, 9 בפברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

ישראל צפויה לשלוח הבוקר נציג לקהיר למפגש עם ראשי המודיעין המצרי וראש ה-CIA ויליאם ברנס, שהגיע למצרים כדי לנסות ולגשר על הפערים הגדולים שבין הצדדים במשא ומתן לקראת עסקה.

במערכת הביטחון היה מי שביקר את ההשתהות בהחלטה אם לשלוח נציגות לשיחות, שהרי את ה"לא" הישראלי לתנאים שמציב חמאס ניתן לומר בפגישה בקהיר עם המתווכים – ולו רק כדי שלא לשרוף את הגשרים שישראל צריכה מאוד בשלב הזה עם מצרים, קטאר וארצות הברית.

עוד 656 מילים
סגירה