לפיד, בדחילו, אל תפתח עוד מטריה לנתניהו

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 25 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 25 בדצמבר 2023

הסקרים המחמיאים לבני גנץ, בשלב זה, הם ביטוי לזעם נגד השלטון שהביא עלינו את השבת השחורה. בבוא עת הבחירות, הציבור יפקח את עיניו ובוודאי לא ינהג כעדר. המציאות החדשה תחייב שינוי רדיקלי, עם מנהיגים חדשים ובעיקר אמינים.

התעקשותו של יאיר לפיד לא להצטרף לגנץ, שכביכול נכנס שוב מתחת לאלונקה, הייתה עד כה מוצדקת, למרות הסקרים המראים נסיגה משמעותית של יש עתיד. היום לפיד מבקש להיכנס לממשלה מתוך חשש שהעגלה תמשיך בלעדיו.

התעקשות לפיד לא להצטרף לגנץ, שכביכול נכנס שוב מתחת לאלונקה, הייתה עד כה מוצדקת, למרות הסקרים המראים נסיגה של יש עתיד. היום לפיד מבקש להיכנס לממשלה מחשש שהעגלה תמשיך בלעדיו

אמנם לפיד מוכן לוותר שוב על האגו, הפעם מתוך רצון להציל את החטופים. עובדה מבורכת כשלעצמה, המוכיחה חמלה ורצון לזירוז התהליך. אך כניסתו לממשלת נתניהו תחזק את הבייס של האחרון ותשיב אליו תומכים שיראו בו בלתי מנוצח.

בדחילו, יאיר יקר! המשך לדבוק בעקרונות והערכים הנדרשים ממנהיג ראוי. אל תצטרף לממשלה בראשות נתניהו. תעניק ללא תנאי חגורת ביטחון לממשלה בנושא החטופים. תפקידה של אופוזיציה הוא להביא להחלפת השלטון ולא להארכת כהונתו. ובוודאי לא לאחר השבת השחורה.

מנהיגים ראויים נדרשים להימנע מרעשי רקע, המבוססים על רגשות זעם של ציבור הנתון במצוקה. יש להתחשב בו ובדרישותיו, אך עם ראייה מדינית רחבה ובעלת חזון. אם לפיד וחבריו יפרשו מטריה נוספת לבנימין נתניהו, סופם יהיה כשל מפלגת "קדימה" שעברה מ-28 מנדטים ל-2.

ה-7 באוקטובר טרף את הקלפים. חלף זמנה של הפוליטיקה הישנה. חלף זמנה של הדמגוגיה. ללהטטנות של העסקנים אין יותר קהל. הסטטוס-קוו ומריחת דעת הקהל לא תופסים יותר. המחאה נגד ההפיכה המשטרית הוכיחה את נחישות העם למנוע פגיעה בדמוקרטיה ובשלטון החוק. ה-7 באוקטובר מחייב בנייה מחודשת של המדינה ומוסדותיה.

אמנם לפיד מוכן לוותר שוב על האגו, הפעם מתוך רצון להציל את החטופים. עובדה מבורכת, אך כניסתו לממשלה תחזק את הבייס של נתניהו ותשיב אליו תומכים, שיראו בו בלתי מנוצח

רק מנהיג בעל ניסיון ואומץ, המוכן לסכן את מעמדו לטובת המדינה, זכאי לאמון הציבור. לא הסקרים, לא התקשורת ולא הרגשות אמורים להנחות מנהיגים ראויים. רק מבחן התוצאה, אידיאולוגיה כנה, ובעיקר קיום התחייבויות, יצמיחו מנהיג לו משוועת החברה הישראלית.

בימים אילו הלך לעולמו רוברט בדנטר, יהודי ואחד מגדולי משפטני צרפת. פרנסואה מיטראן מינה אותו לשר המשפטים מייד עם הגיעו לשלטון (1981). בדנטר לחם בכל רמ''ח אבריו נגד עונש המוות, שהיה עדיין תקף בצרפת ופעל בדחיפות עליונה לביטולו. הסקרים שנערכו באותו זמן הצביעו על 70% מתנגדים לביטול. למרות זאת בדנטר, בהסכמת מיטראן, העביר את החוק במסגרת החוקה. כך נבחן מנהיג. בזכות עקרונותיו, חזונו ואמיצותו בדנטר נחשב היום לאחד מגדולי האומה הצרפתית.

לפיד צבר ניסיון. הוא עמד במבחן האגו כשהעניק לנפתלי בנט את ראשות הממשלה למרות פער המנדטים. לפיד פעל כאסטרטג כשהצליח להזיז את נתניהו ולהקים ממשלה, שעל פניה נחשבה כבלתי אפשרית. הקואליציה אותה הוא הקים ושאיחדה 8 מפלגות, מימין מובהק (תקווה חדשה) ועד שמאל רדיקלי (מרצ), ואפילו לראשונה בשיתוף מפלגה ערבית, תיזקף תמיד לזכותו.

מצער רק שממשלת לפיד-בנט לא יזמה שינויים מהותיים: מניעת נאשם בפלילים מלהיות מועמד לראשות הממשלה, חקיקת חוק הגנה על חוקי יסוד, ביטול חוק הלאום, יוזמת הדברות עם הפלסטינים לשכנות טובה אם לא להסכם שלום.

בדיעבד, אפשר לומר בצער שממשלת בנט-לפיד כשלה. היא עסקה בעיקר בהישרדותה. אך הקמתה תרמה להפלת שלטון הימין ששלט ברצף מעל 12 שנים. עתה, לפיד צריך לפעול על פי האמירה ''אין חכם כבעל ניסיון''. בקור רוח, הוא נדרש להימנע מלחצי הסקרים והתקשורת.

לפיד צבר ניסיון. הוא עמד במבחן האגו כשהעניק לבנט את ראשות הממשלה למרות פער המנדטים. לפיד פעל כאסטרטג כשהצליח להזיז את נתניהו ולהקים ממשלה, שעל פניה נחשבה כבלתי אפשרית

המפה הפוליטית הבאה חייבת להיות שונה. דמויות חדשות חייבות לצמוח, גם מבין אלו שהנהיגו את המחאה, צצו ופעלו במסירות מופתית מיד לאחר השבת השחורה – בזמן שהממשלה היה משותקת וחבריה מחופרים ברגשי אשם. לפיד ישרוד רק אם ייטיב בבניית גוש של מרכז-שמאל, שיזיז את כל המפלגות הימניות-משיחיות-אורתודוקסיות שכשלו מאז הקמת הממשלה האחרונה.

דר׳ מיכאל פריאנטה הוא מו׳׳ל, סופר ופובליציסט שחי בפריז. כותב ומפרסם פרוזה ומאמרי דעות בעברית ובצרפתית. בין ספריו האחרונים: ׳׳פרנסוס האחר׳׳, רומן העוסק בבעיות זהות, ׳׳בצל החומות׳׳, זכרונות ילדות המלח של מקנס, מרוקו, ׳׳מבן גוריון ועד נתניהו׳׳, ספר פוליטי חברתי. הוא חבר אגודת העיתונאים של תל-אביב ומפרסם מאמרי דעה ב-הארץ, מעריב, Ynet Times of Israel ,Libération ,Le Mond.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 600 מילים
סגירה