פלסטינים מקבלים מנות מזון ברפיח שבדרום רצועת עזה, 2 בפברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
SAID KHATIB / AFP
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברפיח שבדרום רצועת עזה, 2 בפברואר 2024

"הייתי מביאה לישראל את הראש של סנוואר בחינם"

חטיפה, גניבת סיוע הומניטרי ושימוש באוכלוסייה אזרחית: עדויות חדשות מרצועת עזה חושפות לעולם כיצד נראים חיי התושבים תחת שלטון חמאס ● מנכ"ל המרכז לתקשורת השלום ג'וזף בראודה, שמנהל את פרויקט העדויות, מספר: "עזתים רבים חוששים שמוקדם מדי להתכונן ליום שאחרי חמאס"

בני זוג עזתים מצאו מקלט בבית החולים שיפא, אבל החליטו לעזוב אותו אחרי שהבחינו במחסן התחמושת של חמאס. עם שובם הביתה, הבניין שלהם הופצץ – והבעל נהרג. הזעם שהביעה האלמנה כלפי חמאס בעדותה, על שגררה את עזה למלחמה, אינו יודע גבול.

"הישראלים מפזרים עלונים המציעים פרס כספי למי שיספק מידע על מקום הימצאו של [מנהיג חמאס יחיא] סנוואר", היא אומרת. "אני נשבעת, אם הייתי יודעת איפה הוא, הייתי מביאה להם את הראש של סנוואר בחינם".

העדות שלה נאספה במסגרת פרויקט בשם "קולות מעזה", מדובר בסדרה של סרטונים קצרים – 15 עד כה – שבהם תושבי עזה מספרים על חוויותיהם הקשות במהלך המלחמה, שהחלה ב־7 באוקטובר במתקפה הפראית של חמאס על דרום ישראל, שבמהלכה נרצחו 1,200 בני אדם ו־253 נוספים נחטפו לרצועה.

כרגע אין שום גוף תקשורת מערבי עצמאי המסוגל לדווח מהמובלעת הנתונה במלחמה. רק קומץ ערוצי תקשורת ערביים נוכח כעת ברצועה, אבל הכתבים שלהם – במקרה הטוב – לא מסוגלים לספק כיסוי אובייקטיבי של האירועים; ובמקרה הגרוע – משתפים פעולה בגלוי עם חמאס.

לפיכך לעדויות ממקור ראשון על החיים בעזה יש כעת חשיבות מכרעת להבנת המציאות בשטח. פרויקט "קולות מעזה" מנוהל על ידי המרכז לתקשורת השלום (PCP), ארגון ללא מטרות רווח שנוסד על ידי המזרחן ג'וזף בראודה ויושב בניו יורק, בשיתוף עם חברת התקשורת השמרנית The Free Press, שהוקמה על ידי עורכת הניו יורק טיימס לשעבר בארי וייס.

"קולות מעזה" הוא המשך של "לוחשים בעזה" – סדרת ראיונות עם עזתים שלוקטו על ידי PCP ופורסמו בינואר 2023 בכמה ערוצי תקשורת בינלאומיים – לרבות בטיימס אוף יזראל – כסרטונים מונפשים קצרים הכוללים עדויות פולחות לב בנושא חיי היום־יום של תושבי עזה תחת עריצות חמאס.

העדויות החדשות מספקות הצצה לרמת הסלידה שנצברה בקרב העזתים במהלך כ־20 שנה כלפי שליטיהם העריצים, אומר בראודה, אבל "הם לא מספרים את כל הסיפור"

בראודה סיפר בריאיון לזמן ישראל מירושלים על מאמציו המתמשכים מאז 7 באוקטובר להשמיע לעולם את קולותיהם של תושבי עזה הקרועה ממלחמה. כיום, ערוץ התקשורת הבולט ביותר המדווח מהרצועה הוא אל־ג'זירה הקטארי, נותנת החסות של חמאס, שנחשב בעיני רבים לשופר של ארגון הטרור.

בהזדמנויות שונות, כתבי אל־ג'זירה קטעו מרואיינים שטענו כי פעילי חמאס מסתתרים בקרב האזרחים, בכלל זאת בתוך בתי חולים. העדויות החדשות מספקות הצצה לרמת הסלידה שנצברה בקרב העזתים במהלך כ־20 שנה כלפי שליטיהם העריצים, אומר בראודה, אבל "הם לא מספרים את כל הסיפור".

בשיחות שהקליטו בראודה והצוות שלו, העזתים משתלחים בחמאס ללא מעצורים על שהיא מקריבה את האוכלוסייה האזרחית למען הטרור, גוזלת את הסיוע ההומניטרי, גורמת להרג יקיריהם והורסת את עתידה של עזה.

בראודה טוען כי לעדויותיהם של העזתים עשויה להיות השפעה רבת עוצמה על הדיון הפוליטי במערב, שכן הן מאתגרות את ההשקפות של שני קצות הקשת הפוליטית בנוגע ליחסים בין חמאס לתושבים.

העדויות סותרות הן את האמונה בשמאל הקיצוני שלפיה ה"התנגדות" הרצחנית של ארגון הטרור מבטאת את רצון העם הפלסטיני והן את התפיסה בימין הקיצוני שלפיה אין חפים מפשע בעזה

העדויות נגד חמאס סותרות הן את האמונה בשמאל הקיצוני שלפיה ה"התנגדות" הרצחנית של ארגון הטרור מבטאת את רצונו של העם הפלסטיני והן את התפיסה בימין הקיצוני שלפיה אין חפים מפשע בעזה ושכולם קשורים בצורה זו או אחרת לארגון הטרור.

התנגדות אזרחית כלפי חמאס

אחת העדויות הראויות לציון שליקט CPC אחרי 7 באוקטובר עוסקת במקרה של מוחמד מושתהא, אימאם בשכונת שג'אעייה שבעיר עזה, שבדצמבר האחרון סירב לשאת דרשה המהללת את חמאס בפני חוסים בבית ספר – ונחטף בשל כך על ידי ארגון הטרור.

קרובי משפחתו של האימאם יצרו קשר עם CPC ודנו באפשרות לפרסום הסיפור בתקווה להביא לשחרורו. אולם ההחלטה לדבר בפומבי הייתה כרוכה בסיכון. "זו הייתה החלטה מייסרת עבור המשפחה", מספר בראודה. "האם לשבת בשקט ולקוות שישחררו אותו, או לעשות רעש כדי לעורר לחץ בינלאומי?"

בסופו של דבר בנו של האימאם פרסם מאמר ב־The Free Press. יומיים לאחר מכן חמאס שחרר אותו, מחשש שהתקרית תזיק לתדמיתו. "לחמאס אכפת מאוד מהתקשורת, והם מאוד רגישים להאשמות שהם מדכאים אנשי דת מוסלמים", מסביר בראודה.

על סמך שיחותיו עם העזתים, בראודה מודה כי קיים מחסור במזון, אולם נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא שחמאס גוזלת חלק גדול מהסיוע ההומניטרי ומוכרת אותו במחירים מנופחים בשוק השחור

"זו דוגמה של מישהו שהפגין אומץ, מישהו שלא הסכים ליישר קו, שסבור, כמו הרבה עזתים, שהמלחמה הזאת, שחמאס התחילה בה, מתגלגלת בעזה כמו כדור הריסה", ממשיך בראודה. "זה שלטון נורא המוכן להביא את הצרה הזאת על בני עמו, ואפילו לשלב את הסבל שלהם באסטרטגיה שלו כדי לצאת מנצח".

בדוגמה נוספת להתרסה אזרחית, מרואיין ממחנה הפליטים ג'באליה סיפר ל־CPC כי הציב יחד עם שכניו לוחות פח בכניסה לשכונה כדי למנוע מפעילי חמאס להיכנס לסמטאות הצרות ואולי לגרור התקפה אווירית מצד ישראל.

ג'וזף בראודה (צילום: המרכז לתקשורת השלום)
ג'וזף בראודה (צילום: המרכז לתקשורת השלום)

העדויות שאסף הצוות של בראודה שופכות אור על היבטים שונים של המצב בשטח. בנושא זמינותם של מצרכי מזון, היו דיווחים סותרים על חומרת המחסור ברצועה; כמה ארגונים בינלאומיים טענו כי האוכלוסייה בעזה נמצאת על סף רעב, בעוד צה"ל הכחיש את הדיווחים על מחסור.

על סמך שיחותיו עם העזתים, בראודה מודה כי קיים מחסור במזון, אולם נראה כי הסיבה העיקרית לכך היא שחמאס גוזלת חלק גדול מהסיוע ההומניטרי ומוכרת אותו במחירים מנופחים בשוק השחור – לרבות ארגזים שנכתב עליהם במפורש "לא למכירה".

"חמאס משתמשת באוכל בתור כסף, מוצאת דרכים נוספות להשגת מימון למלחמה שלה. אז אנשים בוודאי לא מצליחים לקבל את הכמות שהם רוצים, ובהרבה מקרים צריכים"

"חמאס משתמשת באוכל בתור כסף, מוצאת דרכים נוספות להשגת מימון למלחמה שלה. אז אנשים בוודאי לא מצליחים לקבל את הכמות שהם רוצים, ובהרבה מקרים צריכים", אומר בראודה.

כפי שחשפו כמה מאנשי הקשר שלו בעזה, גורם מרכזי המשפיע על הגישה של העזתים לאוכל ולשירותי רפואה הוא מידת הנאמנות שלהם לחמאס. "הרוב הגדול של האוכלוסייה העזתית נמצא במעגל השלישי של המוטבים", מסביר בראודה.

"המעגל הראשון – הצר ביותר – כולל את הנהגת חמאס ולוחמי העילית. השני כולל כ־30% מהאוכלוסייה, הבסיס האמיתי של חמאס – התומכים הנאמנים, המשפחות, רשת החסות הנפוטיסטית. ואז, מתחתם, 70% מהאוכלוסייה שהיא לא חלק מהמערכת הזאת, והם האחרונים לקבל סיוע.

"זה חלק מהאסטרטגיה של חמאס, לעודד ביטויים של צורך חמור. זה הכרחי לחלוטין לפתח מנגנון חלוקה חלופי", טוען בראודה.

איך ישראל יכולה לסלק את חמאס מהשלטון?

על סמך הקשר היום־יומי שלו עם עזתים מהשורה, בראודה מציג חזון להשגת ביטחון לאזרחים וחזרה איטית לשגרה, הרחק מזרועו המדכאת של חמאס על רקע העימות הנוכחי.

על פי עדות שהביא צוותו של בראודה, במהלך ההפוגה אנשי חמאס יצאו מהמנהרות והחלו "להסתובב בג'יפים, לירות באוויר, להכות סוחרים, לתקוף את מי שהם רוצים"

ארגון הטרור מנסה לחזור אל פני הקרקע, כפי שעשה במהלך שבעת ימי הפסקת האש בנובמבר. על פי עדות שהביא צוותו של בראודה, במהלך ההפוגה אנשי חמאס יצאו מהמנהרות והחלו "להסתובב בג'יפים, לירות באוויר, להכות סוחרים, לתקוף את מי שהם רוצים ולירות באנשים שלדעתם משתפים פעולה עם האויב".

נראה שחמאס גם חידש את השליטה בשטח באזורים בצפון הרצועה שצה"ל נסוג מהם, כך על פי דיווחים שפורסמו לאחרונה. "העזתים לא משוכנעים ששלטון חמאס יכול להסתיים, ומאמינים שהמלחמה תיגמר בחזרה לסטטוס קוו", אומר בראודה.

"איך אפשר להאשים אותם? ארבעה סבבי לחימה התנהלו בין ישראל לחמאס מאז שארגון הטרור תפס את השלטון בעזה ב־2007, ובסוף כל אחד מהם חמאס נשאר בשלטון. עזתים רבים חוששים שמוקדם מדי להתכונן ליום שאחרי חמאס, כי הם לא בהכרח רואים את חמאס מודחת", אומר בראודה.

החזונות שהציעו פוליטיקאים זרים, דיפלומטים ושחקנים בינלאומיים ליום שאחרי המלחמה לא הצליחו לשכנע את הרחוב העזתי, הוא מוסיף. "העזתים פוחדים שאם חמאס יחזור לשלטון, הוא יהיה עוד יותר אכזרי מאשר בעבר". הוא חוזר על דבריו של אחד מאנשי הקשר שלו בעזה, שאמר כי עלול להתרחש "7 באוקטובר חדש" נגד כל מי שייחשד בשיתוף פעולה עם המאמץ המלחמתי של ישראל.

"יש הרבה עזתים, ביניהם כאלה שדיברנו איתם, שאומרים בכנות שהם מעדיפים סוג של ממשל אזרחי הנתמך על ידי שילוב כלשהו של עזתים ובעלות ברית, לרבות ישראל, מאשר חזרה לחיים תחת שלטון חמאס"

אולם, התפיסה הזאת עשויה להשתנות במהירות אם ניתן יהיה לראות שינוי מוחשי בשטח, אומר בראודה. "היה דיווח על האפשרות להגדיר אזורים מוגנים בחלקים מהרצועה עם השינוי בתנאי המלחמה, שבהם ניתן יהיה להתחיל בבנייה ולאפשר את חידוש החיים האזרחיים. אם העזתים שנמצאים באזורים האלה יפגינו מנהיגות, הם יכולים להדגים כיצד ייראה העתיד בלי חמאס".

אולם, בינתיים ישראל לא מציעה חזון ברור עבור עזה אחרי המלחמה, לבד מהתעקשותה כי היא אינה רוצה את חמאס או את הרשות הפלסטינית בשלטון, וכי היא מתכוונת לשמר שליטה ביטחונית ברצועה.

אוהלים של עקורים פלסטינים ברפיח, 14 בפברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
אוהלים של עקורים פלסטינים ברפיח, 14 בפברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

"יש הרבה עזתים, ביניהם כאלה שדיברנו איתם, שאומרים בכנות שהם מעדיפים סוג של ממשל אזרחי הנתמך על ידי שילוב כלשהו של עזתים ובעלות ברית, לרבות ישראל, מאשר חזרה לחיים תחת שלטון חמאס.

"זה לא הופך אותם לפרו־ישראלים, אם כי חלק מהם באמת מאמינים בדו־קיום כעיקרון", הוא אומר. "אבל מספר גדול יותר של אנשים המאמינים בהתנגדות [לישראל] במובן המופשט עדיין מתנגדים למותג ההתנגדות ההרסנית של חמאס, שגורר תגובה המביאה סבל לאזרחים, בזמן שלוחמי חמאס מסתתרים בבטחה בבונקרים והמשפחות של המנהיגים חיות חיי שפע בקטאר ובטורקיה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
אם ניקח את העדויות שלנו של חיילים שלנו שנמצאים בעזה אז הנרטיב שלכם ׳זמן ישראל׳ הוא נגיד בעדינות לא משקפת את האמת. חיילים מספרים שכמעט בכל בית שהם נכנסים יש עדויות של תמיכה בחמאס ובמה ש... המשך קריאה

אם ניקח את העדויות שלנו של חיילים שלנו שנמצאים בעזה
אז הנרטיב שלכם 'זמן ישראל' הוא נגיד בעדינות לא משקפת את האמת.

חיילים מספרים שכמעט בכל בית שהם נכנסים יש עדויות של תמיכה בחמאס ובמה שהם מייצגים.
יש עדויות על כמות בלתי נתפסת של אמצעי לחימה שנמצאים כמעט בכל בית עזתי שהם נכנסים אליו.
אם אומרים שההתקפה שלהם עלינו בשבעה באוקטובר היתה התקפה נאצית, אז העם שם הוא נאצי, זה עם שתומך בטרור ובאלימות בדיוק כמו העם הגרמני בשנות השואה. אין שום הבדל ביניהם.
כל עוד הם לא קמים על מנהיגיו,
כל עוד הם לא מוסרים מידע על החטופים שפזורים בהמוניו בתוך אוכלוסיית הטרור.
כל עוד הם לא יוצאים בהצהרות ברורות בהמוניהם נגד החמאס, אז הם עדיין העם הנאצי

גועל נפש הפרצוף האמיתי של הכזתים התגלה. 07.10.23 לא נסלח. דם יהודי אינו הפקר! והינה אפילו העזתי אומר שחמאס מוכר את האוכל בשוק שחור. חייב להפסיק את הסיוע ההומניטרי לתוך עזה. צריך לעשות מ... המשך קריאה

גועל נפש הפרצוף האמיתי של הכזתים התגלה. 07.10.23 לא נסלח. דם יהודי אינו הפקר!
והינה אפילו העזתי אומר שחמאס מוכר את האוכל בשוק שחור.
חייב להפסיק את הסיוע ההומניטרי לתוך עזה. צריך לעשות מצור על כלל האזרחים.
מי שנשאר בצפון הרצועה, מחבל! דין מוות.
מי שיורד לדרום הרצועה יגורש לקאטר
וששם יקבל סיוע הומניטרי

עד עכשיו תושב עזתי אחד לא החזיר חטופים ולא יצא בפומבי נגד השלטון.. אין חפים מפשע, כולם חיפו על פשע עד שהתפוצץ להם בפרצוף..סמכו על מצרים וקטאר שיהיה שוב סבב והפסקת אש. טענות רק לחמאס ואם... המשך קריאה

עד עכשיו תושב עזתי אחד לא החזיר חטופים ולא יצא בפומבי נגד השלטון.. אין חפים מפשע, כולם חיפו על פשע עד שהתפוצץ להם בפרצוף..סמכו על מצרים וקטאר שיהיה שוב סבב והפסקת אש. טענות רק לחמאס ואם אתם רוצים להפיל את השלטון תצאו בכל הכח נגד חמאס ואל תצפו שישראל תעשה את כל העבודה השחורה בלי נפגעים

עוד 1,360 מילים ו-6 תגובות
סגירה