ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה ב-7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)
RONEN ZVULUN / POOL / AFP

נתניהו ניצל את הפחד המתגבר ממדינה פלסטינית, ובנה קונצנזוס מול האמריקאים

עם הפרסום בסוף שבוע שעבר על המתווה שמגבש ממשל ביידן וההיסטריה בימין סביב האפשרות שתוכרז מדינה פלסטינית באופן חד-צדדי, נתניהו נרתם לבניית קואליציה רחבה בכנסת שתתנגד לתוכנית האמריקאית ● אתמול הצליח לאחד את כל שורות הממשלה, כולל שרי המחנה הממלכתי ● היום ינסה נתניהו להשלים את המהלך ולרתום גם את יריביו מהאופוזיציה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצליח לבנות קואליציה רחבה, ממש על סף קונצנזוס פנימי, מול התוכנית האמריקאית לכפות הקמת מדינה פלסטינית על ישראל.

נתניהו נרתם לזה בכל הכוח ביום חמישי האחרון, ממש עם הפרסום ב"וושינגטון פוסט" על המתווה שמגבש הממשל האמריקאי. זה התחיל בהיסטריה בימין סביב הרעיון להכרזה על מדינה פלסטינית באופן חד-צדדי והסתיים בשכנוע של השותפים מהמחנה הממלכתי להצטרף לכוח ההתנגדות ליוזמה האמריקאית.

אתמול (ראשון) העביר נתניהו בממשלה פה אחד החלטה הצהרתית שמתנגדת להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. היום ינסה נתניהו להשלים את המהלך בכנסת וירתום להצבעה דומה גם את שני האופוזיציונרים הגדולים שלו, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן.

לפיד וליברמן חושבים, אולי בצדק, שמדובר בתרגיל יח"צ של ראש הממשלה שנועד לרכוש לעצמו אהדה ולהסיט את תשומת הלב מעסקת החטופים ומחוקי הכבדת הנטל שעולים לאחרונה לדיון צפוף בחברה הישראלית.

לפיד וליברמן חושבים, אולי בצדק, שמדובר בתרגיל יח"צ של ראש הממשלה שנועד לרכוש לעצמו אהדה ולהסיט את תשומת הלב מעסקת החטופים ומחוקי הכבדת הנטל שעולים לאחרונה לדיון צפוף בחברה הישראלית

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, 18 בפברואר 2024 (וידיאו: לע"מ)

התוכנית האמריקאית שנמצאת בשלבי גיבוש לא שונה מעשרות תוכניות מדיניות שניסה הממשל להריץ כאן לאורך 57 השנים האחרונות, מאז מלחמת ששת הימים, ללא הצלחה יתרה.

הנשיא ג'ו ביידן עדיין לא תבע מישראל לסגת לקווי 1967 ולפרק התנחלויות, ויהיה מוכן אפילו להסתפק בהצהרת נכונות ישראלית לגבי כינון מדינה פלסטינית בעתיד. הממשל אפילו מציע חבילה מדינית מפתה לישראל, כולל נורמליזציה עם ערב הסעודית.

הלחץ הגבוה והתבהלה בישראל נובעים מכך שמדובר בפתרון כפוי בימי מלחמה, ובמדינה פלסטינית שעלולה לקום כאן דווקא אחרי אירועי 7 באוקטובר, בידי רשות פלסטינית שתמכה בטבח.

הלחץ הגבוה והתבהלה בישראל נובעים מכך שמדובר בפתרון כפוי בימי מלחמה, ובמדינה פלסטינית שעלולה לקום כאן דווקא אחרי אירועי 7 באוקטובר, בידי רשות פלסטינית שתמכה בטבח

השר אופיר סופר מהציונות הדתית, שהשתתף אתמול בהצבעה בממשלה, היטיב לבטא את החשש הזה. "מהלך חד צדדי על ידי הטובה שבידידותינו, ובמיוחד בתקופה הזו, יהווה פגיעה אסטרטגית נוראית בישראל, וחשוב שיבינו את זה בארצות הברית", השר אמר לזמן ישראל.

השר אופיר סופר (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
השר אופיר סופר (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אגב, הפתרון הכפוי היה פעם במרכז הדיאלוג המדיני הלגיטימי בישראל. שר החוץ לשעבר פרופ' שלמה בן עמי טען לאורך שנים כי רק פתרון שיכפו המעצמות וחלוקה שרירותית של הארץ, בניגוד לשאיפות של הישראלים והפלסטינים, יכול להביא לפתרון הסכסוך.

ההחלטה ההצהרתית שקיבלה הממשלה היה מבית היוצר של הניסוח המפא"יניקי. לא מדובר שם על התנגדות למדינה פלסטינית (שבה תומכים בני גנץ, גדי איזנקוט וגם יאיר לפיד) אלא למהלך חד-צדדי ללא מו"מ ישיר בין הצדדים.

ההחלטה ההצהרתית שקיבלה הממשלה היה מבית היוצר של הניסוח המפא"יניקי. לא מדובר שם על התנגדות למדינה פלסטינית (שבה תומכים גנץ, איזנקוט ויאיר לפיד) אלא למהלך חד-צדדי ללא מו"מ ישיר בין הצדדים

מצד שני, גם בצלאל סמוטריץ' וגם איתמר בן גביר יכולים להסכים להצעה כזו שנועדה להדוף לחצים אמריקניים ותוכניות שיישלפו מהמגרה בוושינגטון.

כפי שזה נראה, נתניהו הצליח לתקוע טריז גם בתוך המחנה הממלכתי. גדעון סער, איש ימין במהותו, תמך כמובן בהחלטה ואפילו דרש להחריף אותה. גנץ ואיזנקוט הסכימו בסוף להחלטה שנוסחה ביחד איתם. אולי הם מנסים להתחמק כך מהטייטל השמאלני שנתניהו מדביק להם מאז שהצטרפו לממשלה ובכלל.

גדעון סער ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 19 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדעון סער ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 19 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מבחינת בן גביר, אולי יש כאן פיצוי על המכות שהוא ספג מראש הממשלה במהלך המבצע האחרון לשחרור החטופים בלב רפיח. מחשש להדלפות, נתניהו הדיר את בן גביר מהדיון שבו התקבלה ההחלטה על חילוץ שני החטופים, במטה המבצעי של שב"כ ולא בבור של המטכ"ל.

את המבצע ביצע הימ"מ שכפוף למפכ"ל קובי שבתאי, שהשתתף בישיבות ובתרגילים המוקדמים, ולא סיפר מאומה לבן גביר. מעניין עד לאן הגיעו הצעקות שחטף המפכ"ל מהשר הממונה לביטחון לאומי.

את המבצע ביצע הימ"מ שכפוף למפכ"ל קובי שבתאי, שהשתתף בישיבות ובתרגילים המוקדמים, ולא סיפר מאומה לבן גביר. מעניין עד לאן הגיעו הצעקות שחטף המפכ"ל מהשר הממונה לביטחון לאומי

אתמול התכופף נתניהו שוב והסכים למנוע מערביי ישראל מתחת לגיל 50 עלייה להר הבית, על פי הדרישה של בן גביר. ההחלטה הזו כבר מעוררת תסיסה גדולה לקראת חודש רמדאן.

נתניהו, בקיצור, ממשיך את התמרון שלו. הוא רוצה נורמליזציה עם ערב הסעודית אבל לא יכול להסכים בפומבי למדינה פלסטינית ומוביל נגדה קמפיין, שמסייע לו היטב גם בימין.

איתמר בן גביר ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, יום לפני השבעת הממשלה. 28 בצדמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן גביר ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, יום לפני השבעת הממשלה. 28 בצדמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

השאלה עכשיו היא מה תהיה התגובה האמריקאית מול הפגנת הכוח בממשלה ובכנסת.

עימות מול ישראל אולי יעזור לנשיא ביידן מול הגורמים במפלגה הדמוקרטית, שנחרדים מהמראות ברצועת עזה ותובעים להפסיק את המלחמה ולדון ביום שאחרי. אבל לא בטוח שעימות פרונטלי כזה יסייע לביידן במסע הבחירות מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מר ירושלמי הירושלמי השמאלני... נתניהו לא ניצל את הפחד ממדינה פלסטינית בשלב הזה נתניהו עשה בחוכמה לאור המסקנות המתבקשות מאז ה- 7/10/23 . אז למה אתה משתמש במילה עם קונוטציה שלילית... ניצל... המשך קריאה

מר ירושלמי הירושלמי השמאלני…
נתניהו לא ניצל את הפחד ממדינה פלסטינית בשלב הזה נתניהו עשה בחוכמה לאור המסקנות המתבקשות מאז ה- 7/10/23 . אז למה אתה משתמש במילה עם קונוטציה שלילית… ניצל…
כך התעללתם בנו 60 שנה עד שהגיחו בעשור האחרון ישראל היום, 14 , גלי ישראל….

עוד 673 מילים ו-1 תגובות
סגירה