בכיר פת"ח הגולה עשוי להיות האיש ל"יום שאחרי"

מוחמד דחלאן, לשעבר ראש מנגנוני הביטחון בעזה ויועצו של שליט איחוד האמירויות, התייחס בריאיון ל"ניו יורק טיימס" ליום שאחרי ברצועה והדגיש: "לא עבאס, לא חמאס" ● דחלאן נפגש לפני כשנתיים עם קבוצה של אנשי עסקים ישראלים ביוזמת נאום כהן, שתומך במפלגת הליכוד ● מדבריו באותה פגישה אפשר היה להתרשם שהוא מתגעגע לאזור והיה שוקל לחזור ● פרשנות

מוחמד דחלאן במשרדו באבו דאבי, ספטמבר 2015 (צילום: AFP)
AFP
מוחמד דחלאן במשרדו באבו דאבי, ספטמבר 2015

מוחמד דחלאן, לשעבר ראש מנגנוני הביטחון בעזה, התייחס בריאיון לניו יורק טיימס לפני כמה ימים ליום שאחרי ברצועה ואמר: "לא עבאס, לא חמאס". אולם, דבריו לא זכו להד גדול בישראל.

דחלאן, שחי באיחוד האמירויות, נחשב למקורב מאוד לצמרת השלטונית ודה פקטו משמש כיועצו של הנשיא מוחמד בן זאיד לנושא הפלסטיני. בריאיון הוא מוצג כמי שלא שואף לחזור לפעילות פוליטית ברשות הפלסטינית, אך מספר עד כמה הנושא חשוב לו.

"אני רתום לסייע, לייעץ, לחבר ולקשר בין בני העם הפלסטיני ומנהיגיו ובין העולם", הוא אומר ומוסיף שהעתיד של הפלסטינים יהיה בלי חמאס, אך גם בלי המנהיג הפלסטיני המזדקן מחמוד עבאס בן ה־88. "חייבים למצוא אנשים חדשים ברשות הפלסטינית", הדגיש.

דחלאן בן ה־62, יליד חאן יונס, שימש כיועצו של אבו מאזן בשנת 2007, כשחמאס השתלטה על עזה. הוא בן עירו וגילו של יחיא סנוואר, מנהיג חמאס, אבל פנה לכיוון פת"ח

דחלאן בן ה־62, יליד חאן יונס, שימש כיועצו של אבו מאזן בשנת 2007, כשחמאס השתלטה על עזה. הוא בן עירו וגילו של יחיא סנוואר, מנהיג חמאס, אבל פנה לכיוון פת"ח – מפלגה חילונית ושונה לחלוטין מחמאס.

מוחמד דחלאן משתתף בישיבת המועצה הפלסטינית בעיר עזה באמצעות שיחת וידאו מאיחוד האמירויות, 27 ביולי 2017 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
מוחמד דחלאן משתתף בישיבת המועצה הלאומית הפלסטינית באמצעות שיחת וידאו מאיחוד האמירויות, 27 ביולי 2017 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

בזמן השתלטות חמאס על עזה הוא שהה מחוץ לרצועה ולא חזר לשם מאז. כמה שנים לאחר מכן, הוא הסתכסך עם אבו מאזן ועזב לאמירויות. במשך השנים הוא צבר הון אישי עצום מתיווך בעסקאות שונות ויצר קשרים עם הצמרת השלטונית.

עד לריאיון האחרון בניו יורק טיימס, דחלאן לא עמד בקדמת השיח. אבל בשבועות האחרונים מופעל לחץ גדול מאוד על ישראל, דרך ארה"ב, מצרים ומדינות אחרות, לסיים את המלחמה בעזה בנקודת מפנה הכוללת הסדר פלסטיני כלשהו וחזון לעתיד.

הסעודים חוזרים ואומרים שבלי מדינה פלסטינית לא תהיה נורמליזציה. לפי דיווחים שונים, לפני מספר ימים נפגש דחלאן בקטאר עם איש חמאס הגולה אסמאעיל הנייה

הממשל באמירויות הבהיר פעם אחר פעם כי לא יתרום לשיקום עזה אם לא תהיה תוכנית הכוללת את פתרון שתי המדינות. הסעודים חוזרים ואומרים שבלי מדינה פלסטינית לא תהיה נורמליזציה. לפי דיווחים שונים, לפני מספר ימים נפגש דחלאן בקטאר עם איש חמאס הגולה אסמאעיל הנייה.

האם לדחלאן יש קשר להנהגה הישראלית?

בעיתונות מופיעים מדי פעם דיווחים על עסקאות שישראל עושה באמירויות ועל כך שדחלאן מעורב בהן באופן עקיף. הוא לא נמצא בקשר עם ההנהגה הישראלית ובניו יורק טיימס אף הדגישו שהוא לא מגנה את מתקפת הטרור על ישראל ב־7 באוקטובר.

מוחמד דחלאן (רביעי משמאל) נפגש עם אנשי עסקים ישראלים. ראשון משמאל: איש העסקים נאום כהן
מוחמד דחלאן (רביעי משמאל) נפגש עם אנשי עסקים ישראלים. ראשון משמאל: איש העסקים נאום כהן

בתמונה לעיל אפשר לראות קבוצה של אנשי עסקים ישראלים שנפגשו עם דחלאן באיחוד האמירויות לפני כשנתיים. היוזם – ומי שחיבר בין הקבוצה לבין דחלאן – הוא איש העסקים הישראלי־אוקראיני נאום כהן. כהן חי בשנים האחרונות על הקו שבין פלורידה לאיחוד האמירויות.

כהן עלה לישראל בגיל 13 ומשפחתו התגוררה באופקים.  הוא עשה עסקים בתחום היהלומים ולאחר מכן המשיך לעבוד באמירויות באמצעות חברות אחזקה. אחרי החתימה על "הסכמי אברהם" הוא היה מעורב כמתווך ומחבר בעסקה לרכישת 50% מקבוצת בית"ר ירושלים מידיו של משה חוגג.

כהן אינו חבר ליכוד או מעורב באופן ישיר בפוליטיקה של הליכוד, אבל הוא תומך במפלגה וגורמים פוליטיים מתוך הליכוד הפנו את תשומת ליבנו לקשר בין כהן לדחלאן

מי שניסה לרכוש את קבוצת הכדורגל היה חמד בִּן ח'ליפה אאל נהיאן, בן משפחת המלוכה. העסקה לא יצאה לפועל בסופו של דבר עקב ספקות בנוגע להונו של הרוכש.

כהן אינו חבר ליכוד או מעורב באופן ישיר בפוליטיקה של הליכוד, אבל הוא תומך במפלגה וגורמים פוליטיים מתוך הליכוד הפנו את תשומת ליבנו לקשר בין כהן לדחלאן (לפחות בתקופה של "הסכמי אברהם") ואת טיפוח היחסים של אנשי העסקים הישראלים עם דחלאן.

נאום כהן בישראל בעת ההכרזה על עסקת בית"ר ירושלים, נובמבר 2020 (צילום: באדיבות משה חוגג)
נאום כהן בישראל בעת ההכרזה על עסקת בית"ר ירושלים, נובמבר 2020 (צילום: באדיבות משה חוגג)

אין באמור לעיל כדי לרמוז שכהן משפיע על הליכוד לצעוד בכיוון של דחלאן כפתרון ל"יום שאחרי". ובכל זאת, התמונה והקשרים העסקיים מובאים כאן כדי להעיד על השיח המתקיים בקרב הפוקדים, הפעילים, ואנשי העסקים המקורבים לליכוד.

גם בתוך הליכוד יש השואלים את עצמם מה ילד "היום שאחרי"? מה החלופה המקובלת בישראל לשלטון חמאס, כשראש הממשלה מדבר באופן ברור נגד הרשות הפלסטינית? ומי יעשה את העבודה ליצירת "רשות פלסטינית מחודשת" לכאורה?

הנוכחים באותה פגישה סיפרו שהשיחה הייתה קולחת והתקיימה באווירה טובה מאוד. מדברי דחלאן אפשר היה להתרשם שהוא מתגעגע לאזור והיה שוקל לחזור

כאמור, השיחה בין דחלאן לאנשי העסקים הישראלים, שהתקיימה באבו דאבי, נערכה בשפה העברית. בין אנשי העסקים בתמונה: עורך הדין יהודה רווה (שני מימין), אחד מבכירי עורכי הדין בישראל; איש העסקים משה לוי, זוכה עיטור הגבורה על לחימתו במוצב בודפסט בסיני במלחמת יום הכיפורים (שלישי מימין); אל"ם במילואים אבי זמיר, מנכ"ל חברת גינדי TLV (רביעי מימין); ודודי ורניק, מנכ"ל חברת הניווט iGO (חמישי מימין).

הנוכחים באותה פגישה סיפרו שהשיחה הייתה קולחת והתקיימה באווירה טובה מאוד. מדברי דחלאן אפשר היה להתרשם שהוא מתגעגע לאזור והיה שוקל לחזור. כל זה, כאמור, קרה כמה שנים לפני המלחמה ובעידן הפריחה של "הסכמי אברהם", הרבה לפני שארגון הטרור חמאס החליט לחרב את החיים של הישראלים והפלסטינים.

מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן, ארכיון,2007 (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)
ארכיון: מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן,2007 (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)
עוד 721 מילים
סגירה