על שבתאי צבי והתמורות ברעיון המשיחי

חסידי שבתאי צבי מקבלים על עצמם עינויים וסיגופים כדי לכפר על עוונותיהם (צילום: Jewish Encyclopedia, ויקיפדיה)
Jewish Encyclopedia, ויקיפדיה
חסידי שבתאי צבי מקבלים על עצמם עינויים וסיגופים כדי לכפר על עוונותיהם

לפני שנים, כאשר הייתי כתב קול ישראל ביהודה ושומרון, הקשבתי לתוכנית של רדיו המתנחלים הפיראטי ששידר מאחת ההתנחלויות, ובה היה דיון על הבעל שם טוב, הבעש"ט, מייסד החסידות.

אחד המתדיינים אמר דבר ששימח אותי: במה גדולתו של הבעש"ט? שהוא אמר לבני דורו כי המשיח לא יבוא בזמנם – וכאן השלים הדובר את המשפט שהחזיר אותי אל קרקע המציאות: הבעש"ט אמר לבני דורו שהמשיח לא יבוא בזמן ההוא, מכיוון שידע כי המשיח יבוא בדורנו.

אחד המתדיינים אמר דבר ששימח אותי: במה גדולת הבעש"ט? שאמר לבני דורו כי המשיח לא יבוא בזמנם. וכאן החזיר אותי הדובר לקרקע המציאות: הבעש"ט אמר לבני דורו שהמשיח לא יבוא בזמן ההוא, כי ידע שיבוא בדורנו

שני דברים אפשר ללמוד מן הדברים האלה – שהחיידק המשיחי מקנן בגופה של היהדות ומסרב להסתלק, וכי דרוש לעם ישראל בדור הזה דמות הלכתית בשיעור קומתו של הבעל שם טוב, מייסד החסידות, שיאמר ליהודים כי המשיח הוא רעיון נאצל, טוב שמצפים לאידאל לפיו בסוף כל הסופים יהיה טוב, אבל למרות שיש לצפות לבואו "תכף ומייד" – הוא לא יבוא.

באקלים הרוחני של מה שקרוי עולם התורה של ימינו, אין סיכוי שתופיע דמות מסוגו של הבעל שם טוב, שיוריד את הרעיון המשיחי מעל הפרק כתוכנית פעולה פוליטית בגושפנקה הלכתית.

על מנת להבין את המשיחיות העכשווית חייבים לחזור למשיח האחרון שהופיע ביהדות לפני מאתים שנה, שבתאי צבי. הוא גרף אחריו את רוב היהודים, ותורתו עיצבה במידה רבה את היהדות החרדית, שהתגבשה לפני מאתים שנה בעקבות הבעש"ט, כריאקציה לשבתאי צבי.

מי היה שבתאי צבי, ומה הייתה תורתו? שבתאי צבי נולד באיזמיר בשבת, ומכאן שמו. הוא היה מקובל שדגל בגרסאות רדיקליות של הקבלה. אם משווים את הטפתו ליהדות המודרנית, אפשר לומר במידה רבה מאוד, שבמונחים של היום הוא היה רפורמי. הוא הקל מאוד במצוות לקראת ביטולם, וקידם את מעמד האישה. הרעיון המשיחי שלו היה שכל המצוות ומעמדה הירוד של האישה יפים לתקופה שלפני המשיח, אבל מכיוון שהמשיח בא, פג תוקפם.

באקלים הרוחני של מה שקרוי עולם התורה של ימינו, אין סיכוי שתופיע דמות מסוגו של הבעל שם טוב, שיוריד את הרעיון המשיחי מעל הפרק כתוכנית פעולה פוליטית בגושפנקה הלכתית

בניגוד למשיחיות של דורנו, שבתאי צבי לא ייחס שום חשיבות להר הבית ולבניית המקדש כחלק מתהליך הגאולה, אלא התרכז רק ברפורמות חברתיות.

הטראומה מימיו של שבתאי צבי לא הייתה בגלל תורתו, שרב עם ישראל נהה אחריה, אלא מכיוון שהתאסלם במצוות הסולטן הטורקי.

ההתאסלמות הכניסה את היהדות להלם, מה עוד שגם אחרי ההתאסלמות היו לו ממשיכים. בפולין עצמה היה לו ממשיך, יעקב פרנק, שחיבר בין תיקון מעמד האישה לבין ביטול המצוות, באופן של מתירנות מינית להכעיס, וסופו של פרנק שהתנצר.

כישלון המשיחיות השבתאית והפרנקיסטית העמיק את הטראומה היהודית. וכאן קם הבעל שם טוב לשליחות של הצלה. הוא קבע שהמשיח לא יבוא בדורם, ייסד את החסידות כדת פשוטי העם, תחליף לשבתאות. כריאקציה לשבתאי צבי ופרנק קמה היהדות החרדית, שהחמירה מאוד במצוות, ודרדרה שוב את מעמד האישה. היהדות החרדית איננה "ישראל סבא", אלא תופעה בת מאתים שנה, ריאקציה לשבתאות.

בסוגייה של ימינו, תפילה בהפרדה, שבתאי צבי היה מן הסתם מתנגד להפרדה, שכן מינה נשים לקרוא בתורה.

כריאקציה לשבתאי צבי ופרנק קמה היהדות החרדית, שהחמירה מאוד במצוות, ודרדרה שוב את מעמד האישה. היהדות החרדית איננה "ישראל סבא", אלא תופעה בת מאתים שנה, ריאקציה לשבתאות

מכאן אנו יכולים להבין את ההתנגדות הנחרצת של היהדות החרדית לציונות, שהיא רואה בה תחיית השבתאות. זה גם מקור ההתנגדות החרדית לסרוגים. אפילו יותר, כי אצל הסרוגים המשיחיות יצאה מעל לפני השטח ומוצהרת בפה מלא.

אבל החרדים טועים. אולי יש דמיון בין הסרוגים לשבתאות בתפיסות קבליות מסויימות, אבל הסרוגים שמים דגש על בית המקדש, לא מקילים במצוות, ודבקים בדרדור מעמד האישה. זאת משיחיות שונה מן השבתאות, משיחיות לאומנית ולא חברתית.

תופעת המשיחיות מלווה את עם ישראל מימי בית שני וכל אימת שקם משיח התרגש אסון על עם ישראל. לפיכך כל המשיחים שקמו כונו לאחר מעשה משיחי שקר. כל עוד פצצת הזמן הקרויה משיחיות מתקתקת בגופה של היהדות, אנו על ספו של אסון החוזר על עצמו ללא הרף.

החרדים טועים. אולי יש דמיון בין הסרוגים לשבתאות בכמה תפיסות קבליות, אבל הסרוגים מדגישים את בית המקדש, לא מקילים במצוות, ודבקים בדרדור מעמד האישה – משיחיות לאומנית ולא חברתית

הגיע הזמן שהציונות תיתן דעתה על כך. אפשר לסיים את העניין בהכרזה כי גוג ומגוג הייתה השואה, הציונות היא המשיח, ומדינת ישראל היא המקדש, אבל בגלל זה צריך בעל שם טוב חילוני, כי דורנו לא יצמיח בעל שם טוב דתי.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חח, נחמד להגיד שהציונות היא משיח ומדינת ישראל היא המקדש, זה גם קצת, אבל קצת נכון. אבל, זה לא מה שיפריך את המתכון המשיחי לאומי. זאת מכיוון שהמשיחיות הלאומית אינה אלא רעיון שהושלך חיצונית... המשך קריאה

חח, נחמד להגיד שהציונות היא משיח ומדינת ישראל היא המקדש, זה גם קצת, אבל קצת נכון. אבל, זה לא מה שיפריך את המתכון המשיחי לאומי. זאת מכיוון שהמשיחיות הלאומית אינה אלא רעיון שהושלך חיצונית על הסביבה והציבור כדי לסמא לו את העיניים מהתוצאות של טבעו של האדם.
כלומר, גם במקומות אחרים בעולם רואים את הלאומנות וכו' מרימה ראש ולא רק אצלנו כאן. הסיבה לכך היא טבע האדם וההתנהגות האנושית.
ומכיוון שזו תופעה גלובלית אנו יכולים לקרא לה תופעה אנושית.
והתופעה האנושית הזו (היא טבעית, קרי מצוייה בבסיס מהות האדם; שהיא חיים) היא אספקט אחד של ההתפתחות האנושית/אבולוציה של מין האדם.

עוד 682 מילים ו-1 תגובות
סגירה