המעבר מ"היחד" אל "המוחלט"

.שלט "ביחד ננצח" על בניין עזריאלי בתל אביב, דצמבר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
Miriam Alster/Flash90
שלט "ביחד ננצח" על בניין עזריאלי בתל אביב, דצמבר 2023

סיסמת ה"יחד ננצח" שהופיעה בימים הראשונים של המלחמה, זכתה ועדיין זוכה לפופולריות רבה בציבור. זאת מכיוון שהיא מצליחה לתת מענה לתחושות חוסר האונים והמצוקה שאחזו באזרחי ישראל.

הקשר החזק של שותפות הגורל והעוצמה שבהתלכדות למחנה אחד מעצימים את היחיד, ומעניקים לו משענת בטוחה ונחמה שהוא זקוק לה כל כך. הוא לא לבד, הוא חלק ממשהו גדול יותר, משהו בעל שורשים ומשמעות היסטורית, שגובר על הרגע. בנוסף, האמונה בצדקת הדרך, והתקווה לימים טובים יותר, נותנים לו כוח להחזיק מעמד ולהתגבר על המכאובים.

"יחד ננצח" מבטא את הקשר החזק של שותפות הגורל, והעוצמה שבהתלכדות למחנה אחד מעצימים את היחיד, ומעניקים לו משענת בטוחה ונחמה שהוא זקוק לה כל כך. הוא לא לבד, הוא חלק ממשהו גדול יותר

אמרה זו מייצגת את האתוס הציוני, אותו הלך רוח אותנטי, ששוכן בבסיס החברה, והיה הכוח המניע בבניין הבית הלאומי היהודי. היא מטשטשת את ההבדלים החברתיים, היא מכילה ומאחדת ויש בה חזון.

לא פחות חשוב, הסיסמה מצביעה על המקור של הניצחון – אנחנו! כמו שבנימין זאב הרצל כתב בספרו "מדינת היהודים":

"בעת צרה נעשה אגודה אחת ואז נרגיש פתאום בכוחנו, כן, כוחנו לברוא לנו מדינה, מדינה למופת".

ביטויי הסולידריות והעזרה ההדדית שהתגלו מאז ה-7 באוקטובר לא צריכים להפתיע אף אחד. מסתבר שהחברה הישראלית תמיד הייתה כזאת, אלא שבמשך שנים אמרו לה, שיש בתוכה אויבים מסוכנים, שונאי יהודים, וביטחונה תלוי במנהיג יחיד, שיוכל לעמוד מול אותם חורשי מזימות. לכן, סיסמת ה"יחד ננצח" מהווה בעיה עבור המנהיג הפופוליסט, מכיוון שהיא מערערת את תפיסת עולמו ומייתרת את הצורך בו.

כניסתו של בנימין נתניהו לזירה הפוליטית בישראל הביאה איתה את סגנון הפופוליזם המדיר. יותר מאשר אידאולוגיה, הפופוליזם הוא סגנון פוליטי רב עוצמה, שזוכה לפריחה בעשורים האחרונים ולא רק בישראל. למנהיג הפופוליסט אין באמת תפיסת עולם סדורה או עמדות ברורות ביחס לסוגיות שמעסיקות את הציבור. כל מה שהוא מציע זה השקפה פשטנית ביחס למבנה החברה, ובהתאם לכך שיפוט מוסרי לגבי הזכות לשלוט.

ביטויי הסולידריות והעזרה ההדדית שהתגלו מאז ה-7 באוקטובר לא צריכים להפתיע. החברה הישראלית תמיד הייתה כזו. לכן סיסמת ה"יחד ננצח" בעייתית למנהיג הפופוליסט – היא מייתרת את הצורך בו

הפופוליסט עושה הבחנה בין שתי קבוצות בחברה, "העם" מול "האליטות", "הטובים" מול "הרעים", "אנחנו" מול "הם". מכיוון שהוא רואה את עצמו כנציגו הבלעדי של "העם" (אנחנו), אז כל שלטון אחר שאיננו הוא (הם), נחשב פסול, מסוכן ועומד בסתירה לרצון העם.

אם כך, כוחו של הפופוליסט הוא ביכולת שלו לפלג את החברה. הוא מאגד סביבו את המקופחים, המתוסכלים, הכועסים. הוא מזין את הכעס שלהם (אני אזרח סוג ב'), הוא מפחיד אותם, ומציע להם הסבר נוח למצבם. הוא מקיף עצמו בדמויות עממיות מעוררות מחלוקת ומשתמש בביקורת שמופנית נגדם, כאמצעי לשמר את הפילוג ולשלהב את תומכיו.

הוא עצמו תמיד חף מטעויות. האליטות הן אלה שאשמות במצב, הן תמיד מכשילות אותו ולא מאפשרות לו להגשים את רצון העם. כפי שגילה נתן אשל, מקורבו של נתניהו, את סוד התמיכה בו: "השנאה היא מה שמאחד את המחנה שלנו".

למרות שנתניהו עצמו איננו אדם דתי, פניותיו ממוענות אל ההיגיון הדתי שמשותף לרוב תומכיו, במטרה לייצר את ההנגדה של אנחנו מול הם, היהודים מול השאר. נתניהו טוב ליהודים, השמאל שכח מה זה להיות יהודי, פרס יחלק את ירושלים, עמותות השמאל מסיעות ערבים לקלפיות. אפילו ימים ספורים לפני פרוץ המלחמה, הוא טען שמפגיני שמאל התפרעו נגד היהודים. הנגזרת ברורה מאד, במדינה יהודית, רק לנתניהו כנציג היהודים יש זכות מוסרית לשלוט.

תחושות האחדות וגילויי הקרבה שפרצו בחברה, יצרו בעיה עבור נתניהו. ה"שמאלנים" עוזרים ל"יהודים", "האויבים" מתגייסים למלחמה, בני גנץ וגדי איזנקוט מצטרפים לקבינט, אפילו ערביי ישראל מגלים איפוק ואחריות. אין ספק, "יחד ננצח" עומד בניגוד גמור לסגנון הפוליטי של נתניהו, ומחליש את כוחו.

האחדות יצרה בעיה לנתניהו. ה"שמאלנים" עוזרים ל"יהודים", "האויבים" מתגייסים למלחמה, גנץ ואיזנקוט מצטרפים לקבינט, אפילו ערביי ישראל מגלים איפוק. "יחד ננצח" מנוגד לסגנונו הפוליטי ומחליש את כוחו

הדרך של נתניהו להתאושש ולשנות את המגמה הייתה למצוא סיסמה, שתאפשר לו שוב ליצור את השקילות הדיכוטומית של הטובים והרעים, אלו שרוצים את הניצחון המוחלט מול אלו שמפריעים לו לנצח.

סיסמת "הניצחון המוחלט" של נתניהו ויועציו משרתת בדיוק מטרה זו. היא מעורפלת ולא ברורה, אין בה משמעות צבאית או מדינית, וההיגיון היחיד שמסתתר מאחוריה הוא רק פוליטי.

היא מציעה פתרון פשוט וקל להבנה לבעיה מורכבת, ומשאירה בידיו את האפשרות לקבוע מהו ומתי ניתן יהיה להכריז על הניצחון המוחלט. חמור מכך, היא מלהיטה את היצרים, מעוררת מחלוקת ומאפשרת לו שוב לסמן את המחנות בתוך החברה הישראלית. במובן זה המעבר מ"היחד" אל ה"מוחלט", משקף את המאמץ של נתניהו להשיב את הגלגל אחורה לימים שלפני ה-7 באוקטובר.

מרדכי לוי הוא ד"ר למדע המדינה ומרצה במכללת עמק יזרעאל. תחומי המחקר וההוראה שלו עוסקים בזהויות פוליטיות, שפה פוליטית ובדמוקרטיה הישראלית. רואה את המילה הכתובה כפלא אמיתי, ומאמין בכוחה לעיצוב פני החברה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 697 מילים
סגירה