הדחף העקרבי של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נחיתתו בנתב"ג, 18 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נחיתתו בנתב"ג, 18 באוקטובר 2023

ראש הממשלה בנימין נתניהו יודע שיש כישלונות שאי אפשר באמת להסביר, וכמו כל מנהיג כושל, הוא מחפש כלפי מי להפנות את האשמה. הוא עושה הכל במאמץ להסיט את חיצי האשמה ממנו – האחראי הישיר והמרכזי לאסון הגדול ביותר בתולדותיה של מדינת ישראל, ולכך ש-134 ישראלים חטופים עוברים גיהינום יומיומי בעזה.

זה התחיל בעיצומה של המלחמה, בהכוונת מכונת הרעל לעבר ראשי מערכת הביטחון, עבר להכפשת אנשי המחאה ולטפילת האשמות שווא עליהם וממשיך בהסתה נגד הגורמים שעושים הכי הרבה לקידום פתרון סוגיית החטופות והחטופים והחזרתם הביתה – קטאר, הצלב האדום הבינלאומי ואפילו הנשיא ג'ו ביידן. לאחרונה מסתמן שנתניהו גם מפעיל קמפיין האשמות כלפי משפחות החטופים, לפיו המשפחות הן שאשמות בכישלון לשחרר את אהוביהן מעזה

זה התחיל בעיצומה של המלחמה, בהכוונת מכונת הרעל לעבר ראשי מערכת הביטחון, עבר להכפשת אנשי המחאה, וממשיך בהסתה נגד הגורמים שעושים הכי הרבה לקידום פתרון סוגיית החטופות

"קטאר משרתת את החמאס", הדליף (ככל הנראה) נתניהו את דבריו שנאמרו למשפחות החטופים, ולאחר מכן חזר ועמד מאחוריהם במסיבת עיתונאים שכינס. באמת?

הרי ישראל בהובלת אותו נתניהו היא זאת שביקשה מקטאר להפעיל את השפעתה על חמאס בכדי לייצר לישראל מנגנוני סיום של סבבי אלימות. וישראל בראשות נתניהו היא זו שביקשה מקטאר להזרים את הכספים לחיזוק חמאס בעזה.

כאשר קטאר שירתה את חמאס לבקשת נתניהו, אזי נתניהו שירת ישירות את חמאס, לא פחות ואף יותר. אבל אצל נתניהו אין כל ערך לאמת אלא רק לאינטרסים האישיים שלו.

הביטוי המזוקק למדיניותו היה במילים "הרשות הפלסטינית היא נטל וחמאס הוא נכס", אותן אמר ב-2015 שותפו של נתניהו, בצלאל סמוטריץ', וביטא בכך את התפיסה המוצהרת שהובילה את ממשלות נתניהו השונות – החלשת הרשות הפלסטינית וחיזוק חמאס. את החלק הראשון עשתה ישראל בכוחות עצמה, אבל לטובת חיזוק חמאס גייס נתניהו את קטאר.

כעת, כשעסקת חטופים מאיימת על ממשלתו הקיצונית, אין לו שום עכבה לתקוף את המדינה שעושה מאמצים גדולים, בניגוד לרצון חבריו מהימין המשיחי, כדי להחזיר הביתה את החטופות והחטופים.

הביטוי המזוקק למדיניותו היה במילים "הרשות הפלסטינית היא נטל וחמאס הוא נכס", אותן אמר ב-2015 שותפו, סמוטריץ', וביטא בכך את התפיסה המוצהרת שהובילה את ממשלות נתניהו השונות

לנתניהו יש טבע עקרבי המתבטא בדחף עז לעקוץ את כל מי שעוזר לנו. כך ביחס לארה"ב, כך ביחס לקטאר וכך ביחס לצלב האדום הבינלאומי. לזכות העקרב יש לומר שהעקרב פועל בניגוד לאינטרס של עצמו, ואילו נתניהו מקריב את טובת המדינה כדי לנסות ולהציל את עורו שלו.

כך, הצלב האדום, הארגון שאנשיו סיכנו את חייהם בכניסה לתוככי רצועת עזה כדי לחלץ משם חטופות וחטופים, הפך גם הוא למטרה לחיצי הארס של נתניהו, שהרי כפיות הטובה המאפיינת אותו היא סממן עקבי בהתנהלותו לאורך שנים.

כך, ללא שום עכבות, בניסיון להתאים את עצמו לטעם הרע של הימין הישראלי, פוגע נתניהו שוב ושוב בגורמים המחויבים ביותר לפתרון סוגיית החטופים.

"לפני כמה ימים נפגשתי עם נשיאת הצלב האדום והנחתי ארגז של תרופות שהחטופים זקוקים להן. אמרתי לה 'קחי את זה למעבר רפיח', היא לא הסכימה",  סיפר נתניהו בנאומו בישיבת הכנסת המיוחדת בנוכחות משפחות החטופים.

נשיאת הצלב האדום מיריאנה ספוליאריץ', כנראה לא הבינה שיש לה עסק עם ראש ממשלה שעושה ספינים מכוערים על ארגון שמסכן את חיי אנשיו כדי לסייע לחטופות ולחטופים.

נתניהו יודע שהצלב האדום לא יכול לבקר את החטופים או להעביר להם תרופות ללא אישור חמאס. הוא יודע שכדי שיוכלו לפעול ברצועה, אנשי הצלב האדום לא יכולים לנקוט עמדה או לתקוף את חמאס או לתמוך בהסברה הישראלית, גם אם הם מאמינים שזה הדבר הנכון, פשוט משום שזה ימנע מהם למלא את תפקידם ההומניטרי. נתניהו יודע את זה ומשתמש בזה כדי לעשות עוד סיבוב תקשורתי עלוב לקידום עצמי, על חשבון החטופים ובניגוד לאינטרסים של ישראל.

לנתניהו יש טבע עקרבי – דחף עז לעקוץ את מי שעוזר לנו. כך ביחס לארה"ב, ביחס לקטאר וביחס לצלב האדום הבינל'. אבל העקרב פועל בניגוד לאינטרס של עצמו, ואילו נתניהו מקריב את טובת המדינה לשם הצלת עורו

נתניהו ממשיך לחפש עוד ועוד מטרות לחיציו, כי הוא יודע שהחץ הגדול והמשמעותי ביותר מכוון אליו. הוא זה שבתקופתו חווינו את האסון הגדול בתולדותינו.

הוא זה שתחת הנהגתו ועל פי מדיניותו להלכה ולמעשה חמאס נבנה והתעצם, כלכלית וצבאית. הוא זה שממשלתו העבירה עוד ועוד כוחות צבא לגדה המערבית ונכשלה בהגנה על יישובי העוטף.

הוא זה שמנהל כבר ארבעה חודשים מלחמה ללא תכנית סיום ומונע מהנשיא האמריקאי הכי ידידותי בהיסטוריה להוביל קואליציה בינלאומית במתווה שיביא להבסת חמאס באמצעים מדיניים ולקדם נורמליזציה של ישראל באזור.

הוא זה שכבר ארבעה חודשים מזגזג בקידום שחרור החטופות והחטופים שהמדינה הפקירה ב-7 באוקטובר רק בשל שיקולים קואליציוניים ומפחדם של סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

אל מול כישלון כל כך גדול, ניסיונו לברוח מאחריות בצירוף אופיו חסר האנושיות וההגינות המינימליים, מדרבנים אותו להמשיך ולהאשים את כל מי שאפשר, ולאחרונה הוא אף מנהל קמפיין השמצה מכוער נגד משפחות החטופים. כל זאת לטובת האינטרסים האנוכיים שלו ובניגוד גמור לטובתה של ישראל, כולל כלפי מי שפועלים כדי לסייע לישראל לשחרר את אזרחיה הנמקים בשבי חמאס.

נתניהו ממשיך לחפש עוד ועוד מטרות לחיציו, כי הוא יודע שהחץ הגדול והמשמעותי ביותר מכוון אליו. הוא זה שבתקופתו חווינו את האסון הגדול בתולדותינו

מטרתו היא שלא יהיה פה רגע שקט אחד, בו שארית תומכיו יבינו כי המלך הוא עירום – עירום ממנהיגות, עירום מאכפתיות לעתיד המדינה, עירום מאחריות לחיי החטופים, עירום מדאגה לכל דבר שאיננו הוא עצמו.

נדב תמיר מכהן כמנכ"ל בישראל של JStreet - הבית הפוליטי של אמריקאים תומכי ישראל ותומכי שלום, חבר הועד המנהל של מכון מתווים למדיניות אזורית וכיועץ לעניינים בינלאומיים למרכז פרס לשלום וחדשנות. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ישנו איש חכם מאד, צנוע ביותר, חף מכל מניירות - קוראים לו "כבודו אהרון ברק" (וגם שהוא כבר מזמן שופט בדימוס, המילה "כבודו" עדיין הכי מתחברת אליו בזכות מי שהוא). והאיש היקר הזה תמך עוד בת... המשך קריאה

ישנו איש חכם מאד, צנוע ביותר, חף מכל מניירות – קוראים לו "כבודו אהרון ברק" (וגם שהוא כבר מזמן שופט בדימוס, המילה "כבודו" עדיין הכי מתחברת אליו בזכות מי שהוא). והאיש היקר הזה תמך עוד בתחילת שנת 2022 בעסקת טיעון עבור ביבי.
לדעתי האישית, לא כי פתאום התאהב בביבי אלא כי ראה כמה נזק מסוגל ביבי לגרום למדינה ולעם תוך כדי מאבקו להיחלץ ממשפטיו או מפסק דין מרשיע או מגזר דין של כלא.
ועדיין לא מאוחר, לסתום את האף, להציע לביבי עסקת טיעון , ללא שום קלון, רק קנס קטן, סימלי, על עבירה כלשהי טכנית.
עם התחייבות שלו , כולל בטחונות (ערבות בנקאית גבוהה מאד, שלו ) שיתפטר לאלתר מכל תפקיד ומינוי , פוליטי ואזרחי, של המדינה, ושל הליכוד ומוסדותיו, וכן מחברותו בכנסת. ובאותה התחייבות יתחייב – שלא יציע עצמו, לא יבקש ולא יתמודד על אף אחד מאלו גם בעתיד, ולמשך לפחות 30 שנה.
עבור ביבי זו עסקה טובה, עבור המדינה – עסקה נפלאה

עוד 809 מילים ו-2 תגובות
סגירה