נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם מלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן בוושינגטון,  12 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם מלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן בוושינגטון, 12 בפברואר 2024

להלך בין הטיפות

מאז פרוץ המלחמה בעזה, עבדאללה מלך ירדן מנסה לתמרן בשדה המוקשים של הממלכה ההאשמית – מדינה עם רוב פלסטיני, בעלת שותפות אסטרטגית עם ארה"ב וישראל ● חוקר ירדן אהרון מגיד מסביר בריאיון לזמן ישראל: "המלך מנצל את הקשרים החזקים שלו עם ארה"ב ועם מנהיגים במערב אירופה כדי לנסות ללחוץ על ישראל להגיע להפסקת אש"

מאז פרוץ המלחמה בעזה, עבדאללה מלך ירדן מנסה לתמרן בשדה המוקשים של הממלכה ההאשמית – מדינה עם רוב פלסטיני, בעלת שותפות אסטרטגית עם ארה"ב וישראל ● חוקר ירדן אהרון מגיד מסביר בריאיון לזמן ישראל: "המלך מנצל את הקשרים החזקים שלו עם ארה"ב ועם מנהיגים במערב אירופה כדי לנסות ללחוץ על ישראל להגיע להפסקת אש"

ביום ראשון בשבוע שעבר, סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "אל־ממלכה" פרסמה סרטון שצולם בתוך מטוס של חיל האוויר הירדני, שהצניח אספקה רפואית לבתי חולים שדה ברצועת עזה. על המטוס היה אורח מיוחד: המלך עבדאללה, בלבוש צבאי.

אף שהסיוע ההומניטרי המוצנח לעזתים הוא לא יותר מפעלול יחצני, הוא עשוי לחזק את תדמית המלך בקרב אזרחיו, מסביר חוקר ירדן אהרון מגיד, ששימש בעבר כתב בעמאן. כיום מגיד מגיש הסכת בשם "On Jordan", שעוסק בעניינים אקטואליים בממלכה ההאשמית.

"כ־50%–60% מהאוכלוסייה הירדנית הם ממוצא פלסטיני. לרבים עדיין יש משפחה בגדה המערבית ובעזה, אז הנושא הזה מאוד אמוציונלי בשביל הרבה ירדנים", אומר מגיד. "הם צופים באופן קבוע באל־ג'זירה או בערוצי חדשות אחרים שמראים את מספר המתים הגבוה בעזה, וזה משפיע עליהם מאוד".

אף שהשתתפותו של המלך במבצע כוונה בעיקר לקהל הביתי, היא גם סימנה את מחויבותה של עמאן להקלת מצוקת האוכלוסייה בעזה, בד בבד עם שימור הקשרים הדיפלומטיים עם ארה"ב ועם ישראל.

"מצד אחד, ירדן באמת רוצה בסיום המלחמה, אבל מצד שני יש לה שותפות אסטרטגית עם ארה"ב, והיא יודעת שאם תנתק את הקשרים עם ישראל לחלוטין, זה יסכן את הסיוע השנתי בשווי 1.5 מיליארד דולר שהיא מקבלת מהקונגרס", מסביר מגיד. "ירדן נתונה כל הזמן בניסיונות תמרון".

הממלכה, נווה מדבר של יציבות באזור גועש, היא בעלת ברית מרכזית של ארה"ב, עמדה שהיא ממנפת לטובתה, אומר מגיד (גילוי נאות: החוקר הוא אחיו של ראש דסק ארה"ב של טיימס אוף יזראל, ג'ייקוב מגיד).

"מצד אחד, ירדן באמת רוצה בסיום המלחמה, אבל מצד שני יש לה שותפות אסטרטגית עם ארה"ב, והיא יודעת שאם תנתק את הקשרים עם ישראל לחלוטין, זה יסכן את הסיוע השנתי"

"המלך עבדאללה היה המנהיג הערבי הראשון שנפגש עם הנשיא ביידן בבית הלבן מאז תחילת המלחמה. המלך מנצל את הקשרים החזקים שלו עם ארה"ב ועם מנהיגים במערב אירופה כדי לנסות ללחוץ על ישראל להגיע להפסקת אש", הוא אומר.

בו בזמן, למרות האהדה של ארמון המלוכה למצוקת העזתים, הוא אינו ידיד נאמן של חמאס. ארגון הטרור האסלאמיסטי – וארגון הגג שלו האחים המוסלמים – היוו מטרד עבור הממלכה.

מנהיג הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל בעצרת לכבוד חמאס בקייפטאון, דרום אפריקה, 21 באוקטובר 2015 (צילום: AFP/Rodger Bosch/File)
מנהיג הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל בעצרת לכבוד חמאס בקייפטאון, דרום אפריקה, 21 באוקטובר 2015 (צילום: AFP/Rodger Bosch/File)

ארבעה ממנהיגי חמאס סולקו מהמדינה ב־1999, בהם הבכיר חאלד משעל. לאחר ששרד את ניסיון ההתנקשות של המוסד בעמאן שנתיים קודם לכן, הוא גורש לסוריה.

ההחלטה של המלך לגרש את חמאס התקבלה בחלקה בעקבות בקשתן של ארה"ב, ישראל והרשות הפלסטינית, שחששו שפעילותו של ארגון הטרור תסכן את המשא ומתן לשלום בין הרשות הפלסטינית וישראל במסגרת הסכמי אוסלו.

יחסי העוינות האלה מסבירים מדוע ירדן לא פעלה כמתווכת במשא ומתן בין ישראל לחמאס, בשונה ממצרים, שיש לה גבול משותף עם עזה, ומקטאר, שנותנת חסות לארגון הטרור ומארחת את מנהיגיו

יחסי העוינות האלה מסבירים מדוע ירדן לא פעלה כמתווכת במשא ומתן בין ישראל לחמאס, בשונה ממצרים, שיש לה גבול משותף עם עזה, ומקטאר, שנותנת חסות לארגון הטרור ומארחת את מנהיגיו.

הנסיכה הטייסת

כחלק מהמאמץ ההומניטרי שלה, עמאן ערכה עד כה 11 טיסות להצנחת סיוע רפואי לכמה בתי חולים שדה שהיא מנהלת. בתו השנייה של עבדאללה, הנסיכה סלמה – טייסת חיל האוויר – השתתפה במבצע דומה בדצמבר.

מפגינים קוראים סיסמאות ליד שגרירות ישראל בעמאן, 20 באוקטובר 2023 (צילום: Khalil Mazraawi/AFP)
מפגינים ירדנים פרו־פלסטינים ליד שגרירות ישראל בעמאן, 20 באוקטובר 2023 (צילום: Khalil Mazraawi/AFP)

הרגשות האנטי־ישראליים בממלכה גואים מאז 7 באוקטובר. "היו עצרות גדולות בעמאן בגנות ישראל, שבהן כמה מהמפגינים נשאו כרזות עם תמונתו של [דובר הזרוע הצבאית של חמאס] אבו עוביידה וקראו לחמאס לבצע פיגועי התאבדות בתל אביב", אומר מגיד.

סקר שערך המרכז למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת ירדן בעמאן בסוף נובמבר מצא כי שני שלישים מהירדנים (66%) תומכים במתקפת חמאס על ישראל ב־7 באוקטובר.

סקר שערך המרכז למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת ירדן בעמאן בסוף נובמבר מצא כי שני שלישים מהירדנים (66%) תומכים במתקפת חמאס על ישראל

בינואר, מסעדה מדרום לעיר כרכ, בצד הירדני של ים המלח, שינתה את שמה ל"7 באוקטובר", כפי הנראה במחווה לטבח חמאס. אולם, בעקבות לחץ פוליטי היא אולצה להחליף שוב את שמה כעבור ימים אחדים.

אולם, העימות המתמשך בעזה מזיק לכלכלת הממלכה. התקפות החות'ים על אוניות סוחר בים האדום מונעות מכלי שיט רבים להגיע לנמל עקבה. אבל מעל הכול, עמאן חווה צניחה משמעותית בתיירות, לאחר ההתאוששות המיוחלת ממגפת הקורונה בתחילת 2023, בגלל קרבתה לישראל, אף שהממלכה אינה מושפעת מהמלחמה והיא "בטוחה לגמרי", לדברי מגיד.

אהרון מגיד, מומחה לירדן, 2018 (צילום: באדיבות המצולם)
אהרון מגיד (צילום: באדיבות המצולם)

בזירה הדיפלומטית, הממלכה ההאשמית הייתה קולנית ביותר בהתנגדותה לתקיפה הישראלית בעזה, והחזירה את השגריר שלה מתל אביב כמה שבועות לאחר תחילת המלחמה.

שר החוץ איימן ספדי הצהיר כי המבצע בעזה עונה ל"הגדרה המשפטית של רצח עם", ועמאן תמכה בתביעה של דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. ראש הממשלה בישר אל־חסאונה אף הודיע כי ירדן תציג ראיות בפני בית הדין.

"אף על פי שהוא חזר וקרא לסיום המלחמה, מלך ירדן לא השתמש ברטוריקה חריפה במיוחד, כמו האשמה מפורשת של ישראל בביצוע רצח עם בעזה, כפי שעשו גורמים זוטרים יותר בממשלה הירדנית"

אולם, המלך עבדאללה עצמו היה זהיר יותר בהצהרותיו הפומביות. בשונה מרוב המונרכיות הפרלמנטריות, הכתר בירדן אינו ממלא תפקיד טקסי בלבד, ולמלך יש השפעה משמעותית על ענייני המדינה.

"אף על פי שהוא חזר וקרא לסיום המלחמה, מלך ירדן לא השתמש ברטוריקה חריפה במיוחד, כמו האשמה מפורשת של ישראל בביצוע רצח עם בעזה, כפי שעשו גורמים זוטרים יותר בממשלה הירדנית", אומר מגיד.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם מלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן בוושינגטון, 12 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם מלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן בוושינגטון, 12 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

במישור המעשי עמאן נקטה כמה צעדים מרחיקי לכת כדי לאותת על התסכול שלה מישראל, כגון ביטול הסכם "מים תמורת חשמל" בין שתי המדינות, שהיה אמור להיחתם באוקטובר.

עם זאת, הירדנים נמנעו מלנקוט אמצעים קיצוניים יותר. "הדבר הבולט ביותר הוא שהם לא הקפיאו את הסכם השלום עם ישראל", מציין מגיד. "והם לא ביטלו הסכם גז שבמסגרתו ירדן משלמת לישראל מיליארדי דולרים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 819 מילים ו-1 תגובות
סגירה