הגשם שהציף את השחיתות בסוריה

כביש מוצף באנטקיה, סוריה, 15 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
AP Photo/Bernat Armangue
כביש מוצף באנטקיה, סוריה, 15 בפברואר 2023

בזמן שסוריה סובלת ממשבר כלכלי גדול ובשיא החורף אין מספיק אמצעים לחמם בתים, פגעי מזג האוויר חשפו כי יש קבוצה הנהנית מפריבילגיות, בה יש אפילו עודף של גלוני גז.

*  *  *

לפני מספר ימים התפרסמה בתקשורת הערבית ידיעה על גשמים עזים באזור לטקיה בצפון-מערב סוריה. לכאורה מדובר בידיעה לא מעניינת על מזג האוויר, אלא שהיא הגיעה לעמודים הראשונים בעיתונות הערבית. בעקבות ההצפות באזור לטקיה, נפרצו גדרות מפעל אחסון גז וצפו מאות גלוני גז וזרמו במורדות הרחובות.

לאחרונה דיווחה התקשורת הערבית בהרחבה על גשמים עזים באזור לטקיה בצפון-מערב סוריה. לכאורה ידיעה סתמית על מזג האוויר, אלא שההצפות פרצו גדרות מפעל אחסון גז וצפו מאות גלונים

בתקשורת וברשתות החברתיות החלו לעלות שאלות לגבי הכמות המפתיעה של גלוני הגז, במיוחד בתקופה בה סובל העם הסורי ממשבר כלכלי היסטורי ולרוב הבתים אין את האמצעים לחמם את הבית בשיא החורף.

גז יקר מפז

הממשלה מוכנה להקצות גלון למשפחה פעם בשלושה חודשים ובמחיר של 20 אלף לירות סוריות. בשוק השחור נמכר גלון לכל המעוניין תמורת חצי מיליון לירות (כ-200 דולר).

בשל העובדה שהגז כל כך נחוץ דווקא בעונה זו, שלחה הממשלה צוללנים להציל כמה שיותר גלונים, מאחר שחלקם זרם לנחלים באזור ולמנהרות ובורות. לפי פרסומים של משרד האנרגיה הסורי, נסחפו לא פחות מ-36,838 גלונים, ואחרי המבצע להחזרתם נותרו עדיין (נכון ל-19/2) 744 אבודים.

המיוחסים

מה שצרם לרוב הכותבים הייתה העובדה, שכמות כזו של גלונים רוכזה דווקא במפעל באזור בו מתרכזת העדה העלווית, אליה משתייך גם הנשיא בשאר אל-אסד.

מבחינת המשטר, הוא יכול לתרץ את מיקום המפעל בכך שמפעל אכסון הגז בעיירה סנג'נואן נמצא 5 ק"מ בלבד מנמל לטקיה, ממנו מגיע הגז. אלא שבסוריה רב הכעס על העדפה ממושכת של העלווים בתחומים רבים על קבוצות אחרות באוכלוסייה.

הממשלה מוכנה להקצות גלון גז למשפחה פעם בשלושה חודשים ובמחיר של 20 אלף לירות סוריות. בשוק השחור נמכר גלון לכל המעוניין תמורת חצי מיליון לירות (כ-200 דולר)

מאז שעלה חאפז אל-אסד לשלטון (אביו של הנשיא הנוכחי) לפני כחמישים שנה, נהנים העלווים מהעדפה בקידום במגזרים רבים, כגון בצבא, במשרות ממשלתיות וציבוריות ועוד. אלא שמלחמת האזרחים והמשבר הכלכלי הממושך הביא גם להתרוששותם של רוב העלווים, ונותרה ביניהם קבוצה מצומצמת של מיוחסים הנהנים מקשרים עם השלטון.

בתקשורת הסורית נמסר בחודשים האחרונים על תורים ארוכים לרכישת גז גם בערי החוף הסורי, היכן שמתרכזים בני העדה. השחיתות השלטונית בנושאים רבים, מעלה בצדק את החשד כי גם הרווחים ממכירת הגז הם נחלתם של מספר אנשים מצומצם המקורבים לשלטון (ולאו דווקא כל העדה העלווית, כאמור).

עיתון אל-שרק אל-אוסט הסעודי פרסם מאמר תחת הכותרת "סופת גשם מציפה את לטקיה וחושפת את הנסתר + המביך". לפי המאמר, שר הנפט פראס קדור תרץ לסוכנות הסורית הרשמית סאנא את הצטברותם של הגלונים, בכך שהייתה החלטה של הממשלה לחלק 125 אלף גלוני גז תעשייתי לכל המחוזות וכי החלוקה כבר החלה לפני כחודש. לטענתו החלוקה התעכבה מסיבות אדמיניסטרטיביות בלבד.

בזמן שרוב העם סובל מירידת ערך המטבע, האבטלה, הרעב, הקור והתשתיות ההרוסות – יש קבוצות המקורבות לשלטון המתעשרות דווקא כעת משחיתויות, מכירת מוצרים בלתי חוקיים (בעיקר סמים) ומכירה במחירים מופקעים בשוק השחור.

רוב העם סובל מירידת ערך המטבע, אבטלה, רעב, קור והרס תשתיות – בזמן שקבוצות מקורבות לשלטון מתעשרות דווקא כעת משחיתויות, מכירת מוצרים בלתי חוקיים (בעיקר סמים) ובשוק השחור במחיר מופקע

יש להניח, כי גם מקורות האנרגיה המצומצמים שנותרו לסוריה, בהם הגז, מנוצלים להתעשרותם של פקידים ועסקנים מושחתים במשרד האנרגיה או בשרשרת האספקה. הגשם הציף רק חלק קטן מהשחיתות הפושה במדינה.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 522 מילים
סגירה