אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אֵיפֹה יַחְיא 207

לתקשורת יש נבל מושלם, מכוער עם אוזני עכברוש, שנמלט במחילות מפני כוחות הצדק שסוגרים עליו. אפשר להבטיח "גילויים חדשים", וזה תמיד טוב ● ואחרי הפרסומות: האם סנוואר גוסס מדלקת ריאות?

מסיבות מובנות, שמקורן במבנה הנפש האנושית, רוב הישראלים לא מעוניינים או לא מסוגלים להתעניין עכשיו בסבלם של תושבי רצועת עזה. יבשו מעיינות החמלה. את הגישה הזו, שמשותפת לרבים וחוצה מחנות ומגזרים בחברה היהודית, אפשר לסכם במשפט: אנסתם, רצחתם וחטפתם? עכשיו תסבלו.

דיווחים על רעב, מחלות, קור, חורבן וייאוש ברצועת עזה נדחקים לירכתי החדשות, כלא יותר מהערת אגב על עניינים שבשולי סדר היום. זה אם בכלל מוקדשת להם תשומת לב. עם הזמן הולכת ומעמיקה התהום בין האופן שבו העולם רואה אותנו, לאופן שבו אנחנו רואים את עצמנו.

יש רק עזתי אחד, שכל פרט חדש שנוגע אליו וכל התפתחות ולו זעירה בחייו – ואין זה משנה כמה טיפשית, מופרכת, לא מאומתת וחסרת חשיבות היא תהיה – יזכו לשעות של ניתוחים, פרשנויות והערכות.

יש רק עזתי אחד, שכל פרט חדש שנוגע אליו וכל התפתחות ולו זעירה בחייו – ואין זה משנה כמה טיפשית, מופרכת, לא מאומתת וחסרת חשיבות היא תהיה – יזכו לשעות של ניתוחים, פרשנויות והערכות

התקשורת הישראלית באובססיה של החיים על יחיא סנוואר. רודפת אחרי כל שביב מידע, בולעת בשקיקה כל פיסת רכילות ובמקביל – אולי כדי להתגבר על המבוכה הבלתי נמנעת שנלווית להתבוססות כזו במדמנה של פרטים בנאליים וחסרי חשיבות בעליל – מעצימה עוד ועוד את דמותו הדמונית מלכתחילה של האיש, שמלוהק לתפקיד הנבל האולטימטיבי, זה שחייב למות מוות אכזרי בסוף הסרט.

רק חבל שזה לא סרט, אלא החיים שלנו. או מה שנשאר מהם.

יחיא סנוואר במנהרות חמאס בחאן יונס ב-10 באוקטובר 2023, מתוך סרטון שחשף דובר צה"ל ב-13 בפברואר 2023 (צילום: צילום מסך)
יחיא סנוואר במנהרות חמאס בחאן יונס ב-10 באוקטובר 2023, מתוך סרטון שחשף דובר צה"ל ב-13 בפברואר 2023 (צילום: צילום מסך)

מה לא היה לנו, בשעשועון הישראלי הבלתי משעשע בעליל "איפה יחיא"?

שיחות עומק עם מי שהיה לפני שנים רופא השיניים של סנוואר בבית הסוהר, וממש ניקה במו ידיו את האבנית מעל שיניו הטוחנות, וסיפק עדות ממקור ראשון על הרגלי היגיינת הפה של מנהיג חמאס (כותרת אפשרית: טיפול שורש לשטן מחאן יונס).

חשיפה ראשונה של הדובי, שאין להוציא מכלל אפשרות – אם כי אין לעניין הזה אישור מוחלט וסופי – שהוא היה חפץ המעבר של אחד מילדיו של סנוואר. ילדים שאותם הוא מצד אחד מוכן להקריב בכל רגע למען החזון הג'יהאדיסטי המטורף שלו, ומצד שני – כפי שיתברר מסרטון מצלמת אבטחה שדובר צה"ל התיר לפרסום – עושה הכול כדי להגן עליהם, בזמן שאלפי ילדים בעזה נהרגים בהפצצות (כותרת אפשרית: יונקים שנאה עם חלב אימם).

אינספור שעות שידור הוקדשו לכל פרט בסרטון קצרצר, שחלפו חודשים מאז שצולם. הוא שודר שוב ושוב בלופ אינסופי, היה השראה למערכון של "ארץ נהדרת", ולווה בדיונים על משמעות הכפכפים שנעל הנמלט, מתוצרת אדידס כמובן, שהיא כידוע חברת נעליים גרמנית, שמייסדיה שיתפו פעולה עם הנאצים ימ"ש במלחמת העולם השנייה, ולכן אין זה מפתיע שממשיך דרכם במזרח בתיכון בחר דווקא בהן (כותרת אפשרית: בכפכפים של נאצי).

אינספור שעות שידור הוקדשו לכל פרט בסרטון קצרצר, שחלפו חודשים מאז שצולם. הוא שודר שוב ושוב בלופ אינסופי, היה השראה למערכון של "ארץ נהדרת", ולווה בדיונים על משמעות הכפכפים שנעל הנמלט

ואחרי הפרסומות: האם סנוואר גוסס מדלקת ריאות? עדויות חדשות שהגיעו לאחרונה מרפיח מלמדות שייתכן מאוד שמנהיג חמאס סובל ממחלת ריאות נדירה, הנגרמת על ידי אורגניזמים מזהמים שמתרבים במנהרות הטחובות. נברר מה סיכויי ההחלמה שלו (כותרת אפשרית: נשימותיו האחרונות?).

ובהמשך: כוחות צה"ל איתרו את הדרכון של סנוואר. ננסה להבין האם גם הוא מחביא את הדרכון במגירת הגרביים, ואז בערב הטיסה לא מצליח להיזכר איפה לעזאזל הוא שם אותו (כותרת אפשרית: כרטיס טיסה לגיהינום).

כוחות צה"ל איתרו את הדרכון של סנוואר. ננסה להבין האם גם הוא מחביא את הדרכון במגירת הגרביים, ואז בערב הטיסה לא מצליח להיזכר איפה לעזאזל הוא שם אותו (כותרת אפשרית: כרטיס טיסה לגיהינום)

פרטי הטריוויה הבנאליים ממשיכים לזרום, והסידור המגוחך בעליל הזה נוח לכולם. לתקשורת יש נבל מושלם, מכוער עם אוזני עכברוש, שנמלט במחילות מפני כוחות הצדק שסוגרים עליו. אפשר להבטיח "גילויים חדשים", וזה תמיד טוב.

והפוליטיקאים הישראלים – שלא במקרה מקפידים להזכיר את סנוואר כמעט בכל נאום לאומה או שיחה עם חיילים בחזית – יכולים להמשיך לפנטז על "תמונת הניצחון" האולטימטיבית: כשסנוואר יזחל החוצה מהמחילה שלו ויפגוש את הגורל הבלתי נמנע שחיכה לנבלים שקדמו לו, סדאם חוסיין ומועמר קדאפי.

או הסוף המושלם: כשלוחמי יחידה מיוחדת של צה"ל יגיעו אל סנוואר כמו ש"אריות הים" האמריקאים הגיעו לשטן אוסמה בן-לאדן, וכולנו נוכל גם להתרגש משלל צילומי תקריב של מנהיגינו מנווטים במצח חרושה קמטים את המבצע המורכב ממוצב הפיקוד הקדמי, בשעה שיועציהם כבר מלטשים את נאומי הקרב על הקרדיט שייפתח מייד אחרי.

סנוואר ראוי לכל השנאה והתיעוב שחשים כלפיו בישראל. הוא יירדף מעתה ועד מותו. אבל גם אם הפנטזיה על "תמונת הניצחון" תתגשם במלואה והנחש מחאן יונס יזחל מהמחילה, ימצמץ מול הזרקורים של חיילי צה"ל, יחשוף לעיני כל את שיני הארס המוזנחות שלו, ויצליח לנשום בקושי מראותיו מוכות הדלקת;

גם אחרי שיגוועו הצהלות באולפנים (זה ייקח קצת זמן); וגם אחרי שכל הפוליטיקאים יישאו בזה אחר זה את כל נאומי הניצחון, ויזכירו מי הבטיח ומי קיים, מי פילל ומי ניהל, מי הנחה ומי הורה; כשתיעלם תרועת הפסטיבלים (כותרת אפשרית: ניצחון מוחלט!), בכל זאת נישאר עם לא מעט שאלות חשובות.

האם חזר הביטחון לתושבי הדרום? האם הסתיים המשבר החמור בצפון? האם חזרו כל החטופים לביתם? האם למישהו יש תשובה מניחה את הדעת לשאלה מה יעלה בגורל רצועת עזה ההרוסה? האם ייפתרו בבת אחת כל המחדלים שהובילו לשבעה באוקטובר? האם נפתרו כל הכשלים שהתגלו אחרי השבעה באוקטובר?

האם חזר הביטחון לתושבי הדרום? האם הסתיים המשבר החמור בצפון? האם חזרו כל החטופים לביתם? האם למישהו יש תשובה מניחה את הדעת לשאלה מה יעלה בגורל רצועת עזה ההרוסה?

האם הניצחון המוחלט, המרגש והמסעיר על סנוואר בן המוות הנאצי, טפי עליו עמלק, יוביל לרעיון חדש, איך אפשר לחלץ את שני העמים שחיים בין הים לנהר, אוחזים זה בצווארו של זה, ונחנקים במעגל אינסופי של אלימות וסבל?

או שמא הכיווץ האינפנטילי הזה של ההיסטוריה למין סרט מארוול שבסופו הורגים את הנבל, יוביל אותנו רק לעוד הודעה על סרט ההמשך בסדרת סרטי האסונות, שמרתקים את העולם והורסים לנו את החיים.

עוד 892 מילים ו-2 תגובות
סגירה