המשרד לביטחון לאומי מבהיר - אין ערך לחיי אדם של ערבים

איתמר בן גביר משתתף בחלוקת נשק לכיתת הכוננות של המשטרה בקריית מלאכי (צילום: מהטוויטר של איתמר בן גביר)
מהטוויטר של איתמר בן גביר
איתמר בן גביר משתתף בחלוקת נשק לכיתת הכוננות של המשטרה בקריית מלאכי

ההסתה נגד האוכלוסייה הערבית בישראל מתבטאת כמעט בכל צעד שאיתמר בן גביר ומשרדו יוזמים. כך קורה בימים אלו, כשהשר בן גביר והמשטרה מתייחסים לערבים בישראל כאיום ביטחוני ודורשים להגביל את עלייתם להר הבית בתקופת הרמדאן.

כך היה כשהמשרד לביטחון לאומי והמשטרה ניסו לקדם שינוי בהוראות הפתיחה באש כדי לאפשר ירי חי במי שעלולים לחסום צירי תנועה בעתות חירום (רמז: הכוונה לערבים) – יוזמה שנבלמה על ידי היועצת המשפטית לממשלה והשר בני גנץ.

ההסתה לא פסחה גם על קמפיין "ישראל מתחמשת" של המשרד לביטחון לאומי והמשטרה. ימים ספורים לאחר הטבח כבר הודיע השר איתמר בן גביר שתרחיש "שומר חומות 2" בפתח. בתגובה לכך הורחבה רשימת היישובים שתושביהם זכאים לשאת נשק, הורחבו הקריטריונים לרישיון נשק פרטי והוקמו מאות כיתות כוננות עירוניות חמושות.

ההסתה לא פסחה גם על קמפיין "ישראל מתחמשת" של המשרד לביטחון לאומי והמשטרה. ימים ספורים לאחר הטבח כבר הודיע השר איתמר בן גביר שתרחיש "שומר חומות 2" בפתח

השילוב בין כמויות הנשק חסרות התקדים שהוזרמו בחודשים האחרונים לידי אזרחים לבין ההתייחסות לאזרחי ישראל הערבים כאיום פוטנציאלי והגיבוי שניתן להרג של חשודים, מייצר סיכון אדיר.

זו לא רק יד קלה על ההדק. זו מדיניות. עבור רבים בחברה הישראלית, ובראשם השר בן גביר, מאז הטבח הנורא שביצע חמאס ב-7.10 ערך חיי האדם של ערבים התדרדר לתהום.

בין אם הערבים הם אזרחים חפים מפשע שחיים בעזה ובין אם הם ערבים מהגדה או מישראל שנחשדים בביצוע עבירה – בעיני רבים רווחת התפיסה שבכולם לגיטימי לירות כדי להרוג. זו מדיניות מכוונת שמתודלקת שוב ושוב על ידי רבים בממשלה.

רק לאחרונה גבר כבן 30 מטירה נורה למוות על ידי שוטר בבאר שבע לאחר שנחשד כמחבל. בדיעבד, התברר כי האירוע לא היה לאומני ושהחשוד הותיר אחריו מכתב התאבדות. המשטרה בודקת את נסיבות האירוע, אבל השר איתמר בן גביר מיהר לגבות את השוטר וקבע ש"כך בדיוק צריך לפעול".

כמה ימים קודם לכן נורה למוות צעיר בדואי בן 18, ג'ומעה אלדנפירי, על ידי חבר כיתת הכוננות של הישוב רתמים לאחר שעוכב יחד עם שני נערים נוספים בחשד לפריצה ליישוב ונטען ששלף סכין.

זו לא רק יד קלה על ההדק. זו מדיניות. עבור רבים בחברה הישראלית, ובראשם השר בן גביר, מאז הטבח הנורא שביצע חמאס ב-7.10 ערך חיי האדם של ערבים התדרדר לתהום

למרות שהמשטרה קבעה שהרקע לאירוע פלילי ושהאירוע ייבחן, גם במקרה זה מיהר השר איתמר בן גביר לגבות את היורה. ראש מועצת נגב הוסיף "לאחר 7 באוקטובר אנחנו מתייחסים לכל אירוע פשיעה כאילו הוא פוטנציאל טרור". השבוע התברר שהמשטרה חזרה בה מכתב האישום שהגישה נגד שני הנערים האחרים ושעולים סימני שאלה רבים באשר לנסיבות הירי.

במציאות של ימינו ערבי שנקלע לתאונה/קטטה/אירוע פלילי מול יהודי, בהכרח נחשד כמי שפעל ממניע לאומני עד שיוכח אחרת. לעיתים קרובות מדי מוכח אחרת אחרי שהערבי כבר נורה למוות.

מדיניות הנטרול לא פוסחת גם על יהודים שנחשדו כמחבלים. כך, היה במקרה הטרגי של יובל קסטלמן ז"ל, שנורה בידי חיילים לאחר שהוא עצמו נטרל מחבלים, וכך גם במקרים נוספים שאירעו בימים הראשונים שלאחר הטבח.

זילות חיי אדם של מי שאינו יהודי אינה תופעה חדשה, אבל מאז השבעתה של הממשלה הגזענית הנוכחית הוסרו המסכות והדברים נאמרים בצורה ברורה מאי פעם. הצעד הראשון שבן גביר עשה כשנכנס לתפקידו היה להחליף את שם משרדו – מביטחון פנים לביטחון לאומי.

במציאות של ימינו ערבי שנקלע לתאונה/קטטה/אירוע פלילי מול יהודי, בהכרח נחשד כמי שפעל ממניע לאומני עד שיוכח אחרת. לעיתים קרובות מדי מוכח אחרת אחרי שהערבי כבר נורה למוות

למקרה שזה לא היה ברור לכולם השר הבהיר: המשטרה ורשויות האכיפה עוסקות בהבטחת הביטחון של הלאום היהודי. במשוואה הזאת הערבים הם קודם כל אויב. זו הסיבה שביטחון הפנים של הערבים הוזנח מאז כניסתו לתפקיד ומספרי הרצח בחברה הערבית שברו שיאים שליליים במהלך תקופת כהונתו.

למען ההגינות נזכיר שבן גביר לא המציא את היחס הגזעני כלפי החברה הערבית. גם קודמיו התייחסו לפשיעה בחברה הערבית כתופעה ששקולה לטרור, כבעיה שיש להתמודד איתה בכלים אחרים, כי אם ערבים מבצעים פשעים זו לא סתם "פשיעה פלילית" אלא "טרור חקלאי", "טרור בכבישים" וכו'.

אחת המסקנות החשובות ביותר של ועדת אור, שחקרה את אירועי אוקטובר 2000 אשר גבו את חייהם של 13 צעירים ערבים, הייתה שהמשטרה חייבת להפסיק לראות בציבור הערבי אויב. המציאות העכשווית והרוח הרעה שמוביל בן גביר מרחיקים אותנו שנות אור מהמטרה החשובה הזאת ומקרבים אותנו לתסריט אימה שלידו אירועי "שומר חומות" יראו כמו משחק ילדים.

מטבע הדברים, הערבים הם הקורבנות העיקריים של המדיניות הזאת, אבל החברה כולה נפגעת כשחשדנות ופרופיילינג הופכים לעניין שגרתי, ונהיה לגיטימי לירות למוות גם בחשודים שלא מסכנים חיים.

רק שינוי פוליטי דרמטי יכול להחזיר את המשטרה ואת המשרד לביטחון פנים לייעודם המקורי: הבטחת הביטחון האישי של כל אזרחי המדינה ללא הבדלי לאום. אבל עד שזה יקרה צריך להבטיח שכל מקרה של ירי באזרח – בין אם מדובר בשוטר, חבר כיתת כוננות או אזרח עם נשק פרטי – יתוחקר בצורה רצינית על ידי המשטרה או מח"ש.

מטבע הדברים, הערבים הם הקורבנות העיקריים של המדיניות הזאת, אבל החברה כולה נפגעת כשחשדנות ופרופיילינג הופכים לעניין שגרתי, ונהיה לגיטימי לירות למוות גם בחשודים שלא מסכנים חיים

חייבים לקיים פיקוח הדוק על חלוקת הנשק הפרטי, ורגע לפני שלא תהיה דרך חזרה – צריך להגביל באופן משמעותי את הפעילות של כיתות הכוננות לפני שהן הופכות למילציות חמושות עצמאיות שנתונות להוראותיו של בן גביר ומטילות אימה ברחובות.

עו"ד אן סוצ'יו היא עורכת דין באגודה לזכויות האזרח. לפני הצטרפותה לאגודה לזכויות האזרח עבדה בארגון "קו לעובד" כרכזת מתנדבים וכרכזת תחום הסיעוד. אן היא בעלת תואר שני ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון בשפה וספרות צרפתית מהאונ' העברית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 808 מילים ו-1 תגובות
סגירה