פוליטיזציה זה הסטנדרט החדש

עמיחי אליהו חותם על ריצה בעוצמה יהודית עם איתמר בן גביר (צילום: עוצמה יהודית)
עוצמה יהודית
עמיחי אליהו חותם על ריצה בעוצמה יהודית עם איתמר בן גביר.

בשבוע שעבר הזמין שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית את מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו לישיבת סיעה של עוצמה יהודית. אסקוזידו נענה להזמנה ואפילו העלה על כך פוסט בערוץ הטלגרם שלו.

בדמוקרטיה בריאה שר לא היה מעלה על דעתו להזמין פקיד בכיר לפורום פוליטי, אבל פקיד בכיר גם היה יודע להציב גבול אילו נדרש לעבור על התקנות. אולם מדינת ישראל אינה דמוקרטיה בריאה, וגם אם החקיקה של המהפכה המשטרית נבלמה, הגבולות נחצו מזמן.

בדמוקרטיה בריאה שר לא היה מעלה על דעתו להזמין פקיד בכיר לפורום פוליטי, אבל פקיד בכיר גם היה יודע להציב גבול אילו נדרש לעבור על התקנות. אולם מדינת ישראל אינה דמוקרטיה בריאה

ההשתלטות של איתמר בן גביר על משטרת ישראל נמצאת במרכז השיח הציבורי. בצדק. המשטרה מחזיקה במונופול על הכוח, ואם היא מקבלת פקודות משר כמו בן גביר – מה זה אומר על ביטחונו של האזרח? ובכלל, איך אפשר להבטיח שיתקיים סדר ציבורי, כשהמשטרה מסרבת לפעול כשזה אינו תואם את הקו של השר, כמו בכרם שלום?

אבל המציאות הזו, שבה שרים חושבים שהמשרד שייך להם וכי הפקידים נועדו לשרת את האינטרסים הפוליטיים שלהם – אינה ייחודית למשרד לביטחון לאומי.

בתגובה לידיעה בחדשות 13 על הביקור של אסקוזידו בישיבת הסיעה, הסביר דוברו של השר:

"לא מדובר בישיבת סיעה אלא באירוע שהתקיים בחדר הסיעה עם חברי כנסת ושרים מהסיעה, ופעילים של המפלגה".

תגובתו של מנהל רשות העתיקות הייתה גם היא מוזרה:

"למיטב ידיעתה של רשות העתיקות, כשגורם מקצועי משירות המדינה מוזמן על ידי חברי כנסת להעברת עמדה – גם אם הדבר נעשה בחדר סיעה – אין איסור לכך. הוא הציג את הפרויקט טרום הישיבה למשך 10 דקות, ועזב מיד, לפני תחילת הדיון".

עכשיו שאלו את עצמכם האם מנהל שכזה יכול לעמוד מול השר כאשר זה ידרוש ממנו להעביר ממצאים שאינם יהודיים מהגן הארכיאולוגי דוידסון בסמוך לכותל ובמקומם להציב דגם של בית המקדש (כפי שהיו שמחים לראות רבנים בכירים שהחרימו את המקום)?

עכשיו שאלו את עצמכם האם מנהל שכזה יכול לעמוד מול השר כאשר זה ידרוש ממנו להעביר ממצאים שאינם יהודיים מהגן הארכיאולוגי דוידסון בסמוך לכותל ובמקומם להציב דגם של בית המקדש

בעצם, למה ללכת על קטן? לרשות העתיקות אחריות בהר הבית – מה אם ידרוש ממנו השר לבצע פעילות ארכיאולוגית במקום? "אם איתמר בן גביר יכול לגרום למשטרה לדרוש שערבים ישראלים לא יכנסו להר ברמדאן, מדוע שרשות העתיקות לא תפעל באתר ארכיאולוגי חשוב כל כך?", ישאל השר אליהו.

קצין המטה (קמ"ט) לארכיאולוגיה מונה לתפקידו לפני כחצי שנה. הקמ"ט אחראי על הארכיאולוגיה בגדה המערבית במסגרת המנהל האזרחי ולכן כפוף למשרד הביטחון ולא לשר המורשת. עם כניסתנו לתפקיד הוציא השר הודעה לתקשורת לפיה הקמ"ט עבר לידיו.

לו היה מועבר הקמ"ט מהמנהל האזרחי למשרד מורשת היה זה אקט של סיפוח וכמובן שהדבר לא אירע, אולם לאחרונה בוועדת המשנה לענייני שטחים בכנסת הציג עצמו הקמ"ט כנציג משרד מורשת. תסמונת סטוקהולם? לא ברור, אבל ברור שהקמ"ט רואה עצמו כסר למרותו של השר.

לפני שבועיים פעל הקמ"ט עם צוותו בהר עיבל שבשטח B בניגוד להסכמים בינלאומיים עליהם חתומה ישראל, בדיוק כפי שאליהו הצהיר בעבר שלדעתו יש לפעול. אגב, באותה הזדמנות החליף צוות הקמ"ט את האבנים באתר הארכיאולוגי שנפגע – כי מה הם שימור וארכיאולוגיה כשחשיבותו של האתר מבחינת השר היא בכלל דתית? למי מחויב קמ"ט? לחוק והמדע או לשר?

ממשלות נתניהו פועלות כבר שנים כדי להחליש את אנשי המקצוע. את המחיר של זה ראינו כולנו בשבעה באוקטובר כאשר אזרחי המדינה לא יכלו להישען עליה ונדרשו להקים בעצמם מנגנונים של ערבות הדדית.

לאחרונה פעל הקמ"ט בהר עיבל בשטח B בניגוד להסכמים בינל' עליהם חתומה ישראל, ואף החליף את האבנים באתר הארכיאולוגי שנפגע – כי מה הם שימור וארכיאולוגיה? למי מחויב קמ"ט? לחוק ולמדע או לשר?

אבל בשנה האחרונה אנחנו עדים למשהו בסדר גודל אחר לגמרי, כשחבורה של אנשים חסרי אחריות והבנה בסיסית בניהול, דמוקרטיה ומדיניות מופקדים כל אחד על תחום אחר מחיינו. אם לא נבלום אותם מיד הם יעשו את מה שחמאס לא הצליח, ימוטטו אותנו מבפנים וישליכו את כולנו לכאוס שאחריתו מי ישורנה?

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 612 מילים
סגירה