ארה"ב לא סופרת יותר את בנימין נתניהו

ההתעלמות החוזרת של ממשלת ישראל מבקשות וושינגטון מאלצת את הממשל האמריקאי לעקוף את נתניהו מימין ומשמאל, מלמעלה ומלמטה ● הממשל האמריקאי האוהד ביותר, שהתייצב לצד ישראל במלחמה הקשה, לא מעוניין להיגרר עם ישראל מטה ● ההתנהלות האמריקאית בשבועות האחרונים מוכיחה שהם לא סופרים יותר את הממשלה הישראלית הקיצונית ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בתל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
Brendan Smialowski / AFP
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בתל אביב, 18 באוקטובר 2023

הסימנים הולכים ומתרבים: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וכל הצוות המורחב שלו עוקפים את הממשלה הישראלית מימין ומשמאל, מלמעלה ומלמטה.

ביידן ביקש שוב ושוב תוכנית ל"יום שאחרי", סיוע הומניטרי, טיפול במתנחלים אלימים, הפסקת אש, פתרון שתי מדינות. הוא אפילו לא ביקש שישראל תצהיר על הכרה במדינה הפלסטינית, אלא רק על הרצון להתקדם במשא ומתן.

כל הבקשות מוושינגטון נענו בהתעלמות. נתניהו אפילו נאם מול המצלמות נגד הנשיא האמריקאי ודרישותיו בנושא פתרון שתי המדינות. עתה אפשר לראות כי במערכת קבלת ההחלטות בוושינגטון הפסיקו לספור את ממשלת ישראל. להלן כמה דוגמאות מהתקופה האחרונה.

1

הצנחת סיוע הומניטרי

ארה"ב ביקשה מישראל כמה וכמה פעמים לטפל בצרכים ההומניטריים של תושבי עזה – להכניס אוכל, תרופות, מים, מוצרים חיוניים. ישראל ביצעה, אך לא באופן משביע רצון. כמות המזון לא מספיקה ומתרבים הדיווחים בצפון הרצועה על אנשים הנמצאים על סף מוות כתוצאה מרעב.

התגודדות אלפי תושבי עזה ליד משאיות המזון ביום חמישי, שהביאה להרג של כ־100 מהם, חלקם מאש צה"ל ואחרים כתוצאה מההתגודדות עצמה ו/או מדריסה, הביאה את וושינגטון לפעול מעל לראש של ישראל.

מטוסים אמריקאיים הנמיכו טוס בשבת וביצעו את הפעולה המסובכת. ארה"ב תמשיך בסיוע המוצנח גם בימים הקרובים, כשמדינות ערב מצטרפות אליה. הכמות שהם מצניחים היא רק פרומיל מהצרכים האמיתיים. ועדיין, המהלך האמריקאי – באמצעות המטוסים שלהם – מראה שבוושינגטון סבורים שאין עם מי לעבוד בירושלים.

הכמות שהם מצניחים היא רק פרומיל מהצרכים האמיתיים. ועדיין, המהלך האמריקאי מראה שבוושינגטון סבורים שאין עם מי לעבוד בירושלים

2

הזמנת גנץ לוושינגטון

בכירים בוושינגטון עוקפים את נתניהו ומבקשים להתייעץ עם הפוליטיקאי המוביל בסקרים, שהוא גם חבר בקבינט המלחמה. המסר לנתניהו ברור כשמש – לא סופרים אותך ולא רוצים לראות אותך. נתניהו יכול להתרגז מירושלים ועד קיסריה על המהלך שנעשה ללא אישורו, ועומדת לו הפררוגטיבה (תמיד) לפטר את גנץ ולפרק את הממשלה.

אולם, ככל הנראה הוא לא יעז לעשות את זה. נתניהו הוא ראש ממשלה חלש עם ארגז כלים מוגבל ביותר. איתמר בן גביר מצליח להלחיץ אותו, בצלאל סמוטריץ' מצליח לסובב אותו, יואב גלנט דוחק אותו לקיר – וגנץ מקבל את ההזמנה מעיר הבירה ונוסע מייד.

השרים בני גנץ וחילי טרופר בצעדה למען שחרור החטופים, 1 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
השרים בני גנץ וחילי טרופר בצעדה למען שחרור החטופים, 1 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

נתניהו אולי רוגז על ביידן על שהוא הולך להיפגש עם המתחרה העיקרי שלו תוך כדי מלחמה, אבל כדאי להזכיר את המהלכים הנכלוליים של נתניהו נגד הנשיא לשעבר ברק אובמה בשנת 2015, שבועיים בלבד לפני מערכת הבחירות בישראל.

לציניות שלו בתחומים הללו לא הייתה תחתית. קשה להתייחס ברצינות לתסכול שלו, כשמנהיגים המכירים אותו שנים עושים לו את אותו הדבר. התוצאה המדינית־פוליטית ברורה: בוושינגטון לא סופרים את נתניהו ונפגשים בגלוי עם גנץ.

קשה להתייחס ברצינות לתסכול של נתניהו, כשמנהיגים המכירים אותו שנים עושים לו את אותו הדבר. התוצאה המדינית־פוליטית ברורה: בוושינגטון לא סופרים את נתניהו

3

ממשלת הקיצונים ותוכניות הבידור

ביידן תקף השבוע את נתניהו וציין מפורשות את השותפות הפולטית שלו עם בן גביר בריאיון בתוכנית הלייט נייט של סת' מאיירס. הוא לא שמר את הביקורת לשיחות הטלפון שלהם או לפגישה פרטית (שאין כרגע), אלא תקף בגלוי בתוכנית עתירת רייטינג, כשהוא אומר שישראל עם "ממשלה כה שמרנית" עשויה לאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.

כלומר, גם השיח האינטימי המקורב – בין נשיא אמריקאי לראש ממשלה ישראלי – עבר מהעולם. בוושינגטון תוקפים את נתניהו ואת הממשלה ישירות אל מול פני האומה.

4

סנקציות נגד מתנחלים אלימים

במשך חודשים ארוכים, גם לפני המלחמה, ביקשו בוושינגטון לטפל בתופעות תקיפות הפלסטינים בגדה המערבית. חזרו ואמרו, ביקשו ולחצו. גם בפגישות אישיות, גם בהצהרות פומביות. אבל בירושלים שומרים את כוחות השיטור והאכיפה לכולם, למעט לאותה חבורת קיצונים המקורבת לשר לביטחון לאומי.

מחוז יהודה ושומרון של הממשלה ישן בעמידה ומתעלם מהבעיה. לכן, בוושינגטון (וגם בפריז ובלונדון) החליטו לעקוף את מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל. ישראל לא עוסקת בשיטור, בארה"ב נאלצים לשלוף את הכלים החמורים של סנקציות פרסונליות על מתנחלים קיצונים.

הממשל האמריקאי האוהד ביותר, התומך, שהתייצב לצד ישראל במלחמה הקשה, לא מעוניין להיגרר עם ישראל מטה. ביידן גם לא רוצה לחכות. הוא מכיר את שיטות המסמוס של נתניהו – ואין לו זמן או סבלנות לכך

ויש דוגמאות נוספות, למשל, התחלת העבודה על רשות פלסטינית חדשה הכוללת את פיטורי ראש הממשלה ושינוי עומק, או ההדלפה של גורם הממשל אמריקאי לרשת NBC לפני כמה שבועות על כך שבמחלקת המדינה שוקלים להכיר במדינה פלסטינית, גם בלי הסכמת ישראל.

התוצאה של התהליכים לעיל עגומה במיוחד עבור ישראל. הממשל האמריקאי האוהד ביותר, התומך, שהתייצב לצד ישראל במלחמה הקשה, לא מעוניין להיגרר עם ישראל מטה. ביידן גם לא רוצה לחכות. הוא מכיר את שיטות המסמוס של נתניהו – ואין לו זמן או סבלנות לכך.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לביידן יש מערכת בחירות בעוד 10 חודשים וההשלכות הפוליטיות של ההפסד בקלפי בנובמבר 2024 יערערו את הדמוקרטיה האמריקאית. הסוגיות בין ישראל לפלסטינים אינן חדשות, אך מה שחדש פה הוא שלא סופרים את ממשלת ישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
במסגרת ריצת הבחירות של ביידן, חלק מהבייס מורכב ממוסלמים דמוקרטים וגם שאר מיעוטים שזוועות המלחמה מביאות אותם לדרוש הפסקת אש. ביידן מדבר אל הבייס הזה ומעלה את רף התגובות "האלימות" נגד נתנ... המשך קריאה

במסגרת ריצת הבחירות של ביידן, חלק מהבייס מורכב ממוסלמים דמוקרטים וגם שאר מיעוטים שזוועות המלחמה מביאות אותם לדרוש הפסקת אש. ביידן מדבר אל הבייס הזה ומעלה את רף התגובות "האלימות" נגד נתניהו. חשבתי שנתניהו גם מכוון לדו שיח אלים מול ארה"ב כדי להראות לבייס שלו שהוא יותר ימין מבן גביר אבל יתכן ונתניהו לא רוצה להרים את הלהבות כי אולי הוא לא רוצה לעזור לביידן ויודע שגם טראפ הוא לא להיט ולכן הפעם נתניהו בדממה מוזרה. אבל לדעתי האישית, לביידן אין מגבלה ואם יהיה צורך, יפיל את נתניהו מהשלטון. איך אמר אמסלם ? "דמוקרטית". יפיל את נתניהו באופן דמוקרטי.
דרך אגב, גם פוטין לדעתי על הכוונת של ביידן. זה יעשה טוב לביידן.
ולעולם.

ביידן התחיל כבר מזמן את התמרון נגד ביבי. וכמו כל תמרון, יש לו את הקצב שלו עם מהלכים שבסופו יביאו לתוצאה הרצויה עם כמה שפחות נזק עקיף. בסופו של התמרון ביבי אמור להתרסק, רק לא ידוע מי יית... המשך קריאה

ביידן התחיל כבר מזמן את התמרון נגד ביבי. וכמו כל תמרון, יש לו את הקצב שלו עם מהלכים שבסופו יביאו לתוצאה הרצויה עם כמה שפחות נזק עקיף.
בסופו של התמרון ביבי אמור להתרסק, רק לא ידוע מי ייתן לו את מכת החסד – ביידן, גלנט, החרדים, בן גביר, גנץ, או הקוצב.

עוד 711 מילים ו-5 תגובות
סגירה