חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס, 3 במרץ 2024 (צילום: איתי רון/פלאש90)
איתי רון/פלאש90

חוק הגיוס החרדים מתאחדים סביב פתרון עוקף בג"ץ - וגלנט

אחרי שהבחירות המקומיות קרעו את הציבור החרדי לגזרים, בא חוק הגיוס - והאולטימטום של גלנט - ומאחד את הפלגים שנית ● בתוכנית: הצעת חוק פרטית שתעבור במסלול מזורז דרך ועדת החוקה של רוטמן ● המטרה: לעקוף את דרישת גלנט להסכמת המחנה הממלכתי - וגם את בג"ץ, שעשוי לסגור את ברז המימון בסוף החודש ● פרשנות

אנשי הפלג הירושלמי הקיצוני, או חלק ממנו, חסמו אתמול את כביש 4 במשך שלוש שעות במחאה על חוק הגיוס שעומד היום (שני) על הפרק.

המנהיג הליטאי החשוב הרב מאיר צבי ברגמן, איש המיינסטרים החרדי, אמר אתמול בהקלטה ששודרה בערוץ 12 כי לאף אחד לא יעזור שום דבר, והחרדים לא ילכו לצבא.

קשה אפילו למצוא קולות מתונים בעולם החרדי – אולי רק בש"ס – שמדברים על הצורך בגיוס בני ישיבות. גם המלחמה לא משנה באופן דרמטי את ההכרה הבסיסית הזו.

הפצצה של שר הביטחון יואב גלנט, שהודיע בשבוע שעבר כי לא יגיש את חוק הגיוס להצבעה בכנסת ללא תמיכת המחנה הממלכתי, תפסה את החרדים בעיתוי טוב יחסית, דקה אחרי הבחירות המקומיות שקרעו את הציבור הזה לגזרים לאורך תקופה ארוכה.

הפצצה של שר הביטחון יואב גלנט תפסה את החרדים בעיתוי טוב יחסית, דקה אחרי הבחירות המקומיות שקרעו את הציבור הזה לגזרים לאורך תקופה ארוכה

החרדים רשמו בבחירות הישגים וגם כישלונות, ודרכו אחד על השני בערים השונות. המריבה הגדולה בין הליטאים והחסידים וגם בתוך החצרות השונות עשויה עכשיו לאחד רבים במאבק נגד הגיוס ומול השאיפה של הציבור האזרחי לשוויון בנטל.

חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס, 3 במרץ 2024 (צילום: איתי רון/פלאש90)
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס, 3 במרץ 2024 (צילום: איתי רון/פלאש90)

מיטב המוחות החרדיים בכנסת, שכיסחו אחד את השני בבחירות אבל הצליחו לכבוש ערים חשובות כמו ירושלים, צפת, טבריה, ערד, בית שמש ועוד, יתארגנו עכשיו מחדש.

הם ינסו למצוא פטנטים נגד האפשרות שחרדים יתגייסו ותקציבי הישיבות יבוטלו עד סוף החודש כפי שהורה בג"ץ, אם לא יחוקק חוק גיוס. אפשר לסמוך בעניין הזה על שועלים פרלמנטריים כמו מאיר פרוש, אריה דרעי או משה גפני.

מסלול עוקף בג"ץ הוא שם המשחק. האפשרות שהועלתה בסוף השבוע היא כזו: גלנט יתמיד בסירובו ולא יגיש את חוק הגיוס המחפיר. החרדים במקרה כזה ישלפו את חוק שירות הביטחון בוורסיה נוחה קודמת שזכתה לתמיכה של שר הביטחון הקודם אביגדור ליברמן, או את המתווה שהציעה בזמנו איילת שקד.

"אלה חוקים חלומיים בשבילנו", אומר בכיר ביהדות התורה. "החוק של שקד היה בדיחה. קבעו יעדי גיוס לחרדים אבל הכניסו לתוכם את משרתי השירות הלאומי, את כל מי שלמד בישיבה חרדית ויצא בשאלה, ואפילו את שליחי חב"ד בחו"ל. כך עמדו ביעדי הגיוס, העיקר שלא לנגוע בתלמידי הישיבות.

"החוק של שקד היה בדיחה. קבעו יעדי גיוס לחרדים אבל הכניסו לתוכם את משרתי השירות הלאומי, את כל מי שלמד בישיבה חרדית ויצא בשאלה, ואפילו את שליחי חב"ד בחו"ל. כך עמדו ביעדי הגיוס"

"זה היה חוק שעמד להיות תקף לשבע שנים. האדמו"ר מגור התנגד בשעתו וחבל, כי הוא לא רצה שיהיה בחוק שום אזכור לסנקציה נגד החרדים".

שר הביטחון יואב גלנט בקריה בתל אביב, 22 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
שר הביטחון יואב גלנט בקריה בתל אביב, 22 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

לפי התוכנית המתגבשת ינסחו יריב לוין, גפני, דרעי ויצחק גולדקנופף הצעת חוק פרטית, ברוח חוקי האי-גיוס האחרים, שיגיש חבר כנסת חרדי. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יפטור את חבר הכנסת מחובת ההגשה הטרומית.

החוק יגיע במהירות לוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן והוא ידאג להעביר אותו בשלוש קריאות עד 31 במרץ. התוצאה: אף אברך לא יגויס באמת והתקציבים ימשיכו לזרום כרגיל לישיבות החרדיות.

החוק יגיע במהירות לוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן והוא ידאג להעביר אותו בשלוש קריאות עד 31 במרץ. התוצאה: אף אברך לא יגויס באמת והתקציבים ימשיכו לזרום כרגיל לישיבות החרדיות

אגב, מה שעדיין יכול להעיב או לעכב את שיתוף הפעולה הפנים חרדי בעניין הגיוס הן הבחירות הסוערות בבית שמש, שעדיין לא הסתיימו. לסיבוב השני, שיתקיים בעוד שבוע, העפילו ראשת העיר עליזה בלוך ושמואל גרינברג איש דגל התורה.

אריה דרעי מש"ס ומוטי בבצ'יק מחסידות גור מאוחדים בשנאתם לגרינברג מדגל התורה ותומכים בבלוך. מצד שני, רבנים חרדיים מתנגדים לבחירתה של אישה מהציונות הדתית. האדמו"ר מויז'ניץ הבהיר אתמול שזו עמדתו.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף וראש המטה שלו מוטי בבצ'יק בדרך לישיבת ממשלה, 7 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף וראש המטה שלו מוטי בבצ'יק בדרך לישיבת ממשלה, 7 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מה עושים? בשעת מצוקה ובימי הכרעות נשלף תמיד הקלף העדתי. אנשי דרעי טענו אתמול כי המועמד גרינברג התנכל לבנות ספרדיות בתפקידו הקודם, כמנהל מחלקת החינוך בעיריית ירושלים. לדבריהם זו סיבה מספיק טובה למנוע את בחירתו, כדי שהקיפוח לא יגיע גם לבית שמש.

תומכי גרינברג מכחישים מכל וכל, אבל כפי שראינו במקומות אחרים – לטיעון העדתי עדיין יש משקל רב, ומי כמו דרעי יודע את זה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 593 מילים ו-1 תגובות
סגירה