אנחנו באחד מרגעי השפל הגדולים שהיו כאן מאז 1948

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022

הזמנתו של בני גנץ לשיחות מדיניות בוושינגטון והחלטתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשלוח ולפזר חבילות מזון לפלסטינים בעזה, מעידות שהממשל האמריקאי הפנים שאין עם מי לעבוד במשרד ראש הממשלה בירושלים. הוא מבקש להפוך את הנאשם מירושלים ללא רלוונטי.

בוושינגטון הבינו, לאחר בחינת תפקודה של ממשלת הימין על מלא, שהברית בין שתי המדינות נתונה בסכנה. העמדות של ממשלת נתניהו לאחר ה-7.10 מאיימות להעלות בלהבות את המזרח התיכון כולו.

בוושינגטון הבינו, לאחר בחינת תפקודה של ממשלת הימין על מלא, שהברית בין שתי המדינות נתונה בסכנה. העמדות של ממשלת נתניהו לאחר ה-7.10 מאיימות להעלות בלהבות את המזרח התיכון כולו

כדי להבין את המשמעויות נביא לדוגמה ציטוטים משרי ממשלה שהיו השוליים ההזויים של הימין – עד לכינונה הממשלה הזו ולקבלת הלגיטימציה מהעומד בראש הממשלה.

נזכיר, למשל, את האמירה של השר עמיחי אליהו על האפשרות שתוטל פצצת אטום על עזה וגם את האמירה של מי שעמד בראש השב"כ בעבר, אבי דיכטר, לפיה מלחמת חרבות ברזל היא נכבת עזה 2023, ואת אמירתו של השר בצלאל סמוטריץ' שאת חווארה צריך לשרוף וכי לא אזרחי המדינה צריכים לעשות זאת אלא הממשלה.

ואז נזכרים כי אותו סמוטריץ' שאמר את הדברים היה גם ממובילי "מצעד הבהמות" (כמה מצעדים של חרדים ברחובות ירושלים שכונו בשם "מצעד העוז והענווה", בהם צעדו החרדים מלווים בחמורים, עיזים וכלבים) במחאה על מצעד הגאווה, מצעדים שסימלו את האיבה לאוכלוסייה הגאה.

ואם לא די בכך, מדובר באותו אדם ששיתף תמונה של שוטרים ישראלים חמושים, העומדים מעל מתפללים מוסלמים שחוחים בעת תפילה, ובתמונה ציטוט מברכת יצחק אבינו ליעקב בנו: "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על כפות רגליך כל מהאציל וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל"(ישעיהו פרק ס').

לזה אפשר לצרף את אמירתו של השר איתמר בן גביר, עם תחילת המלחמה, כי יש להיערך למבצע שומר חומות 2, שגררה נזיפה מהיועצת המשפטית לממשלה. ועוד לפני כן את קביעתו כי "הזכות של אשתי ושל הילדים שלי להסתובב ביהודה ושומרון יותר חשובה מזכות התנועה של הערבים".

וקשה לשכוח את אמירתו של אותו בן גביר, לפיה פעיל הימני הקיצוני שעמד למשפט, בנצי גופשטיין, הוא בעצם דרייפוס. ונזכיר את העתירה בה התבקש בית המשפט לקבוע כי בן גביר אינו יכול לשמש שר – אך השופטים האמינו לטענתו כי התמתן עם השנים וכי הוא מכיר בכך שבן גביר של אז אכן לא התאים לשמש כשר.

*  *  *

הממשל האמריקאי הבין שהממשלה הזו אינה מובלת ע"י העומד בראשה וכי הוא הפך לבובה על חוט, הרוקדת לצלילי גחמותיהם של שרי הימין הקיצוני. הם הבינו את מה שנאמר כאן לא אחת – חוזקה של הממשלה הזו הוא בחולשתה.

כל אחד מחבריה יודע שבחירות פרושן התרסקות מוחלטת של מפלגותיהם – ולכן הם יאחזו זו בזו וילפתו זו את זו, ואף יפרקו את השותפות עם בני גנץ, שניסה ללא הצלחה לפתות את אריה דרעי בחוק גיוס תמורת הקדמת הבחירות ל-2024.

אז גנץ נקרא לוושינגטון, אבל לפי שעה אין בכוחו להביא איזו שהיא תוצאה שתעצור את הלחימה. הכדור נמצא אצל האמריקאים, שמזהירים את הממשלה מפני המשך מדיניותה שכבר מוגדרת כאפרטהייד.

אז גנץ נקרא לוושינגטון, אבל לפי שעה אין בכוחו להביא איזו שהיא תוצאה שתעצור את הלחימה. הכדור נמצא אצל האמריקאים, שמזהירים את הממשלה מפני המשך מדיניותה שכבר מוגדרת כאפרטהייד

אנחנו בסכנה להפוך למדינה שתעמוד לדין על רצח עם, ועלולה לאבד את ידידתה האסטרטגית החשובה ביותר. ובואו נזכור שידידותה של ארה"ב היא לא נצחית. היא אינטרסנטית. עד 1967 הם לא היו כאן עבורנו.

וכשזה קורה, כשהמצב באשר להתלקחות בצפון עדין לוט בערפל, יש להודות שאנחנו באחד מרגעי השפל הגדולים שהיו כאן מאז 1948.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 541 מילים
סגירה