אנשי פדרציית האיגודים המקצועיים חוגגים את תוצאות משאל העם בשווייץ, 3 במרץ 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
Fabrice COFFRINI / AFP

השוויצרים החליטו להעלות לעצמם את הפנסיה במשאל עם

בניגוד למגמה העולמית ולמרות אזהרות הממשלה השוויצרית, אזרחי שווייץ הצביעו בעד תוספת לפנסיה ונגד העלאת גיל הפרישה ● כעת הממשלה בברן תצטרך להתמודד עם כאב הראש האדיר של איך מממנים את כל הדבר הזה ● "מסר נפלא לאלה שעבדו קשה כל חייהם" ● פרשנות

בשווייץ נערכים משאלי עם מדי כמה חודשים במסגרת הדמוקרטיה הישירה במדינה. הם יכולים להתקיים עבור נושאים פוליטיים, חוקתיים ותקציביים, כל עוד הושג מספר החתימות הדרוש של בעלי זכות הצבעה במדינה.

המשאלים מאפשרים לאזרחים השוויצרים לקבל החלטות שאף ממשלה בעולם לא הייתה מעיזה אי־פעם לקחת על עצמה בשל ההשלכות הדרמטיות שלהן. אחת מההחלטות האלה התקבלה ביום ראשון, בניגוד למדיניות הנהוגה בעולם בכל הקשור למערכות הפנסיה.

בשני העשורים האחרונים יש שתי מגמות חברתיות־כלכליות המציבות אתגר גדול לממשלות העולם בניסיון למנוע את קריסת השיטה הפנסיונית הנוכחית.

הראשונה היא עליית תוחלת החיים, שמביאה לכך שתקופת הפנסיה מתארכת. כלומר, אותה קצבת פנסיה שבעבר הייתה אמורה להספיק לעשור אחד, פחות או יותר, צריכה להספיק היום כבר לכמה עשורים ארוכים. ההארכה הזו מגדילה את העלות הכוללת של מערכות הפנסיה ומוסיפה עליהן לחצים רבים.

"הפנסיה שלנו כבר לא מספיקה": שלט בשווייץ לפני ההצבעה במשאל העם, 29 בפברואר 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
"הפנסיה שלנו כבר לא מספיקה": שלט בשווייץ לפני ההצבעה במשאל העם, 29 בפברואר 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)

המגמה השנייה היא כי בניגוד לעבר – אז קריירות היו לרוב יציבות וארוכות טווח – בעשורים האחרונים יש עלייה במספר העבודות הזמניות והעצמאיות. במקביל, ביטחון תעסוקתי הופך למושג נדיר יותר ויותר. המשמעות היא שיותר עובדים מוצאים את עצמם ללא כיסוי פנסיוני מספק או עם חורים בצבירת הזכויות.

כדי למנוע מהמגמות האלו להביא לפשיטת רגל של המערכות הפנסיוניות הקיימות, מדינות נאלצות מצד אחד להעלות באופן עקבי את גיל הפרישה; ומצד שני גובה הקצבה החודשית שכל חוסך מקבל עם פרישתו הולך ונשחק.

במשאל עם כפול שנערך ביום ראשון, קרוב ל־60% מהמצביעים נענו לקריאה של האיגודים המקצועיים במדינה ותמכו בהוספת קצבה חודשית נוספת לפנסיה בכל שנה

מי שסובל כמובן הם החוסכים שנשארים בלי כסף לחיים בכבוד בגיל הפנסיה – וזו בדיוק הייתה גם הבעיה הגדולה של הפנסיונרים בשווייץ. במשאל עם כפול שנערך ביום ראשון, קרוב ל־60% מהמצביעים נענו לקריאה של האיגודים המקצועיים במדינה ותמכו בהוספת קצבה חודשית נוספת לפנסיה בכל שנה.

כ־60% מהשוויצרים הצביעו בעד קבלת 13 קצבאות חודשיות בשנה, בדומה למשכורת 13 שהפכה לנפוצה באירופה. במקביל, השוויצרים הצביעו ברוב גדול עוד יותר גם נגד ההצעה להעלות בהדרגה את גיל הפרישה במדינה מ־64 ל־65.

נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים בשווייץ פייר־איב מייארד וחברי הפדרציה גבריאלה מדיצ'י ובנואה גייארד חוגגים בברן אחרי תוצאות משאל העם, 3 במרץ 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
נשיא פדרציית האיגודים המקצועיים פייר־איב מייארד (משמאל) וחברי הפדרציה גבריאלה מדיצ'י ובנואה גייארד חוגגים בברן אחרי תוצאות משאל העם, 3 במרץ 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)

שווייץ מאופיינת באוכלוסייה מזדקנת, שמתמודדת עם יוקר מחיה מהגבוהים באירופה ובעולם. הקצבאות שמקבלים השוויצרים לא מספיקות אפילו בשביל לשכור דירה קטנה בשווייץ, מה שמסביר היטב גם את תוצאות המשאל.

ההחלטה התקבלה למורת רוחה של הממשלה בברן. האזהרות כי התוספת הפנסיונית תעלה למשלם המיסים השוויצרי יותר מארבעה מיליארד פרנק בשנה – וגם אולי תערער את יציבות מערכות הביטוח הלאומי במדינה – לא הרתיעו במיוחד את המצביעים.

מיעוט המצביעים שהתנגד להעלאה היה שייך בעיקר לקנטונים הנהנים כיום משיעור מס נמוך יחסית. אחוז המצביעים הגבוהה משקף את חשיבות העניין בקרב הציבור השוויצרי

לעומת זאת, פדרציית האיגודים המקצועיים של שווייץ (SGB) טענה כי ההצבעה מוכיחה דווקא שהממשלה, רוב הפרלמנט והמעסיקים התעלמו זמן רב מבעיית הפנסיה בשווייץ. מי שעומד בראש הפדרציה צוטט כאומר שמדובר ב"מסר נפלא לכל אלה שעבדו קשה כל חייהם".

מיעוט המצביעים שהתנגד להעלאה היה שייך בעיקר לקנטונים הנהנים כיום משיעור מס נמוך יחסית. אחוז המצביעים הגבוהה משקף את חשיבות העניין בקרב הציבור השוויצרי. הממשלה השוויצרית לפיכך תצטרך לשבור את הראש עכשיו כיצד לממן את הפנסיות המוגדלות ולמנוע את קריסת הביטוח הלאומי שלה החל משנת 2026, כפי שנקבע במשאל.

שילוט נגד הגדלת הפנסיה לפני משאל העם בשווייץ, 3 במרץ 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
שילוט נגד הגדלת הפנסיה לפני משאל העם בשווייץ, 3 במרץ 2024 (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
עוד 468 מילים
סגירה