בחירות חדשות – מי מרוויח, מי מפסיד?

יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר משפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת ההצבעה על שינוי תקציב 2023 בקריאה ראשונה, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר משפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במליאת הכנסת בעת ההצבעה על שינוי תקציב 2023 בקריאה ראשונה, 6 בדצמבר 2023

טיימינג, כפי שאומרים, הוא לא הדבר החשוב ביותר בחיים. הוא הדבר היחיד החשוב בחיים. רשומה שלי – הקוראת שלא לדחוף לבחירות אלא לממשלה חליפית בכנסת הזו – התפרסמה בבוקר יום רביעי (27.2.2024), ובערבו של אותו יום יצא יואב גלנט עם הצהרה לתקשורת ולפיה "ללא הסכמת כלל חלקי הקואליציה – מערכת הביטחון בראשותי לא תגיש את החוק".

בין אם היה גלנט מתואם עם בני גנץ ועם גדי איזנקוט ובין אם לאו, הצהרתו זו של שר הביטחון, המאיים לא להגיש לחקיקה את חוק הגיוס, עשויה לשנות את כל כללי המשחק ולהביא לבחירות הרבה יותר מוקדם ממה ששיערנו.

בין אם היה גלנט מתואם עם גנץ ועם איזנקוט ובין אם לאו, הצהרת שר הביטחון, המאיים לא להגיש לחקיקה את חוק הגיוס, עשויה לשנות את כללי המשחק ולהביא לבחירות מוקדם בהרבה מששיערנו

במקום להקים ממשלה חליפית בכנסת הזו, יעדיפו כל השחקנים הרלוונטיים (ובעיקר ש"ס) ללכת לבחירות ש"יִכָּפוּ" עליהם. לאחר הבחירות, כשתקום קואליציה חדשה ללא בנימין נתניהו, שעל-פי כל התחזיות לא יוכל להרכיב את הממשלה אחרי הבחירות – הם מן הסתם יתרצו את כניסתם לקואליציה החדשה של גנץ בכך שאלה תוצאות הבחירות. הם יגידו שעדיף להיכנס לקואליציה על-פני ישיבה באופוזיציה ללא יכולת לדאוג לאנשיהם. כך לא ניתן יהיה להאשים אותם בכך שהם אלה שהפילו את "ממשלת הימין על מלא".

אם חוק הגיוס לא יעבור עד סוף החודש, אי אפשר יהיה עוד לפטור את החרדים מגיוס וגם לא להעביר להם תמיכות. אם כך יהיה, המפלגות החרדיות, ובעיקר יהדות התורה, יפילו מיד את הממשלה, מן הסתם באמצעות העברת חוק לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות.

החרדים משוכנעים שאין להם מה להפסיד. הרי אם הולכים לבחירות, אי-אפשר לחוקק את חוק הגיוס וכל הטיפול החקיקתי בנושא יידחה עד אחרי הבחירות ועד שתוקם ממשלה חדשה, ובקיצור הכל ידחה לפחות לכמה חודשים טובים.

אמנם, כאמור, בינתיים לא ניתן יהיה להעביר את כספי התמיכות לאברכים, אבל מצד שני, ניתן יהיה למקד את מערכת הבחירות בעניין גיוס החרדים לצבא, לעורר את הרחוב החרדי ולהלהיב ולהלהיט את הרוחות נגד "גזירת השמד של החילוינים".

אם חוק הגיוס לא יעבור עד סוף החודש, אי אפשר יהיה עוד לפטור את החרדים מגיוס וגם לא להעביר להם תמיכות. אם כך יהיה, המפלגות החרדיות, ובעיקר יהדות התורה, יפילו מיד את הממשלה

ברור למה זהו גם אינטרס של מפלגות האופוזיציה היהודיות. המחנה הממלכתי (עם או בלי "תקוה חדשה" של גדעון סער), יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגת שמאל-מרכז, בהרכב כזה או אחר, מפלגת המחאה אם תקום – מעבר להיותן באופוזיציה שבאופן טבעי שואפת להפיל את הממשלה המכהנת ולהחליף אותה, כולן ישמחו למקד את מערכת הבחירות ב"שוויון בנטל" או ב"שוויון בזכות לשרת". אלה נושאים שעשויים להפיח רוח במחאה, להוציא גם את הציבור הלא דתי מאדישותו ולגרום לאנשים ללכת לקלפי בשיעורים גבוהים יותר מאשר בשנים האחרונות.

לכאורה, איתמר בן גביר הוא בין המפסידים. אלא שכאן זה קצת יותר מורכב. אמנם הוא קיבל לגיטימציה מנתניהו, שבניגוד להתחייבות מפורשת שלו, גם הכניס את בן גביר לכנסת וגם הפך את נציגו של מאיר כהנא לשר בממשלתו, אבל בכל הרכב כנסת אחר הוא לא יהיה בקואליציה ולא שר בממשלה. לכן, מבחינתו, כדאי שהממשלה הזו תאריך ימים. אבל אם כבר נגזר ללכת לבחירות, בן גביר המרוויח בצד הימני של המפה הפוליטית.

בסקר שערך המכון לחירות ואחריות בימים אלה, כ-60 אחוזים מהנשאלים היהודים הגדירו את עצמם כימניים. בסקרים המתפרסמים בתקשורת, זוכה מפלגתו של בן גביר ב-9 עד 11 מנדטים, לעומת שישה ח"כים שיש לסיעתו היום. למעשה, ובהנחה ששותפו-יריבו בצלאל סמוטריץ' אינו עובר את אחוז החסימה, כפי שמראים הסקרים, הופך הוא לנציג הימין. ותודה לנתניהו.

בסקר עדכני של המכון לחירות ואחריות, כ-60 אחוזים מהנשאלים היהודים הגדירו עצמם כימניים. בסקרים המתפרסמים, זוכה מפלגת בן גביר ב-9 עד 11 מנדטים, לעומת 6 ח"כים שיש לסיעתו היום

המפסיד הצפוי הגדול הוא, כמובן, נתניהו ועמו הליכוד. די היה לראות את מסיבת העיתונאים בה הוא מתריע מפני בחירות, כדי להבין עד כמה הוא פוחד מבחירות. מבחינתו, בחירות הן ממש אסון לאומי. לדבריו בחירות, ורק בחירות, ימנעו את "הניצחון המוחלט" על החמאס, הן "תבוסה לישראל", "ירי קטלני בתוך הנגמ"ש הלאומי שלנו". לולא האיפור הכבד היינו רואים עד כמה הוא מזיע מרוב פחד.

המפסיד השני הוא בצלאל סמוטריץ', שבסקרים המתפרסמים, כאמור, אינו עובר את אחוז החסימה. גם אם בן גביר ירחם עליו ויסכים לרוץ שוב במשותף (יש לכך יתרונות כספיים), הרי שסמוטריץ' יאבד את בכורתו וגם החלוקה לא תהיה שווה בשווה כמו בבחירות הקודמות.

עדיין אני חושב שעדיפה למדינת ישראל ממשלה חליפית בכנסת הזו. מהלך כזה יסלק מן הממשלה, באופן מיידי, את אותם יסודות קיצוניים ואת נתניהו, שלנגד עיניו האינטרסים האישיים שלו ולא טובת המדינה.

המפסיד הצפוי הגדול הוא, כמובן, נתניהו ועמו הליכוד. די היה לראות את מסיבת העיתונאים בה התריע מפני בחירות, כדי להבין עד כמה הוא פוחד מבחירות. לולא האיפור הכבד היינו רואים עד כמה הזיע מרוב פחד

מילה של הסתייגות: כל התחזיות נכונות, אם בכלל, אפילו לא לשעתן, במדינת ישראל הן נכונות לדקות כתיבתן. כבר ראינו, שנאום אחד יכול להפוך את הקערה על פיה וליצור פה מצב פוליטי חדש.

ד"ר חיים וייצמן הוא מנהל התחום הפוליטי ועמית מחקר במכון לחירות ואחריות, ומרצה לממשל, מנהל ומדיניות ציבורית בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. הוא בעל ניסיון ארוך שנים במגזר הציבורי; בין שאר התפקידים אותם מילא: עוזר לח"כ שמעון פרס, יועץ מדיני לשר וח"כ לשעבר ד"ר יוסי ביילין ויועץ בכיר לשר הדתות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
טעות אחת הליכה לבחירות יכולה להשאיר את החרדים ל- 4 שנים באופוזיציה. לעומת זאת בקואליציה הנוכחית הם יכולים להעביר חוק השתמטות פרטי ברב של 63 ח"כים/ קומבינות ועוד. בקואליציית המגדרים הימנ... המשך קריאה

טעות אחת
הליכה לבחירות יכולה להשאיר את החרדים ל- 4 שנים באופוזיציה. לעומת זאת בקואליציה הנוכחית הם יכולים להעביר חוק השתמטות פרטי ברב של 63 ח"כים/ קומבינות ועוד.
בקואליציית המגדרים הימניים אין לאף אחד אלטרנטיבה. איך אמר גולדקנופף "מה רע בממשלה".

עוד 766 מילים ו-1 תגובות
סגירה