חמאס שודדי המזון - נתנו לחתול לשמור על השמנת

חמאסניקים על משאית סיוע לעזה, דצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
AP Photo/Fatima Shbair
חמאסניקים על משאית סיוע לעזה, דצמבר 2023

הערוצים הערביים המתגייסים לתעמולה הפלסטינית, בראשם אל-ג'זירה, מרבים לדווח לאחרונה על הרעב הפוקד את עזה. אך במקביל, הסיוע לא מפסיק להגיע לרצועה מהיבשה וגם מהאוויר.

בעוד שרבים מאמינים לתעמולה המופצת לעולם על "הרעבה מכוונת" כביכול, מתגלה האמת ברשתות החברתיות העזתיות: הגנבים של אתמול ממשיכים לגנוב גם כעת תחת אש, גם אם מדובר בפת הלחם, אפילו לפני רמדאן – חודש הסליחות.

בעוד שרבים מאמינים לתעמולה המופצת לעולם על "הרעבה מכוונת" כביכול, מתגלה האמת ברשתות החברתיות העזתיות: הגנבים של אתמול ממשיכים לגנוב גם תחת אש, גם אם מדובר בפת הלחם לפני רמדאן

*  *  *

הפתגם הערבי הידוע אומר: "חַאמִיהַא חַרַאמִיהַא" (שומריה הם גנביה) כלומר נתנו לחתול לשמור על השמנת. במלחמה בעזה התגלתה במלוא עוצמתה רמת הרשע של שודדי עזה – הנהגת חמאס.

הסיוע שהגיע לעזה מכל העולם בשנים האחרונות הושקע ברובו בהכנת המלחמה – ייצור רקטות וחפירת מערכת מנהרות יקרה, במקום לתת לפלסטינים בעזה אופק ותקווה לחיים טובים יותר.

בזמן שרוב העזתים סבלו מעוני ואבטלה, גנבו בכירי הארגון מהעם הפלסטיני את כספו מתרומות מחו"ל וממיסים שגבו, כדי לאפשר תנאים מפנקים וחיי עושר מופלגים לבכירי הארגון בקטאר, בטורקיה ובלבנון.

גם בעזה עצמה פינקו את עצמם בכירי חמאס. בין השכונות שהפציץ צה"ל במלחמה – נהרסה רימאל, שכונת היוקרה בה התגוררו משפחות בכירי הארגון.

העזתים עשו טעות מרה בבחירות 2006, כאשר הצביעו בעד חמאס ונגד הרשות הפלסטינית. הם האשימו את בכירי פתח בשחיתות וברדיפת בצע. עד מהרה גילו כי אנשי חמאס המייצגים את האסלאם הטהור כביכול של האחים המוסלמים, אינם מושחתים פחות מאנשי אש"ף/פתח.

הפתגם הערבי הידוע אומר: "חַאמִיהַא חַרַאמִיהַא" (שומריה הם גנביה) כלומר נתנו לחתול לשמור על השמנת. במלחמה בעזה התגלתה במלוא עוצמתה רמת הרשע של שודדי עזה – הנהגת חמאס

כעת חושפות הרשתות החברתיות כי אפילו כעת, בשיא המצוקה של הפלסטינים, ממשיך השוד היומיומי. בעוד שהרשתות הערביות מפיצות תעמולה בדבר "הרעבה מכוונת", במציאות ישראל היא המדינה היחידה בעולם (אולי בהיסטוריה) שמעבירה מזון לאוכלוסייה של מדינת אויב במצב מלחמה.

ישראל גם מתירה למטוסים של ירדן וארה"ב להצניח מזון מן האוויר, תופעה שאינה מתרחשת באזורי מצוקה ומלחמה אחרים באזורנו (למשל אפגניסטן, תימן או סודאן, בה מתחולל כעת רצח עם). אז לאן נעלם האוכל?

ברשתות החברתיות מתרבה המחאה והעדויות של עזתים על כך שברגע שהסיוע מגיע לרצועה, משתלטים עליו חמושים של ארגון חמאס ועבריינים (או חמולות) והם אינם מהססים לפתוח באש על אזרחים המנסים להתקרב למשאיות המזון.

חמאס והעבריינים מנצלים את המצב על מנת לגרוף רווחים נאים מהמלחמה. למרבה הזעזוע, הם מוכרים את מזון הסיוע בשווקים במחירים מופקעים. סרטונים רבים המופצים ברשתות בימים אלה מראים עזתים הקונים סיוע או מספרים כמה עלתה להם רכישת מזון הסיוע, והמחירים רק עולים ככל שהמלחמה נמשכת.

למרבה האירוניה, בתקשורת הערבית מודים פרשנים כי אחת ממטרותיה של הצנחת המזון מהאוויר היא הורדת מחירי "מוצרי הסיוע". באחד הסרטונים מספר בחור צעיר כי שקית לחם, שהיא למעשה סיוע מצרי, נקנתה בשוק.

ברשתות החברתיות מתרחבת המחאה ומתרבות עדויות עזתים על כך שחמושי חמאס ועבריינים (או חמולות) משתלטים על הסיוע ברגע שהוא מגיע לרצועה, ולא מהססים לפתוח באש על אזרחים שמנסים להתקרב לסיוע

סרטון אחר מראה מכונית ממנה נמכרים מוצרי מזון מהסיוע:

בסרטון אחר בוכה אם צעירה כי חמאס גנב את כל כספי העם.

הסיוע בחלקו הגדול מגיע לטרוריסטים, לעבריינים ולספסרים. כעת השליטה על הרחוב העזתי מתחלקת בין מחבלי חמאס לעבריינים, פושעים, וכנופיות של רעולי פנים, הטוענים כי הם "שומרים על סדר" ומונעים הפקעת מחירים.

חבורות כאלה, חלקם חמושים בקלצ'ניקוב ואחרים באלות, נראו לאחרונה ברפיח, למשל במסגרת "ועדות ההגנה העממיות".

אין לנו שום מידע בשלב זה על כנופיות אלה והן עלולות להתגלות כקיצוניות בהרבה מהאלטרנטיבה לחמאס (כלומר הרשות הפלסטינית). אולי מדובר אפילו בתומכי דאעש ואל-קאעדה, כמו ארגונים שהתקיימו לפני כמה שנים בצפון סיני.

למרבה הצער, יחיא סנוואר, כמו אדולף היטלר בבונקר ב-1945, אינו נכנע: הוא שותה וזולל ומחלק פקודות ללוחמיו מהמנהרות, גם כאשר התבוסה של חמאס כבר ידועה מראש וקרבה.

אין לנו שום מידע בשלב זה על כנופיות אלה והן עלולות להתגלות כקיצוניות בהרבה מהאלטרנטיבה לחמאס (כלומר הרשות הפלסטינית). אולי מדובר אפילו בתומכי דאעש ואל-קאעדה

חודש רמדאן שיחל בימים הקרובים, נועד באסלאם לחשבון נפש וכפרה על חטאים. אלא שאין מחילה למי שגונב את פת הלחם מבני עמו ומקריב את חייהם למען מלחמה אבודה מראש. ולא הזכרנו את פשעי השבעה באוקטובר.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 643 מילים
סגירה