חיילי צה"ל שותים מים המופקים על ידי המתקן של חברת ווטרג'ן

צה"ל התחיל לשתות מים מהאוויר

בעזה אין מים ראויים לשתייה, וכדי להשקות את החיילים צה"ל הכניס לרצועה מתקנים המפיקים מים מהלחות שבאוויר ● המתקנים נתרמו על ידי חברת "ווטרג'ן", שבבעלות המיליארדר מיכאל מירלשוילי ● הטכנולוגיה פותחה כדי לספק מים באזורים מרוחקים ומוכי בצורת ● למרבה האירוניה, בעבר החברה שלחה מתקנים לרצועה כדי להקל על מצוקת המים של העזתים

לוחמים ברצועת עזה הופתעו לגלות בתקופה האחרונה את מתקני המים המעוצבים במתחמי השהייה שלהם. הם עוד יותר הופתעו כשהוסבר להם שהמים מופקים מהאטמוספירה. המים לא הגיעו אל אזורי הלחימה במכליות, בבקבוקים או באמצעות צינור ארוך – הם פשוט היו שם כל הזמן, באוויר של עזה.

זמן מה לאחר הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה, כשהצבא התמודד עם העובדה שבעזה ההרוסה כמעט אין מים זורמים – וגם כשיש הם באיכות לא ראויה לשתייה – קיבלו באט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה) פנייה מחברת "ווטרג'ן" (Watergen).

אנשי החברה הציעו לתרום מתקנים ולהעמיד לרשות צה"ל את הטכנולוגיה שפיתחו. באט"ל ערכו סדרת בדיקות, הגיעו למסקנה שלמערכת המדוברת יש ערך מוסף בתנאי שטח, קיבלו אישור מחיל הרפואה כי אין מניעה בריאותית לשתות מים מהאוויר – ושיתוף הפעולה יצא לדרך.

מדובר באחד מפיתוחי הקלינטק (טכנולוגיות נקיות/ירוקות) המרשימים שצמחו בישראל בשנים האחרונות. ווטרג'ן הוקמה ב־2009 על ידי היזם אריה כוכבי וצוות מהנדסים. הם פיתחו מתקן שבאמצעות עיבוי הופך את אדי הלחות שבאוויר למים.

לוחם צה"ל שותה מים המיוצרים במתקן של חברת ווטרג'ן

המים עוברים סינון וטיהור ואחר כך מקבלים תוספת של מינרלים ומלחים והופכים מתאימים לשתייה. המתקן נועד לפתור את מצוקת המים הקשה בעולם השלישי ולאפשר צריכת מים בכל מקום שאין בו חיבור לרשת מים מודרנית – מכפרים נידחים ועד צבאות באזורי לחימה מרוחקים. ספק אם המפתחים חשבו שביום מן הימים צה"ל יהיה אחד הצבאות האלה.

ב־2016 נרכשה החברה על ידי המיליארדר ד"ר מיכאל מירלשוילי, שלימים הפך בנו יצחק לבעלים של ערוץ 14. כיום המתקנים של החברה מייצרים מים בכ־60 מדינות, רובן בחלק הפחות מפותח של העולם.

לפני כשנה, בהשראת "הסכמי אברהם", נחתם הסכם בין ווטרג'ן לחברה מאיחוד האמירויות להקמת מפעל באמירויות שיספק מתקנים לייצור מים מהאוויר למדינות המפרץ הפרסי המתלהטות ולאפריקה

לפני כשנה, בהשראת "הסכמי אברהם", נחתם הסכם בין ווטרג'ן לחברה מאיחוד האמירויות להקמת מפעל באמירויות שיספק מתקנים לייצור מים מהאוויר למדינות המפרץ הפרסי המתלהטות ולאפריקה הצמאה. בארץ נמתחה ביקורת על כך שעשרות מעובדי החברה בישראל פוטרו כשנתח משמעותי מהפעילות עבר לאמירויות.

בצה"ל מסרבים לנקוב במספר המתקנים שהוכנסו לרצועה אבל מאשרים שהם הוצבו בכמה יחידות, כמו גם בכמה מחנות צבאיים בתוך ישראל שאירחו אלפי חיילי מילואים. ברור שהצבא לא בונה על המערכת הזו כפתרון יחיד לאספקת המים, אבל גורמים בצבא אומרים שהמתקנים חוסכים רכישה של אלפי בקבוקי פלסטיק והתמודדות עם כמויות גדולות של פסולת.

מתקן המים של של חברת ווטרג'ן
מתקן המים של של חברת ווטרג'ן מובל על ידי רכב תובלה צבאי

לפי גורמים בצה"ל, הפשטות של המערכת חוסכת את העיסוק בהובלת מים ובפריסת תשתיות של קילומטרים – ונותנת עצמאות ליחידות החוד. כל מה שצריך זה חיבור לחשמל או גנרטור. מחברים את המתקן והוא מתחיל לעבוד.

בווטרג'ן מייצרים מתקנים בכמה גדלים, ובצה"ל משתמשים כרגע בעיקר במתקנים עם תפוקה של כאלף ליטר (קוב אחד) ביום. יכולת הייצור של המתקן, אגב, תלויה ברמת הלחות באוויר – ככל שיותר לח, המתקן ייצר יותר מים. מי היה מאמין שללחות של מישור החוף יש גם היבט חיובי.

למרבה האירוניה, המתקנים של ווטרג'ן – שסופחו במלחמה ליחידות הקדמיות של צה"ל – הם לא הראשונים ברצועה. לפני כשלוש שנים, תרמה ווטרג'ן מתקן מים לרצועת עזה, שהתקבל בטקס חגיגי

זמן מה אחרי הצבת המתקנים ערכו באט"ל סקר שטח וגילו חיילים מרוצים, שכמה מהם גם העלו סרטונים לטיקטוק. לשתות ממתקן כזה בחאן יונס במקום ממימיה מעופשת זה חתיכת פינוק.

צוות מהנדסים באט"ל עומל בימים אלה על המשימה להפוך את המתקן של ווטרג'ן – שכרגע מספק מים לשתייה בלבד – לרב שימושי: באמצעות מכל אגירה חיצוני גדול שיוצמד לו ומערכת של ברזים, אפשר יהיה להשתמש במי הלחות גם לרחיצת ידיים, צחצוח שיניים, אולי אפילו לשטיפת כלים במטבחים.

חיילי צה"ל ליד מתקן המים של של חברת ווטרג'ן
חיילי צה"ל ליד מתקן המים של של חברת ווטרג'ן

למרבה האירוניה, המתקנים של ווטרג'ן – שסופחו במלחמה ליחידות הקדמיות של צה"ל – הם לא הראשונים ברצועה. לפני כשלוש שנים, בתיווך אנשי מכון סביבה בערבה שמקיימים קשרים עם גורמים בעולם הערבי, תרמה ווטרג'ן מתקן מים לרצועת עזה, שהתקבל בטקס חגיגי על ידי עיריית עבסאן אל־כבירה שבדרום הרצועה.

בהמשך הוכנסו שני מתקנים נוספים, במימון משותף של מירלשוילי וארגוני זכויות אדם, שאחד מהם הוצב במחלקה האונקולוגית של בית החולים רנתיסי.

מה שהתחיל כתרומה וכפיילוט תחת אש, יהפוך כנראה לחלק ממדיניות הרכש וההצטיידות של צה"ל. בהנחה שבקיץ חיילי צה"ל עדיין ישהו בעזה, הם יוכלו להתנחם בכך שהלחות הכבדה תהפוך לשפע של מים טובים

אנשי ווטרג'ן, שהתראיינו בזמנו לכתבת לענייני ערבים של כאן חדשות נורית יוחנן, אמרו דברים שהיום קשה לשמוע בישראל. "הילדים, שהם האוכלוסייה העיקרית בעזה, לא אשמים בשום דבר", אמר הבעלים מיכאל מירלשוילי; "לא משנה אם זה עזתי או ישראלי", אמר מיכאל רוטמן, סגן נשיא החברה, "אנשים מבינים שמים זה חיים ואסור לסרב לאף אחד במתן של מים".

ואילו ד"ר ירון אביב, מנהל המעבדה של ווטרג'ן, סיכם: "המים הם מצרך בסיסי שמחבר בין כולנו. נלחמים על מים ועושים שלום עם מים". ברקע, במה שנראה כעת כמו זיכרון מכוכב אחר, שוחח טכנאי של החברה בזום עם צוות הטכנאים מעזה ונתן להם טיפים לתפעול המתקן.

מתקן המים של חברת ווטרג'ן
מתקן המים של חברת ווטרג'ן

מה שהתחיל בראשית המלחמה כתרומה וכפיילוט תחת אש, יהפוך כנראה בקרוב לחלק ממדיניות הרכש וההצטיידות הרשמית של צה"ל. באט"ל עמלים בימים אלה על סיכום ההתקבלות של המתקנים במערכת ומתכוונים להתחיל לרכוש אותם באופן סדיר. בהנחה שבקיץ הקרוב חיילי צה"ל עדיין ישהו בעזה, הם יוכלו להתנחם בכך שהלחות הכבדה תהפוך לשפע של מים טובים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 784 מילים ו-3 תגובות
סגירה