הסיפור המדהים על חילוץ יהודי תימן הנותרים

חשיפת זמן ישראל לפני כשלוש שנים פנתה ישראל למדינה ערבית, עמה אין לה קשרים דיפלומטיים, וביקשה סיוע בהצלת כמאה יהודים שחיו אז בתימן ● שליחים של אותה מדינה הגיעו לצנעא כדי לנהל מו"מ עם התימנים - ובמקביל, ניהלה המדינה הערבית מו"מ עם מצרים, שהסכימה לקלוט את מאה היהודים במתחם מיוחד בקהיר, והכל במימון זר ● יהודי אחד נותר מאחור, נמק בכלא החות'י עד היום

הרב יחיא יוסף מוסא עם בני משפחתו מחוץ לביתם בצנעא, תימן, ב-18 בינואר 2010. למצולמים אין קשר לנכתב בכתבה (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
AHMAD GHARABLI / AFP
הרב יחיא יוסף מוסא עם בני משפחתו מחוץ לביתם בצנעא, תימן, ב-18 בינואר 2010. למצולמים אין קשר לנכתב בכתבה

לפני כשלוש שנים, במהלך 2021, סייעה מדינה ערבית לישראל להוציא קרוב למאה יהודים מתימן ולהעבירם למדינה שלישית, מצרים. זמן ישראל חושף כעת לראשונה פרטים מאותו מבצע, במגבלות מה שמותר לפרסום על ידי הצנזורה.

היהודים – האחרונים שנותרו בתימן – חיו אז במתחם מאובטח בצנעא והשלטונות הגנו עליהם מפני פגיעת המורדים החות'ים, שהשתלטו על חלקים נרחבים בתימן במלחמת האזרחים ארוכת השנים שפרצה במדינה המוסלמית.

היהודים עברו לצנעא אחרי ששהו במתחם מאובטח פחות בעיר ריידה, עיר מצפון לצנעא שבה התרכזה בעבר קהילה יהודית גדולה. אלא שגם בצנעא הסכנה נשקפה מדי יום, והצורך להעביר אותם אל מחוץ לתימן הפך לקריטי.

ישראל ביקשה אז את הסיוע הדחוף של מדינה ערבית, שאינה בעלת קשרים עם ישראל, ושליחים של אותה מדינה הגיעו לצנעא כדי לנהל מו"מ על הוצאת היהודים מהמתחם.

ישראל ביקשה אז את הסיוע הדחוף של מדינה ערבית, שאינה בעלת קשרים עם ישראל, ושליחים של אותה מדינה הגיעו לצנעא כדי לנהל מו"מ על הוצאת היהודים מהמתחם

במקביל, ניהלה המדינה הערבית מו"מ עם מצרים כדי שתסכים ליישב את היהודים התימנים בקהיר.

ילדים יהודים בבית ספר שבזי בריידה, תימן, בדצמבר 2008 (צילום: KHALED FAZAA / AFP)
ילדים יהודים בבית ספר שבזי בריידה, תימן, בדצמבר 2008 (צילום: KHALED FAZAA / AFP)

חלק מהיהודים הללו, שהיו נתונים להשפעת חסידות סאטמר האנטי-ציונית, לא רצו לעלות לישראל – שהיא מבחינתם מדינה חילונית וכופרת בדת.

בנוסף לכך, במסגרת העסקה המסובכת בין המדינה הערבית, ישראל וצנעא, התימנים עצמם סירבו שהיהודים יגיעו ארצה – בעיקר אלה שיש להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה בארץ.

במסגרת העסקה המסובכת בין המדינה הערבית, ישראל וצנעא, התימנים עצמם סירבו שהיהודים יגיעו ארצה – בעיקר אלה שיש להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה בארץ

וכך, קרוב למאה יהודים יצאו מתימן במהלך 2021 למתחם בקהיר, והכל במימון זר. את האופרציה ניהל שליח מיוחד מטעם אותה מדינה ערבית. שמו שמור במערכת.

למרבה הצער, יהודי אחד נשאר בצנעא ויציאתו נאסרה על ידי השלטונות. שמו סאלם לוי מרהבי. ככל הידוע, השליח המיוחד של אותה מדינה ערבית מגיע לצנעא מדי חודש כדי לבדוק את שלומו של מרהבי.

מרהבי חי בישראל בעבר, אך חזר לתימן אחרי שהתקשה להיקלט בארץ. קודם לחזרתו, הוא צולם במרץ 2016 עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כאשר השניים, יחד עם יוצאי תימן אחרים, מעיינים בספר תורה עתיק בן 800 שנה שהוברח לישראל מתימן – מה שהעלה את חמתם של השלטונות התימנים, ולא רק של החות'ים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעיין בספר תורה בן 800 שנה שהביאו לו קומץ עולים מתימן, ביניהם סאלם לוי מרהבי, מרץ 2016 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מעיין בספר תורה בן 800 שנה שהביאו לו קומץ עולים מתימן, ביניהם סאלם לוי מרהבי, מרץ 2016 (צילום: חיים צח/לע"מ)

מייד עם חזרתו לתימן, מרהבי נעצר – וב-2018 נידון לשלוש וחצי שנות מאסר. אלו הסתיימו מזמן, אך הוא לא שוחרר מהכלא מאז. לפני שלושה חודשים פרסם אריאל שנבל ב"מקור ראשון" כי מרהבי מוחזק בכלא של החות'ים וכי על פי הדיווחים, הוא עובר עינויים וכבר איבד את כל שיניו.

לפי מקורות במדינה הערבית המדוברת, היהודים שחיים היום במתחם הסגור בקהיר לא מהווים עול על השלטונות המצריים. הם עוסקים בצורפות, מתפרנסים בכוחות עצמם והתוצרת האומנותית אפילו הפכה מבוקשת בעיר.

לפי מקורות במדינה הערבית המדוברת, היהודים שחיים היום במתחם הסגור בקהיר לא מהווים עול על השלטונות המצריים. הם עוסקים בצורפות, מתפרנסים בכוחות עצמם והתוצרת האומנותית אפילו הפכה מבוקשת

למעשה, התימנים מצנעא הם כנראה היהודים היחידים שמתגוררים היום במצרים אחרי שהקהילה במדינה התפוררה במהלך השנים. המשטרה המצרית היא זו שפוקחת היום עין על היהודים החדשים הללו.

בישראל לא מתייחסים לנושא. ממשרד ראש הממשלה וגם מגורמים ממלכתיים שעסוקים ביהודים בארצות מצוקה לא התקבלה תגובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
שלום וברכה 1 חבל שיהודים אלו נתקעו בדרכם לארץ ישראל בקהיר של מצרים ! יהודים אלו שמקצועם / אומנתם כצורפי זהב בסגנון עתיק יש באפשרותם לייצר כאן בארץ ישראל מוצרי זהב בסגנון עתיק שנשתמר בי... המשך קריאה

שלום וברכה 1
חבל שיהודים אלו נתקעו בדרכם לארץ ישראל בקהיר של מצרים !
יהודים אלו שמקצועם / אומנתם כצורפי זהב בסגנון עתיק יש באפשרותם לייצר
כאן בארץ ישראל מוצרי זהב בסגנון עתיק שנשתמר בידיעתם וקשה כיום למצוא
צורפים בסגנון זה בעולם והייתי מדגיש כי אלו (אולי) האנשים האחרונים בעלי הידע
הספציפי בסגנון הצורפות העתיקה בזהב וכסף וחבל שנוסח זה של עבודה מיוחדת
תאבד מן העולם וראוי לעשות השתדלות להעלות אותם לארץ ישראל ולשמר אותם
בדיוק כפי שבקהיר הינם קבוצה הומוגנית השומרת על אורחות חייה וטוב שכך !!!
סמרה שלמה, עו"ד
מזכיר הפדרציה העולמית ליהדות תימן !

עוד 477 מילים ו-3 תגובות
סגירה