אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אַשְׁמָה 209

פרסום ראשון: מסקנות ועדת החקירה המיוחדת מטעם ראש הממשלה לבירור ההבדלים שבין "אחריות" ל"אשמה"

סודי ביותר


אל:
ראש הממשלה בנימין נתניהו

הנדון: בדיקת הכשלים החמורים שהובילו לטשטוש ההבדלים שבין "אחריות" ל"אשמה" וקביעת נהלים חדשים בנוגע לכל התייחסות רשמית לסוגיות הללו

בעקבות הדוח השערורייתי של ועדת החקירה הפוליטית – שהוקמה לכאורה כדי לחקור את אסון הר מירון, אבל בעצם נועדה לרדוף אותך ולהטיל עליך את האחריות והאשמה למותם של 45 ישראלים באסון האזרחי החמור ביותר בתולדות המדינה – הצטווינו על ידך לבחון מספר סוגיות בוערות על סדר היום הלאומי, כדי לברר אחת ולתמיד בצורה שיטתית ויסודית את מרכיבי ה"אחריות" וה"אשמה" בכל אחד מהנושאים שמטרידים את אזרחי ישראל.

לפני שניגש לפירוט המסקנות שאליהן הגענו, אנו מבקשים להקדים ולהודות לך, אדוני ראש הממשלה, על כך שהענקת לנו חופש מוחלט לבחון את כל הסוגיות הללו אך ורק על פי צו מצפוננו ומיטב הכרתנו. אנו רואים בכך עדות נוספת לכישורי המנהיגות יוצאי הדופן שלך, אשר מוכיחים שוב עד כמה אתה ענק בין גמדים.

כמו כן, ברצוננו להודות לשר החינוך יואב קיש, שתרם לנו רבות מניסיונו ומתבונתו; לינון מגל ולמערכת "הפטריוטים", שהושיטו לנו סיוע רב בכל פעם שהתבקשו; וליאיר נתניהו, שעמד לרשותנו בכל עת

כמו כן, ברצוננו להודות לשר החינוך יואב קיש, שתרם לנו רבות מניסיונו ומתבונתו; לינון מגל ולמערכת "הפטריוטים", שהושיטו לנו סיוע רב בכל פעם שהתבקשו; וליאיר נתניהו, שעמד לרשותנו בכל עת, למרות הפרשי השעות שבין ישראל ומיאמי.

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדיון בבית המשפט בתביעת לשון הרע שהגישה נגדו סתיו שפיר, 29 בנובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדיון בבית המשפט בתביעת לשון הרע שהגישה נגדו סתיו שפיר, 29 בנובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

וכעת, אל סיכום המסקנות, שאותן גיבשנו בתום חקירה יסודית ובדיקה מעמיקה של כל ההשלכות:

גורל החטופים

כולנו מתפללים לשלומם וחרדים לגורלם של החטופים הנמקים כבר חמישה חודשים במנהרות הטרור של חמאס. ליבנו איתם ועם בני משפחותיהם. אין ולא יכול להיות כל ספק, שהאשמה על מצבם מוטלת כולה על הנהגת חמאס, ובעיקר על יחיא סנוואר. הוא זה ששלח את מחבלי הנוח'בה לחטוף ישראלים מביתם – ולכן הוא אשם.

בנקודה זו אנו מבקשים לשבח את ראש הממשלה על המאמצים הכבירים שהקדיש לנושא, תוך רגישות למצוקת המשפחות, ועל היכולת המדינית והתבונה האסטרטגית, שרק בזכותם חולצו מהשבי בשלום יותר ממאה חטופים.

אנו מבקשים לשבח את ראש הממשלה על המאמצים הכבירים שהקדיש לנושא, תוך רגישות למצוקת המשפחות, ועל היכולת המדינית והתבונה האסטרטגית, שרק בזכותם חולצו מהשבי בשלום יותר ממאה חטופים

אנו מדגישים שוב, כי הנהגת חמאס היא זו שנושאת באחריות לגורלם של החטופים שנותרו בשבי, אבל מבקשים להעיר, כי לצערנו הרב מוטלת בעניין הזה גם אחריות מסוימת על חלק מבני משפחות החטופים.

בתמימותם, הם נכנעו לקמפיין פוליטי ציני של מתנגדי ראש הממשלה בראשות אהוד ברק, רונן צור ושקמה ברסלר, שניצלו את מצוקת בני המשפחות ושלחו אותם להפגין נגד ראש הממשלה, במקום לגבות אותו בשעה הקשה שבה הוא נדרש להכרעות גורליות. דבר זה הוביל לצערנו הרב להקשחת העמדות של חמאס ולקשיים נוספים על ראש הממשלה, מה שמאריך – לצערנו – את סבל החטופים שטרם שוחררו.

הפגנה ליד מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לעסקת חטופים, 2 במרץ 2024 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
הפגנה ליד מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לעסקת חטופים, 2 במרץ 2024 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

מעל 1,200 ישראלים נרצחו; אלפי ישראלים פונו מבתיהם בדרום ובצפון

אין צורך לחזור ולפרט כאן את הזוועות שחוללו מחבלי חמאס בישראל בשבעה באוקטובר. המתקפה האכזרית של חמאס בדרום, ומתקפת הרקטות והטילים של חזבאללה בצפון, הובילו לכך שראש הממשלה נאלץ לנקוט בצעדי מנע מבריקים, להדהים את יריביו, ולהורות על פינוי של עשרות אלפי ישראלים בעוטף עזה ובגליל העליון, כדי להגן על שלומם וחייהם.

האחריות על המציאות הזו שנכפתה עלינו – זו ששר התרבות מיקי זוהר היטיב להגדיר השבוע כ"לא תענוג גדול" – מוטלת במלואה על מערכת הביטחון, שכשלה כאן כישלון מוחלט.

האחריות על המציאות הזו שנכפתה עלינו – זו ששר התרבות מיקי זוהר היטיב להגדיר השבוע כ"לא תענוג גדול" – מוטלת במלואה על מערכת הביטחון, שכשלה כאן כישלון מוחלט

אמ"ן ושב"כ אחראים לכך שלא סיפקו לראש הממשלה מודיעין איכותי, לא הזהירו אותו בזמן ואפילו לא העירו אותו בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר, וכך מנעו ממנו להורות על מכת מנע שהייתה מובילה לניצחון מוחלט כבר בהתחלה.

הרמטכ"ל וראשי הצבא אחראים לכך שהם לא הצליחו לספק הגנה ראויה ליישובים למרות שראש הממשלה הורה להם במספר הזדמנויות בצורה הברורה ביותר לעשות כל מה שנחוץ ולנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על כל תושבי ישראל.

עם זאת, אחרי בחינה יסודית של כל הראיות שנאספו במהלך המבצע הצבאי המזהיר שעליו פיקד ראש הממשלה בעצמו, ברור לנו כי את האשמה על מתקפת חמאס וחזבאללה יש להטיל בעיקר על ראשי מחאת קפלן.

ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בהם שקמה שוורצמן ברסלר, רן הר נבו, משה רדמן, רועי נוימן ומורן זר קצנשטיין, בירושלים, 24 ביולי 2023 (צילום: רוני להב)
ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בהם שקמה שוורצמן ברסלר, רן הר נבו, משה רדמן, רועי נוימן ומורן זר קצנשטיין, בירושלים, 24 ביולי 2023 (צילום: רוני להב)

ראשי המחאה לא יכלו לשאת את העובדה שעל אפם וחמתם, ראש הממשלה הקים ממשלת ימין חזקה, שנשענת על רוב מוצק של 64 מנדטים.

אחרי קמפיין כוזב ושקרי נגד הפיכה משטרית שאותה הם בדו מליבם, הם הבעירו את רחובות ישראל, זרעו פילוג בעם, איימו על שלמות וכשירות הצבא, ואותתו למבקשי רעתנו מעבר לגבול, שהם יעסיקו ויטרידו את ראש הממשלה כך שהוא לא ישים לב מה קורה, וזו תהיה שעת כושר לתקוף את ישראל, לרצוח, לאנוס ולחטוף אזרחים. וכל זה – רק כדי לפגוע בשמו הטוב של ראש הממשלה, שמצביעי הימין החכמים מעריצים כ"מר ביטחון".

אחרי קמפיין כוזב ושקרי נגד הפיכה משטרית שאותה הם בדו מליבם, הם הבעירו את הרחובות, זרעו פילוג בעם, איימו על שלמות וכשירות הצבא, ואותתו למבקשי רעתנו מעבר לגבול,  שזו שעת כושר לתקוף את ישראל

ההתדרדרות בביטחון האישי ובכלכלה

נשמעות לאחרונה טענות מצד גורמים אינטרסנטיים על כך שראש הממשלה מינה לתפקידי מפתח בממשלתו שרים נטולי כל כישורים, שדרדרו את המצב בתחומים שעליהם הם מופקדים.

מבלי לקבוע עמדה כזו או אחרת ביחס להשקפת העולם של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', ומבלי להתייחס לטענות המופרכות על כך שהם "נכשלו בתפקידם", אנו מזכירים שהשניים מייצגים מחנה פטריוטי של אוהבי ישראל, שרבים מהם גם מסכנים עכשיו את חייהם במלחמה עזה.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מחנה השמאל, בהובלת יאיר לפיד ובני גנץ, הוא זה שבחר עוד לפני הבחירות להודיע כי הוא מחרים מראש את ראש הממשלה, רק כי הוא עם "כתבי אישום", שאותם הגישה נגדו כזכור מערכת המשפט המסואבת, שאותה יש צורך לתקן. וכך למעשה אילצו את ראש הממשלה לחבר בין בן גביר וסמוטריץ', לוודא שהם ייכנסו לכנסת, ואז להעניק להם כוח פוליטי רב.

ולכן, מי שנושאים באחריות המלאה ובאשמה לעלייה הדרמטית במעשי הרצח בחברה הערבית, לירידת דירוג האשראי של ישראל, לעליית הגירעון ולריבוי התקריות האלימות ביהודה ושומרון – אלה אנשי מחנה השמאל הרל"ביסטי, בגיבוי תקשורת הפח שתומכת בהם בעזרת הפצת פייק ניוז.

המשבר ההומניטרי ברצועת עזה

הוצגו לפנינו ראיות חותכות ועדויות קשות לכך שאלפי אזרחים בעזה, כולל נשים וילדים, קשישים וחולים, סובלים מחרפת רעב. ממדי ההרס בעזה והיקף ההרג והפגיעה באוכלוסייה האזרחית הם יוצאי דופן ולפיכך מעוררים כעת ביקורת אנטישמית רבה כנגד ישראל ברחבי העולם.

ממדי ההרס בעזה והיקף ההרג והפגיעה באוכלוסייה האזרחית הם יוצאי דופן ולפיכך מעוררים כעת ביקורת אנטישמית רבה כנגד ישראל ברחבי העולם

אנו קובעים בצורה חד משמעית, כי האחריות הבלעדית על המשבר ההומניטרי בעזה מוטלת על ארגון הטרור חמאס. חמאס הוא הארגון ששולט ברצועה. הנהגת חמאס בחרה לתקוף את ישראל בשבעה באוקטובר ולכן היא זו שנושאת באחריות המלאה והמוחלטת לכל תוצאות המלחמה הזו, כולל מותם של אלפי תינוקות וילדים, ששימשו כמגן אנושי.

ילדים פלסטינים ממתינים לקבל מזון בעזה, 4 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
ילדים פלסטינים ממתינים לקבל מזון בעזה, 4 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

האשמה המוחלטת והבלעדית על ההרג, מצוקת רעב, התפשטות המחלות והרחבת המשבר ההומניטרי הקשה בעזה, מוטלת כולה על מנהיג חמאס – יחיא סנוואר.

ולכן, אנחנו קובעים בצורה חד משמעית: הוא הראש, הוא אשם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בדבר אחד אני מסכים עם תכליתו של המאמר המשונה הזה, שהרבה ממנו הוא כתיבת אמת, בדרך זו או אחרת. אם נתניהו טען על אולמרט שהוא היה הראש והוא אשם, אז הוא צריך לגזור גזירה שווה על עצמו, ולפרוש... המשך קריאה

בדבר אחד אני מסכים עם תכליתו של המאמר המשונה הזה, שהרבה ממנו הוא כתיבת אמת, בדרך זו או אחרת. אם נתניהו טען על אולמרט שהוא היה הראש והוא אשם, אז הוא צריך לגזור גזירה שווה על עצמו, ולפרוש לאחר סיום מלחמת עזה בניצחון מוחלט. ישראלי, כלומר.

עוד 1,062 מילים ו-1 תגובות
סגירה