חזון יו"ר רשות הטבע והגנים – בנייה ועסקים במקום מתנחל עם דובון ועוזי

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן בביקור בגן לאומי סבסטיה (צילום: צילום: עמק שווה)
צילום: עמק שווה
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן בביקור בגן לאומי סבסטיה

"צריך לעבור שלב. להביא את יו"ש למשהו אחר. לטשטש את הקווים. לחצות את הקווים ע"י כלכלה".

זוהי משנתו, במשפט אחד, של אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון בחמש השנים האחרונות ומועמדה של השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן לתפקיד יו"ר רשות הטבע והגנים (רט"ג).

את הדברים הוא אמר לפני כשנתיים לירון אברהם בכנס בשבע. כשאברהם הקשה עליו ושאל אם רצוי להחביא את האידאולוגיה, נויבואר התבלבל בתחילה וענה "אין ברירה", אך מייד תיקן והסביר שהוא אינו מסתיר אותה, "אבל אנשים מגיעים ליו"ש בגלל הנדל"ן ואיכות החיים". במילים אחרות: במקום הדמות של המתנחל עם העוזי והדובון נויבואר מציע נירמול. בנייה ועסקים.

כשנשאל אם רצוי להחביא את האידאולוגיה, נויבואר התבלבל וענה "אין ברירה", אך מייד תיקן שאינו מסתיר, "אבל אנשים מגיעים ליו"ש בגלל הנדל"ן ואיכות החיים". במקום דמות המתנחל הוא מציע נרמול, בנייה ועסקים

החזון שהציג נויבואר מתאים בהחלט לתפקידו כמנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון, אבל היכולת לפתח תעשייה ולקדם בנייה מסיבית אינם בדיוק דרישות הסף של התפקיד אליו הוא מיועד – יו"ר הדירקטוריון של הרשות הממשלתית האמונה על שמירת ערכי סביבה, טבע ומורשת.

נויבואר, המתגורר בהתנחלות נווה דניאל, הוא אחד הבעלים של רשת התכשיטים והשעונים המשפחתית "גולד טיים" ואיש נדל"ן, כפי שהעיד על עצמו בריאיון בעלון השבת "גילוי דעת", כשנכנס לתפקידו בחברה לפיתוח גוש עציון. השבוע גם פורסם ב'ישראל היום' שבתו של נויבואר ובנה של סילמן נמצאים בקשר זוגי זה כמה חודשים, וההורים גם הם חברים זמן רב.

.בנייה בישוב תקוע שבגוש עציון. (צילום: צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
.בנייה בישוב תקוע שבגוש עציון. (צילום: צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לפני כשנתיים הציגה השרה הקודמת להגנת הסביבה תמר זנדברג, את המועמד שלה לתפקיד, ד"ר יוסי ביילין. ביילין שכיהן כשר, מזכיר ממשלה ומנכ"ל משרד ממשלה – מכיר את השירות הציבורי לפני ולפנים ועמד בעבר בראש מפלגה בעלת אג'נדה ירוקה. מועמדותו לא נדחתה בגלל שבנו החזיק שורה דומה לזו של בנה של סילמן בקורות החיים שלו, מינויו טורפד בגלל שהעמדות הפוליטיות שלו הפריעו לאגף הימני של ממשלת השינוי.

נויבואר לעומתו, לא רק שהוא חברה של סילמן לפי הדיווח, הוא גם בעל עמדות פוליטיות ברורות וכל הניסיון שלו הוא עסקי – בסקלה שמייצגת את המתח בין פיתוח לשמירה על הסביבה, כמנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון הוא נמצא בצד של אלו שרואים בשטחים הפתוחים משאב כלכלי ולא נכס שיש לשמור עליו.

בסקלה שמייצגת את המתח בין פיתוח לשמירה על הסביבה, נויבואר – כמנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון – נמצא בצד של אלו שרואים בשטחים הפתוחים משאב כלכלי ולא נכס שיש לשמור עליו

ארגון הסביבה הגדול בישראל, אדם טבע ודין, התנגד נחרצות למינוי. מנכ"ל הארגון, עמית ברכה, טען כי זהו צעד אנטי סביבתי, וכי מה שמניע את סילמן הוא בראש ובראשונה השיקול הפוליטי ולא הדאגה לסביבה.

השרה סילמן מצידה, כדרכה של ממשלת החורבן, מיהרה להדוף כל ביקורת כ"שמאלנות", ובתגובה בכלכליסט אמרה:

"הניסיון של ארגוני שמאל לטרפד כל מינוי של אדם מקצועי רק בגלל שהוא מתגורר ביהודה ושומרון היא פרקטיקה מגונה שאינה מקובלת עליי. לשמחתי אהרוני נויבואר אושר ע"י הועדה לבדיקת מינויים בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן, לאור ניסיונו העשיר והמקצועי ובהתאם להמלצת היועצת המשפטית של המשרד".

אז מדוע הימין התנגד כל כך לביילין, אבל מוכן להציב בראש הדירקטוריון של רט"ג איש נדל"ן? העובדות הבאות יספקו אולי חלק מההסבר. במדינת ישראל ישנם 346 גנים לאומיים ושמורות טבע שמהווים רבע (!) משטחה. 14.5% משטח הגדה המערבית, כ-500,000 דונם, הם גנים לאומיים – שם קוראים להם פארקים.

מיליוני ישראלים מבקרים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים מדי שנה ונסמכים על המדריכים של רט"ג ועל השילוט שהיא מציבה, ולכן היא גם אחד הגופים המשמעותיים ביותר בחינוך הבלתי פורמלי בישראל. היא מעצבת את האופן שבו מכירים ומבינים אזרחי ישראל את הארץ וההיסטוריה שלה.

ארגון הסביבה הגדול בישראל, אדם טבע ודין, התנגד נחרצות למינוי, בטענה שהוא אנטי-סביבתי, וכי סילמן מונעת בעיקר משיקול פוליטי ולא מדאגה לסביבה. סילמן מיהרה להדוף כל ביקורת כ"שמאלנות"

ברבות השנים שימשה רט"ג כלי יעיל בהתאמת תפיסות ערכיות, טשטוש הקו הירוק והעמקת הכיבוש. תחת רשות הטבע והגנים זכתה עמותת הימין הקיצוני אלע"ד להפעיל את הגן הלאומי עיר דוד בסילואן, וממשיכה להתרחב כל הזמן.

בגדה המערבית הסמכויות של פקחי רט"ג מאפשרות לדחוק את הפלסטינים על ידי מניעת פיתוח ושיפוץ בתיהם, שתילת עצים ורעיית צאן, לצד חיזוק המתנחלים.

בחנוכה לפני שנתיים הציבה רט"ג חנוכייה על המסגד בנבי סמואל, ולא בכדי החליטה ממשלת הימין מלא מלא להשקיע 32 מיליון שקלים בגן הלאומי סבסטיה.

חנוכייה על גג המסגד בנבי סמואל
פקחי רט"ג הציבו חנוכייה על גג המסגד בנבי סמואל, צילום: עמק שווה

לפני עידן ועידנים במונחים של הפוליטיקה הישראלית, או שש שנים בחיי אדם, היה הגן הלאומי תל חברון בליבה של מחלוקת בין ראש חטיבת המחקר והפיתוח של רט"ג לבין המנכ"ל דאז, שאול גולדשטיין, חבר מרכז הליכוד ויו"ר מועצת יש"ע לשעבר.

הראשון טען כי באתר אין די ערך היסטורי כדי להכריז עליו גן לאומי. המנכ"ל דחה את הביקורת. ראש חטיבת המחקר התפטר והגן הלאומי הוכרז. היום, שש שנים אחרי, הגן הלאומי לא מעניין אף אחד. מי שיגיע אליו בימים אלה יגלה שחיילים ימנעו ממנו את הכניסה לאתר. העיקר שהשטח גודר ומתנחלי חברון זכו להעמיק את האחיזה בעוד חלקת קרקע בעיר.

גן לאומי תל חברון (צילום: צילום: עמק שווה)
גן לאומי תל חברון בתל רומיידה (צילום: צילום: עמק שווה)

במשך שנות שלטונו הארוכות ריסק בנימין נתניהו את מנגנוני המדינה בזה אחר זה. שומרי הסף הוחלשו כדי שלא יפריעו להוציא לפועל מדיניות שנויה במחלוקת, או סתם כזו שמקדמת אינטרסים אישיים של פוליטיקאים. עמדתם המקצועית של אנשים כמו מנהל חטיבת המחקר לשעבר של רט"ג לא נשמעה כבר אז, והפוליטיקאים זוכים לקבל את מבוקשם.

בשנות שלטונו הארוכות ריסק נתניהו את מנגנוני המדינה. שומרי הסף הוחלשו כדי שלא יפריעו להוציא לפועל מדיניות שנויה במחלוקת, או סתם כזו שמקדמת אינטרסים אישיים של פוליטיקאים

במקרה של נויבואר מדובר ברווח כפול. השרה גם ממנה לתפקיד בכיר אדם שהוא לכאורה בעל קירבה אישית, וגם כזה שמלכתחילה מזדהה עם המטרות של הדרג הפוליטי. מנגד, הוא חסר הבנה מעמיקה של צורכי הסביבה. מבחינה זו זהו win win גם לממשלת החורבן, אבל עוד הפסד לישראל, המורשת והסביבה. עוד תחנה בדרך להתפרקות המוחלטת של מדינת ישראל.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הכותב מערבב (בכוונה?) בין שלושה עניינים הקשורים למינוי יו"ר רשות הטבע והגנים לתפקיד בכיר אדם: 1. שהוא בעל קירבה אישית לשרה. 2. שהוא חסר הבנה מעמיקה של צורכי הסביבה. 3. שהוא המזדהה עם ה... המשך קריאה

הכותב מערבב (בכוונה?) בין שלושה עניינים הקשורים למינוי יו"ר רשות הטבע והגנים לתפקיד בכיר אדם:
1. שהוא בעל קירבה אישית לשרה.
2. שהוא חסר הבנה מעמיקה של צורכי הסביבה.
3. שהוא המזדהה עם המטרות של הדרג הפוליטי.
הכותב עושה שימוש בעניין הראשון ובעניין השני – שאנשים שאכפת להם משלטון החוק יתנגדו לו – על מנת לשבות את הקורא כך שיתנגד גם לעניין השלישי. רטוריקה שמערפלת את ההבדלים בין העניינים.
לגיטימי – וכך גם נעשה פעמים רבות בארץ ובעולם – למנות לתפקידי מפתח אנשים המזדהים עם מטרות הדרג הפוליטי. הכותב יודע את זה אז הוא לא מסביר למה זה לא ראוי לדעתו, אלא תוקף את שני העניינים האחרים.
ובתוספת – ככה, שיהיה עוד יותר מרגש – הוא מוסיף את האפוקליפסה של התפרקות המדינה… קרשנדו מדהים.

עוד 877 מילים ו-2 תגובות
סגירה