טבע קסום ובסכנה בפאתי מודיעין (צילום: דורון מרגוליס)
דורון מרגוליס

תוכנית להקמת תחנת משנה חשמלית עלולה להכחיד פנינת טבע קסומה בפאתי מודיעין

העצים ביער הקסום שבפאתי מודיעין כבר מסומנים במספרים לקראת כריתתם ● במקומם תוקם תחנת משנה של חברת החשמל ● הירוקים משוכנעים שאפשר להקים את התחנה במיקום אחר, אבל מנהלי משק החשמל טוענים שכל החלופות נבחנו ונדחו ● יחד עם כביש חדש שיבתר את עמק הצבאים, המרחבים הירוקים מסביב למודיעין עלולים להפוך למדבר של אספלט ותשתיות

רגע לפני שיוצאים מהיער, אנחנו מסתובבים לצילום אחרון – והמראה הנגלה לעיניים צובט לב: שורה של עצים שעל הגזעים שלהם כתובים מספרים, אות וסימן לכך שהם נידונים לכריתה. אחרי שתיפול השורה הראשונה, המסורים יתקדמו ויפילו גם את השורות הבאות.

ליער הזה, שנמצא בפאתי שטח השיפוט של מודיעין ותחום בין כביש 443 לגדר ההפרדה, אפילו אין שם. אולי זה חלק מהבעיה שלו ומהסיבה שכל כך קשה להגן עליו. הוא לא מוגדר שמורת טבע, אין לו שריון סטטוטורי המשמש לו ככיפת ברזל במוסדות התכנון. סתם חלקת אלוהים קטנה עם עצי אורן ומרבד צפוף של רקפות.

בשעות האחרונות של החורף, כשהירוק עדיין משתולל ובין העצים שוררת אפלולית קרירה, הוא נראה כמו הדבר הכי קרוב בישראל ליער פיות. רק שהפינה הקסומה הזו עומדת להפוך למשהו אחר לגמרי.

אם התוכנית שאושרה במועצה הארצית לתכנון ובנייה תצלח את מבחן בית המשפט, היער ייכרת ובמקומו תוקם תחנת משנה חשמלית (תחמ"ש) של חברת החשמל. עצים ופרחים – OUT, שנאים, בטון וכבלי מתח גבוה – IN.

היער בפאתי מודיעין שעליו עלולה לקום תחנה משנה חשמלית (צילום: אביב לביא)
עצים ממוספרים לפני כריתה בפאתי מודיעין (צילום: אביב לביא)

על הצורך בהקמת תחנת המשנה החשמלית באזור לא חולקים גם אנשי החברה להגנת הטבע וחברי עמותת "תושבים משפיעים במודיעין", שעתרו נגד התוכנית לבית המשפט המחוזי מרכז. אל אוכלוסיית מודיעין צפויים להתווסף בשנים הקרובות רבבות תושבים ויש להרחיב את תשתיות החשמל כדי שיוכלו לספק את הצרכים ההולכים וגדלים.

המחלוקת היא על המיקום. לטענת המתנגדים, המיקום שנבחר אולי הכי נוח למערכת אבל הכי פוגעני והרסני לטבע ולתושבים המבקשים לשמור על המפלט הירוק האחרון באזור. לא פחות מ־102 עצים ייכרתו כאן לפי התוכנית, אבל השלם גדול בהרבה מסכום חלקיו: גם העצים שיישארו כבר לא יהיו "יער" אחרי שתוקם כאן תשתית חשמלית על פני 29 דונם.

התוכנית להקמת התחנה החשמלית מצטרפת לתוכנית הסלילה של כביש חדש, רב נתיבי, שעתיד לחבר את מודיעין עילית לכביש 443, תוך שהוא מבתר את עמק הצבאים

"תושבים משפיעים במודיעין" היא חלק מתופעה מבורכת של קהילות מקומיות ברחבי הארץ שהתעוררו בשנים האחרונות ויצאו להיאבק על נכסי הטבע בסביבתן הקרובה. במודיעין, למרבה הצער, ידיהם של התושבים מלאות עבודה ומאבקים.

התוכנית להקמת התחנה החשמלית מצטרפת לתוכנית הסלילה של כביש חדש, רב נתיבי, שעתיד לחבר את מודיעין עילית – העיר החרדית הגדולה ששוכנת מעבר לקו הירוק – לכביש 443, תוך שהוא מבתר את עמק הצבאים.

היער בפאתי מודיעין שעליו עלולה לקום תחנה משנה חשמלית (צילום: אביב לביא)
כאן תיבנה תחנת משנה חשמלית בפאתי מודיעין (צילום: אביב לביא)

עמק הצבאים הוא מרחב ירוק, מרשים ועתיר עתיקות המשמש בית לכמאה צבאים ומספק מסדרון אקולוגי לשלל בעלי חיים, ביניהם, לפי מחקר שנערך כאן על ידי האוניברסיטה העברית, לא פחות מ־400 מינים של דבורים.

מייד לאחר שאנחנו יוצאים מהרכב בפאתי העמק, אני מבחין בשועל. וכעבור דקותיים בעוד אחד. גן עדן קטן של טבע בלב הארץ, שאחרי הקמת תחנה חשמלית וכביש רב־מסלולי – אם שתי התוכניות ייצאו לפועל, ייכרתו כאן כ־1,500 עצים – לא יישאר ממנו הרבה.

לא צריך להיות מחבק פרחים כדי להירתע מהעתיד המתוכנן לאזור. פוקס וחבריה אינם עיוורים לגידול באוכלוסייה ולצרכי מה שמכונה "פיתוח". הם מציעים חלופות

בתקופת כהונתה של מרב מיכאלי במשרד התחבורה היה נדמה שהכביש יורד מהפרק. המשרד הבהיר שלמעט מקרים חריגים הוא מתמקד בקידום תחבורה ציבורית ולא בסלילת עוד ועוד כבישים שרק יחמירו את בעיית הפקקים במקום לפתור אותה, אבל תחת מירי רגב הגלגל התהפך והכבישים שוב על הגל.

מירי פוקס, תושבת מודיעין, רוכנת על הקרקע ומזהה בהתלהבות צמח אחר צמח, פטריה אחר פטריה, חלקם ראויים למאכל ואפילו טעימים. אחרי שנים בעולם העסקים והניהול היא יצאה לחפש שינוי ועשתה קורס ליקוט.

היער בפאתי מודיעין שעליו עלולה לקום תחנה משנה חשמלית (צילום: אביב לביא)
נוף מעמק הצבאים בפאתי מודיעין (צילום: אביב לביא)

עמק הצבאים והיער הסמוך הם כמו ספר פתוח עבורה. אבל לא צריך להיות מחבק פרחים כדי להירתע מהעתיד המתוכנן לאזור. פוקס וחבריה אינם עיוורים לגידול באוכלוסייה ולצרכי מה שמכונה "פיתוח". הם מציעים חלופות. את תחנת המשנה הם מציעים למקם מערבה יותר, במה שמכונה על ידי מתכנני החברה להגנת הטבע "מרחב חלופות" שלא באות על חשבון שטחי טבע ערכיים.

לא רחוק מכאן, ביער מכבים, נחל מאבק של התושבים הצלחה גדולה והתוואי שבו מתקינה "מקורות" את צינור המים הגדול לירושלים שונה כדי לצמצם את היקף כריתת העצים. מתברר שעם קצת מאמץ ויצירתיות אפשר גם להזרים מים וגם לשמור על היער.

"מיקום תחנה המשנה החשמלית והשפעתה על הסביבה נבחנו בהליך תכנוני סדור שכלל בחינת חלופות רבות ובחירת חלופת מיקום מועדפת, בהתייחס לשורה של אמות מידה מקובלות, לרבות סביבתיות"

זה בדיוק מה שהתושבים מבקשים גם כאן. בחברת החשמל מסבירים שהם רק מקימים את התחנה ואין להם עמדה לגבי המיקום המועדף שלה.

מי שמחליט על מיקום התחנה ומקדם את התוכנית היא חברת "נגה", מנהלת מערכת החשמל, שמסרה את התגובה הבאה: "בשנים הקרובות צפוי בעיר מודיעין פיתוח משמעותי הכולל מרכזים מסחריים, תעשיה ומגורים. לכן, אם בעתיד הקרוב לא תוקם התחנה החדשה, לא תוכל חברת החשמל לחבר לקוחות נוספים לרשת מבלי לפגוע בלקוחות הקיימים.

היער בפאתי מודיעין שעליו עלולה לקום תחנה משנה חשמלית (צילום: אביב לביא)
עמק הצבאים בפאתי מודיעין (צילום: אביב לביא)

"מיקום תחנה המשנה החשמלית והשפעתה על הסביבה נבחנו בהליך תכנוני סדור שכלל בחינת חלופות רבות ובחירת חלופת מיקום מועדפת, בהתייחס לשורה של אמות מידה מקובלות, לרבות סביבתיות.

"לחלופת המיקום המועדפת הוכן מסמך סביבתי והיא נדונה בגופי התכנון הרלוונטיים, ונבחנה בהליכי ערר, עד לאישורה של התוכנית בוועדה המחוזית באופן סופי. במסגרת כל ההליכים נשמעו ונבחנו טענות המתנגדים, אך החלופה שנבחרה נמצאה כחלופה המתאימה ביותר.

"בכל הנוגע לתחום היער שבו ממוקמת תחנת המשנה החשמלית נציין כי היא מתוכננת לקום בשולי יער אורנים – נטע אדם, וכמקובל נערך סקר עצים שהוגש לפקיד היערות. מיקום התחנה בשולי היער הוצג במסמך הסביבתי ועמד לנגד עיניהם של מוסדות התכנון בדיונים.

"הוועדה המחוזית קבעה כי 'על מנת לפצות על הפגיעה בעצים ולנוכח החשיבות שמייחסת הוועדה לשמירה על עצים בוגרים, קובעת הוועדה כי תנאי לתחילת העבודות הוא הכנת תוכנית נטיעה שתתואם עם קק"ל'".

דבורה ביער בפאתי מודיעין שעליו עלולה לקום תחנה משנה חשמלית (צילום: דורון מרגוליס)
מסדרון אקולוגי הכולל 400 מינים של דבורים בפאתי מודיעין (צילום: דורון מרגוליס)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לפני זמן מה תושבים אכפתיים בפרדס חנה מנעו הקמת מתקן שנאים בתוך שמורה בלב הישוב ליד הואדי ע"י מניעת עבודת ההקמה. הם חסמו בגופם את הכלי מסוג מחפרון שהתחיל להכין את התשתית שכללה עקירת עצי... המשך קריאה

לפני זמן מה תושבים אכפתיים בפרדס חנה מנעו הקמת מתקן שנאים בתוך שמורה בלב הישוב ליד הואדי ע"י מניעת עבודת ההקמה. הם חסמו בגופם את הכלי מסוג מחפרון שהתחיל להכין את התשתית שכללה עקירת עצים וצמחייה.
המאבק הנחוש אילץ את יו"ר המועצה המקומית שנוצחה בבחירות המקומיות לבטל את מיקום המתקן ולחפש מיקום אחר.

עוד 833 מילים ו-1 תגובות
סגירה