הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ירוקים מגעגוע

אוהד יהלומי, מנהל בסיירת הירוקה, היה אמור להיות המרצה הפותח ביום העיון השנתי של רט"ג שנערך ביום חמישי. הוא לא הצליח להגיע: הוא מוחזק בעזה בשבי חמאס ● גם סילמן לא הגיעה, וחסכה לעצמה אי-נעימות גדולה ● בינתיים בירושלים, הקרב על מצפתל מתחדש ● והשבוע למשך שעתיים היינו מעצמה של אנרגיה סולארית

אוהד יהלומי (צילום: רשות הטבע והגנים)
רשות הטבע והגנים
אוהד יהלומי

1

המרצה הראשון ביום העיון השנתי של רשות הטבע והגנים, שנערך ביום חמישי במוזיאון הטבע בתל אביב והוקדש לשמירת טבע בשעת מלחמה, לא הצליח להגיע.

אוהד יהלומי, מנהל מרחב דרום בסיירת הירוקה של הרשות, נחטף ב-7 באוקטובר ועדיין מוחזק ברצועת עזה בידי חמאס.

בהזמנה שנשלחה כשבועיים לפני הכנס, שכללה את הרצאתו על עקרבים, נכתב: "כולנו תקווה כי עד מועד הכנס ישוב חברנו אוהד יהלומי הביתה ונזכה לשמוע את הרצאתו מפיו". המשאלה לא התגשמה.

בהזמנה שנשלחה כשבועיים לפני הכנס, שכללה את הרצאתו על עקרבים, נכתב: "כולנו תקווה כי עד מועד הכנס ישוב חברנו אוהד יהלומי הביתה ונזכה לשמוע את הרצאתו מפיו". המשאלה לא התגשמה

חבריו לעבודה של אוהד, שהגעגועים העזים ניכרים בהם, החליטו שהוא בכל זאת יפתח את היום: באמצעות בינה מלאכותית הם יצרו סרטון שבו נראה אוהד מדבר למצלמה במשך כדקה, כשבמשפט האחרון הוא מבקש לחזור כבר הביתה. לבקשת המשפחה, הסרטון – שהיה מרגש ומזעזע בעת ובעונה אחת – לא מופץ מעבר להקרנה בכנס עצמו.

יהלומי, בן 49 מניר עוז, התבצר בממ"ד עם אשתו בת שבע וילדיהם ונפצע מירי על דלת הממ"ד. בת שבע והבנות הצליחו להימלט מהמחבלים רגע לפני שחצו את הגדר לעזה. איתן בן ה-12 נחטף, ושוחרר אחרי 52 יום. אוהד תועד בשבי בסרטון שהופץ בינואר על ידי ארגון הוועדות העממיות. 

אסתר יהלומי, אימו של אוהד יהלומי, בכנס המדע השנתי של רשות הטבע והגנים, 14 במרץ 2024 (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע וגנים)
אסתר יהלומי, אימו של אוהד יהלומי, בכנס המדע השנתי של רשות הטבע והגנים, 14 במרץ 2024 (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע וגנים)

האיש שמוחזק במנהרה אי שם הוא לא רק אבא ובן זוג, הוא גם אוצר בלום של ידע בכל מה שנוגע לטבע ובעלי חיים. יחד עם כמה עמיתים, משוגעים לדבר, יהלומי חיבר לפני מספר שנים את "מדריך שדה לעקרבי ישראל" – שמאפשר להגדיר בקלות עקרב שנקרה בדרככם או שנעקצתם על ידו.

יהלומי גם הקדיש זמן ואנרגיה להעברת אהבתו הגדולה לטבע לילדים. הדוברת האחרונה בכנס היתה ג'וואהר, שמתגוררת ביישוב בדואי באזור ערד. היא סיפרה איך בשנת 2007, בהיותה בת 7, היה אוהד יהלומי מגיע מדי יום שישי אל בית אביה עם רכב של רשות הטבע והגנים, לוקח את ילדי הכפר לסיורים ועורך להם היכרות עם בעלי החיים והצמחים בסביבה המדברית שבה הם חיים.

הדוברת האחרונה בכנס היתה ג'וואהר, שמתגוררת ביישוב בדואי. היא סיפרה איך בהיותה בת 7, היה אוהד יהלומי מגיע מדי יום שישי, לוקח את ילדי הכפר לסיורים ועורך להם היכרות עם בעלי החיים והצמחים בסביבה

יהלומי דיבר אליהם בגובה העיניים, עורר את סקרנותם. "הוא גרם לי להתאהב בטבע", ג'וואהר שיחזרה. בתמונות ילדותה היא נראית קורנת מאושר עם ציור של עוף דורס שזה עתה סיימה לצבוע.

כדי שהילדים ירגישו איתו בנוח, אוהד הציג את עצמו כעוואד. "כל יום שישי היינו מחכים שהאוטו של עוואד יגיע", היא סיפרה. "ראיתי את הסמל על האוטו שלו והחלטתי שכשאהיה גדולה זה המקום שאעבוד בו".

לימים, כשהיא כבר סטודנטית, הגיעה לראיון עבודה ברשות הטבע והגנים. היא סיפרה שכילדה היה לה מדריך אחד, עוואד, ושהיא רוצה להעביר לילדים את האהבה לטבע והידע שקיבלה ממנו. המראיינים הרימו גבה, הם לא הכירו מישהו בשם זה.

אוהד יהלומי לצד תמונה שצילם של הילדה הבדואית ג'ווהאר עם הציור שציירה
אוהד יהלומי לצד תמונה שצילם של הילדה הבדואית ג'ווהאר עם הציור שציירה

"כבר חמש שנים אני עובדת כמדריכה של רשות הטבע והגנים בחברה הבדואית", סיפרה ג'וואהר, "והכל בזכות אוהד. אנחנו כל כך מחכים לו שיחזור הביתה".

2

מן המפורסמות שבכנסים מהסוג הזה מומלץ לדלג על החלק של הברכות ולהגיע היישר לתחילת ההרצאות. אצל שרים או בכירים שנפל בחלקם הכבוד (או העול) לפתוח את היום, ברכה היא בדרך כלל שם נרדף להרבה קלישאות ומעט תוכן.

רק שהפעם שלב הברכות היה דווקא מסקרן: הדוברת הראשונה בכנס של רשות הטבע והגנים הייתה אמורה להיות השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. העיתוי טעון במיוחד: סילמן, כידוע, מסרבת להעביר לרשות הטבע והגנים את התקציב המובטח למאבק בהרעלות הנשרים, ומתעקשת למנות לתפקיד יו"ר הרשות מקורב נטול כל רקע סביבתי.

כמה מההרצאות במהלך היום עסקו במישרין או בעקיפין במכת ההרעלות והדרכים למגר אותה. בנסיבות האלה, כולם המתינו בדריכות למוצא פיה של השרה. איך היא תצעד בתוך שדה המוקשים הנפיץ הזה?

כמה מההרצאות במהלך היום עסקו במישרין או בעקיפין במכת ההרעלות והדרכים למגר אותה. בנסיבות האלה, כולם המתינו בדריכות למוצא פיה של השרה. איך היא תצעד בתוך שדה המוקשים הנפיץ הזה?

ובכן, בשעה היעודה לנאום הפתיחה התחוור לקהל שסילמן פשוט לא הגיעה. ערב לפני התקשר מי מטעמה של סילמן למארגנים והודיע שנבצר ממנה להשתתף. רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, פתחה במקומה את הכנס. המושב של סילמן בשורה הראשונה נותר מיותם.

מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי בכנס המדע השנתי, 14 במרץ 2024 (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע והגנים)
מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי בכנס המדע השנתי, 14 במרץ 2024 (צילום: שי אייזקס, רשות הטבע והגנים)

למרבה הסמליות, בכיסא הסמוך ישבה מוזמנת אחרת שדווקא כן הגיעה ואף הקשיבה במשך כמה שעות להרצאות: השרה להגנת הסביבה הקודמת תמר זנדברג. מראה אחד שממחיש את עומק השבר בין הממשלה הנוכחית לגורמי המקצוע ושמירת הסף של מדינת ישראל.

3

התמונות הללו, שירושלמים חובבי טבע צילמו בימים האחרונים, היו אמורות להיות תמונות ניצחון: בקיץ האחרון נהדפה התוכנית של משטרת ירושלים להקים מתחם ענק על מצפתל (מצפה-תל) – הגבעה הירוקה בעלת התצפית הנהדרת שממוקמת בין ארמון הנציב לג'אבל מוכבר. לאור ההתנגדות הציבורית, המשטרה הודיעה שתבחן חלופות, וזה התפרש כסוף סיפור.

רק שלאחרונה המשטרה הודיעה שהבדיקה לא הניבה חלופות מתאימות, ושתוכנית הבנייה על מצפתל חוזרת לשולחן. למרבה הבושה, עיריית ירושלים תומכת.

שלאחרונה המשטרה הודיעה שהבדיקה לא הניבה חלופות מתאימות, ושתוכנית הבנייה על מצפתל חוזרת לשולחן. למרבה הבושה, עיריית ירושלים תומכת

המאבק של התושבים מתחדש, והם יזדקקו להרבה רוח גבית כדי שהתורמוסים ימשיכו לפרוח בסגול מסחרר גם בשנים הבאות.

התורמוסים פורחים במצפתל בירושלים
התורמוסים פורחים במצפתל בירושלים

4

ביום שלישי לפני הצהריים, למשך כשעתיים, ישראל הייתה מעצמה של אנרגיה סולארית. באותן שעות, כ-51% מהחשמל שנוצר במשק הגיע מאנרגיות מתחדשות, כלומר שמש (וטיפה רוח).

ביום שלישי לפני הצהריים, למשך כשעתיים, ישראל הייתה מעצמה של אנרגיה סולארית. באותן שעות, כ-51% מהחשמל שנוצר במשק הגיע מאנרגיות מתחדשות

למרבה הצער זה לא מייצג את תמהיל האנרגיה הכללי במשק, שם אנחנו עומדים על 11%-12% אנרגיות מתחדשות. אבל זו הייתה שעת רצון של התלכדות מגמות – שימוש מועט יחסית בחשמל בגלל טמפרטורה נעימה ושמיים שטופי שמש שמאפשרים ייצור מקסימלי – וכך הנתח של השמש מתוך כלל ייצור החשמל שבר שיא.

קצת נחת, אבל גם קצת פרופורציות: באירופה נרשמו השנה פרקי זמן ממושכים שבהם 100% מהאנרגיות היו ממקור נקי. יש לאן לשאוף.

עוד 892 מילים
סגירה