מדינה מפורזת בעזה תחילה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בתל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
Brendan Smialowski / AFP
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בתל אביב, 18 באוקטובר 2023

חוסר הנכונות של בנימין נתניהו להציג חלופה מדינית, יוביל להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית. נתניהו יוכל למנוע את המהלך עם הצגת יוזמה מדינית ישראלית.

*  *  *

ישראל יכולה להצהיר על הסכמתה להקמת מדינה פלסטינית מפורזת ברצועת עזה תחילה. זה שלב ראשון בתהליך בנייה שימשך עשרות שנים לשיקום האמון ולצמיחת דור פלסטיני חדש שיסכים לחיות לצד ישראל.

ישראל יכולה להצהיר על הסכמתה להקמת מדינה פלסטינית מפורזת ברצועת עזה תחילה. זה שלב ראשון בתהליך בנייה שימשך עשרות שנים לשיקום האמון ולצמיחת דור פלסטיני חדש שיסכים לחיות לצד ישראל

השינוי התרבותי הנדרש בחברה הפלסטינית צריך להתחיל מהמקום הכואב ביותר, מהתחתית העמוקה והתהום הפעורה. עכשיו זה הזמן לבנות את היסודות למאה הבאה בעזה. צריך לשלב את הרשות הפלסטינית יחד עם כוחות רב לאומיים וערבים לשיקום הרצועה. הצלחת המודל תאפשר את הרחבתו בעתיד לשטחי יהודה ושומרון כחיבור משולב של ישות פלסטינית.

ראוי שראש הממשלה יצהיר על כך בפומבי וישחרר את הלחץ הבינלאומי הכבד שצפוי על ישראל ככל שהנוכחות הצבאית, הרעב והמצוקה יתגברו. בתוך כך הכרחי לפתוח בדיאלוג עם הרשות הפלסטינית גם לגבי עתיד יהודה ושומרון, לקראת הסדרים מדיניים שיקבעו הפרדה בין ישראל והפלסטינים, וימנעו הקמתה של מדינה רב לאומית בין הירדן לים, שתשים קץ לפרויקט הציוני.

צעד זה ימנע הכרה חד צדדית במדינה פלסטינית, יסייע לגבש חזית מול איראן ויקדם נורמליזציה עם סעודיה ומדינות נוספות. זה יאפשר גם מרחב תמרון לישראל ותמיכה בהשלמת פירוק החמאס וסילוקו מהזירה.

המלחמה בעזה הבהירה לכולנו שאיראן היא הבעיה הקיומית של ישראל. ניתוקם של הפלסטינים מגוש מדינות הרשע וצירופם לגוש המדינות הערביות המתונות היא משימה אסטרטגית ארוכת טווח וחיונית למערב ולביטחונה של ישראל.

ראוי להזכיר כי ארה"ב זרעה חורבן גדול בגרמניה במלחמת העולם השנייה, והטילה פצצות אטום על ערי יפן ולבסוף הכניעה אותה. לאחר המלחמה הזרימה מיליארדי דולרים לשיקומן והפיכתן למדינות משגשגות.

צריך לשלב את הרשות הפלסטינית יחד עם כוחות רב לאומיים וערבים לשיקום הרצועה. הצלחת המודל תאפשר את הרחבתו בעתיד לשטחי יהודה ושומרון כחיבור משולב של ישות פלסטינית

איראן היא ראש הנחש, והמלחמה בעזה העצימה את כוחה כמעצמה אזורית מסוכנת, המהווה איום קיומי ישיר על ישראל. היא מדינת סף גרעינית המפעילה שלוחות מסוכנות, מטלטלת את המזרח התיכון ומאיימת על השלום העולמי.

הפלסטינים הם נטל ביטחוני כבד על ישראל, אולם הם אינם מהווים איום קיומי.  ראוי לחתור להסדר עם הפלסטינים ולהתמקד ביעד הראשי – איראן. הסכם מדיני עם הפלסטינים יקל על ארה"ב והקהילייה הבינלאומית לגבש איחוד של סעודיה, האמירויות, מצרים ירדן ומדינות נוספות נגד ציר הרשע.

מי שאינו מבין את המרחב וסכנותיו וממשיך לדבוק במשיחיות מסוכנת מטיל כליה על ישראל. הבחירה בהסדר עם הפלסטינים איננה בין טוב לרע, אלא בין הרע לגרוע ממנו. הפלסטינים ויתכן שגם ארה"ב ידחו את היוזמה, ואולם ישראל לא תצטייר אז כסרבנית להסדרים. בעתיד תגבר התמיכה במסלול עזה תחילה בשל הקושי העצום במו"מ ביו"ש.

הקואליציה הנוכחית לא יכולה לבצע צעדים משמעותיים ביהודה ושומרון, ולכן עזה תחילה היא מפלט סביר לתסבוכת הנוכחית. היא תואמת גם לאסטרטגיית ההישרדות של נתניהו ויכולה לחצות את הזעזועים בממשלתו.

בשלב ראשון יהיה צורך לאותת למדינות הערביות המתונות, לקהילייה הבינלאומית ולארה"ב, על נכונות להתחיל בתזוזה, ולהפחית את ההתנגדות שלהן להזרים כספים לשיקום הרצועה.

ישראל אינה חיה בחלל ריק ותלותה בארה"ב ובעולם החופשי מוחלטת. ולכן, נדרשת יצירתיות להנעת מהלך שיבהיר לעולם שאין פניה של ישראל ליישב את רצועת עזה ביהודים וכי היא מבקשת באמת לתת תקווה לעתיד טוב יותר. שלב הביניים בעזה יארך שנים רבות ועד אז ישראל תהיה אחראית על הביטחון.

ישראל אינה חיה בחלל ריק ותלותה בארה"ב ובעולם החופשי מוחלטת. ולכן, נדרשת יצירתיות להנעת מהלך שיבהיר לעולם שאין פניה של ישראל ליישוב רצועת עזה ביהודים וכי היא מבקשת תקווה לעתיד טוב יותר

קיים שילוב ברור בין חמאס לבין האוכלוסייה בעזה וביהודה ושומרון שאי אפשר לטשטש אותו. רוב הורי התלמידים בעזה שולחים את ילדיהם למערכת החינוך של חמאס, המחנכת לדת קיצונית ולתמיכה בטרור.

היסודות הללו הם הבסיס הראשון הדורש שינוי עומק תרבותי. הפלסטינים בהתנהלותם הובילו עצמם לנקודת האפס שאי אפשר יותר לרדת ממנה. זה יהיה מבחן הרצינות הגדול של הפלסטינים כלפי העולם, שיוכיח אם הם באמת רוצים להשתנות או להטיל כליה על הדור הבא.

ברצח והשחיטה ב-7 באוקטובר נתנו הפלסטינים חמצן למתנגדי השלום לשנים רבות. אם לא ישוב האמון של הישראלים בשלום לא יתרחש שינוי אמיתי. הדשדוש הוא מתכון להמשך הסכסוך והאלימות.

גורמים בכירים בפתח מציעים לאנשי חמאס להיבלע לתוך המנגנונים של הארגון כדי למנוע את סירובה של ישראל לדבר עם חמאס. צעד זה עלול לשבש את הדיאלוג העתידי בין הצדדים. אחרי המלחמה צפוי שרבים מאנשי חמאס יביעו רצון להידבר עם ישראל לצרכים טקטיים, ויצהירו בגלוי על נכונות להכיר בקיומה, להפסיק את פעילות הטרור, לקבל את ההחלטות הבינלאומיות ולהתקדם להסדר שלום כפי שאירע לאש"ף.

אם אכן יעשו כך, הם יחדלו פורמלית להיות חמאסניקים, וצפוי שרבים בעולם יאיצו בישראל לפתוח בדיאלוג עם הפלסטינים בתחפושת החדשה. תהליך דומה עבר על מנהיגי אש"ף בהנהגת יאסר ערפאת, שביצעו מעשי טרור מחרידים במאות ישראלים ואחר כך התיישבו למו"מ.

התרגיל יכול לחזור על עצמו. אי אפשר להימנע מדיאלוג עם הפלסטינים ויהיה קשה לעקוב אחר עברם ולבדוק בציציות לאיזה פלג פלסטיני הם משתייכים. אחרי האסון הפלסטיני בעזה יצטרכו הפלסטינים לשנות כיוון ולהפסיק לחיות בשקר. זו הזדמנות לסייע לבניית דור חדש, המאמץ תרבות של שלום וזה יהיה מבחנם הגדול ביותר.

כדי להיחלץ ממצוקתו-מצוקתנו, יזדקק נתניהו לגבות את שקריו בשקר גדול במיוחד, בדמות הצהרת בר אילן שנאנס לעשות – סוג של מס שפתיים כדי להרגיע את העולם וחלק מהישראלים. עזה יכולה להוות נתיב הימלטות. ראוי לזכור, החתירה לתיאום מלא עם ארה"ב לקראת גיבוש חזית מזרח תיכונית משותפת היא קריטית לביטחון ישראל בימים אלה. ואולם, נתניהו איבד את אמריקה והוא חסר את הכושר והסמכות לחולל תיקון ולזכות באמון הממשל.

החתירה לתיאום מלא עם ארה"ב לקראת גיבוש חזית מזרח תיכונית משותפת -קריטית לביטחון ישראל. אך נתניהו איבד את אמריקה והוא חסר את הכושר והסמכות לחולל תיקון ולזכות באמון הממשל

הממשלה מוכיחה כל יום מחדש שהיא הבעיה ולא הפתרון. ולכן, חיוני במקביל לצאת למסע ציבורי גדול ונחוש להביא לסיום תפקידה. בחירות עכשיו הם כורח השעה. ככל שהדבר יעשה מוקדם יותר תשפר ישראל את הדרך לעתידה.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 926 מילים
סגירה