אילוסטרציה: חולדה חומה (צילום: Heiko Kiera/Shutterstock.com)
Heiko Kiera/Shutterstock.com

הערכה: הרכבת הקלה גרמה לעלייה במחלות שמפיצות חולדות

בתי חולים באזור ת"א מדווחים על עלייה משמעותית במקרים של טיפוס אנדמי ועכברת - מחלות המועברות על ידי חולדות ● החשש הוא כי אוכלוסיית החולדות הגיחה לפני הקרקע בעקבות עבודות הרכבת הקלה באזור: "זו עלייה גבוהה מאוד. בהחלט מתרחש משהו אפידמיולוגי"

בתי חולים באזור תל אביב רבתי מדווחים על עלייה משמעותית במקרים של טיפוס אנדמי ועכברת בשנים האחרונות. שתי המחלות מופצות על ידי חולדות, ומטופלים דיווחו כי הם נתקלים בהן לעיתים קרובות בשכונות, במגרשי משחקים, בגינות ואפילו בבתים.

רופאות ששוחחו עם זמן ישראל הביעו חשש מפני בעיות תברואה והעלו את האפשרות הסבירה לפיה אוכלוסיית החולדות שעלתה אל פני הקרקע הגיחה בעקבות עבודות החפירה והבנייה של הרכבת הקלה בתל אביב ובערים הסמוכות.

פרופ' יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בחולון, אומרת כי בית החולים טיפל ב-16 מקרים של טיפוס אנדמי בשנים 2022 ו-2023, לעומת מקרה אחד בחמש השנים הקודמות.

"זו עלייה גבוהה מאוד. בהחלט מתרחש משהו אפידמיולוגי", היא אומרת. "אני חושדת שזה רק קצה הקרחון כי המחלות האלה דורשות בדיקת אבחון ספציפית. אם למישהו יש מקרה קל יותר והוא לא מגיע למומחה למחלות זיהומיות, הוא ככל הנראה לא יאובחן".

הרכבת הקלה בתל אביב בנסיעת המבחן, 16 באוגוסט 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
הרכבת הקלה בתל אביב בנסיעת המבחן, 16 באוגוסט 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

לדברי פרופ' מאור, שמטפלת במבוגרים, 16 המקרים של טיפוס אנדמי שהגיעו לוולפסון כללו מטופלים משנות העשרה המאוחרות שלהם ועד שנות השבעים לחייהם.

ולא רק בתל אביב: ממשרד הבריאות נמסר לזמן ישראל כי בבני ברק החרדית דווח על תשעה מקרים של טיפוס אנדמי ב-2023 ועל שני מקרים ב-2022.

"זו עלייה גבוהה מאוד. בהחלט מתרחש משהו אפידמיולוגי, ואני חושדת שזה רק קצה הקרחון כי המחלות האלה דורשות בדיקת אבחון ספציפית אצל מומחה. אם למישהו יש מקרה קל יותר, הוא כנראה לא יאובחן"

גם פרופ' גליה גריסרו-סואן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה-דואק לילדים, השייך למרכז הרפואי סוראסקי – בית החולים איכילוב, מכירה את הבעיה.

היא אומרת כי היא מודעת למקרה אחד של טיפוס אנדמי במבוגרים, לשני מקרים של עכברת במבוגרים ולשלושה מקרים של עכברת בילדים שטופלו במרכז הרפואי בשנים האחרונות.

לוחית מיקרוסקופ עם פרעוש החולדה שלוקט בבריטניה ב-1915 (צילום: Olha Schedrina / The Natural History Museum, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons)
לוחית מיקרוסקופ עם פרעוש החולדה שלוקט בבריטניה ב-1915 (צילום: Olha Schedrina / The Natural History Museum, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons)

טיפוס אנדמי נגרם מהחיידק ריקציה טיפי (Rickettsia typhi) ומופץ בבני אדם כשהם באים במגע עם פרעושים שעקצו חולדות או בעלי חיים אחרים הנגועים בחיידק. זיהום אצל בני אדם מתרחש כאשר הם נעקצים על ידי פרעוש נגוע.

בנוסף, כשהפרעוש ניזון מדמם הוא גם פולט גרגירי צואה. צואת הפרעושים שמכילה את החיידק יכולה לחדור לגוף דרך פצע העקיצה או פצע אחר. אדם יכול גם לשאוף את גרגירי הצואה או להחדיר את החיידק לגוף בעת שפשוף העיניים.

בני אדם יכולים להידבק בטיפוס כשהם באים במגע עם פרעושים שעקצו חולדות נגועות. עכברת מופצת באמצעות שתן חולדות, ובני אדם יכולים להידבק בחיידק כשהם באים במגע עם מים, אדמה או מזון שזוהמו בשתן

עכברת (לפטוספירוזיס), שנגרמת על ידי החיידק לפטוספירה, מופצת באמצעות שתן של בעלי חיים נגועים, ובהם חולדות. בני אדם יכולים להידבק בחיידק כשהם באים במגע עם מים, אדמה או מזון שזוהמו בשתן של אותם בעלי חיים. החיידק יכול להיכנס לגוף באמצעות מגע עם עור סדוק ורקמות ריריות בעיניים, באף ובפה. בני אדם יכולים גם להידבק בשתיית מים נגועים.

אף אחת מהמחלות אינה מועברת מאדם לאדם. עם זאת, היו בעבר התפרצויות של טיפוס אנדמי בערים בישראל, וכן התפרצויות של עכברת במקורות מים בצפון.

עבודות באתר בנייה של הרכבת הקלה בתל אביב, 2 באוגוסט 2016 (צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
עבודות באתר בנייה של הרכבת הקלה בתל אביב, 2 באוגוסט 2016 (צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)

חלק מהאנשים שנדבקים בריקציה טיפי אינם סימפטומטיים לטיפוס, אבל רבים מפתחים סימפטומים דומים לאלה של שפעת, כגון חום גבוה, כאבים בגוף, בחילה, הקאות, אובדן תיאבון ושיעול. חלק מהאנשים גם מפתחים פריחה.

אף על פי שטיפוס אנדמי לרוב איננו קטלני וניתן לטיפול באנטיביוטיקה, חלק מהמקרים עלולים להיות חמורים ולהצריך אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ. "לפעמים אפשר לראות סיבוכים כמו דלקת המוח או מעורבות של הריאות או הלב, או כשל רב-מערכתי", אומרת מאור.

הנדבקים בטיפוס עשויים לפתח סימפטומים דומים לשפעת, כגון חום גבוה, כאבים בגוף, בחילה והקאות. "לפעמים אפשר לראות סיבוכים כמו דלקת המוח או מעורבות של הריאות או הלב, או כשל רב-מערכתי"

הסימפטומים של עכברת דומים לאלה של טיפוס אנדמי, עם הבדל משמעותי אחד, שכן מי שנדבק בחיידק לפטוספירה עלול לפתח צהבת (עיניים ועור צהובים).

גריסרו-סואן מספרת כי אחד הילדים שטיפלה בהם הזדקק לטיפול נמרץ בעקבות גרסה קיצונית של עכברת הקרויה מחלת וייל, שמערבת אי ספיקת כליות, דימום ומצוקה נשימתית. "למרבה המזל, כל הילדים שאושפזו, כולל הילד הזה, החלימו", היא אומרת.

אנשים נוסעים ברכבת הקלה בתל אביב, 18 באוגוסט 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
אנשים נוסעים ברכבת הקלה בתל אביב, 18 באוגוסט 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

הן מאור והן גריסרו-סואן חושדות כי העלייה במקרים של שתי המחלות האלה נעוצה בשינויים בסביבה העירונית שמביאים את החולדות קרוב יותר למגע עם בני אדם וסביבתם. "זה משקף היעדר פיקוח על אוכלוסיית החולדות, תהיה הסיבה אשר תהיה. החולדות עברו ממקום למקום ואין פיקוח טוב על המצב", אומרת מאור.

גריסרו-סואן מדווחת כי הילדים שחלו בעכברת התגוררו כולם בדרום תל אביב, אזור שידוע בתברואה ציבורית תת-מיטבית. "יש ילדים צעירים בני שלוש עד עשר שמשחקים בחוץ, בחצר או ברחוב. ההורים שלהם דיווחו לנו שהם ראו הרבה חולדות סביב הבניינים שהם גרים בהם", היא אומרת.

הילדים שחלו בעכברת התגוררו כולם בדרום תל אביב, אזור שידוע בתברואה ציבורית תת-מיטבית. "ההורים דיווחו לנו שהם ראו הרבה חולדות סביב הבניינים שהם גרים בהם"

פרופ' יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון (צילום: באדיבות המצולמת)
פרופ' יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון (צילום: באדיבות המצולמת)

"באזור שלנו רואים ברחובות הרבה יותר חולדות מבעבר. כמחצית מהמטופלים אמרו לנו שהיה להם מגע כלשהו עם חולדות בקרבתם. הם ראו חולדות בבית שלהם, בחצר מסביב לבית או כשהם הלכו ברחוב", אומרת מאור.

מאור מוסיפה כי אף על פי שאין לה הוכחה ישירה לכך, סביר להניח שהעלייה היא תוצאה של עבודות בניית הרכבת התחתית והרכבת הקלה שמבוצעות במטרופולין תל אביב בשנים האחרונות.

"ראינו בנתונים שלנו שמטופלים עם טיפוס גרו קרוב יותר לקווי הרכבת בהשוואה למטופלים עם סימפטומים דומים שלא אובחנו במחלה. זה רק קשר ואני לא בטוחה שזה הסבר, אבל זה אפשרי", אומרת מאור.

"אנחנו משתפים את הנתונים הסטטיסטיים שיש לנו עכשיו כדי להעלות את המודעות בקרב רופאים בקהילה שאולי לא מזהים שייתכן שמטופלים עם סימפטומים לא ספציפיים כאלה נדבקו במחלות האלה וזקוקים לבדיקה מיוחדת. אנחנו מתכננים לפרסם את הנתונים מתישהו בקרוב", היא אומרת.

האחריות לפיקוח על אוכלוסיית החולדות שייכת לשלטונות המקומיים, התושבים יכולים לנסות להימנע מהידבקות על ידי התרחקות מהחולדות שהם רואים ומהאזורים בהם נצפו

אף על פי שהאחריות לפיקוח על אוכלוסיית החולדות שייכת לשלטונות המקומיים, התושבים יכולים לנסות להימנע מהידבקות על ידי התרחקות מהחולדות שהם רואים וכן מהאזורים שבהם הן נצפו. "זה כמובן קשה אם החולדות מגיעות אלייך הביתה, מה שמעלה את הסיכון שלך לחשיפה", אומרת מאור.

היא גם מזהירה כי בטיפוס אנדמי, הבעיה היא הפרעושים יותר מאשר החולדות. "את לא צריכה ממש לראות חולדה בקרבתך. מספיק שתהיי במגע ישיר עם פרעוש שעקץ חולדה נגועה, נפל ואז קפץ עלייך. מריחת חומר דוחה חרקים יכולה לעזור", היא אומרת.

פרופ' גליה גריסרו-סואן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה-דואק לילדים בתל אביב (צילום: מירי גטניו/ בית החולים איכילוב)
פרופ' גליה גריסרו-סואן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים דנה-דואק לילדים בתל אביב (צילום: מירי גטניו/ בית החולים איכילוב)

משרד הבריאות, שמקבל דיווחים על כל מקרה של מחלה זיהומית, טען כי היות שהמחלות האלה נישאות על ידי חולדות, אגפי התברואה העירוניים הם האחראיים לפיקוח על התפשטות המזיקים. עיריית תל אביב-יפו התעקשה כי יש לה מערכות הפועלות ביעילות.

"אגף התברואה של עיריית תל אביב-יפו מקיים מזה שנים מודל חדשני, שבו מועסק מפקח מטעם היחידה לפיקוח על הבנייה. אותו מפקח מבקר באתרי בנייה שונים ואוכף את התקנות הנוגעות למזיקים, בעיקר חולדות ויתושים", מסר דובר העירייה.

עיריית תל אביב-יפו התעקשה כי יש לה מערכות הפועלות ביעילות: "אגף התברואה מקיים מודל חדשני בו מפקח מטעם העירייה מבקר באתרי הבנייה השונים ואוכף את התקנות הנוגעות למזיקים"

"יחידת ההדברה של העירייה מבצעת פעולות יזומות במרחבים ציבוריים ומשתפת פעולה עם הפיקוח להוצאת דרישות לניקוי חצרות מפסולת ומחפצים שמשמשים מקומות מסתור לחולדות.

"מאמצי הדברה יזומים וממוקדים ננקטים גם באזורים החשודים בהתפשטות של חולדות, כמו מחילות, ביוב, שווקים וחופים", הוא הוסיף.

אילוסטרציה: חולדה עירונית במערכת הביוב (צילום: anatolypareev/Shutterstock.com)
אילוסטרציה: חולדה עירונית במערכת הביוב (צילום: anatolypareev/Shutterstock.com)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
החפירות היו בתוך אדמה, לא בצינורות ביוב. באדגמה עצמה אין חולדות ואין עכברים. אלה חיים במקומות מלוכלכים. לכן, הלכלוך הוא שמושך עכברים וחולדות לאותם אזורים. ואמנם, באיזורים "נקיים" שבגוש ... המשך קריאה

החפירות היו בתוך אדמה, לא בצינורות ביוב. באדגמה עצמה אין חולדות ואין עכברים. אלה חיים במקומות מלוכלכים. לכן, הלכלוך הוא שמושך עכברים וחולדות לאותם אזורים. ואמנם, באיזורים "נקיים" שבגוש דן, אין עכברים ואין חולדות.

עוד 1,083 מילים ו-2 תגובות
סגירה