טראמפ הוא לא הפתרון

השתקפות שלט בחירות של נתניהו, בו הוא מופיע לצד טראמפ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
השתקפות שלט בחירות של נתניהו, בו הוא מופיע לצד טראמפ

ישראלים רבים מייחלים לניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות הצפויות באמריקה בנובמבר. סקר שפורסם לאחרונה מעלה כי שני שלישים מאתנו מעדיפים אותו על פני יריבו, הנשיא המכהן ג'ו ביידן.

ובכן, בהחלט לא נעים לשמוע ביקורת מפי הנשיא ביידן ובכירים דמוקרטים על התנהלות ישראל ועל העומד בראשה (הגם שלפי הסקרים, רוב הישראלים שותפים לביקורת כלפיו). אבל בטרם נשליך את יהבנו על טראמפ, שקרא אף הוא לראש הממשלה לסיים את המלחמה בהקדם, ראוי לתת את הדעת על מקצת התבטאויותיו ומעשיו, ועל השלכותיהם על עתיד העולם כפי שאנחנו מכירים אותו, לרבות על ישראל.

בטרם נשליך יהבנו על טראמפ, שקרא אף הוא לרה"מ לסיים את המלחמה בהקדם, ראוי לתת את הדעת על מקצת התבטאויותיו ומעשיו, ועל השלכותיהם על עתיד העולם כפי שאנחנו מכירים אותו, לרבות על ישראל

שני דברים שאמר לאחרונה בעצרת בחירות בדרום קרוליינה ראויים לתשומת לב מיוחדת:

1

לדעת טראמפ, סיוע חוץ (לאורך השנים, ישראל בראש רשימת הנהנים) צריך להיות הלוואה, או שיש להעמיד לו תנאים שיאפשרו לדרוש החזר. זאת בשונה מהמצב כעת, ולפיו מדובר במענק.

יצוין שבמקביל, בשל פוליטיקה פנימית, מזה חודשים תומכיו של טראמפ בקונגרס מעכבים הקצאה לסיוע חוץ שכוללת תמיכה באוקראינה וחבילה חסרת תקדים שיזם ממשל ביידן, במטרה לסייע לישראל להתמודד עם המשבר הנוכחי.

2

בעניין שלכאורה אינו נוגע ישירות לישראל, באותה עצרת הכריז טראמפ שיעודד את רוסיה לפלוש לכל מדינה החברה בברית נאט"ו ושאינה משתתפת כראוי במימון הארגון (ואתעלם מהידע האישי של טראמפ אודות חובות ומוסר תשלומים: בשנים 1991-2009 עסקים בבעלותו פשטו רגל שש פעמים).

יש הסבורים שאיומיו הם אמצעי לחץ שנועד ללחוץ על האירופאים. אכן רואים שינויים מסוימים בהקשר זה, לצד חשש גובר מהתנהלות אדם לא צפוי, שאינו נוהג להתייעץ, דורש צייתנות ונאמנות מלאות, ויחסיו עם רוסיה בראשות פוטין מעוררים תהיות.

רבים באירופה משוכנעים שבחירה מחודשת בטראמפ תפקיר את אוקראינה לידי רוסיה, וכי בהמשך רוסיה תשתלט על מדינות עצמאיות שהיו בעבר חלק מברית המועצות ובהן המדינות הבלטיות (אסטוניה, לטביה, ליטא – כעת חברות בנאט"ו ובארגונים אירופאים). גם מי שאינו חושש ממתקפה ישירה מודאג מפגיעה בברית הטרנס-אטלנטית, מעמודי התווך של סדר העולם ויציבותו מאז מלחמת העולם השנייה.

בשל פוליטיקה פנימית, מזה חודשים תומכיו של טראמפ בקונגרס מעכבים הקצאה לסיוע חוץ שכוללת תמיכה באוקראינה, וחבילה חסרת תקדים שיזם ממשל ביידן, שתסייע לישראל להתמודד עם המשבר הנוכחי

הנ"ל לא אמור להפתיע. כהונתו של טראמפ כנשיא (2017-2021) אופיינה בפריחה מחודשת של השיח הבדלני. התפיסה של "אמריקה תחילה" AMERICA FIRST, שזכתה לעדנה בין מלחמות העולם ונעלמה בין לילה בעקבות מתקפת הפתע היפנית על בסיס אמריקאי בפרל הרבור (7.12.1941) והביאה להצטרפות מיידית של ארה"ב למלחמת העולם השנייה – שבה והפכה לחלק מהשיח הפנים-אמריקאי. טראמפ ממשיך לבקר הסדרים רב-לאומיים כמו נאט"ו והאו"ם, ונסוג מהסכמים שקודמיו חתמו, ובהם הסכם פריז בעניין התחממות גלובלית.

מטבע הדברים, ההתכנסות הזו לתוך עצמה פוגעת במעמדה של ארצות הברית בעולם, ולא חסרים מועמדים למלא את החלל שתותיר השפעתה הנמוגה, בראשם רוסיה וסין. צמצום משקלה הבינלאומי של ארה"ב יפגע בבעלות בריתה ובמדינות שתלויות בתמיכתה, ולא כאן המקום להרחיב על ההסתמכות הניכרת והנמשכת של ישראל על המעצמה החשובה והמשפיעה ביותר.

אם לא די בנ"ל, מתבקש להזכיר התבטאויות בעייתיות של טראמפ לגבי יהודים. לאחרונה הוא אמר שיהודים שמצביעים עבור דמוקרטים שונאים את הדת שלהם ואת ישראל. הדברים נובעים מתפיסתו שעשה למען ישראל יותר מכל נשיא אמריקאי.

תוך הידרשות לסטריאוטיפים אנטישמיים, בין היתר אמר במפגש בפלורידה שיהודים כנראה יצביעו בעדו כי הם לא רוצים לשלם מס על הון. בראיון שנתיים אחר כך גרס שלישראל הייתה בעבר שליטה מוחלטת על הקונגרס.

בפיו של טראמפ היו גם אמירות מהן משתמעת נאמנות כפולה של יהודי ארה"ב וקביעה שהיטלר עשה גם דברים טובים. אחרי צעדה של תומכי עליונות לבנה ב-2019, שהסתיימה במוות של מפגינת נגד, הצהיר ש"יש אנשים טובים FINE PEOPLE בשני הצדדים".

בין השאר, מתבקש להזכיר התבטאויות בעייתיות של טראמפ לגבי יהודים. לאחרונה הוא אמר שיהודים שמצביעים עבור דמוקרטים שונאים את הדת שלהם ואת ישראל. בעבר טען שהיטלר עשה גם דברים טובים

ראוי שישראלים הלהוטים לשובו של טראמפ יתנו את דעתם על האמור לעיל, ועל השלכות ניצחונו.

טובה הרצל היא גמלאית של משרד החוץ. שרתה כקצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, הייתה השגרירה הראשונה של ישראל במדינות הבלטיות להאחר התפרקות ברה"מ, ופרשה אחרי כהונה בדרום אפריקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ההתבטאויות של טראמפ פחות משנות, מהסיבה הפשוטה שרוב ההחלטות של נשיא בארצות הברית נעשות על ידי הקבינט, כולל מדיניות החוץ. הקבינט שטראמפ הביא בקדנציה הקודמת שלו הוכיח את עצמו כאחד שטוב ליש... המשך קריאה

ההתבטאויות של טראמפ פחות משנות, מהסיבה הפשוטה שרוב ההחלטות של נשיא בארצות הברית נעשות על ידי הקבינט, כולל מדיניות החוץ. הקבינט שטראמפ הביא בקדנציה הקודמת שלו הוכיח את עצמו כאחד שטוב לישראל ולמזרח התיכון בכללותו. גם אם טראמפ יהיה דיי גרוע, בגלל חוסר היכולת הטוטאלי של קבינט החוץ של ג'ו ביידן לנהל את המזרח התיכון ולשמר קשרים עם בעלות הברית של אמריקה (איך לעזאזל אמריקה של ג'ו ביידן הצליחה להרחיק גם את הטורקים, גם את הסעודים, גם את האמירתים והיא כנראה בדרך להרחיק גם אותנו? ) אז הוא יהיה the lesser of 2 evils. כל זה בנוסף גם ללא העובדה שהבייס של טראמפ הוא אוונגליסטים נוצרים תומכי ישראל (ההשפעה של הימין הקיצוני ממש באמריקה עוד זעירה אבל כנראה תהיה משמעותית עוד 20-30 שנה. בינתיים אפשר לסמוך על הימין באמריקה בתור בעל ברית). לעומת זאת הבייס הדמוקרטי הוא פרוגרסיבים, שעבורם הקיום שלנו כמדינה """""לבנה"""" """"קולוניאליסטית"""" """"מדכאת"""" ולמרות זאת מפותחת ומשגשגת הוא עלבון לכל מערכת הערכים שלהם. אם נוסיף לזה את הנטייה ההולכת וגדלה לקיטוביות פוליטית באמריקה (זה מה שקרה לתמיכה באוקראינה ובחיסונים אצל השמרנים, ולתמיכה בישראל בקרב הליברלים) נקבל שככל הנראה לא נוכל לשמר את התמיכה בקרב הדמוקרטים בטווח הבינוני והארוך. אבל למזלינו הרב לישראל עדיין יש יתרונות שהופכים אותה לבעלת ברית חשובה במזרח התיכון (כל זה בתנאי שהממשל האמריקאי לא שוב יעשה שטויות במדיניות החוץ שלו כמו שהוא עשה ב30 השנה האחרונות, למעט תקופה קצרה בין 2018 ל2020) כמו תעשיית הייטק (שנהיית יותר ויותר חשובה בעולם עם מהפכת הai והבשר המתורבת) וצביון מערבי יחסית (כך שתהיה נטייה יותר גדולה לבריתות לעומת ערב הסעודית, שהברית האמריקאית איתה מבוססת על אינטרסים בלבד).

עוד 612 מילים ו-1 תגובות
סגירה