עמק השלום, מרץ 2023
עמק השלום, מרץ 2023
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

תנו צ'אנס לשלום

לפני שיהיה מאוחר מדי, מהרו לטייל בעמק השלום - ולא תתחרטו ● החורף האחרון חילק את ישראל לשתי מדינות - המרכז והצפון זכו לחורף גשום במיוחד בעוד שבדרום נרשמה שנת בצורת ● חודש מרץ זוכה לאינפלציה של ימים בינלאומיים המוקדשים לתחום הירוק ● ותמונה אחת לכדה מלחמה מלוכלכת ואנרגיה נקייה ברמת הגולן

1

זה הזמן בשנה שבו אסור להחמיץ את עמק השלום. מהרו ולא תתחרטו. הפריחה הצבעונית אמנם כבר חצתה את נקודת השיא, אבל הירוק עדיין ירוק מאוד, הזרימה בנחלים זוכרת את הגשמים הנדיבים וגם פרחים לא חסר.

המרחב הנהדר שמשתרע בין רמות מנשה ליקנעם עמד בשנים האחרונות במרכז מאבקים סוערים נגד תוכניות בנייה הרסניות. המאבק העיקרי להצלת העמק הסתיים בהצלחה, המאבק האחרון נגד הקמת שכונה ביקנעם על מדרונות העמק נחל, לפחות בינתיים, כישלון.

סיור של כמה שעות בעמק מעורר את התהייה – האם האנשים שאישרו את תוכניות הבנייה טרחו לבקר כאן, או אולי ראו כתם פנוי על המפה והחליטו שצריך להעמיס עליו נדל"ן?

סיור של כמה שעות בעמק מעורר את התהייה – האם האנשים שאישרו את תוכניות הבנייה טרחו לבקר כאן, או אולי ראו כתם פנוי על המפה והחליטו שצריך להעמיס עליו נדל"ן?

גולת הכותרת היא המסלול שעל גדת נחל השופט. זה גם מסלול בעל ערך חברתי מובהק – הוא מונגש למתניידים בכיסאות גלגלים (ומכאן שגם להורים עם עגלות ילדים).

עמק השלום: מסלולי הליכה, דרך מונגשת ובית קפה
עמק השלום: מסלולי הליכה, דרך מונגשת ובית קפה

בחורף 2019, חלק ממסלול העץ נסחף בשיטפון עז, וקק"ל סגרה אותו לצורך שיקום ובנייה מחדש. הסגירה הלכה והתארכה, וכמקובל בישראל הדדליין לסיום העבודות הוארך שוב ושוב. המסלול נותר סגור שנה אחר שנה, מה שהסב תסכול אדיר לאנשים עם מוגבלויות שזה אחד המקומות היחידים בארץ שבו התאפשר להם לחוות מקרוב ובאופן מלא את השהייה בטבע.

לאחרונה, בשעה טובה ומאוחרת, המסלול נפתח מחדש. ההשקה הרשמית תתקיים בעוד מספר שבועות, אבל לטייל אפשר כבר עכשיו.

לזכותה של קק"ל ייאמר שנעשתה כאן עבודה נהדרת. המסלול יפהפה, משולט, מזמין ונעים לאנשים עם ובלי מגבלות תנועה. הוא עובר בצמוד לנחל, מאפשר ירידה למים בכמה נקודות, מציע תצפית על מקבצי מפלים ומגיע למערת הגמלים ובריכת הצבים. בווייז – נחל השופט חניון חרובים.

המסלול יפהפה, משולט, מזמין ונעים לאנשים עם ובלי מגבלות תנועה. הוא עובר בצמוד לנחל, מאפשר ירידה למים בכמה נקודות, מציע תצפית על מקבצי מפלים ומגיע למערת הגמלים ובריכת הצבים

נחל השופט הוא לא היחיד שזורם בעמק. ההגעה לעין ריחניה מעט (אבל רק מעט, לא להיבהל) יותר מאתגרת ואינה אפשרית למי שמתנייד על גלגלים, אבל מומלצת בחום לכל השאר. מפלים קטנים ובריכות מקסימות בצל הצמחייה הסבוכה שעל גדת הנחל, המקום המושלם לטבילה ופיקניק. בווייז – מפל ריחניה.

מפלים בנחל השופט, מרץ 2024 (צילום: אביב לביא)
מפלים בנחל השופט, מרץ 2024 (צילום: אביב לביא)

מכיוון שאנחנו בישראל, בלי מנה הגונה של עצבים כנראה אי אפשר. מהאנטנה הגבוהה שמשקיפה על העמק יש תצפית מצוינת על השטח שעליו מתוכננת להיבנות שכונת "רמת השניים": קרוב לאלף יחידות דיור אמורות לכבוש את כל המדרון הירוק שגולש לתוך העמק.

למרבה האירוניה, הגג של קניון "ביג" ביקנעם, הניצב על קו הרכס, מכוסה שמיכה עבה של פאנלים סולאריים. איכות הסביבה נוסח ישראל: מייצרים חשמל ירוק, ואז בונים ומחרבים את הטבע הירוק שמסביב.

למרבה האירוניה, הגג של קניון "ביג" ביקנעם, הניצב על קו הרכס, מכוסה שמיכה עבה של פאנלים סולאריים. איכות הסביבה נוסח ישראל: מייצרים חשמל ירוק, ואז בונים ומחרבים את הטבע הירוק שמסביב

הטענה כמובן אינה לפרנסי הקניון, אלא לראשי העירייה – היוצא (סימון אלפסי) והנכנס (רומן פרס) שהבטיח לממש את תוכנית הבנייה.

בפאתי העמק, לצד כביש הגישה לקיבוץ רמות מנשה, אחרוני התורמוסים עדיין פורחים בסגול מסנוור לצד שלל פרחים אחרים. עוד מעט ניפרד מהם עד השנה הבאה.

הגורה נאלה מטיילת בין התורמוסים בעמק השלום, מרץ 2024 (צילום: יונתן ניר)
הגורה נאלה מטיילת בין התורמוסים בעמק השלום, מרץ 2024 (צילום: יונתן ניר)

מעט לפני הכניסה לקיבוץ, "קפה של טבע" – נציגה מקסימה של סוגת עגלת הקפה שמשגשגת לאחרונה באזורים כפריים. הכריכים יקרים אבל מושקעים וטעימים, ויש שולחנות שבהם אפשר לאכול, להשקיף על הנוף ולקחת נשימה עמוקה שכל כך נחוצה בארץ הקשה הזו.

2

עדיין לא ברור אם המטח שירד באמצע השבוע היה הגשם המשמעותי האחרון לשנה זו, אבל כבר אפשר להתחיל לסכם: בחורף 23-24', ישראל התחלקה לשתי מדינות.

עדיין לא ברור אם המטח שירד באמצע השבוע היה הגשם המשמעותי האחרון לשנה זו, אבל כבר אפשר להתחיל לסכם: בחורף 23-24', ישראל התחלקה לשתי מדינות

בעוד המרכז והצפון נהנים מכמויות גשמים שלא מביישות שום מדינה באירופה, הדרום הולך והופך למדבר של ממש, והפערים רק הולכים וגדלים.

אם אתם מתהלכים בתחושה שהחורף הזה היה גשום במיוחד, זה כנראה מפני שאתם גרים בתל אביב (625 מ"מ מתחילת השנה, 150% מהממוצע הרב שנתי לתאריך), בשרון (נתונים מדהימים בתחנת קדימה: 935 מ"מ, 161% מהממוצע לתאריך), בחיפה (797 מ"מ, 155%) או ליד הכנרת (תחנת המדידה בכפר נחום למשל – 636 מ"מ, 161%).

יום חורפי בתל אביב, 5 בפברואר 2024 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יום חורפי בתל אביב, 5 בפברואר 2024 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

התחושה של תושבי מישור החוף המרכזי והצפוני, העמקים והגליל שחווינו חורף רטוב מאוד לא מטעה. הגשם אמנם התרכז בכמה אירועים כמעט אלימים (ובעשרה ימים רצופים בפברואר), אבל השורה התחתונה מרשימה.

ומכיוון שבאזורים הללו מתגוררים רוב הישראלים ופועלים כלי התקשורת, התקבל הרושם שאלה הם פני הדברים בכל המדינה. אבל המציאות שונה.

ברוב שטחי הנגב – האזור הגדול בישראל – נרשמה שנת בצורת (פחות מ-70% מהממוצע הרב שנתי). בעוטף עזה המצב גבולי – בבארי ירדו 275 מ"מ שהם 77% מהממוצע, מעט דרומה יותר במגן ונירים ירדו פחות מ-200 מ"מ וכ-60% מהממוצע. טוב לחיילים ברצועה, רע מאוד לחקלאות.

בעוטף עזה המצב גבולי – בבארי ירדו 275 מ"מ שהם 77% מהממוצע, מעט דרומה יותר במגן ונירים ירדו פחות מ-200 מ"מ וכ-60% מהממוצע. טוב לחיילים, רע מאוד לחקלאות

בנגב המרכזי, דרומה מקו בית קמה, מדובר בבצורת מוחלטת: 62% מהממוצע בבאר שבע, 43% בשדה בוקר, 44% במצפה רמון. את ימי המבול שפקדו את המרכז והצפון ראו שם רק בטלוויזיה.

ציפורים ליד מקורות מים בנגב (צילום: חיים שוחט/פלאש90)
ציפורים ליד מקורות מים בנגב (צילום: חיים שוחט/פלאש90)

תהליך המדבור של חלקים גדולים מישראל נחזה על ידי מדעני האקלים. ד"ר עמיר גבעתי, המנהל הנכנס של השירות המטאורולוגי, דיבר לאחרונה על כך ששינוי האקלים יכתיב שינויים מרחיקי לכת במפת הגידולים החקלאיים העתידית של ישראל. למעשה, העתיד הוא עכשיו, בעיקר בדרום הארץ.

ישראל צריכה להיערך – קבלו תיקון, הייתה צריכה להיערך – למציאות החדשה, אבל כפי שכתב השבוע מבקר המדינה בדוח החריף שלו, הממשלה מעולם לא טרחה להיכנס לאירוע.

ישראל צריכה להיערך – קבלו תיקון, הייתה צריכה להיערך – למציאות החדשה, אבל כפי שכתב מבקר המדינה בדוח החריף שלו, הממשלה מעולם לא טרחה להיכנס לאירוע

3

בשנים האחרונות, כידוע, יש אינפלציה של ימים 'מיוחדים'. לכל נושא, נישתי ככל שיהיה, ולכל קבוצת אנשים יש "יום". במקרים רבים מאחורי היוזמה לציון היום – למשל יום הפיצה הבינלאומי – עומד גורם מסחרי שמבקש למתג את המוצר שלו.

מתברר שהמגפה הזו – לא כולל הצד המסחרי – הדביקה גם את תחום הסביבה. בתנועה הסביבתית בישראל ביקשו לקבץ את רשימת כל הימים המיוחדים בלוח השנה, אבל הגיעו למסקנה שהרשימה המלאה תהיה ארוכה מדי. אי לכך הסתפקו ברשימה חלקית מאוד, אבל נראה שגם היא מוגזמת.

יום כדור הארץ 2020 בארצות הברית (צילום: AP Photo/Allen G. Breed)
יום כדור הארץ 2020 בארצות הברית (צילום: AP Photo/Allen G. Breed)

החודש העשיר ביותר בימים ירוקים הוא מרץ, אולי בגלל פרוץ האביב. הוא כולל לא פחות מחמישה מועדים מיוחדים: ב-3 במרץ צוין "יום חיות הבר הבינלאומי", ב-14 במרץ "היום הבינלאומי לפעילות למען נהרות".

החודש העשיר ביותר בימים ירוקים הוא מרץ, אולי בגלל פרוץ האביב. הוא כולל לא פחות מחמישה מועדים מיוחדים: ב-3 במרץ צוין "יום חיות הבר הבינלאומי", ב-14 במרץ "היום הבינלאומי לפעילות למען נהרות"

ואז שלושה ימים מיוחדים ברצף: ביום רביעי השבוע, ה-20 במרץ, צוין "יום שיקום הטבע העולמי"; 21 במרץ – "יום היערות הבינלאומי"; וכבר למחרת יום המים העולמי.

על זה כבר נאמר: ככל שיש יותר מועדים מיוחדים, סימן שהמצב יותר מדאיג.

4

מלחמה מלוכלכת ואנרגיה נקייה בתמונה שנקלטה במצלמות של אחד היישובים בצפון. מטח של 100 רקטות התנפץ על מדרונות רמת הגולן. לטורבינות הרוח שלום.

מטח רקטות מלבנון על רמת הגולן, מרץ 2023
מטח רקטות מלבנון על רמת הגולן, מרץ 2023
עוד 1,081 מילים
סגירה